Nieuwe PC - uw advies?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik kijk uit naar een nieuwe PC omdat de huidige al wat jaartjes op de teller heeft en steeds trager begint op te starten.

In de regio Gent had ik gedacht aan Codima en meer bepaald aan deze PC:
https://www.codima.be/pc-s/desktop-pc-s ... hd-630-w10
  • Intel i5-8500 processor (3,0GHz Six Core)
    Stille koeling voor de processor
    16GB (1x16GB) DDR4 geheugen
    Snelle 1TB SSD
    Intel UHD Graphics 630
    Voeding met hybride-ventilator (Draait niet bij normale belasting.)
    Windows 10 licentie
De PC moet niet dienen voor games maar wel voor grafische toepassingen zoals fotobewerking (Lightroom en Photoshop) en office. 16 GB lijkt me voldoende of neem ik toch eerder 32GB? Een videokaart zou de prestaties van de fotobewerkingsoftware blijkbaar maar matig beïnvloeden, daar zou ik dus minder in willen investeren. Belangrijk is ook dat hij niet te luid is want hij staat in een bureau (telewerk).

1.150 EUR is dit een OK prijs voor deze configuratie?
Iemand ervaring met deze winkel?


Ik zou ook een extra HD van min. 1TB erbij steken of de huidige erin laten plaatsen en de SSD hoeft zo groot niet te zijn (enkel OS en belangrijkste software).

Jammer ook dat er weinig details over de onderdelen bij staat want welke SSD het is kan je bijvoorbeeld niet zien.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ben je bereid zelf uw pc in elkaar te steken, of moet het een pre-config zijn?
Ben je bereid onderdelen "overal" te kopen, of moet het Codima zijn, of een andere winkel waar je alles tegelijk koopt.

Ik vind de prijs precies wat aan de hoge kant, zo zonder grafische kaart?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De ssd van 1TB zal de prijs omhooghalen. En de licentie van win10 is niet gratis, wel oem denk ik.

En toetsenbord en muis zijn inbegrepen.

Bekijk de zaken eens apart en stel het zelf samen, dan is het mss goedkoper.
Laatst gewijzigd door mailracer 14 maa 2019, 10:47, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat je ook kan doen maar dan is het niet in je buurt is bij vg computers in lubbeek.

Daar heb je voor 1209 euro:

Antec nsk3100 case

b360 m aurous pro van gigabyte moederbord

i5 8500
stille koeler
gtx 1050
500 GB nvme ssd
1 tb harde schijf
16 GB ram

en goede voeding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Als parallelle workloads enigzins een significante hoeveelheid van je werklast omvat, dan zijn AMD Ryzen processoren ook aan te raden: veel meer processorkracht in multithreaded tests, wat minder in single-threaded tests maar tegen een i5 8500 lijkt me dat zeker haalbaar.

Waarom AMD? Meer prestaties voor hetzelfde geld; de Zen-architectuur heeft gelukkig weer wat te bieden naast Intel.
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

...
Laatst gewijzigd door Fentimento 09 jun 2019, 11:56, in totaal 6 gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Volg gewoon zo'n best-buy guide van een grote nerd-website: https://tweakers.net/reviews/6920/2/des ... steem.html - hier heb je nog meer bang voor je buck.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Zelf in elkaar steken zie ik niet echt zitten. Ik vertrouw graag op een winkel die ook kan herstellen en ben dan zeker dat alle onderdelen goed bij elkaar passen.

Bedankt voor de vele tips, ik ga het allemaal eens bekijken.

Moet je ergens op letten als je meerdere schermen wil aansluiten? Nu gebruik ik een soort kvm :
https://www.belkin.com/nl/p/P-F1DG102U/ Hiermee kan ik switchen met simpele knop tussen 2 pc's en toch hetzelfde toestenbord en muis gebruiken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je scherm nog een analoge blauwe video-stekker heeft, dan moet dat moederbord dat ook ondersteunen, vraag dus zeker of je dat kvm ding nog kan gebruiken. Of heeft de kvm die je hebt ook een HDMI, of DisplayPort aansluiting ?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Ik vind het vrij duur voor wat het is. Niet dat de winkel persé teveel vraagt (volgens mij is die prijs wel marktconform) maar het is noch goedkoop noch echt performant.

Een 1tb ssd (sata) kost met moeite 130€, daar zou ik niet op besparen... HDD is echt iets van vorige eeuw.

Ik zou altijd voor een i7 gaan, maar ik ben dan ook een Intel s****.

