5Ghz netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Ik heb sinds vandaag een Linksys E3000 en al enige tijd een Linksys WUSB600N stick. Ik probeer hiermee een draadloos netwerk op te zetten met de 5Ghz bandbreedte (wireless-n 5Ghz). De router is dus ingesteld op Only-N (5Ghz), draadloos kanaal staat op auto, kanaalbreedte staat ook op auto. Ik kan echter geen verbinding maken met de router op het 5Ghz netwerk. Zet ik het 5Ghz netwerk op A dan lukt het wel, maar slechts tegen 54Mbps. De stick is een dualband wifi-stick, kan a, b, g, n aan en kan werken met zowel 2.4Ghz als 5Ghz netwerken. Waar kan het probleem liggen? Op 2.4Ghz haal ik wel hoge snelheden op n, maar er zitten al teveel toestellen op de 2.4Ghz band dat ik liever de 5Ghz wil beginnen gebruiken.

Hier staat op pagina 15 de informatie van de stick, voor moest het kunnen helpen.

edit: intussen ondervonden, als ik de beveiliging uitschakel (geen wpa2-personal dus, maar deactiveren) dan geraak ik er wel op met wireless-n op de 5Ghz band. Het is echter niet mijn bedoeling om een onbeveiligd netwerk te hebben
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Hoi, de meeste Wifi-N 5Ghz routers werken enkel "goed" als je WPA2 met AES encryptie toepast. Probeer dat eens (dus niet WPA2 personal met TKIP).

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat werkt blijkbaar ook. Bedankt.
Enig idee wat de reden hier voor is? (Altijd interessant om te weten).
Hij staat momenteel op WPA2 Personal Mixed, TKIP + AES en ik krijg een draadloze snelheid van iets meer dan 200Mbps :-)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

De Wifi-N standaard specifieert dat WPA2/AES de minimum security vereisten zijn om snelheden hoger dan Wifi 11g toe te laten. Op devices die nog met een "Draft 11n" werden gereleased werd dit regelmatig door de vingers gezien in de drivers, maar hedendaagse devices/drivers zijn hier dus strict mee.

Wat ik in ieder geval ook al meermaals heb gezien is dat men dit NIET in de documentatie zet ... tsss !
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Weer wat bijgeleerd. Bedankt! Het was inderdaad nergens in de documentatie te vinden, anders had ik het wel gevonden :D
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 104 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Sasuke schreef:Hoi, de meeste Wifi-N 5Ghz routers werken enkel "goed" als je WPA2 met EAS encryptie toepast. Probeer dat eens (dus niet WPA2 personal met TKIP).

Grtz,
Sasuke
Kleine rechtzetting mss ? is het niet AES encryptie _ ipv EAS
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Klopt volledig, my bad ... typefoutje :(
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”