Defect laptopscherm herstellen

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 246 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer

Defect laptopscherm herstellen

Berichtdoor Tomby » 27 Sep 2018, 13:42

Ik heb hier een oude, maar nog vrij goede, laptop waarvan het scherm defect is. Het defect bestaat erin dat het scherm ofwel gewoon grijs is, of dat het gewoon een statisch beeld (zoals een screenshot) toont van wat er gaande was. Als ik dan wat aan de achterkant duw ter hoogte van de rechterscharnier, kan ik het beeld doen verspringen of updaten... Met heel exact de juiste druk aan te houden, heb ik zelfs terug een werkend scherm.

De laptop doet al een tijd dienst als server, en het scherm heb ik dus nagenoeg nooit nodig. Maar de uitzonderlijke keren dat ik toch eens op het machien zelf iets moet doen, is het natuurlijk enorm vervelend dat dat scherm het niet goed doet. Dus misschien moet ik toch maar eens zien of en hoe dit te herstellen valt. Iemand een idee van wat er mis kan zijn ?
Afbeelding

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 45 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Re: Defect laptopscherm herstellen

Berichtdoor boonpwnz » 27 Sep 2018, 13:46

Tomby,

Kan je geen scherm dat je hebt staan aankoppelen aan de laptop?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 27 Sep 2018, 13:54

boonpwnz schreef:Kan je geen scherm dat je hebt staan aankoppelen aan de laptop?

Dat kan natuurlijk ook, maar is wellicht nog meer een gedoe dan wat ik nu moet doen om iets op de laptop zelf te doen. Zoals al gezegd zijn dat meestal snelle kleinigheden die niet kunnen via Remote Desktop. Een simpel voorbeeld is als er ineens iets hangt waardoor RDP niet meer werkt, dan wil ik toch even op het machien zelf inloggen om te zien of ik proper kan rebooten.

Als het iets simpel of goedkoop blijkt te zijn om te fixen, kan ik het even goed doen natuurlijk.
Afbeelding

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer

Berichtdoor lacer » 27 Sep 2018, 14:34

Collega van me had dit voor met een Asus.
Scherm opengemaakt en er bleek slecht contact te zitten aan de platte connector op de lcd zelf.
Bij jou kan het wel iets anders zijn, zoals een defecte kabel van moederbord naar lcd of slecht contact aan de connector op het moeder bord.
Meestal help het door de stekker eruit te trekken en er terug in te pluggen, behalve bij een defecte kabel zelf uiteraard.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 18.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 27 Sep 2018, 15:50

lacer schreef:slecht contact te zitten aan de platte connector op de lcd zelf.

Ik vermoed dat het inderdaad zoiets moet zijn. Ik heb nu immers ontdekt dat ik het consistent kan 'fixen' door gewoon stevig in de bezel te knijpen een paar cm naast het rechterscharnier. Gegarandeerd zal daar ergens de connector naar het paneel zitten. Vanavond eens zien of en hoe ik het scherm kan openkrijgen.
Afbeelding

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 281 keer
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer

Berichtdoor MClaeys » 28 Sep 2018, 08:03

Voor de meeste laptops zijn er wel nieuwe kabels te vinden om het scherm te connecteren. Die gaat door die scharnier en is daardoor wat kwetsbaar.
Ook eens iets vergelijkbaar gehad (met verkleuringen, niet met stilstaand beeld), toen bleek de webcam connector te storen. Deze losgemaakt in het scherm en het was ook opgelost. Het voordeel, gezien je druk moet zetten in het scherm is het waarschijnlijk niet eens de laptop openmaken. Dat plastic frame vanvoor het scherm is eenvoudig los te klikken om te kijken :).
Xbox Live: MClaeys

Terug naar “Computers en randapparatuur”