Overal ter wereld aan IP-apparaat uit thuisnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Hallo iedereen

ik heb hier nu een netwerkje, waar het centrale punt nu een B-BOX3 van Belgacom is.
Daarop zijn enkele computers en laptops aangesloten én er een camerasysteem op aangesloten. Dat systeem beheert al mijn camera's.
Dit kan ik benaderen door in mijn brouwers het ip-adres in te vullen (ingesteld als 192.168.1.2) en mij dan in te loggen met een login en een wachtwoord.

Echter, ik zou dat graag overal doen, dus ook als ik bv op vakantie vertrek. Hoe pak ik dat het best aan?
Ik las al reeds iets over een DDNS service ofzo, en de bbox3 heeft ook dns instellingen beschikbaar, maar ik heb geen idee hoe ik er mee moet werken.

De modem is een b-box3.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Logic3S
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Ik gebruik een raspberry pi (als always-on pc + NAS + voip status controller) samen met hamachi logmein (om een extern accessible VPN netwerk te creeren omdat ik achter een NAT zit).

Ik denk dat als je dan ook nog een proxy server installeert op de pi (http://lifehacker.com/5978098/turn-a-ra ... ere-you-go), dat je hebt wat je wil...

Dus mogelijkheid:
- raspberry pi + hamachi logmein + privoxy
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je hoeft het zo ver niet te zoeken.
Enkel de cameracontroller een vast IP adres geven (wat reeds het geval lijkt).
en de juiste poort forwarden.

Wil je echter zekerheid dat je een "veilige" verbinding hebt, dan spreek je inderdaad over VPN.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Logic3S schreef:Ik las al reeds iets over een DDNS service ofzo, en de bbox3 heeft ook dns instellingen beschikbaar, maar ik heb geen idee hoe ik er mee moet werken.
Hiervoor moet je eerst een account maken bij een DDNS service (er zijn er meerdere) en hiervan de gegevens ingeven in je router (ik heb wel geen ervaring met BBOX3 dus weet ook niet voor welke DDNS services hij ondersteuning heeft).

Zodra dit in orde is kan je je BBOX3 bereiken met deze naam... bv. mijnpc.dyndns.com ... en als je dan in je BBOX3 nog een port forward (soms heb je wel meerdere forwards nodig) opgeeft naar het interne adres van je camera systeem is het normaal in orde.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

Hallo iedereen,

Eerst en vooral al bedankt voor de vele reacties. :-D

Eerst even over de b-box3. De DDNS pagina ziet er bij de b-box3 zo uit:
Afbeelding

De ondersteunde providers zijn:
dyndns, statdns, NO-IP, DtDNS, gnudip en dan is er nog als laatste mogelijkheid aangepast, waar je alle instellingen dan handmatig in kunt ingeven.

Ik heb nu dus een accountje aangemaakt bij DtDNS en al mijn gegevens in de bbox ingevuld. Wanneer ik dan naar het ingestelde adres surf, kom ik uit op de inlogpagina van de bbox. Echter werkt dit enkel en alleen maar op mijn netwerk.
M.a.w. Wanneer ik mij met een ander netwerk verbind en ik surf naar dat adres kom ik er niet in. Iemand enig idee?

Poorten forwarden? Welke poorten moet ik dan forwarden?
Het is idd wel al zo dat de controller een vast ip heeft binnen het netwerk (nl 192.168.1.2).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Ik ken er ook niet teveel van, maar ik denk dat je willekeurige poort moet kiezen op je BBOX3 en deze forwarden naar het juiste IP:poort van je IP-camera.

Dus xxx.xxx.xxx.xxx:abcd (publiek adres BBOX3 met willekeurig gekozen poort abcd) ga je forwarden naar 192.168.1.2:80 (de http pagina van de camera).

Op het moment dat je surft naar mycamera.dtdns.com:abcd wordt dit resolved naar xxx.xxx.xxx.xxx:abcd, dewelke dan weer geforward wordt naar 192.168.1.2:80.

