Wifi: heide, bos of oerwoud ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

Ik vroeg me af hoeveel Wifi's men gemiddeld in zijn buurt heeft de dag van vandaag....

Ik vind dat ik van een oerwoud kan spreken.... 36 andere SSID's zichtbaar, met 13 TN Hotspots/BGC Fon's eraf toch nog 23 Wifi routers in de buurt. Woonwijk met eengezinswoningen, dus zonder appartementen, vooral half-open of rijwoningen.
Afbeelding
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Tja, WiFi is het slachtoffer van zijn eigen succes. Ik ben al bij mensen langsgeweest die met een nieuwe laptop niet op hun eigen netwerk geraakten omdat er zoveel overlappende netwerken waren in die buurt.

Van de 23 individuele netwerken zijn er dan nog 8 met WEP. :eek:
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Dan valt het hier nog goed mee, ik zie 5 andere netwerken.
Als er bij jou zoveel open op WEP-beveiligde routers zijn, zou een mens zich nog afvragen waarom hij nog een internetabonnement neemt :)
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Allemaal op -86 dBm, rare wnic heb jij zeg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3727 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Kenw00t schreef:Tja, WiFi is het slachtoffer van zijn eigen succes. Ik ben al bij mensen langsgeweest die met een nieuwe laptop niet op hun eigen netwerk geraakten omdat er zoveel overlappende netwerken waren in die buurt.
Vandaar dat de 5-GHz-Band werd ingevoerd, toch? Dan heb je >100 kanalen (i.p.v. 13 kanalen op de 2.4-GHz-Band).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Klopt, het probleem is dat er nog steeds veel te veel apparaten uitgebracht worden zonder 5 Ghz ondersteuning. Zelfs high-end vendors "vergeten" het gewoon te implementeren. :-(
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Yep, de meeste smartphones bijvoorbeeld, zelfs als ze dan n ondersteunen, is het niet op de 5 ghz band.

Ik heb mijn oude WRT54 nog in mijn netwerk hangen als G-access point, want no way in hell dat ik mijn N-bridge over 2.4 Ghz laat lopen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Kenw00t schreef:Tja, WiFi is het slachtoffer van zijn eigen succes. Ik ben al bij mensen langsgeweest die met een nieuwe laptop niet op hun eigen netwerk geraakten omdat er zoveel overlappende netwerken waren in die buurt.
Idem hier. Ik vind ongeveer 20 kanalen, allemaal op verschillende kanaalnummers. Op enkele meters van mijn router, raak ik amper op het draadloze netwerk. Ondertussen een extra accesspoint (Picostation2) geplaatst en sindsdien gaat het veel beter. Vermoedelijk hebben de buren nu meer problemen :p
boran_blok schreef:Yep, de meeste smartphones bijvoorbeeld, zelfs als ze dan n ondersteunen, is het niet op de 5 ghz band.
Dat is de nagel op de kop.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zijn het er geen 38, in de 5ghz band? Nuja, belangrijkste is dat die totaal niet overlappen. Maar idd, 802.11a wordt zelden ondersteund door goedkopere (en soms zelfs duurdere) apparatuur, zelfs nu nog.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Zijn het er geen 38, in de 5ghz band?
In het totaal wel, maar de gebruikte kanalen verschillen in de wereld, zie hier. In Europa zijn het er zelfs maar 24, verre van de > 100 kanalen.

En ook een onverdeling met dynamic frequency selection (DFS), transmit power control (TPC) en short range devices (SRD).
Laatst gewijzigd door vuurvos 25 maa 2013, 14:41, in totaal 2 gewijzigd.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

Hier totaal nog niks op 5GHz te zien nu. Paar jaar geleden kon ik nog netjes van kanaal opschuiven naar ongebruikt gebied, maar nu heeft de helft door dat kanaalspreiding nuttig is. En die 300Mb max.rate die gebruikt 2 netjes gescheiden kanalen, dus neemt direct de helft v/h 2.4GHz spectrum voor zijn rekening. Nu zat ik nog op een meter of tien van mijn eigen wifi (rond de -52 dBm), maar ben benieuwd of ik in de zomer (als die er nog komt) nog in de tuin deftige wifi kan hebben. Mss. wel via één van de buren :-D
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

De FONs en Homespots verzadigen het spectrum nog eens wat meer.

p.s. Niet helemaal legaal maar je kan als je devices het ondersteunen channel 14 gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Liber! schreef:De FONs en Homespots verzadigen het spectrum nog eens wat meer.
Ze verzadigen net niets omdat het gewoon een dubbele SSID op hetzelfde wireless signaal is (behalve wanneer je zelf een apart FON AP plaatst, dus niet via BGC).

Ik zie er hier trouwens 12 in totaal (zonder de FON, Homespots en m'n eigen wireless VLANs).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De miserie en doodsteek voor de 2.4ghz (de klassieke b/g standaard) is de N standaard, die iirc (tis alweer effe geleden dat ik dit naleesde) gewoon loadbalancing doet op 2 of meer kanalen, en aangezien er maar een 3 kanalen niet overlappen in de 2.4 standaard, heb je dus al kans op interferentie zodra er 2 N routers zijn, terwijl er vroeger perfect 3 b/g routers konden samenspelen zonder problemen.

vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Heb je hier een bron van ? Ik vind jouw bewering eigenlijk best straffe kost. Als je de lijn doortrekt dan is de BBOX3 Wifi dus de doodsteek voor de BBOX2 Wifi en de Wifi van alle voorgaande modellen zoals Philips blauw, Aethra, ... Om nog maar te zwijgen over alle APs op 2,4 Ghz.

