Welke laptop kiezen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Ik sta op het punt om een nieuwe laptop te kopen. Bedoeling is dat hij erg snel werkt, zodat de programma's onmiddellijk openen en ik gebruik vaak verschillende programma's door mekaar. Soms ook videobewerking (HD) Sony playmemories. Wat is de beste keuze?:
Optie 1:
Besturingssysteem
Windows 10 Home 64
Processor
Intel®CoreTMi5-8250U(1,6GHzbasisfrequentie,tot3,4GHzburstfrequentiemetIntel®Turbo Software Boost-technologie, 6 MB cache, 4 cores)
Processorfamilie: 8e-generatie Intel® CoreTM i5-processor Geheugen 12GBDDR4-2400SDRAM(1x4GB,1x8GB) Overdrachtssnelheden tot 2400 MT/sec. Gegevensopslag
1-TB 5400-rpm SATA 128-GB M.2 SSD DVD-writer

Optie2:
Besturingssysteem
Windows 10 Home 64
Processor
Intel® CoreTM i5-8250U (1,6 GHz basisfrequentie, tot 3,4 GHz burstfrequentie met Intel® Turbo Boost-technologie, 6 MB cache, 4 cores)6,7
Processorfamilie: 8e-generatie Intel® CoreTM i5-processor Geheugen
8 GB DDR4-2400 SDRAM (2 x 4 GB) Overdrachtssnelheden tot 2400 MT/sec.
Gegevensopslag
256 GB PCIe® NVMeTM M.2 SSD
DVD-writer

Optie prijs 899 euro en optie 2 prijs 799 euro.
Bij optie 2 staat er 128 GB "flash" geheugen en 12 GB Ram maar bij de goedkopere staat er 256 GB "flash"...wat is nu de beste keuze?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Optic 2 zal marginaal sneller zijn voor programma’s, maar als je met 256GB opslagruimte genoeg hebt, dan is het wel de betere keuze omdat alles op je SSD past en dus snel blijft. Die 1TB 5400rpm schijf is archi traag naar hedendaagse maatstaven en schandalig dat dat nog in een toestel van 900 EUR insteekt.

Het verschil tussen 8 of 12 GB ga je met jouw programma’s niet direct voelen, maar om zeker te zijn zou ik dan de 100 EUR verschil gebruiken om je geheugen uit te breiden en of SSD te vervangen door een groter exemplaar.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Dank je! SSD uitbreiden zal ik niet meteen gaan doen. Ik twijfel enkel tussen 8 GB geheugen en 12 GB geheugen maar bij de versie van 12GB geheugen is er een SSD met minder ruimte...vind ik wat raar.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Optie2 zou ik nemen, en met die €100 prijsverschil koop je uzelf een externe HDD :)
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Ik weet ook niet of het de moeite is met een interne SSD van 128GB of 256GB te werken? Is toch maar opslag voor de meest gebruikte programma's dacht ik? Maar anderzijds is RAM geheugen zeer belangrijk dus kies ik voor de 12GB RAM geheugen (en iets minder SSD geheugen van 128GB)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Lijkt me geen goede keuze. Een SSD van 128 GB zit snel vol, dus 256 is toch wel minimum. Het 100 EUR prijsverschil had je dan kunnen gebruiken om die 8GB te upgraden naar 16GB.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sasuke schreef:Een SSD van 128 GB zit snel vol, dus 256 is toch wel minimum.
Het is wel een SSD + een HDD van 1TB. Nadeel van zo'n combinatie is dat je wat moet beginnen prutsen met het moven van User dirs (Documenten, Afbeeldingen...) naar die 1TB schijf.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Mijn laptop van het werk heeft momenteel 100GB op de SSD. Dit omvat windows + updates, het officepakket, wat bedrijfsspecifieke toepassingen en wat kleinere software zoals firefox, VCL en notepad++. Geen grote video en beeldbewerkingspaketten en al zeker geen games.

128GB vandaag de dag is idd krap vandaag de dag, ik zou ook zeker voor 256GB gaan. Dat er nog 1TB HDD bij zit maakt niet uit imho, je wil alle software vanaf de SSD kunnen draaien voor de snelheid en het gemak.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Het toestel met de 256GB SSD is zonder de 1TB HDD, dus zeker geen issue. Dat is ook een M2 nvme model, dus vermoedelijk ook een stuk sneller dan de andere SSD.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 okt 2010, 14:21
Locatie: Schilde
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

voor 100 euro al een 4tb HD met usb 3.1 en SSD van 128 is VEEL te klein voor windows 10
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 6 pro -Proximus
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Werken met een externe 1TB drive is wel een gedoe, al zal het afhangen van wat er op staat en hoe vaak je het nodig hebt.
Nu voor alle duidelijkheid: ik zou ook voor een 256GB SSD gaan boven een 128GB/1TB hybride.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Ok dan w8 ik nog even af...de laptops staan nu wel in solden met 256 SSD + 1TB maar in solden betekend dus dat er nieuwe modellen gaan uitkomen, misschien met meer SSD geheugen? Heb nu voorlopig een iMac na 2 grote virus aanvallen op windows laptops :-(
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

satellitetv schreef:na 2 grote virus aanvallen op windows laptops :-(
Dan misschien ook eens uitzoeken hoe je daaraan gekomen bent en hoe je het in het vervolg kunt vermijden.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Twee opmerkingen :
(1) voor een laptop zou ik, als het enigszins kan, toch ver uit de buurt blijven van mechanische HDD, gezien een SSD een stuk lichter is voor je batterij.

