Problemen snelheid United Telecom

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ben sinds april 2015 klant bij United Telecom en heb hun 70 Mbit internet, ik haalde meestal rond de 60-65 Mbit binnen en was daarmee meer dan tevreden, voor die paar Mbit minder ga ik zeker niet zeuren.

Maar sinds begin augustus 2016 heb ik problemen met mijn internetsnelheid van United Telecom.
De Downstream Bitrate op het netwerk werd (door Belgacom) omstreeks juli-augustus 2016 verhoogd van 70 naar 100 Mbit en dit was ook duidelijk te zien op mijn FritzBox (zie screenshots van vandaag onderaan in bijlage).
Nu heb ik rond diezelfde periode, ik was net met verlof toen ze het verhoogde dus ik durf niet te zeggen of het gerelateerd is, dat ik maar een maximale downloadsnelheid van 30 Mbit kan behalen. Ik tik soms nét 30,5 Mbit aan maar meestal zit ik rond de 27-29 Mbps (zie screenshot).

Ik heb United Telecom hier al enkele malen voor gecontacteerd die eerst woord gingen halen bij Belgacom, de netwerk beheerder. Die gaven dan als antwoord dat het een week (?!) zou duren om de snelheid terug op peil te kunnen stellen. Een 10 dagen later was het nog steeds niet in orde dus ik contacteer United Telecom terug. Die gaven mij volgende gegevens, verkregen van Belgacom:

LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03zui00023
DownstreamAttenuation = 8.7
UpstreamAttenuation = 11.4
DownstreamBitRate = 99999.0
UpstreamBitRate = 20000.0
DownstreamNoiseMargin = 12.2
UpstreamNoiseMargin = 10.4

Volgens hun is het probleem opgelost omdat er 100 Mbit over de lijn gaat. Is dat ook zo?
Ik heb Fritz!Box al enkele malen volledig factory gereset, alle instellingen aangepast om te proberen, terug gereset, etc. Telkens zonder merkbaar resultaat.
Er zijn geen drops op de verbinding en de snelheid is heel constant dus aan de stabiliteit ligt het zeker niet. Kan het liggen aan de ruis die de hogere bitrate met zich meebrengt?
Nu was mijn vraag of iemand anders dit ook al heeft meegemaakt of weet wat ik kan doen om toch proberen een oplossing te vinden want ik krijg nu minder dan de helft door dan vroeger en er is geen oorzaak voor te vinden.

Excuses als ik nog belangrijke info ben vergeten te vermelden :)


P.S. Tijdens dit schrijven een reactie van United Telecom gekregen dat ze volgende week een nieuwe modem opsturen om te kijken of dat het probleem oplost
Bijlagen
5615306017.png
5615306017.png (31.76 KiB) 4797 keer bekeken
Fritzbox_monitor.PNG
Fritzbox_Overview.PNG
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

lijkt idd niet aan belgacom of UT te liggen, je hebt gewoon een 100/20 sync ... dat is dus in orde.
je noise margin is ook goed genoeg, dus daar valt ook niets op aan te merken.

je test de snelheid toch wel gewoon met utp verbonden rechtstreeks op de modem? (zeker nooit via wifi als je problemen hebt!)

verder zou ik idd de nieuwe modem afwachten en kijken of dat soelaas brengt... moest dat niet zo zijn,
dan ligt het misschien aan de zaken die achter de modem zitten (switch, gebruikte utp, pc, ...)
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ja ik heb geprobeerd via vaste pc met UTP en ook laptop aangesloten op UTP met Wifi uit (voor de zekerheid). Daarna wifi tests gedaan met Laptop, smartphone en tablet. Alle resultaten, zowel UTP als draadloos, waren tussen 24-30 Mbit van verschillende servers.

Edit: Voor de duidelijkheid, ook alle verschillende poorten geprobeerd op Fritz!Box, geen verschil op snelheid
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Splitter schreef:lijkt idd niet aan belgacom of UT te liggen, je hebt gewoon een 100/20 sync ... dat is dus in orde.
Met alles respect, maar dit antwoord schijnt mij toch kort door de bocht.
Als je een goede sync hebt, maar een lage surfsnelheid, dat kan dat wel degelijk aan Proximus of UT liggen
  • - (onterechte) cap op de PPPoE.
    - onvoldoende bandbreedte
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

philippe_d schreef:
Splitter schreef:lijkt idd niet aan belgacom of UT te liggen, je hebt gewoon een 100/20 sync ... dat is dus in orde.
Met alles respect, maar dit antwoord schijnt mij toch kort door de bocht.
Als je een goede sync hebt, maar een lage surfsnelheid, dat kan dat wel degelijk aan Proximus of UT liggen
  • - (onterechte) cap op de PPPoE.
    - onvoldoende bandbreedte
ja, dat klopt - ben ik ook helemaal mee akkoord.
*maar* het lijkt me licht onwaarschijnlijk door volgende zaken:

