Numericable - vergelijkend onderzoek.

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Mensa0684
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014, 00:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Hallo,

Mijn internetprovider is Numericable. Er doen zich bij deze provider enerzijds vrij regelmatig min of meer lange service onderbrekingen voor, en anderzijds ook periodes waarop het debiet sterk is verminderd: we spreken dan bv van een uploadsnelheid van 0.02 Mbps tegenover de contractuele 2.5 Mbps en een downloadsnelheid van 4 Mbps tegenover de contractuele 50 Mbps. Bij Test Aankoop zegt men mij dat dit probleem specifiek is aan Numericable, m.a.w. dat andere providers daar niet mee geplaagd zitten. Kunnen jullie dat bevestigen? Alvast bedankt voor jullie feedback.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Snelheidsverlies op drukke momenten is een probleem dat typisch voorkomt op coaxkabelnetwerken. Je deelt de bandbreedte rechtstreeks met andere Numericable-klanten in de buurt.

Als de snelheid 's nachts om 3u steeds in orde is en overdag om 20u steeds ineenzakt, dan moet je niet verder zoeken. Je stapt dan best over naar een provider die gebruikmaakt van het Belgacom VDSL2-netwerk: Belgacom zelf, Scarlet, EDPnet, TV Vlaanderen/Télésat,...

Op het Belgacom VDSL2-netwerk, beschikt iedereen over een individueel koperpaar tot aan het eerste glasvezelknooppunt. Daardoor zal jouw internetsnelheid steeds dezelfde zijn maar wel beperkt door de lengte van jouw individuele koperpaar. Je kan jouw individuele internetsnelheid op voorhand opvragen via http://www.belgacom.be/internetsnelheid of http://www.lijntest.be/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mensa0684 schreef:Hallo,

Mijn internetprovider is Numericable. Er doen zich bij deze provider enerzijds vrij regelmatig min of meer lange service onderbrekingen voor, en anderzijds ook periodes waarop het debiet sterk is verminderd: we spreken dan bv van een uploadsnelheid van 0.02 Mbps tegenover de contractuele 2.5 Mbps en een downloadsnelheid van 4 Mbps tegenover de contractuele 50 Mbps. Bij Test Aankoop zegt men mij dat dit probleem specifiek is aan Numericable, m.a.w. dat andere providers daar niet mee geplaagd zitten. Kunnen jullie dat bevestigen? Alvast bedankt voor jullie feedback.
Hebben jullie al contact opgenomen met Numéricable zelf? Zo ja : wat was hun antwoord? Hoe heb jij die resultaten mbt de upload/downloadsnelheid bekomen? Is je wifi beveiligd?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Mensa0684
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014, 00:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Volgens Numericable is er niets aan de hand, en zij documenteren dat met statistieken van het verbruik, maar dat zijn statistieken over periodes van 24 uur, en geven dus geen detailbeeld van de tijdstippen waarop het debiet vermindert: typisch tussen 16 en 24 uur, m.a.w. vanaf het moment dat de meeste mensen thuiskomen, tot wanneer de meesten gaan slapen.

Wat betreft de service onderbrekingen verwijzen zij naar o.a. vandalisme. Ik heb sinds jaren correspondenten in de VS, en ik heb die NOOIT service onderbrekingen weten melden. Ik zou het wel raar vinden dat hier wel en daar geen vandalisme zou voorkomen, tenzij de infrastructuur ginder natuurlijk zo ingericht zou zijn dat zij voor vandalen onbereikbaar is.

De resultaten zijn bekomen met http://www.speedtest.net/?test-2.

Ik ben verbonden met een ethernetkabel, niet wifi, dus dat kan het probleem niet zijn.

Iemand heeft ook al gesuggereerd dat de binnenbekabeling de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, maar, vermits de problemen zich sporadisch en niet constant voordoen, is die suggestie volgens mij ook al niet accuraat.

Ik voeg een screenshot van een van de speedtesten genomen op een tijdstip van verminderd debiet bij.
Bijlagen
http://www.speedtest.net/?test-2
http://www.speedtest.net/?test-2
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Is dat DSL of Cable?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Mensa0684
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014, 00:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Kabel.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Da's toch abnormaal laag voor kabel. Of is dat abbo zo laag?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

