Colruyt systeem?
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 97 keer
Precies veel gezaagd over de wachtrijen aan de kassa's hier... Al eens collect&go geprobeerd? Op 5min zijt ge buiten.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 103 keer
Is ondertussen al aangetoond dat dit niet sneller is, juist trager.CCatalyst schreef:Voor de onzekerheid over de snelste rij is een goede oplossing: de slang. Maar daar doet Colruyt helaas ook al niet aan mee. Sommige Carrefour's wel.
Enig verschil is dat quasi iedereen denkt dat dit sneller is, waardoor de algemene tevredenheid hoger is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8271
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Het is de perceptie die telt. Zonder slang stap ik geergerd buiten als ik denk dat de rij naast mij sneller bediend werd (als de persoon die aangrenzend naast mij stond aanzienlijk sneller buiten is dan ik). Ik stap daarentegen (meer) tevreden buiten als ik denk dat ik sneller aan de kassa geweest ben. Of het in de realiteit ook zo was doet er niet toe, de slang laat immers inderdaad niet toe van dat na te gaan.blaatpraat schreef: Is ondertussen al aangetoond dat dit niet sneller is, juist trager.
Enig verschil is dat quasi iedereen denkt dat dit sneller is, waardoor de algemene tevredenheid hoger is.
Ik vraag me wel af wat je bedoelt met dat dit niet sneller is. Spreek je dan over absoluten of gemiddelden? Want als je pech hebt dat je (zonder slang) in een rij komt waar "de verantwoordelijke voor droge voeding aan de kassa gevraagd" wordt, gaat die slang je wellicht wel sneller buiten gekregen hebben.
Er bestaat een weg om die winkel te vermijden, maar om voor de hand liggende redenen gaat Brussels Airport die weg niet bewegwijzeren, laat staan promoten. Het wordt ook psychologisch onaantrekkelijk gemaakt door bv geen verlichting te voorzien op die weg (je ziet wel nog genoeg door ander licht). Wellicht zullen ze dus iets zeggen a la "u bent niet verplicht van door de winkel te stappen, u kunt ook zo en zo stappen".ITnetadmin schreef: Een winkel waar je verplicht bent door te wandelen om aan je vliegtuig te geraken.
Ik hoop elke keer dat er ns eentje mij uitpikt, dat ik mijn gedacht ns kan zeggen over het doorneuzen van eigendom in winkels waar ik niet vrijwillig ben binnengegaan.
Moeilijk om de weg uit te leggen maar volg gewoon een personeelslid, meestal nemen zij die weg (geen badge vereist nochtans).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 103 keer
@mod: misschien beter om dit te splitsen in een apart topicCCatalyst schreef: Ik vraag me wel af wat je bedoelt met dat dit niet sneller is. Spreek je dan over absoluten of gemiddelden? Want als je pech hebt dat je (zonder slang) in een rij komt waar "de verantwoordelijke voor droge voeding aan de kassa gevraagd" wordt, gaat die slang je wellicht wel sneller buiten gekregen hebben.
Wel, zoals ik me het onderzoek herinner:
Met een slang heb je minder spreiding: op de eersten na bij het openen van een winkel, staat iedereen ongeveer even lang in de slang.
Maar de gemiddelde wachttijd is langer, de belangrijkste reden hiervoor was, opnieuw: als ik het me goed herinner, omdat je aan het einde van een slang nog naar de kassa moet wandelen, terwijl met een conventionele wachtrij je direct al aan de kassa bent.
Dit zijn maar enkele seconden, maar deze tellen wel door.
Met een conventionele kassa ben je gemiddeld sneller buiten, maar je hebt stukken meer spreiding die zowel van extreem snel tot extreem langzaam kan gaan.
-
- Premium Member
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 156 keer
Enkel als bijkomende info, Colruyt was zijn tijd vooruit !
In hun winkels waren 'in der tijd' de verbindingen via het kopernetwerk van de R.T.T.
Een modem van Telindus via 2 draden of 4 draden geleiding met octopolaire stekker/stopcontact (een zogenaamde afstandslijn) !
Weet niet meer of het Punt tot Punt verbindingen waren of … via het DCS netwerk van de R.T.T. ?
De tijd dat men nog sprak van 'bit(s) per seconde'.
In hun winkels waren 'in der tijd' de verbindingen via het kopernetwerk van de R.T.T.
Een modem van Telindus via 2 draden of 4 draden geleiding met octopolaire stekker/stopcontact (een zogenaamde afstandslijn) !
Weet niet meer of het Punt tot Punt verbindingen waren of … via het DCS netwerk van de R.T.T. ?
De tijd dat men nog sprak van 'bit(s) per seconde'.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2656
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 231 keer
Eigenlijk was dat kosten optimalisatie er zal wel iemand een goede berekening gemaakt hebben, maar toen kon je raw copper huren tussen 2 adressen echt een fysiek koperpaar gepatched. Was afstands gebaseerd voor de prijs, colruyt had sommige winkels die een hub waren, dendermonde was bv, waar andere winkels aan verbonden waren en die hub's hadden dan een lange afstandslijn naar Halle. Maar soit ondertussen is heel telecom land al veranderd. Maar denk dat colruyt nu ook prijsbewust is, ik denk dat ze nu allemaal telenet of proximus hebben ipsec met 4G backup. Ondertussen bieden ze ook wifi aan in alle winkels.Bssoft schreef:Enkel als bijkomende info, Colruyt was zijn tijd vooruit !
