VDSL lijnwaarden

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

Hoi Userbase, long-time lurker hier. :)

Recent overgestapt van ADSL naar VDSL, maar de sync snelheid is beperkt tot 50/10 hoewel we vlakbij de ROP wonen. Kan iemand met meer expertise deze waarden eens bekijken en adviseren hoe dit beter kan?

Fritzbox 7360 met firmware 06.52
Untitled.png
Log van de eerste connecties:

Code: Selecteer alles

29.12.16 16:31:12	Internet connection established successfully. 
29.12.16 16:31:00	PPPoE error: Timeout.
29.12.16 16:30:53	DSL is available (DSL synchronization exists with 49997/9998 kbit/s).
29.12.16 16:28:19	Timeout during PPP negotiation.
29.12.16 16:28:18	Internet connection cleared.
29.12.16 16:28:14	DSL not responding (no DSL synchronization).
29.12.16 16:27:55	Internet connection established successfully. 
29.12.16 16:27:51	DSL is available (DSL synchronization exists with 70000/16641 kbit/s).
29.12.16 16:26:14	Timeout during PPP negotiation.
29.12.16 16:26:13	Internet connection cleared.
29.12.16 16:26:09	DSL not responding (no DSL synchronization).
29.12.16 16:22:12	Internet connection established successfully. 
29.12.16 16:22:08	DSL is available (DSL synchronization exists with 70000/16920 kbit/s).
29.12.16 16:19:51	Timeout during PPP negotiation.
29.12.16 16:19:50	Internet connection cleared.
29.12.16 16:19:46	DSL not responding (no DSL synchronization).
29.12.16 14:10:16	Internet connection established successfully. 
29.12.16 14:10:08	Internet connection cleared.
29.12.16 14:04:09	Internet connection established successfully. 
29.12.16 14:04:05	DSL is available (DSL synchronization exists with 30063/10064 kbit/s).
Alvast bedankt voor de input!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Noli schreef:Kan iemand met meer expertise deze waarden eens bekijken en adviseren hoe dit beter kan?
Upload is ronduit slecht. Misschien is de binnenbekabeling van slechte kwaliteit. Beschrijf eens in detail welke bekabeling en aansluitdozen er tussen de Fritzbox 7360 en de Proximus-kabel in de straat zitten.

Binnenbekabeling optimaliseren is trouwens het enige wat in je macht ligt om je lijnwaarden ietsje te verbeteren.
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

Dank voor de reactie. :)

- De lijn komt binnen in de kelder en is daar doorgelust in een kastje van Proximus naar ons apartement.
- Bij ons "intropunt" (nog een RTT stopcontact) komen 2 paren van de kelder, waarvan er eentje aangesloten is op de A/B klemmen. Op diezelfde klemmen zit een paar dat naar een volgend (moderner) 5-polig stopcontact gaat, dat op zijn beurt doorverbonden is met een derde 5-polig stopcontact. Totale lengte vanaf het intropunt zal ongeveer 15m zijn.
- Op dat laatste stopcontact zit dan een ADSL filter met RJ11 uitgang waarop de Fritzbox aangesloten is.

Ik ben er me van bewust dat onze binnenbekabeling niet optimaal is, maar ik ben ook niet zeker hoe dit aan te pakken zonder al te grote ingrepen en of het dan werkelijk nog wat gaat opleveren ... :???:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik denk dat je teveel stopcontacten hebt. Stopcontacten en klemverbindingen moet je tussen intropunt en modem zoveel mogelijk vermijden. Ik denk dat je daar zeker nog wat in kan optimaliseren.

Het stopcontact waarop de filter zit, ik vermoed dat dat de NTP2007 is? Of is dat ook nog iets anders? Is er een reden waarom je nog dat tweede stopcontact hebt? Wat je alvast zou kunnen doen is dat tweede stopcontact er tussenuit halen en de verbinding van RTT intropunt naar filter vervangen met 1 lange kabel. Indien 1 lange kabel trekken geen optie is, kan je de 2 bestaande kabels aan elkaar solderen. Dat op zich zal ook al een beter contact opleveren dan een stopcontact, maar of dat veel impact heeft op de lijnwaardes kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het is het proberen waard. Let wel op: solderen op de BGC kabel mag niet, die moet met een klemverbinding binnenkomen.

Wat je eigenlijk zou moeten doen, is het RTT intropunt vervangen met de NTP2007. De draad die vanuit de kelder komt sluit je aan op de NTP2007 en dan daarop je filter en vervolgens modem aansluiten met een zo kort mogelijke kabel. Indien je toch nog een stopcontact nodig hebt achter de NTP2007, sluit je dat aan op de blauwe pinnen. De modem steek je dan in dat stopcontact, de filter laat je op de NTP2007 zitten.

