monitor verliest signaal

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Situatie is als volgt:

Asus strix RX560 videokaart + Dell 27" scherm + Manjaro linux OS

Zo lang ik op de pc werk geen enkel probleem, monitor geeft beeld.
Als ik mijn monitor uitzet, maar mijn pc laat aanstaan, dan kan het zijn (maar het is niet altijd zo) dat als ik mijn monitor terug aanzet, die geen signaal meer vindt . Da's dus lastig, want dan moet ik een reset van de pc doen en dan is alles terug ok.

Ik heb al vanalles geprobeerd:
- power management settings van Manjaro (XFCE) wijzigen
- monitor een paar keer aan/uit zetten
- bios upgrade van de RX560 (ik kan die bios blijkbaar niet flashen?).
- googlen tot ik er bij neerval


Heeft iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen? Alle hardware is maar een paar maand oud.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik denk dat je monitor niet goed onthoud op welke aansluiting die moet conecteren. Als hij geen signaal heeft, gaat hij dan automatisch over naar de andere aansluitingen. Mss een instelling op je scherm ??
fsoete
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2013, 15:39

Ik heb sinds korte tijd hetzelfde aan de hand. Scherm dat sporadisch signaalverlies meldt na poging ingebruikname na sleep mode na enige inactiviteit. Vermoedelijk door recente xorg of kernel upgrade op mijn linux (Gentoo) systeem. Ik heb nog niet uitgezocht wat juist de oorzaak is, maar dat zijn mijn twee denkpistes. Merk op dat het voor die tijd heel lang vlekkeloos heeft gewerkt. In mijn geval is sowieso geen sprake van hibernation waar sommige analoge problemen van anderen mee te maken hebben. Een workaround is wel om het in slaap vallen van de monitor te deactiveren in mijn KDE power mode settings. Niet echt ideaal inderdaad.

Edit: heb mijn workaround zonet even gedesactiveerd, maar heb het euvel nog niet direct weer voorgehad. Anderzijds: wat nader zoeken in mijn installatielogs doet vermoeden dat het probleem kan liggen aan mijn heel recente update naar xorg 1.20.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Mailracer, op de monitor heb ik ook al vanalles geprobeerd (ook manueel de juist input terug selecteren). Niets lijkt daar te werken.

Ondertussen wel een kernel upgrade gedaan. En blijkbaar komt het probleem nu niet meer voor. Hopelijk blijft het zo.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”