Nu mogen alle experts hier op het forum mij vrijblijvend uitlachen als ik iets stom heb gezegd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Logic3S schreef:Ik heb nu dus een accountje aangemaakt bij DtDNS en al mijn gegevens in de bbox ingevuld. Wanneer ik dan naar het ingestelde adres surf, kom ik uit op de inlogpagina van de bbox. Echter werkt dit enkel en alleen maar op mijn netwerk.
M.a.w. Wanneer ik mij met een ander netwerk verbind en ik surf naar dat adres kom ik er niet in. Iemand enig idee?
Een eerste test die je kan doen is een ping naar de naam... die zou normaal hetzelfde IP-adres moeten geven als bv. http://www.whatsmyip.org/

Verder is het zo dat op poort 80 vermoedelijk ook je beheersinterface zit van je BBOX... en dus normaal dat je daarop komt (van buitenaf zal de BBOX standaard de beveiliging hebben deze niet te tonen). Als je dus echt poort 80 wil forwarden moet je dit volgens mij ook opgeven in je e-Services ergens (maar BGC'ers zullen je daar wel meer kunnen over vertellen). Zodra dit in orde is kan je dan de portforward instellen.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

Bon,

wegens het feit dat even wat druk geweest is bij mij heeft het project eventjes een beetje moeten wachten.
Echter ben ik er de laatste dagen weer mee druk in de weer, maar het lukt me maar niet.

Goed, even het een en ander op een rijtje:
* Als ik naar de naam PING, kom ik inderdaad hetzelfde IP-adres uit als http://www.whatsmyip.org/
* Heb inmiddels al gans de e-services afgezocht, en blijkt dat je een (gratis!) optie moet aanvragen/bestellen, namelijk het zogenaamde 'technisch profiel' (vind je onder Mijn producten > Mijn internet > Mijn internetdiensten). Dat zou de inkomende poorten 80, 443 en 23 moeten openen. Na enkele keren te bevestigen dat je akkoord gaat en op de hoogte gebracht werd van de risico's zou dit direct moeten geactiveerd zijn. Het enige wat diende te gebeuren was de bbox na een tijdje gewoon herstarten. Zogezegd zogedaan, maar nog steeds hetzelfde resultaat: ik graak er van buitenaf nog steeds niet op :bang:
Schermopname (12).png
* Heb dus ook al een poging gedaan om de poorten te forwarden, maar alles blijkt dus bitterweinig uit te halen.
Zoals jullie dus kunnen zien probeer ik hem op poort 9600 te krijgen. Ligt het misschien daar aan (foute poortkeuze)?
Schermopname (13).png
Iemand nog een idee, of doe ik weeral iets verkeerd?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Logic3S schreef: ik graak er van buitenaf nog steeds niet op
Probeer je dit effectief van buitenaf, of probeer je vanachter je Bbox3 je extern ip-adres te benaderen? Ik denk namelijk niet dat Bbox3 "NAT loopback" ondtersteund? (Of wel?) :?
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

jaker schreef:Probeer je dit effectief van buitenaf, of probeer je vanachter je Bbox3 je extern ip-adres te benaderen? Ik denk namelijk niet dat Bbox3 "NAT loopback" ondtersteund? (Of wel?) :?
Beiden. Ik probeer het effectief van buitenaf (op netwerk van vrienden enzo), maar ook soms eens van achter mijn eigen Bbox3, al dan niet via FON.