DIt is de meest optimale manier en ook de door BGC aangeraden manier. Ik denk dat als je het zo doet, het vrijwel zeker een positieve impact op je lijnwaardes gaat hebben.

Je kan ook het volgende document eens doorlezen indien het niet helemaal duidelijk is hoe je de NTP2007 installeert (p13). De 2de mogelijkheid op p12 beschrijft jouw situatie.
https://support.nl.proximus.be/euf/asse ... -box-3.pdf
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

gm123 schreef:DIt is de meest optimale manier en ook de door BGC aangeraden manier. Ik denk dat als je het zo doet, het vrijwel zeker een positieve impact op je lijnwaardes gaat hebben.
Ok, ik denk dat ik mijn provider (UT) eens moet aanporren voor zo'n NTP2007 en filter, want ze hebben gewoon op afstand VDSL geactiveerd zonder een Belgacom technieker langs te sturen.

De eerste 2 stopcontacten zijn inderdaad niet in gebruik, maar de modem daar plaatsen is praktisch niet mogelijk

Op het intropunt plaats ik dan zo'n NTP2007 + filter met het volgende paar op de blauwe klemmen. Het tweede stopcontact is niet in gebruik, dus daar kan ik de kabel solderen of met klemmen verbinden. Het laatste stopcontact is een 5-polig Niko inbouwmodel gecombineerd met 2 andere stopcontacten (kabel en elektriciteit) achter 1 dekplaat. Momenteel zit daar een 5-polige ADSL filter voor de Fritzbox. Kan ik die dan blijven gebruiken?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Die laatste filter heb je niet meer nodig. De filter die je op de NTP2007 steekt lust het signaal door naar de blauwe klemmen (de RJ11 op de filter zelf hoef je niet te gebruiken). De fritzbox sluit je dus rechtstreeks aan op het stopcontact dat verbonden is met de blauwe klemmen.

Indien je geen vaste lijn hebt en telefonie via VOIP gaat, zou je ook kunnen proberen om de NTP2007 achterwege te laten en de binnenkomende BGC lijn met zo weinig mogelijk contacten rechtstreeks aan te sluiten op de fritzbox. De filter heb je niet nodig, die is enkel nodig indien je telefonie hebt. Dit is wel niet reglementair.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Noli schreef:Recent overgestapt van ADSL naar VDSL, maar de sync snelheid is beperkt tot 50/10 hoewel we vlakbij de ROP wonen. Kan iemand met meer expertise deze waarden eens bekijken en adviseren hoe dit beter kan?

Fritzbox 7360 met firmware 06.52
[sync 50/10]
Op het eerste gezicht ziet het ernaar uit dat je in zone 2 zit (vectoring profiel 50/10)
In dit geval zou ik zeggen: gewoon afwachten, tot DLM jou verhoogt
(Geert-Jan zou zeggen: Annex A + TBF, maar geen idee of dit zou helpen)

Bij nader inzicht, als je de logs bekijkt ben je van 30/10, eerts naar 70/16 dan naar 50/10 gegaan.
Dat zou willen zeggen dat je een 70/20 profiel hebt gekregen (= zone 1), maar dit door DLM verlaagd werd naar 50/10 wegens slechte lijnwaarden?
Noli schreef:Ik ben er me van bewust dat onze binnenbekabeling niet optimaal is, maar ik ben ook niet zeker hoe dit aan te pakken zonder al te grote ingrepen en of het dan werkelijk nog wat gaat opleveren ... :???:
Of dat het wat kan opleveren kan je zelf testen:
  • - open het "intropunt" en koppel de verbinding los die naar het volgende punt gaat.
    - plaats hier je FritzBox op (zonder filter).
    - kijk nu of je een betere verbinding hebt (post de lijnwaarden eens, eventueel na een TBF).
Indien dit geen betere waarden oplevert, kan je niet veel verbeteren aan je binnenbekabeling.