ITnetadmin schreef:Da's toch abnormaal laag voor kabel. Of is dat abbo zo laag?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dat dacht ik ook, daarmee dat ik vroeg of het geen DSL was :) Ik vind het op de website van numericable ook niet letterlijk staan, of het nu via de kabel is of via DSL. Maar het goedkoopste instap-abonnement is wel degelijk 50/4. Dat kan via DSL ook, maar hun andere 100+5 abbo's al niet meer.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Voor zover ik weet biedt Numericable helemaal geen xDSL aan?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Numéricable doet geen xDSL.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, misschien wist onze collega poster dat niet (ik in ieder geval ook niet).
But that's not the main issue here :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Mensa0684
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014, 00:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

ITnetadmin schreef:Da's toch abnormaal laag voor kabel. Of is dat abbo zo laag?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Contract is voor 50 Mbps down, 2,5 Mbps (of 5 Mbps, ik ben niet zeker, maakt ook niet zoveel uit) up, snelheden waar ik voor mijn noden mee kan werken.

Screenshot is genomen op een moment van, sterk, verminderd debiet; met 0.77 down en 0.02 up kan je natuurlijk niks meer.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mensa0684 : heeft u op andere momentel wel de snelheid welke u volgens uw contract mogelijk zijn? Of zijn deze snelheden nooit gehaald?

Overigens : in contracten staan altijd maximum (!) snelheden. Deze zijn meestal geheel anders dan de snelheden die kunnen bereikt worden. Al moet ik toegeven dat het in uw geval erg extreem is.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Mensa0684
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014, 00:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Mensa0684 schreef:
ITnetadmin schreef:Da's toch abnormaal laag voor kabel. Of is dat abbo zo laag?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Contract is voor 50 Mbps down, 2,5 Mbps (of 5 Mbps, ik ben niet zeker, maakt ook niet zoveel uit) up, snelheden waar ik voor mijn noden mee kan werken.

Screenshot is genomen op een moment van, sterk, verminderd debiet; met 0.77 down en 0.02 up kan je natuurlijk niks meer.
Nee godzijdank niet. Meestal is de snelheid voldoende. Zie screenshot van nu.

Er zijn echter al periodes geweest van meerdere dagen, zelfs een paar weken op rij, dat de snelheid tussen 16 en 24 uur in elkaar klapte. Zoals gezegd komt alles met snelheden zoals 0.77 down en 0.02 muurvast te zitten.
Bijlagen
Screen Shot 2014-08-07 at 17.58.41.png
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Al jare' doet numericable aan grote overboeking. Hoe denk je dat ze zo'n lage prijzen houden? Veranderen naar DSL zal je problemen waarschijnlijk oplossen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vreemd dat Numericable het verkeer naar http://speedtest.net geen prioriteit geeft. Zoals Telenet. :-D
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Zou je eens ergens een groot bestand vandaan kunnen halen, wat zijn je resultaten daarmee? Het kan zijn dat numericable speedtest.net gewoon afknijpt op drukke uren.
https://www.google.be/webhp?sourceid=ch ... n&safe=off

Dat je snelheid inzakt door overboeking kan zijn, maar niet in die mate en zeker niet continu van 16 tot 24u. Dan zou je toch net wat sneller moeten zijn tijdens het avondeten en weer minder op drukkere momenten.
Mensa0684
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014, 00:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

raf1 schreef:Vreemd dat Numericable het verkeer naar http://speedtest.net geen prioriteit geeft. Zoals Telenet. :-D
O? Zodat het lijkt dat de snelheid ok is? Doen die valschaards dat?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, sommig verkeer wordt vertraagd, ander verkeer krijgt prioriteit. om een betrouwbare snelheidstest uit te voeren moet je een groot bestand downloaden. Bijvoorbeeld via ftp://ftp.belnet.be/mirror/linuxmint.com/iso/stable/17/
Mensa0684
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014, 00:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

1.2 GB bestand gedownload in 6 minuten 32 seconden. Screenshot speedtest tijdens de download. Er blijkt dan toch iets niet te kloppen, want aan 42 Mbps download zou dat bestand in 30 seconden gedownload moeten geweest zijn. Enfin soit, ik kan met dit resultaat leven, maar op dit uur zijn er dan nog nooit problemen geweest. Ik ben benieuwd hoe de situatie gaat evolueren wanneer ze allemaal terugkomen uit verlof, te beginnen vanaf begin volgende maand.
Bijlagen
Screen Shot 2014-08-08 at 06.33.36.png
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

1.2GB aan 42 Mbps zou ongeveer 3m48s moeten duren.
1.2GB is 1200 MB. 42Mbps is 5.25MBps.
1200MB aan 5.25 MBps is bijna 4 minuten.

Tis 42megaBIT per seconde, ni 42 megaBYTE per seconde. Aan 8 bits per byte toch een klein verschil.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”