Het enigste resultaat dat ik krijg is wanneer ik op mijn EIGEN netwerk zit en ik tik het adres in dat ik op de userinterface van de Bbox3 uit kom. maar tik ik bv mydnsname.dtdns.net:9600 krijg ik daar ook al geen resultaat. Kort samengevat: niks werkt eigenlijk.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Bij mij staat technisch profiel op normaal en kan van buitenaf aan mijn Raspberry.
Poorten tcp en upd staan alledrie hetzelfde en dit lukt zonder problemen.
Dus 9600-9600-9600.
Ik gebruik het gratis no-ip.biz adres via bbox3.
Victory Not Vengeance
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Logic3S schreef:Het enigste resultaat dat ik krijg is wanneer ik op mijn EIGEN netwerk zit en ik tik het adres in dat ik op de userinterface van de Bbox3 uit kom. maar tik ik bv mydnsname.dtdns.net:9600 krijg ik daar ook al geen resultaat.
Hiermee is mijn vermoeden bevestigd de Bbox3 idd geen "NAT loopback" ondersteund. En daardoor kom je natuurlijk uit op de userinterface van je Bbox3. En als je poort 9600 ingeeft, probeer je eigenlijk je Bbox3 op die poort te benaderen, wat natuurlijk niet lukt.

Dus vanuit je eigen netwerk gaat die test iig nooit werken. :nono:
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

jaker schreef:
Logic3S schreef: Het enigste resultaat dat ik krijg is wanneer ik op mijn EIGEN netwerk zit en ik tik het adres in dat ik op de userinterface van de Bbox3 uit kom. maar tik ik bv mydnsname.dtdns.net:9600 krijg ik daar ook al geen resultaat.
Hiermee is mijn vermoeden bevestigd de Bbox3 idd geen "NAT loopback" ondersteund. En daardoor kom je natuurlijk uit op de userinterface van je Bbox3. En als je poort 9600 ingeeft, probeer je eigenlijk je Bbox3 op die poort te benaderen, wat natuurlijk niet lukt.

Dus vanuit je eigen netwerk gaat die test iig nooit werken. :nono:
Hmm ja, dat zat ik eigenlijk ook al te denken. Maar zoals ik al eerder zei probeer ik het ook op andere netwerken. Heb het daarnet ook nog eens via 3G geprobeerd, ook zonder resultaat. Dus het systeem op zich werkt ook (nog) niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Probeer eens eerst met de externe en interne poort hetzelfde... dus niet van 9600 naar 80, maar van 9600 naar 9600 (wel zorgen dat je interne service dan actief is op poort 9600). Er zijn namelijk applicaties die niet echt overweg kunnen met een rewrite van het poortnummer.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

r2504 schreef:Probeer eens eerst met de externe en interne poort hetzelfde... dus niet van 9600 naar 80, maar van 9600 naar 9600 (wel zorgen dat je interne service dan actief is op poort 9600). Er zijn namelijk applicaties die niet echt overweg kunnen met een rewrite van het poortnummer.
Ook net eens geprobeerd, zonder resultaat.... Zowel op intern netwerk, als op een extern netwerk als op 3G...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je camerasysteem heeft toch een default gateway in z'n configuratie ?
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

r2504 schreef:Je camerasysteem heeft toch een default gateway in z'n configuratie ?
Voor zover ik weet/vermoed wel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Met vermoedens kom je hier ver als je moet troubleshooten.

Als een doodeenvoudige port forward niet werkt dan moet er volgens mij iets anders fout zitten.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

Dat is inderdaad waar, vandaar dat ik het daarnet even gecontroleerd heb, en inderdaad de controller beschikt over een gateway.

Ik vraag het me verder ook wel af hoe het komt dat het niet werkt, maar als ik elders ook niet op de inlogpagina van mijn router kan geraken, denk ik dat er toch aan de bbox ook het een en ander niet 100% correct is....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Logic3S schreef:maar als ik elders ook niet op de inlogpagina van mijn router kan geraken
Niet noodzakelijk... meestal (geen idee hoe het met een BBOX is) zijn managements interfaces enkel beschikbaar vanaf de LAN... en dus niet vanop de WAN.

Kan je eventueel met een andere service de test eens doen... je hebt per ongelijk geen Apache draaien op je PC of zo ?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Logic3S schreef:... maar als ik elders ook niet op de inlogpagina van mijn router kan geraken ...
Ik denk dat je het principe van het ontbreken van "NAT loopback" niet helemaal hebt begrepen. Indien je VANUIT je eigen netwerk je extern IP-adres probeert te bereiken op poort 80 (http), zal je router dit adres herkennen als zijn eigen adres en je doorverwijzen naar zichzelf VIA DE LAN-POORT. Met als gevolg dat je op de configuratie-pagina van je router terechtkomt (dus zonder via de firewall te passeren).

