prijs externe vs interne HDD

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom is een externe hdd met behuizing en usb3/esata aansluiting goedkoper dan een interne sata HDD
Iemand een verklaring daarvoor ?

Op tweakers
- goedkoopste externe HDD 8TB 177 euro
- goedkoopste interne HDD 8TB 207,5 euro

Dat is 30,5 euro meer voor de interne???
En bij een externe krijg je er de behuizing, de stroomadaptor en de usb3 kabel nog bij ???

Ik begrijp er niks van, maar koop geen interne HDD's meer voor mijn backups ...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

ik heb het ook al eens gezien
maar heeft de externe niet minder RPM/cache en dus trager?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Meer zelfs, ik heb al gelezen (was zelfs hier op UB, dacht ik) dat sommigen externe HDDs kopen en die dan slopen en de bare HDD in hun NAS droppen. Al was het dan wel een gok of de HDD die er in zat die was die ze verwachtten te vinden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Is een interne HDD niet (veel) sneller? Iemand een idee over het snelheidsverschil tussen interne HDD en usb3?

Ben zelf op zoek naar een oplossing om mijn foto's te backuppen. Een NAS is een beetje overkill en te ingewikkeld. Ik zoek een systeem dat makkelijk uitbreidbaar is en had gedacht aan iets waar je losse HDD's in kunt inpluggen en uitpluggen om ze met de PC te verbinden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:Is een interne HDD niet (veel) sneller? Iemand een idee over het snelheidsverschil tussen interne HDD en usb3?
USB3 is een interface en zegt niets over de snelheid van een HDD. In externe HDDs wordt echt niet met opzet trage HDDs gebruikt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:In externe HDDs wordt echt niet met opzet trage HDDs gebruikt.
Met opzet is een groot woord, maar ze gebruiken bv wel vaak WD Green schijven terwijl je voor een desktop eerder een WD Blue zou kiezen. Ook al owv warmteontwikkeling, want zo'n externe schijf heeft doorgaans geen ventilator.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Is een interne HDD niet (veel) sneller? Iemand een idee over het snelheidsverschil tussen interne HDD en usb3?

Ben zelf op zoek naar een oplossing om mijn foto's te backuppen. Een NAS is een beetje overkill en te ingewikkeld. Ik zoek een systeem dat makkelijk uitbreidbaar is en had gedacht aan iets waar je losse HDD's in kunt inpluggen en uitpluggen om ze met de PC te verbinden.
Heb net even rudimentair getest.
Kopiëren naar interne of externe schijf via usb3 geeft beide gemiddeld 150MB/s
Ik merk dus geen verschil en koop voor backups en multimedia opslag vanaf nu nog enkel externe HDD's zolang deze (een pak) goedkoper blijven.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb al externe HDD's gekocht waarbij de behuizing zat vastgelijmd aan de schijf, en de USB controller rechtstreeks verbonden zat met de HDD.
Aka: niet zomaar mogelijk om die te gebruiken als interne schijf.

Reden van het prijsverschil? Is al jaren zo, maar nooit echt geweten (ervan uitgaand dat je de specs van de interne en externe schijf ook vergelijkt).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Ben zelf op zoek naar een oplossing om mijn foto's te backuppen. Een NAS is een beetje overkill en te ingewikkeld. Ik zoek een systeem dat makkelijk uitbreidbaar is en had gedacht aan iets waar je losse HDD's in kunt inpluggen en uitpluggen om ze met de PC te verbinden.
Eén gouden raad... koop je een NAS (er is daar heus niets ingewikkeld aan) en vergeet al het gepruts met losse HDD's !
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:had gedacht aan iets waar je losse HDD's in kunt inpluggen en uitpluggen om ze met de PC te verbinden.
Dan zoek je dit, denk ik : https://www.coolblue.be/nl/zoeken/produ ... ry=docking . Gebruik zelf al jaren Sharkoon QuickPort XT. Werkt zowel met 2.5" als 3.5" schijven.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dus een docking extra kopen die je bij elke externe harddisk gratis bijkrijgt ????
en dan interne disks kopen die minstens 30 euro per stuk duurder zijn dan externe

Ik begrijp de logica daar niet van.
Ik zie ook geen enkel voordeel :roll:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

je kan ook gewoon een hoop USB disks aan een raspberrypi of andere mini PC hangen en daar een goedkope DIY NAS van maken, je speelt dan ook niet de garantie kwijt met die USB disks te openen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een USB disk aan een RPi en dan access via ethernet... ik denk dat je toch eens dringend de specificaties van een RPi moet lezen :lol:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

werkt perfect met linux, maar een volle gigabit halen mag je ook niet echt verwachten daarvan, maar er zijn ook andere/snellere miniPCs he, of een oude laptop bijvoorbeeld
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik gebruik een rpi met externe schijf als zeer basic rsync server voor off-site backups. De max doorvoersnelheid van de pi is bijna net gelijk aan mijn uploadsnelheid, dus perfect. :-D Maar meer dan dat ga je er niet mee kunnen doen. Hoewel het technisch gezien een NAS is, zou ik het niet gebruiken op dezelfde manier als ik bv. mijn Synology gebruik voor dagelijkse file storage. Veel te traag voor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

gm123 schreef:Veel te traag voor.
Dat bedoelde ik dus... trouwens ik zou mijn data nooit op een non-RAID systeem plaatsen (ook al is het geen alternatief voor een backup).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”