Voor het verbeteren van de binnenbekabeling kan je de adviezen volgen die hier al gegeven zijn:
  • - vervang de intro door de officiële NTP (intro op zwarte klemmen).
    - gezien de filter niet nodig is (wegens geen telefonie) kan je de kabel naar het volgende punt aansluiten op de groene klemmen.
    - indien je de filter toch gebruikt, moet de kabel naar het volgende punt op de blauwe klemmen aangesloten worden.
    - controleer in het 2de stopcontact of er daar geen enkele andere kabel aangesloten is, buiten deze naar het 3de stopcontact.
    - maak hier een goede verbinding tussen de aankomende en vertrekkend ekabel (scotchlocks).
    - op het 3de stopcontact hoeft geen enkele filter, daar direct de FritzBox op aansluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

philippe_d schreef:Indien dit geen betere waarden oplevert, kan je niet veel verbeteren aan je binnenbekabeling.
Dat is dus spijtig genoeg het geval. :(
Intussen sta ik wel op een 70/10 profiel - wist niet eens dat zoiets bestond. :)

Bedankt aan allen voor het uitgebreide advies!

Edit: werkelijke snelheid lijkt wel gecapt te zijn op 50mbps.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

70/10 is de snelheid waarmee jouw modem met de ROP synct. De effectieve snelheid is afhankelijk van de "cap" die bij je abonnement hoort. Maar united telecom hanteert nu toch 70/6 als cap? Toch best eens hun helpdesk contacteren, mogelijk moeten ze capaciteit verhogen op hun vlan op die rop(of iets dergelijks, ik weet dat dit soms voorkomt bij edpnet-klanten die niet hun volle 100mbps krijgen.)

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Noli schreef:
philippe_d schreef:Indien dit geen betere waarden oplevert, kan je niet veel verbeteren aan je binnenbekabeling.
Dat is dus spijtig genoeg het geval. :(
Intussen sta ik wel op een 70/10 profiel - wist niet eens dat zoiets bestond. :)
Net zoals ik had gedacht.
Het aantal verbindingen tussen de intro en de modem speelt niet zo'n belangrijke rol, op voorwaarde:
  • dat er geen aftakkingen zijn (= "stubs").
  • dat de verbindingen goed zijn (geen oxydatie, goed contact)
Het is natuurlijk wel zo dat hoe meer verbindingen, hoe meer kans op storingen (lees: slecht contact).

Het enge wat je nu moet doen is rustig afwachten tot DLM zijn werk doet.
Jouw lijn kan probleemloos 100/15 aan (en beter een stabiele 100/15 sync, dan een problematische 100/20 sync).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

serialchiller schreef:Maar united telecom hanteert nu toch 70/6 als cap?
Het is onduidelijk welke cap ze werkelijk hanteren. Volgens hun productfiches is het inderdaad 70/6, maar in de praktijk kan het blijkbaar anders zijn.
philippe_d schreef:Het enge wat je nu moet doen is rustig afwachten tot DLM zijn werk doet.
Jouw lijn kan probleemloos 100/15 aan (en beter een stabiele 100/15 sync, dan een problematische 100/20 sync).
Ok, dat klinkt goed! :)
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

philippe_d schreef:- maak hier een goede verbinding tussen de aankomende en vertrekkend ekabel (scotchlocks).
Het paar dat van de kelder komt, zijn 2 dikke kabels, terwijl de binnenbekabeling twisted pair is. Ik heb de verbinding op het intropunt (het oude RTT stopcontact) even vervangen door de twisted pair een aantal keer rond de koper te draaien en dan vast te maken met een klassieke lusterklem, en nu is de "attainable throughput" in upload gestegen tot net boven 20mbps. :banana:

Is er nog een betere manier om die te verbinden, gezien het grote verschil in diameter? Zou dat ook werken met scotchlocks?

Ik besef dat UT de upload boven 10mbps zou kunnen cappen, maar aangezien ik momenteel al een betere snelheid haal dan geadverteerd (6mbps), wil ik wel kijken tot hoever het gaat. Dat is trouwens enorm verwarrend bij de huidige VDSL aanbieders, het lijkt alsof niemand nog weet welke maximum snelheid ze werkelijk kunnen leveren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Noli schreef:Het paar dat van de kelder komt, zijn 2 dikke kabels, terwijl de binnenbekabeling twisted pair is.
Wat bedoel je met dik? Ik neem toch aan dat dit de Proximus introductiekabel is (0.6 mm).
Toch geen gewone electriciteitsdraad hoop ik (1.5 mm2 of 2.5 mm2) :wink: .
Noli schreef: Ik heb de verbinding op het intropunt (het oude RTT stopcontact) even vervangen door de twisted pair een aantal keer rond de koper te draaien en dan vast te maken met een klassieke lusterklem, en nu is de "attainable throughput" in upload gestegen tot net boven 20mbps.
Dat is een hele serieuze verbetering. Waarschijnlijk was de verbinding hier niet zo goed (oxidatie).
Het kan ook zijn dat de verbetering komt door het verwijderen van het oude RTT stopcontact (vooral als hier nog wat electronica inzit).
Noli schreef:Is er nog een betere manier om die te verbinden, gezien het grote verschil in diameter? Zou dat ook werken met scotchlocks?
Een gewone telefoonkabel (0.6mm) verbinden met UTP kan wel met scotchlocks.
Maar met jouw lusterklemmen zal dat ook wel OK zijn.