- hij haalde altijd 60mbit, maar ineens maar de helft meer
- in de screenshot van de online monitor lijkt de upstream effectief de 20mbps te halen

dus:
- een cap die ineens erop gekomen is bij een profielverhoging - het kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk
- onvoldoende bandbreedte kan eveneens, maar lijkt onwaarschijnlijk omdat TS ervoor het dubbele had in downstream (dus ofwel een pak UT klanten die dezelfde bandbreedte delen, ofwel een probleem op de ROP... maar probleem op de ROP zou pxm zien)

natuurlijk kan het inderdaad, maar als je alle mogelijkheden moet oplijsten kan je een week bezig zijn (kan ook nog goede modem maar slechte voeding zijn, slecht contact/oxidatie op de ntp, foutieve configuratie, probleem met de kaart in de ROP, ...)

ik moet je echter wel compleet gelijk geven dat het kort door de bocht was, maar daarom dat ik dus ook zei *lijkt* niet, het blijft voorwaardelijk natuurlijk :)

EDIT: ik heb dit fenomeen overigens ooit 1x gezien met een b-box2 : goede waardes, alle testen bij de provider correct, waardeloze download en normale upload.
bleek toen letterlijk de voeding van de modem te zijn die het niet meer getrokken kreeg.
alleen was dat zo erg dat je nog amper deftig iets kon doen... dan valt het voor TS nog een beetje mee :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dan kan hij inderdaad best zijn nieuwe modem afwachten, en kijken wat het resultaat daarvan is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
Splitter schreef:lijkt idd niet aan belgacom of UT te liggen, je hebt gewoon een 100/20 sync ... dat is dus in orde.
Met alles respect, maar dit antwoord schijnt mij toch kort door de bocht.
Als je een goede sync hebt, maar een lage surfsnelheid, dat kan dat wel degelijk aan Proximus of UT liggen
  • - (onterechte) cap op de PPPoE.
    - onvoldoende bandbreedte
Ik heb voor ik vertrok op vakantie ongeveer 3,5 TB gedownload in de voorgaande maand, denk je dat het zou kunnen dat ik daardoor gecapped zou kunnen worden? Maar dan zouden ze dat toch zeggen? UT verklaart wel écht ongelimiteerd te zijn dus dan zou dat niet eerlijk zijn (als dit het geval is?)
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Eventjes een update!
Vandaag de nieuwe modem ontvangen van United Telecom. Alle kabels van muur tot modem en van modem tot PC voor de zekerheid ook vervangen.
De snelheid is nog steeds exact gelimiteerd op 30 Mbit. Ik geloof nu niet meer dat het probleem bij mij kan liggen. Er zit geen andere netwerkapparatuur (switch o.a.) op het netwerk, snelheden getest met verschillende PCs.
Net merkte ik wel dat er een andere service opeens bij mijn aansluitingen staat (zie ook bijlage). Nu heb ik Surf@Home12 ipv Surf@Home30, zo opeens zou mijn abonnement veranderen zonder dat ik hiervan op de hoogte gebracht zou worden.. Is dit bij iemand anders ook al gebeurd?
Het zou toch niet kunnen dat UT de moeite doet om een nieuwe modem te sturen ipv even snel te checken of ik wel de juiste service van hun krijg?
Dit alles heb ik ook met UT gecommuniceerd om te kijken of zij zelf wel op de hoogte zijn van deze wijziging en wat de reden daarvan is. Ook nogmaals gevraagd om te kijken of Belgacom de snelheid heeft gecapped. Moest Belgacom een cap hebben op de lijn, zouden ze daar dan eerlijk over zijn?
In ieder geval zal ik van UT hier waarschijnlijk pas maandag een antwoord op krijgen.

Kan er iemand mij raad geven wat ik kan doen in deze situatie?
Het duurt nu al meer dan een maand en als het nog lang gaat duren vrees ik dat Telenet er weer een klant bij gaat krijgen.. Ze zijn wat aan de dure kant voor mij, toch een dikke 20 euro meer p.m. maar ik weet uit ervaring, voor UT was ik Telenet klant, dat hun snelheid redelijk dicht komt bij wat ze beloven.

Alvast (en aan de vorige posters, nogmaals) bedankt voor jullie hulpzame input!
Bijlagen
fast.PNG
5636759911.png
5636759911.png (31.22 KiB) 4540 keer bekeken
5636747104.png
5636747104.png (31.2 KiB) 4540 keer bekeken
united-telecom_services.png
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Voor de mensen die dit nog zouden volgen of gelijke problemen hebben, nog even een kleine update.

