Tips voor hard drives (NAS)

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Ben van plan een nieuwe NAS aan te schaffen maar wat zijn tegenwoordig goeie hard drives om erin te steken? In mijn huidige steken al 8-9j Hitachi's waar ik uiterst tevreden over ben en die toen hoog aangeschreven stonden, maar geen idee wat momenteel het "go to" merk is. WD Red zie ik vaak terug keren precies? Iemand die tips kan geven of persoonlijke ervaringen?

Thanks!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wd red hier een reeks van 4TB, zonder problemen. Ik heb ook een server met een paar 3TB ironwolf schijven die het evengoed doen. Belangrijk is dat je schijven koopt die gemaakt zijn voor een nas (24 op 7) en je deze onder de juiste omstandigheden (lees voldoende koeling) gebruikt.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook hier al jaar en dag WD Red, 4x 3 TB steken hier, draait al 3 jaar zonder issues :beerchug:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Hier ook een WD red, onmiddelijk gekocht na release en DOA :| , maar de vervanger draait wel nog steeds zonder probleem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

WD Red... 14 x 2TB... nog geen enkel probleem gehad.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier veel problemen met de Seagate ST4000LM016 en ST4000LM024 (problemen met de SATA en powersaving, waardoor de bus reset). Geen problemen met de ST5000LM01. Dit zijn trouwens allemaal 2.5" disks, iets beter voor het stroomverbruik, ten koste van de prestaties.


Backblaze schrijft om de zoveel tijd trouwens een interessant report over hun ervaringen:
https://www.backblaze.com/blog/hard-dri ... s-q1-2017/
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Q2 2018 stats zijn er ook https://www.backblaze.com/blog/hard-dri ... r-q2-2018/
Ik heb 1e nas met 5 Samsung HD203W 2TB en 1 met 8 WD Red 3TB. Samsungs nog allemaal ok (8 jaar oud) van de Red's al 3 stuk gehad op 5 jaar.
De 3TB Red's zijn ook meer storings gevoelig heb ik eens gelezen.

Als ik nu moet kiezen HGST NAS schijven al overweeg ik steeds meer de nieuwe Seagate Ironwolf schijven. Altijd anti Seagate geweest laatste jaren maar de Ironwolf schijven hebben al een goede naam tot nu toe als ik zoek op internet.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier ook voor 8x Seagate Ironwolf 4TB gegaan in mijn zelfbouw NAS. Heb de schijven enkele weken intensief getest met badblocks zonder problemen dus ik hoop dat dat zo zal blijven.
Voor het prijsverschil met de REDs koop je trouwens bij die hoeveelheden een extra schijf bij Seagate :)
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Alright, alvast bedankt allemaal voor de feedback.

Die backblaze stats was ik nog niet tegengekomen in mijn zoekwerk (vreemd genoeg), zeker interessant om te lezen. WD Red heb ik op veel fora gezien dat ze die aanraden, maar ik lees precies toch ook vaak dat men er problemen mee heeft (DOA of gewoon failures). De vraag is misschien eerder of de huidige WD Reds betrouwbaarder zijn maar dat weet niemand op dit moment vermoed ik.

Van mijn HGST schijven ben ik altijd tevreden geweest maar ze zijn wel pokke luid, daar zou ik liever wat vanaf stappen. Seagate had ik voor de HGST's maar had ik ENORM veel problemen mee. Ik lees idd dat ze nu wel een pak betrouwbaarder zijn geworden en qua prijs ook wel interessant staan. Misschien toch nog maar eens overwegen dan (hoewel ik hier en daar lees dat ze ook niet echt stil zijn, maar veel zal met de rpm te maken hebben die hoger is dan de WD Reds).

Food for thought, nu nog beslissen :)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Hier een jaar 4x6TB seagate ironwolf in een NAS, werken perfect, wel niet zo stil maar ik kan toch niet vergelijken met HGST dus soit.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”