In geval van een router met "NAT loopback" is het verhaal iets aangepast: je router zal dit adres herkennen als zijn eigen adres en je doorverwijzen naar zichzelf VIA DE WAN-POORT. Je passeert dan wel de firewall en je moet hierin een doorverwijzing van poort 80 voorzien hebben naar het juiste IP-adres. Je wordt doorverwezen naar de ingestelde poort van de ingestelde IP-adres en je komt dus NIET op de configuratie-pagina van je router terecht.

Indien je BUITEN je netwerk je extern IP-adres probeert te bereiken op poort 80 (http), zal de routering worden gevolgd analoog met het verhaal van de router met "NAT loopback": je komt de router binnen VIA DE WAN-POORT. Je passeert de firewall en je moet hierin een doorverwijzing van poort 80 voorzien hebben naar het juiste IP-adres. Je komt dus NIET op de configuratie-pagina van je router terecht.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De TS heeft aangegeven ook steeds van buitenaf (via 3G) te testen... dus het is geen kwestie van NAT loopback.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@r2504: Weet ik, maar TS gaf aan te verwachten om ook in dat geval op configuratie-pagina van zijn router terecht te komen, wat dus niet klopt ...
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

TX, Is het ondertussen gelukt?

Heeft de bbox geen optie dat je moet inschakelen als je verbinding wilt maken buiten het netwerk? Bij routers zie ik da vaak en aangezien de bbox ook een router is... .

Remote management of zoiets noemt da.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hara_mo schreef:Remote management of zoiets noemt da.
Nee, dat mag je net NIET aanzetten... op die manier kan je de configuratie aanpassen vanaf internet... en dat wil je net niet (security risico). Op die manier gaat trouwens poort 80/443 ook niet langer te forwarden zijn zoals eerder al aangegeven is.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Ik begreep dat hij juist wel vanuit het internet ( overal) toegang wil hebben.

Wat is het verschil in risico als je het zo doet of op de andere manier?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hij wil toegang op een intern apparaat op z'n LAN... niet op z'n router !
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Ahjaaa te snel gelezen. Je hebt gelijk.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Provider

Bon,

Eerst en vooral mijn excuses voor de late reactie, maar het was even enorm druk dat ik totaal geen tijd (meer) had om er nog naar te kijken.
Dus dat betekend dat alles nog is zoals het was, maar....

De laatste dag dat ik er (ook hier) actief mee bezig was paste ik nog de instelling aan om remote toegang (poort 443) toe te staan, maar dat gaf verder totaal geen resultaat.
Ik heb alles dan maar even zo gelaten wegens de drukte. Nu had ik gisteren nog eens tijd en zin om nog wat verder te proberen. Ik tike m'n DDNS adres in in de webbrowser (via 3G) en hopla: daar kwam plots zonder enige wijziging aan mijn voorgaande configuratie m'n loginpagina van de b-box3 tevoorschijn :-D welke volledig toegankelijk was.
Als ik echter :443 aan mijn adres toevoeg kom ik terug op die loginpagina :-( . Zou ik een ander poortnummer moeten gebruiken?
=> Zou het kunnen dat het dus een hééééééééééééle tijd duurt vooraleer die poorten geforward zijn??

edit:
Hierbij nog even mijn instellingen. Kan misschien handig zijn:
port2.PNG
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Wat ik ondervonden heb bij de B-BOX3:

Waneer je meerdere port-forwards instelt naar één enkel ip-adres (wat normaal gezien geen probleem zou mogen zijn), past hij enkel de eerste regel toe. In de praktijk was er dus maar één poort die ik per ip-adres kon open zetten.

Even je screenshot bekeken:
Het protocol dat gebruikt wordt voor een management-interface in de browser is niet UDP, maar TCP.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”