Vandaag reactie van UT:
Beste klant

ik heb nog eens de netwerkbeheerder opgebeld
de lijn waarde van het netwerk zijn wel nog aan 100 in download en in de modem toon dit hetzelfde
zoals vroeger verwittig kan ik dit dus niet meer bewerken
bedankt voor uw begrip


Modem waarde
Internet connected since 19.09.2016, 05:06, United Telecom, IP address: 94.139.58.44
Telephony no Telephone numbers configured
Interfaces Convenience features
DSL connected, 100,0 Mbit/s 20,0 Mbit/s
LAN connected (LAN 2)
WLAN on, Radio network: FWifi

Lijn waarde
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03zui00023
DownstreamAttenuation = 8.7
UpstreamAttenuation = 11.4
DownstreamBitRate = 99999.0
UpstreamBitRate = 20000.0
DownstreamNoiseMargin = 12.2
UpstreamNoiseMargin = 10.4
Ik vrees dat ik er verder niks meer aan kan doen. Het is voor mij een raadsel waarom ik van vlot 60+Mbit naar onder 30Mbit werd gestuurd.
Op de vraag waarom ik opeens een andere service van hun krijg, nl. Surf@Home12 ipv Surf@Home30, geven ze blijkbaar geen antwoord. Vrienden van mij hebben hetzelfde internetpakket bij UT en hebben gewoon nog Surf@Home30 en mooie snelheden van soms zelfs tegen de 80 Mbit/s. Dit terwijl ik dichter bij de verdeelkast woon dan hun, bij mij staat de kast tegenover mijn gebouw +/- 50 meter verder en bij hun op het einde van de straat +/-100-150 meter verder.
Een vreemde zaak met een vervelend einde. Ik heb UT ook verwittigd mijn diensten op te zeggen tegen het einde van de maand omdat ik het niet eerlijk vind om de volle prijs voor de halve snelheid te betalen.

Als iemand nog iets weet wat ik kan doen of proberen, laat het aub zeker weten!


- - -

Edit:
Nog een reactie van UT op de wijziging van de naam van het internetpakket:
Beste klant
ik heb uw opmerking aan netwerkbeheerder doorgegeeft
de naam die u heeft verandert niks aan de lijn
u heeft wel een vdsl, surf en talk 12 is naam van adsl waar snelheid maximum 12 is dus het is niet het geval
Spijtig genoeg vrees ik dat wij geen oplossing zullen hebben van netwerkbeheerder

mvg
- - -

Edit:
Nog een reactie, net ontvangen van UT:
Geachte

voor laatste info, hier de bevestiging van wat ik van netwerk beheerder ontvang

als ik op proximus tool bekeken heeft de klant tot 100mbps

als hij maar 30 mbps heeft misschien is het lokaal problem tot modem is het 100mbps en vlan ook 100mbps

dus ze zeggen dat de snelheid beperkt aan 30 is een lokaal probleem
dank-u
Waar kan dat nog aan liggen? Ik heb zowel Laptop, draaiende op Win 10 als PC, draaiende op Win 10 aangesloten via UTP kabel, beide 30 Mbit/s.
Er zit geen apparatuur tussen de kabel van Fritz!Box naar PC en er is geen andere apparatuur aangesloten op de Fritz!Box tijdens de tests. Wifi is ook uitgeschakeld tijdens de tests voor de zekerheid.
Kan er nog ergens anders een fout/probleem aan mijn kant zitten?

- - -

3e edit:
Ik lees net op internet iemand die een gelijkaardig probleem heeft (weliswaar met een wireless netwerkaart) die verklaart het volgende:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comm ... ad_speeds/
Try a different driver. The driver from windows update for my Intel ac7260 caps my download speed at 35mbps. When the one from the Intel website gives me 65mbps
Bij nakijken van drivers was de huidige inderdaad die van MS zelf, na de-installatie en her-installatie van de Intel driver is de snelheid nog steeds max 30 Mbit/s. Nu begin ik wat paranoia te worden, er kan toch niks anders zijn dat de snelheid zodanig (en perfect) limiteert?

- - -

4e superkleine edit:
Bij mijn Fritz!Box staat er nu bij de logs:
Timeout during PPP negotiation.