En als het stil moet: Liever een degelijke voeding en koeling die altijd draait aan een lage rpm dan fancy hybride of trottling ventilatoren met goedkope onderdelen. Want niets irritanter dan de pc die lawaai begint te maken wanneer je geconcentreerd werkt.
Laatst gewijzigd door road rebel 15 maa 2019, 11:56, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Zelf in elkaar steken zie ik niet echt zitten. Ik vertrouw graag op een winkel die ook kan herstellen en ben dan zeker dat alle onderdelen goed bij elkaar passen.
Als je alle onderdelen bij alternate.be besteld steken ze die voor jou in elkaar (dacht zelfs gratis maar weet niet of dit nog steeds zo is).
En als zij hem in elkaar steken heb je garantie bij hen op het voledige systeem ipv enkel fabrieks garantie op de onderdelen.

ik had snel iets samengesteld gisteren voor 757€ (inc verzending)

Basic no nonsense case met workstation look (30€) geen gaming led window nonsens of duur merkplaatje
https://www.alternate.be/Aerocool/Vs-1- ... ct/1433937
450watt 80+ voeding (40€) ruim voldoende voor een 65wat cpu en lichte videokaart.
https://www.alternate.be/Corsair/VS-Ser ... ct/1407378
Asrock mobo met 4 ram sloten Usb 3.1 (10gibt) en 2 m2 sloten (85€) geen flashy leds coolblokken of gaming marketing
https://www.alternate.be/ASRock/Asro-B4 ... ct/1471168
Ryzen 2700 3.2 (4.1boost) 8 Cores (280€) Veel betere snelere cpu dan die 6 core van intel (zeker voor jou gebruik)
https://www.alternate.be/AMD/Ryzen-7-27 ... ct/1431743
Corsair 16gb 2x8 2666mhz met lage CAS (105€) je kan ook voor 32gb gaan nu dat het ram goedkoop staat.
https://www.alternate.be/Corsair/16-GB- ... ct/1216665
Crucial 500GB M2 SSD 1800mb read (90€)
https://www.alternate.be/Crucial/P1-500 ... ct/1491529
AMD RX 560 (2GB) (120€) en graka nodig dus bij deze een lichte gamincare die ook nog voor accelatie voor de programma's kan zorgen en meerdere schermen kan aansturen in 4K 60hz
https://www.alternate.be/ASRock/Asro2GB ... ct/1482494
Greetz cyberbug

Afbeelding
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Waarom een Pc en geen iMac?

Voordelen iMac: Veel beter scherm: 4K, 5K...zeker voor fotobewerkingen aan te raden.
Geen virussen op iMac, Stabieler en betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tenzij je puur in het MacOS ecosysteem blijft, is het duur, weinig uitbreidbaar, zeker niet beter qua reliability (er zijn genoeg stories over uitval), en niet makkelijk zelf te repareren.

Tenzij een AiO echt een vereiste is, zou ik er ver van wegblijven. Je geld in een goed scherm steken daarentegen is altijd een goed idee.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Ik zou eerder een Dell/HP workstation gaan, de support (drivers, bios updates) is meestal een pak langer dan van losse onderdelen.
Waarom geen laptop ? Die verbruiken veel minder en zijn mobiel.

Ik heb nog een vaste pc die 7 jaar oud is en goed mee kan (SSD).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik heb al een goed scherm voor fotobewerking (Benq SW2700PT) dus een extra scherm is erover.

16 GB geheugen is max staat er bij moederbord, kan je daar dan nog uitbreiden tot 32?

Op videokaart zit geen vga aansluiting zodat ik oud scherm er niet op kan gebruiken en ook de splitter die ik nu gebruik is VGA.

Over dat ze bij alternate het voor jou in elkaar steken heb ik niet direct iets gevonden.

Laptop ben ik geen fan van. PC staat ook in een kast en zal niet mobiel moeten zijn, een laptop is dus niet nodig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef:
Over dat ze bij alternate het voor jou in elkaar steken heb ik niet direct iets gevonden.

.
https://www.alternate.be/PC-Builder?s2m ... category/0
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Mercikes, blijkbaar 75 EUR voor het assembleren met garantie. Dat is schappelijk. Ga het eens bekijken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Codima is een vrij solide shop. Zaten eerst op de Voskenslaan maar zijn een jaar of 8 geleden verhuist nabij de Sterre. Geen klagen over, ga er toch een keer of 4/5 per jaar langs.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”