Daar hebben al die knappe koppen van IEEE (en andere organen) wereldwijd niet over nagedacht ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Behalve mijn eigen netwerken zijn er bij mij thuis geen te bespeuren. Dus ook geen last van netwerken die elkaar storen gelukkig. Ik ben wel al plaatsen tegengekomen met meer dan 40 netwerken in de buurt.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Behalve mijn eigen netwerken zijn er bij mij thuis geen te bespeuren.
En je hebt wél buren binnen eens straal van een paar honderd meter?? Want dat lijkt mij de enige voor de hand liggende reden dat je in een wifi woestijn woont....
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

vuurvos schreef:Heb je hier een bron van ? Ik vind jouw bewering eigenlijk best straffe kost. Als je de lijn doortrekt dan is de BBOX3 Wifi dus de doodsteek voor de BBOX2 Wifi en de Wifi van alle voorgaande modellen zoals Philips blauw, Aethra, ... Om nog maar te zwijgen over alle APs op 2,4 Ghz.

Daar hebben al die knappe koppen van IEEE (en andere organen) wereldwijd niet over nagedacht ?

Logica. Als de N standaard loadbalanced op minstens 2 van de 3 niet overlappende b/g 2.4 kanalen, dan kan je geen 2 wifi units naast mekaar zetten zonder dat er minstens 1 kanaal overlapt en dus potentieel interferentie genereert. Multiply by 20, aan de hoeveelheid APs te zien die er in een gemiddelde stadsomgeving in mekaars buurt staan.

Vergeet trouwens niet dat 2.4ghz de "trashfrequentie" is, die enorm storingsgevoelig is. Reden hiervoor is dat de microgolfoven op die frequentie opereert, omdat dat een effectieve frequentie is om watermolecules te "exciteren" en aldus dingen op te warmen. Het helpt dus ook niet dat waterhoudende objecten die frequentie absorberen.

Also:
http://www.networkworld.com/news/tech/2 ... rence.html
The problem of RF interference is only exacerbated by the new 802.11n standard. 802.11n typically uses multiple radios within an AP to simultaneously transmit several Wi-Fi streams in different directions to achieve faster connectivity.

But now, twice as much can go wrong. If just one of these signals runs into interference, the ability to spatially multiplex or bond channels, two fundamental 802.11n techniques that help to yield dramatically higher data rates, is effectively eliminated.

Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

vuurvos schreef:
ITnetadmin schreef:Zijn het er geen 38, in de 5ghz band?
In het totaal wel, maar de gebruikte kanalen verschillen in de wereld, zie hier. In Europa zijn het er zelfs maar 24, verre van de > 100 kanalen.

En ook een onverdeling met dynamic frequency selection (DFS), transmit power control (TPC) en short range devices (SRD).
en je hebt indoor ( 5180 tot 5240 geen dfs ) indoor dfs ( 5260 -> 5320 ) en outdoor kanalen ( 5500-5700) ... en DFS is vooral bedoelt om radar's uit de weg te gaan ...
en reken dan maar es uit hoeveel effectieve kanalen er maar zijn .. als op 40mhz bandbreedtre wil werken ( hoger snelheid )

De 5ghz is dus niet volledig vrij ..er zijn een aantal kanalen secundair ... die dus kunnen storen op radar installaties ... dus al iedereen binnekort 5ghz in huis haalt... en op dfs freqencys kruipt om genoeg spacing te hebben ... zal bipt veel werk hebben als die stoort op een radar in de buurt :)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

Hier zijn er twaalf plus 1 FON (de mijne).

Ik gebruik zelf kabel voor mijn vaste pc en wifi voor alles wat draagbaar is.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Vergeet trouwens niet dat 2.4ghz de "trashfrequentie" is, die enorm storingsgevoelig is. Reden hiervoor is dat de microgolfoven op die frequentie opereert, omdat dat een effectieve frequentie is om watermolecules te "exciteren" en aldus dingen op te warmen. Het helpt dus ook niet dat waterhoudende objecten die frequentie absorberen.
Een algemene misvatting... de resonantie frequentie van water is helemaal niet 2.4 GHz.

Er bestaan trouwens microgolf ovens die op andere frequenties (915MHz dacht ik) werken ook.

Het opwarmen doet men door een alternerend electrisch veld zodat de dipool van de molecule telkens gekeerd wordt (wat voor wrijving en dus warmte zorgt).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

DIBO schreef:
MClaeys schreef:Behalve mijn eigen netwerken zijn er bij mij thuis geen te bespeuren.
En je hebt wél buren binnen eens straal van een paar honderd meter?? Want dat lijkt mij de enige voor de hand liggende reden dat je in een wifi woestijn woont....
Ik heb wel degelijk buren, maar ze zijn vaak al wat ouder en hebben meestal geen internet of digitale tv.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”