(2) met Windows 10 heb je momenteel een robuuste virusscanner (Defender), en firewall, die voldoende betrouwbaar zijn, cfr. https://www.howtogeek.com/225385/what%e ... od-enough/

Maar kan je idd eens wat achtergrond info geven bij die twee virus aanvallen onder jouw vorig Windows systeem?

Enne... Dat macOS vrij is van virusaanvallen, behoort helaas al tot een mistig verleden... Cfr. https://www.howtogeek.com/76628/online- ... t-viruses/

Sent from my OnePlus 5T, using Tapatalk
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

satellitetv schreef:Heb nu voorlopig een iMac
Once you go Mac, you never go back.
:-D :-D :-D
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

phildww schreef:
satellitetv schreef:Heb nu voorlopig een iMac
Once you go Mac, you never go back.
:-D :-D :-D
Tenzij je wil gamen of MS Access gebruiken...

Sent from my OnePlus 5T, using Tapatalk
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

@Mortov:

Het was een probleem wat tot nu toe niemand een oplossing voor weet; Mijn oude laptop HP Pavilion: 8 jaar lang een abonnement op Norton antivirus, windows 10. Na 8 jaar begon ineens na opstarten alle bureaublad iconen uit en aan te fikkeren en de processor ging om de 3 seconden van 0 naar 100%. De laptop herstarten, terug naar fabrieksinstellingen...niets hielp! Wat nog merkwaardiger was: Ik heb toen een nieuwe laptop gekocht (Ook een HP) en na installatie begon hier net hetzelfde! Uit en aan flikkeren van de iconen en processor van 0 naar 100% om de 3 seconden...en nu ook dus met mijn nieuwe laptop! Het enige programma wat ik had eropgezet was Norton antivirus (officieel abonnement). Ik ging terug naar de winkel en daar mijn probleem uitgelegd maar dit hadden ze nog nooit gehoord of meegemaakt! Hierdoor was de maat vol en ben ik overgestapt naar Apple iMac. Tot nu toe geen problemen meer! (enkel Sony Playmemories werkt niet met iMac).

Volgens mij heeft dit iets te maken met Norton?
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

satellitetv schreef:@Mortov:

Het was een probleem wat tot nu toe niemand een oplossing voor weet; Mijn oude laptop HP Pavilion: 8 jaar lang een abonnement op Norton antivirus, windows 10. Na 8 jaar begon ineens na opstarten alle bureaublad iconen uit en aan te fikkeren en de processor ging om de 3 seconden van 0 naar 100%. De laptop herstarten, terug naar fabrieksinstellingen...niets hielp! Wat nog merkwaardiger was: Ik heb toen een nieuwe laptop gekocht (Ook een HP) en na installatie begon hier net hetzelfde! Uit en aan flikkeren van de iconen en processor van 0 naar 100% om de 3 seconden...en nu ook dus met mijn nieuwe laptop! Het enige programma wat ik had eropgezet was Norton antivirus (officieel abonnement). Ik ging terug naar de winkel en daar mijn probleem uitgelegd maar dit hadden ze nog nooit gehoord of meegemaakt! Hierdoor was de maat vol en ben ik overgestapt naar Apple iMac. Tot nu toe geen problemen meer! (enkel Sony Playmemories werkt niet met iMac).

Volgens mij heeft dit iets te maken met Norton?
Moeilijk om dit zo op afstand te zeggen, maar een virudprobleem lijkt me dit niet. Haal Norton er eens af met de Norton removal tool. En see what happens.

Als alles draait op de iMac kan je die Sony dingen evt draaien via Windows 10 in een virtual machine (virtualbox, parallels desktop)

En dan een MacBook Pro of Air als laptop, als je de centen hebt.



Sent from my OnePlus 5T, using Tapatalk
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Heb nu enkel nog mijn iMac dus pc verhaal is voorlopig van de baan!

Sony play memories probleem wel bij iMac: met dit programma Brandde ik mijn Blu-Ray discs met een samsung Blu-Ray aparte schrijver. De software van Sony werkt niet optimaal op een Mac; nog steeds geen ondersteuning voor Mac OS 10.14 en geen schrijfprogramma bij Sony Playmemories via Mac. Dus werkt enkel op een pc. (of windows op de mac zetten, maar daar kijk ik tegenop).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

satellitetv schreef:Heb nu enkel nog mijn iMac dus pc verhaal is voorlopig van de baan!
Misschien begrijp ik het niet goed. Je komt eerst vragen welke Windows laptop, om erna te zeggen dat je nog enkel je Mac hebt en het probleem dus van de baan is. Is een beetje van: ik kan niet kiezen tussen X of Y, maar uiteindelijk koop ik niets, dus dilemma opgelost.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

'n gevalletje 'voortschrijdend inzicht' misschien?
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Toch niet moeilijk om te begrijpen?

Als je al 2 maal hetzelfde probleem hebt op een WINDOWS laptop dan ga je toch vanzelf naar APPLE ??!!

* TOPIC CLOSED*
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

satellitetv schreef:Als je al 2 maal hetzelfde probleem hebt op een WINDOWS laptop dan ga je toch vanzelf naar APPLE ??!!
Was me niet duidelijk dat dit een probleem was sinds je je vraag stelde. Al vind ik het wel een rare redenering, want als het probleem zich voordoet met verschillende Windows laptops, is het duidelijk ergens een issue met een van de software pakketten dat je gebruikt. Trouwens, ik heb letterlijk nog nooit een virus op een Windows bak gehad en de laatste keer dat ik er een gezien heb die gedecteerd werd, is al van mijn studententijd zo'n 25j geleden toen er wat disketjes uitgewisseld werden.

Hoedanook is je probleem nu inderdaad opgelost en is het een gelegenheid om MacOS te leren. Zolang je het niet gebruikt om Windows te gaan bashen, is het ok voor mij.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”