Je zou ook nog eens kunnen proberen met Annex A. dat zou jouw upload nog iets kunnen verbeteren ...
Post eens jouw nieuwe lijnwaarden (voor en na omstellen Annex A) ?
Noli schreef:Ik besef dat UT de upload boven 10mbps zou kunnen cappen, maar aangezien ik momenteel al een betere snelheid haal dan geadverteerd (6mbps), wil ik wel kijken tot hoever het gaat. Dat is trouwens enorm verwarrend bij de huidige VDSL aanbieders, het lijkt alsof niemand nog weet welke maximum snelheid ze werkelijk kunnen leveren.
De max. snelheid die ze kunnen leveren hangt af van Proximus, en de sync die op je lijn mogelijk is. Hiervoor kan je dus best de Proximus site raadplegen.
De max. snelheid die ze effectief leveren hangt af van de Provider (caps op PPPoE, beperkte bandbreedte op de LEX, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Noli schreef:
Het paar dat van de kelder komt, zijn 2 dikke kabels, terwijl de binnenbekabeling twisted pair is.

Wat bedoel je met dik? Ik neem toch aan dat dit de Proximus introductiekabel is (0.6 mm).
Toch geen gewone electriciteitsdraad hoop ik (1.5 mm2 of 2.5 mm2) :wink: .
Daarvan wil ik wel eens fotos zien Noli...?

Kan je een NTP/TF2007 nog krijgen in een boetiek?
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Ik denk dat hij 2 draden bedoeld ipv kabels.
Vroeger gebruikten ze veel rood/witte jumper draad als stijgleiding. Maar die is wat dikker dan normale jumperdraad.
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

Retroglide schreef:Ik denk dat hij 2 draden bedoeld ipv kabels.
Vroeger gebruikten ze veel rood/witte jumper draad als stijgleiding. Maar die is wat dikker dan normale jumperdraad.
Inderdaad, 2 rood/witte draden. Niet zo gemakkelijk om te verbinden met UTP, maar ik ga er voorlopig vanaf blijven als de sync stabiel blijft. :-)

Ik zal straks even testen met Annex A.
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

De attainable throughput in upload lijkt nogal te fluctueren, nu terug 18mbps.
Capture.PNG
Even getest met Annex A maar dat maakt niet zo'n groot verschil:
Capture2.PNG
Ondertussen wel sync op 100/10. Bestaat er ook een 100/15 profiel?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Ja, alleen met zo'n mooie download is jouw upload nogal slecht. Weet je zeker dat je aansluiting helemaal 100% is? geen oude aftekkingen e.d.?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Noli schreef:Ondertussen wel sync op 100/10. Bestaat er ook een 100/15 profiel?
Je bent een beetje [te] ongeduldig :-( .
Een weekje geleden zat je nog op 30/10 of 50/10, en ons advies was: geduldig afwachten.
Intussen zit je al na één week op 100/10, het gaat toch goed vooruit. :-)

En inderdaad 100/15 bestaat ook, en dat zou het ideaal profiel zijn, gezien jouw lijnwaarden.
Dus: nog een beetje geduld?

Welk abonnement heb je?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Noli
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2009, 02:45

Ik ben niet ongeduldig hoor, gewoon enthousiast. :-)

Ik heb een UT 70/6 abonnement maar de werkelijke snelheid is momenteel 50/10. Gezien de upload zal ik misschien maar best niet te veel klagen over de download? Had hier een ticketje over gemaakt maar volgens hen kunnen ze er niets aan doen. Ben wel benieuwd of de upload nog hoger kan. Ik wacht dus geduldig af. :wink:
5980917642.png
5980917642.png (31.75 KiB) 4117 keer bekeken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Noli schreef:Had hier een ticketje over gemaakt maar volgens hen kunnen ze er niets aan doen
Dat is een leugenachtig antwoord.
Ze kunnen daar wel iets aan doen, namelijk meer bandbreedte bestellen bij Proximus op jouw LEX.

Ze kunnen toch geen 70 mbps abonnement verkopen als ze maar 50 mbps bandbreedte voorzien :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”