Telenet wifi + Belkin 450 router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Bartjen
Starter
Starter

Hallo iedereen
ik ben hier volledig nieuw en heb een concrete vraag;
mijn ICT-niveau is niet zo heel erg hoog, maar wil toch proberen mijn probleem zelf op te lossen:

Ik heb al geruime tijd (meer dan een halfjaar) een telenet wifi-aansluiting met homespot (De nieuwe modem van Telenet:
CBN SVG6540E). Die staat vooraan ons huis in de garage aan de muur geplakt. De ontvangst is tot halverwege het huis prima, achteraan beneden ook nog ok. Boven is het al meteen een pak minder (beton) en achteraan boven (waar bureau is) is het meestal zo slecht dat de apparaten die er gebruik van maken zonder wifi vallen of het signaal gewoonweg niet kunnen oppikken. Er is boven wel overal bekabeld netwerk, maar voor ipad, telefoon, laptop is dat natuurlijk niet interessant.

Om een lang verhaal kort te maken: ik kocht een belkin 450 (n-signaal) router om achteraan boven te zetten zodat ik overal wifi heb. :beerchug: Maar hoe kan ik die nu binnen hetzelfde wifi-netwerk krijgen als dat van telenet. M.a.w. hoe kan ik de SSID van telenet en van mijn router gelijk zetten?

In dit topic (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... nt#p439212) las ik al wat, maar ik zou echt moeten weten of ik iets aan de telenetmodem moet wijzigen en of het klopt dat ik enkel moet aanpassen:

-vast ip-adres geven aan de belkin
- kabel in lan steken ipv wan
- dhcp uitschakelen
- netwerknaam (SSID) zelfde zetten
- beveiligingssleutel gelijk zetten
- klaar?

Einddoel dus: één wifinetwerk waar ik van boven tot beneden op kan inloggen zonder me af te vragen op welke router...

Bijkomende vraag: ik heb twee frequenties op die belkin. Hoe stel ik die best in? Allebei instellen op dezelfde manier?

Alvast een mega dankuwel!!!!

Bart
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Er zijn verschillende manieren, maar misschien is dit wel de eenvoudigste (ik ken je ICT-niveau niet). Als je in de webinterface van de Belkin geraakt, kan je starten bij stap 4. In je Telenetrouter moet je niets wijzigen.
  1. Je koppelt je Belkin los van je huidige netwerk
  2. Je koppelt je Belkin (LAN-poort) aan een computer die niet verbonden is met de Telenet router.
  3. Je surft naar de webinterface van je Belkin
  4. En voer daar de volgende stappen uit
    • DHCP uitschakelen
    • Vast ip-adres kiezen buiten de DHCP-range van Telenet. Je kan bijvoorbeeld 192.168.0.99 kiezen. Want Telenet deelt ip-adressen uit vanaf 192.168.0.100.
    • Indien gevraagd: DHCP-server = 192.168.0.1, subnetmask = 255.255.255.0 ?
    • Wireless gedeelte instellen: identieke SSID en beveiligingstype/wachtwoord kiezen. Neem ook andere frequenties van degene die telenet gebruikt (=kanaalnummer).
  5. Alles loskoppelen en je Belkin (via LAN-poort) aansluiten aan je Telenet router.
Je Belkin werkt nu als een switch met wireless access point. Je kan de andere LAN-poorten nog steeds gebruiken. De routerfunctie is uitgeschakeld en je gebruikt best de WAN-poort niet.

PS: Dit is een algemene uitleg, ik heb zelf nog nooit een Belkin ingesteld.
Bartjen
Starter
Starter

Één woord: reuzebedankt!!!

Het werkt fantastisch!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bartjen
Starter
Starter

Nog één vraagje, de router pinkt nu de hele tijd oranje, gaat zo blijven waarschijnlijk?

driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb in de handleiding dit gevonden
uit: De router is niet aangesloten op een voedingsbron .
Knippert, blauw: De router is bezig met opstarten .
Brandt continu, blauw: De router heeft verbinding met internet .
Brandt continu, oranje: Het modem is herkend, maar de router heeft geen verbinding met het internet .
Knippert, oranje: De router kan de modem niet vinden . De modem is uitgeschakeld, niet aangesloten op de router, of reageert niet .
Indien het het laatste geval is, vrees ik dat je er niet veel kan aan doen. Vermits je de WAN-poort niet gebruikt, zal hij ook geen modem vinden.
Bartjen
Starter
Starter

No problem dan, het is al super dat hij marcheert nu zoals ik wil! Thnx

denbeire
Starter
Starter

Hallo, heb hier dezelfde configuratie.
Maar vanaf het moment dat ik het ip adres
verander in de webinterface van de belkin en
noodzakelijkerwijs op apply druk, doet de belkin
zijn update gedurende 40 sec, en kan ik nadien
niet meer in zijn interface! Ik verander van
192.168.2.1 naar 192.168.0.99.
Als ik vervolgens naar dat ipadres surf (met enkel
lan router verbonden met laptop) vindt hij de
webinterface dus niet meer...
Enig idee?

Ik heb het kunnen omzeilen door eerst de ssid
en wpa(2) sleutel identiek aan Telenet router te
in te stellen, dan de dhcp uit te zetten en pas dan
het ip adres te veranderen. Evengoed geraak ik nadien
niet meer in de webinterface van de belkin maar
staat alles zoals het moet, denk ik.

Op dat moment flikkert inderdaad oranje lampje, maar
heb ik jammer genoeg geen internet...

De belkin heeft ook optie Acces Point tout court,
die enkel vast ip adres vraagt.
Geef ik daar 192.168.0.99 in met bijpassende
submask, dan blijft het lampje continu blauw, maar
heb ik ook geen internet.

Met ipconfig zag ik dat ik in beide gevallen geen gateway heb
en dat Windows ip adres heb gekregen (dus niet
van de dhcp server van Telenet router zoals ik verwachtte).

Anyone?

driesve
Elite Poster
Elite Poster

Met de Wireless-accesspoint optie van de Belkin heb ik geen ervaring, maar vermoedelijk kan je daar ook mee werken.
Enkele opmerkingen:
  • Is je Belkin aangesloten via de LAN-poort? De WAN-poort moet je leeglaten met deze configuratie.
  • De webinterface van je Belkin zou je moeten kunnen bereiken via http://192.168.0.99 en niet via http://router , als alles goed is aangesloten en ingesteld.
Gezien de foutmeldingen lijkt het mij dat je Telenet-router niet verbonden is met een LAN-poort van de Belkin, want in dit geval krijg je geen ip-adres vermits de Telenet-router die uitdeelt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

denbeire schreef:doet de belkin zijn update gedurende 40 sec, en kan ik nadien niet meer in zijn interface! Ik verander van 192.168.2.1 naar 192.168.0.99. Als ik vervolgens naar dat ipadres surf (met enkel lan router verbonden met laptop) vindt hij de webinterface dus niet meer...
Enig idee?
Dit is normaal, je hebt namelijk de web interface in een ander subnet gezet (het subnet dat de TN router gebruikt)... dus zolang je PC ook niet naar dat subnet verzet is kan je er niet meer aan. Zodra je dit gedaan hebt moet je je Belkin dus via de LAN poort aansluiten op je TN router en je PC herstarten (of gewoon een ipconfig /renew doen) zodat je vanaf dan een IP-adres krijgt in datzelfde subnet.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”