Hoe zit het nu met die 30 dagen vooropzeg opzegging?

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Atumista
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2016, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Beste wat u wilt allemaal,

Op 15 januari 2016 zeg ik alle diensten bij SFR/Coditel/Numericable aagetekend op met ingang van 31 januari 2016, met bericht stopzetting/blokkering domiciliering.

Eind januari volgt een email ter rappel + verzending per postpakket van kabels , modem en decoder (met brief kopie opzegging/email)

Op 18 februari krijg ik een factuur voor februari en maart. Ze maken melding van de geblokkeerde domiciliëring, maar niet van de opzegging.

Op 19 februari stuur ik aangetekend en per e mail een weigering van de factuur, aangezien ik sinds 1 februari bij Proximus ben, met opnieuw in bijlage een rappel van de opzeggingsbrief.

Op 22 februari ontvang ik een brief dat de opzegging maar geldig is vanaf de ontvangst + 30 dagen van mijn brief van 15 januari.(Algemene verkoopsvoorwaarden art.2.3.1) Omdat de brief door SFR ontvangen werd op 21 januari, dus opzeg vanaf 20/21 februari.

Ik dacht dat de opzegging op elk moment kon met ingang gekozen door de klant. Blijkbaar niet dus. Ik besluit alsnog de maand februari te betalen.

Maar nu lees ik hier en daar dat dit niet hoefde, dat die 30 dagen niet wettig zijn, en dat ik dus in eerste instantie gelijk had de factuur volledig te weigeren.

Ik ben al heel blij van SFR verlost te zijn, zelfs al kost mij dat wat, maar ik zou nu toch wel willen weten hoe het precies zit.

Dank aan degene die het correcte antwoord kan geven.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Atumista schreef:Ik dacht dat de opzegging op elk moment kon met ingang gekozen door de klant.
Ja, maar er zijn twee voorwaarden:
- het contract is minstens 6 maanden oud (eventuele nieuwe contracten moeten schriftelijk door de klant bevestigd worden)
- de klant meldt schriftelijk de zelf gekozen opzegdatum

Concreet: als je de afgelopen zes maanden geen nieuw contract bent aangegaan, heeft SFR geen recht op het abonnementsgeld van februari en maart.
Opgelet: met een muisklik een promotie via e-mail bevestigen kan als een schriftelijke bevestiging van een nieuw contract gelden!

Meer info op http://economie.fgov.be/nl/consument/In ... FAQ/#faq01
Atumista
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2016, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ja, maar er zijn twee voorwaarden:
- het contract is minstens 6 maanden oud (eventuele nieuwe contracten moeten schriftelijk door de klant bevestigd worden)
- de klant meldt schriftelijk de zelf gekozen opzegdatum
Aan beide voorwaarden is voldaan, ik had dit moeten melden in mijn bericht natuurlijk. ik had enkel twijfel over de verhoging met 12 euro van het abonnementsgeld TV/Internet sinds 1 juni 2015. Wat ik pas opmerkte eind vorig jaar. Maar zelfs als dit voor de zoveelste maal een ongevraagde aanpassing was van hun diensten, met dus een nieuw "contract", zijn de zes maanden verstreken.

Dus die 30 dagen hebben enkel betrekking op contracten van minder dan zes maanden? Het zal wel weer een "vergissing" zijn dat ze dit over mijn contract laten uitschijnen, dateert al van 2004, die nog kan leiden tot minstens een maand abonnement indien je ze niet opmerkt. Wie niet waagt niet wint denken ze daar bij SFR.

Nogal vreemd dat ze doen alsof ze nog van niets weten halfweg februari. Misschien een geautomatiseerde facturerings reflex, foutje/vergissinkje interne communicatie? Of twee manoeuvres om de ex klant zover te krijgen nog een extra maand te betalen zonder enige dienstverlening? In dat geval ben er dus mooi ingetrapt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Atumista schreef:Dus die 30 dagen hebben enkel betrekking op contracten van minder dan zes maanden?
Niet noodzakelijk, als de klant na 6 maanden zelf geen opzegdatum meedeelt in de opzegbrief, is de standaard opzegtermijn ook geldig.
Atumista schreef: Of twee manoeuvres om de ex klant zover te krijgen nog een extra maand te betalen zonder enige dienstverlening?
Geen idee, maar je kan dat geld voor de maand februari terugvragen en dan weet je meteen of SFR bewust meewerkt of tegenwerkt.
Desnoods via gratis bemiddeling: http://www.ombudsmantelecom.be/
Atumista
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2016, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Aangezien er geen sprake is van een ontbrekende opzegdatum noch van een recent contract kan je moeilijk zeggen dat SFR goed werkt. Zo ja, hadden ze slechts een bevestiging van de opzegging moeten sturen met ingang van 31 januari 2016, en zeker geen factuur voor februari/maart noch een opzegging op basis van art .2.3.1. Wel opmerkelijk dat alle "vergissingen' in mijn contract bij SFR sinds 2004 steeds in het nadeel zijn van de klant, nooit in zijn voordeel. En als je het niet (tijdig) merkt of geen fout vermoedt....

Enfin , ik heb een mail gekregen ( van de "Billingnl.sfreu" site van SFR, niet van de ".be", die laatstse heeft op geen enkele van mijn mails gereageerd, het probleem ligt blijkbaar in België?) als reactie op mijn weigering van de factuur, dat het contract nu toch opgezegd is met ingang van 31 januari en dat ik niets meer hoefde te betalen. Hopelijk is de Belgische afdeling hiervan op de hoogte. Ik heb dan uitgelegd dat ik na het ontvangen van hun verkeerdelijke brief toch nog de maand februari heb betaald, met de gegevens van betaling en mijn rekeningnummer ter terugstorting. Allemaal complicaties die zoals gewoonlijk heel gemakkelijk vermeden hadden kunnen worden. Het is blijkbaar aan de klant om er voor te zorgen dat zijn dossier correct afgehandeld wordt. Ik zou hun al een heleboel administratieve kosten kunnen aanrekenen daarvoor , zeker als ik mijn tijd zou meerekenen.

Hopelijk zijn ze bij Proximus wel bekwaam om dossiers te beheren zonder dat de klant ze continu bij de zaak moet houden of achter -al dan niet in hoofde van de provider bewust - ongewenste feiten aan moet hollen(aan lopen heb ik altijd een broertje dood gehad, zo vermoeiend) .
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Atumista schreef:Hopelijk zijn ze bij Proximus wel bekwaam om dossiers te beheren zonder dat de klant ze continu bij de zaak moet houden of achter -al dan niet in hoofde van de provider bewust - ongewenste feiten aan moet hollen(aan lopen heb ik altijd een broertje dood gehad, zo vermoeiend) .
Dat kan er geen één!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Atumista
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2016, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

kamiel:
Dat kan er geen één!
Hoop doet leven, en mijn internetverbinding werkt al stukken beter. Dus het begin is toch al goed.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”