Dit was vroeger PPPoE.. Kan dat invloed/verschil maken?
Bijlagen
Intel driver netwerkkaart
Intel driver netwerkkaart
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn laatste update in deze thread.. Ik heb de strijd opgegeven, na weken geprobeerd te hebben om met UT te zoeken naar een oplossing of een oorzaak van het probleem is er nog steeds geen verandering. In de plaats van UT ga ik terug naar Telenet, maar dit keer enkel internet (Business Fibernet 200) ipv de Whoppa die ik daarvoor had. Helaas een stúk duurder met nu 60,50 euro ipv 33,99 euro maar hopelijk wel meer dan 6x de snelheid dan wat ik nu heb! Ook Business pack genomen ivm de 3TB limiet om tijdens piek uren minder rekening te moeten houden met wat ik download, ik ben sowieso toch actiever tijdens de piekuren.
Moest iemand met hetzelfde zitten als ik in deze thread kan je toch dezelfde analyses doen als ik heb gemaakt tijdens mijn zoektocht naar het mysterieuze snelheidsprobleem!
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Dit vindt ik maar raar.
Ik zelf ben overgestapt naar UT en had voorheen ook Dommel 30/10 en bij mijn overschakeling had ik mijn zelfde sync, maar toch was mijn download en upload maar 16/10.
Gebeld naar UT waar ze dan een lijntest opzetten die 2 weken in beslag neemt en effectief binnen 2 weken was het probleem opgelost.
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

8balljunkie schreef:Dit vindt ik maar raar.
Ik zelf ben overgestapt naar UT en had voorheen ook Dommel 30/10 en bij mijn overschakeling had ik mijn zelfde sync, maar toch was mijn download en upload maar 16/10.
Gebeld naar UT waar ze dan een lijntest opzetten die 2 weken in beslag neemt en effectief binnen 2 weken was het probleem opgelost.
Ik vind het zelf ook heel raar en vooral jammer. Het meest bizarre vind ik dat enkele maanden terug alles perfect ging en snelheden die minstens dubbel zo hoog lagen geen probleem waren. De zogezegde lijntest die ze zouden uitvoeren en die een week zou duren had helaas geen effect bij mij.
blixem
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

8balljunkie schreef:Dit vindt ik maar raar.
Ik zelf ben overgestapt naar UT en had voorheen ook Dommel 30/10 en bij mijn overschakeling had ik mijn zelfde sync, maar toch was mijn download en upload maar 16/10.
Gebeld naar UT waar ze dan een lijntest opzetten die 2 weken in beslag neemt en effectief binnen 2 weken was het probleem opgelost.
Hiervoor had ik 30/5 bij scarlet, ik ben toen verhuisd, en ik had hier ook 30/5. Nu ik overgestapt ben naar UT kunnen ze er niet meer van maken van 20/2.... :/
Lijntest aangevraagd waarna het 20/2 is geworden, ik had eerst 10/1...

Hopelijk hebben we in januari meer concurrentie tussen Telenet en een ander kabel maatschappij, in Januari ga ik opzeggen. Ik kan nu niet eens 4K content bekijken op youtube...
Pukkjo
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2016, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

blixem schreef:Hopelijk hebben we in januari meer concurrentie tussen Telenet en een ander kabel maatschappij, in Januari ga ik opzeggen. Ik kan nu niet eens 4K content bekijken op youtube...
Dat zou heel mooi zijn! Zou het dan geen reseller worden van Telenet denk je? Of de overheid moet Telenet dwingen om hun lijnen open te stellen voor andere ISPs.. Of zit ik helemaal verkeerd en kan dit al?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

telenet hun lijnen zijn opengesteld... daarom dat Orange (mobistar) er nu internet en tv op kan aanbieden.
andere operatoren betwijfel ik dat het risico zullen nemen om zo'n investeringen te doen.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Ik heb ook problemen met de snelheid bij United telecom. De modem synchroniseert op 30/10. De upload is geen probleem maar de downloadsnelheid Is allesbehalve wat het moet zijn. Nu hebben ze ook een 'test' gestart van 10 dagen.

Ik denk dat ze eerder iets aan het verdoezelen zijn dan dat er echt een probleem Is met de lijn...
blixem
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Splitter schreef:telenet hun lijnen zijn opengesteld... daarom dat Orange (mobistar) er nu internet en tv op kan aanbieden.
andere operatoren betwijfel ik dat het risico zullen nemen om zo'n investeringen te doen.
Als je evt. (nieuwe) kabelmaatschappijen weet, kun je dat dan melden? Heb even op orange gekeken, maar als ik een postcode check doe krijg ik een foutmelding.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Postcodecheck op http://orange.be geeft een fout als er een adblocker actief is. Even uitzetten en het zou moeten werken.
blixem
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Orange is wel een goede, en het is beschikbaar. Alleen moet ik eerst een GSM-abonnement afsluiten voor ik internet+digitale tv (digitale tv ga ik niet gebruiken) kan aanvragen.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”