In hun winkels waren 'in der tijd' de verbindingen via het kopernetwerk van de R.T.T.
Een modem van Telindus via 2 draden of 4 draden geleiding met octopolaire stekker/stopcontact (een zogenaamde afstandslijn) !
Weet niet meer of het Punt tot Punt verbindingen waren of … via het DCS netwerk van de R.T.T. ?
De tijd dat men nog sprak van 'bit(s) per seconde'.
-
- Pro Member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 30 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Misschien niet helemaal relevant voor de discussie over het mainframesysteem van Colruyt, maar dit gaat ook over een systeem, nl. het e-mailsysteem. Is er iemand die weet hoe het e-mailadres van een werknemer van Colruyt eruitziet?
- selder
- Moderator
- Berichten: 6438
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 736 keer
Knappe kassierster gezien?payphoneuser schreef:Misschien niet helemaal relevant voor de discussie over het mainframesysteem van Colruyt, maar dit gaat ook over een systeem, nl. het e-mailsysteem. Is er iemand die weet hoe het e-mailadres van een werknemer van Colruyt eruitziet?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Berichten: 8271
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Carrefour introduceert een nieuwe, verbeterde en snellere self-scan.
Terminal moet je niet meer aan kassahost afgeven, maar in een "ontvangmachine" aan de kassa's steken. Aan de self-kassa gewoon je bonuskaart scannen en alles komt meteen op het scherm. Afrekenen met de betaalkaart en gedaan. De kassaverrichtingen kunnen beperkt worden tot 10 seconden!
Die ontvangmachine dient overigens alleen maar om te vermijden dat je met de terminal zou weglopen, alles dat je scant wordt via een winkelbreed Wi-Fi netwerk meteen naar de kassaserver doorgestuurd. Die server haalt dan ahv je bonuskaart je winkelmandje op.
De rol van de kassahost is dus flink ingeperkt, wat altijd recht evenredig is met tijdsbesparing voor de klant. Hij/zij kijkt enkel nog toe en doet de controlescan indien je geselecteerd wordt. Indien geen controle komt hij/zij voor niets meer tussen tenzij de klant het vraagt.
Het is duidelijk dat de innovatie in het inkorten van de kassatijden in Frankrijk ligt, niet in Halle.
Terminal moet je niet meer aan kassahost afgeven, maar in een "ontvangmachine" aan de kassa's steken. Aan de self-kassa gewoon je bonuskaart scannen en alles komt meteen op het scherm. Afrekenen met de betaalkaart en gedaan. De kassaverrichtingen kunnen beperkt worden tot 10 seconden!
Die ontvangmachine dient overigens alleen maar om te vermijden dat je met de terminal zou weglopen, alles dat je scant wordt via een winkelbreed Wi-Fi netwerk meteen naar de kassaserver doorgestuurd. Die server haalt dan ahv je bonuskaart je winkelmandje op.
De rol van de kassahost is dus flink ingeperkt, wat altijd recht evenredig is met tijdsbesparing voor de klant. Hij/zij kijkt enkel nog toe en doet de controlescan indien je geselecteerd wordt. Indien geen controle komt hij/zij voor niets meer tussen tenzij de klant het vraagt.
Het is duidelijk dat de innovatie in het inkorten van de kassatijden in Frankrijk ligt, niet in Halle.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1801
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 89 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dit systeem werkt bij ons al meer dan een jaar in de Delhaize. Met je pluskaart de scanner nemen, winkelen, naar de Selfscanning gaan, je scanner in de box steken, aan een van de zelfscantoestellen verklaren dat je producten gescand zijn, je pluskaart scannen en betalen (ev bons nog scannen).
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 8271
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ah 't zal dan idd hetzelfde zijn.bruma schreef:Dit systeem werkt bij ons al meer dan een jaar in de Delhaize.
De innovatie ligt dan in Nederland, kuch .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1801
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 89 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik vermoed van niet want het werd ingevoerd nog voor de fusie met ah. Tenzij er een zwarte agenda zou bestaan hebben.CCatalyst schreef:Ah 't zal dan idd hetzelfde zijn.bruma schreef:Dit systeem werkt bij ons al meer dan een jaar in de Delhaize.
De innovatie ligt dan in Nederland, kuch .
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
-
- Plus Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik vind op het net dat DH in 2008 begon met de uitrol van selfscanning. Geen idee of men iets gewijzigd heeft in die 10 jaar qua concept.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6350
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
- Bedankt: 486 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hier regio Brugge was Delhaize alleszins de eerste met Selfscan. Maar dat was toen alleszins nog niet met Selfkassa. Die Selfkassa is er nu pas sinds ze een halfjaar geleden of zo een nieuwe gezet hebben.
Bovendien vind ik het verre van ideaal, omdat je altijd wel bonnen e.d. bijhebt waar je dan toch nog iemand voor moet roepen. De gewone selfscan vind ik meer dan goed genoeg, al kan dat ook van winkel tot winkel afhangen. In de Delhaize was de kans op controle altijd wel vrij groot, en de controle was dan ineens op je gehele kar waardoor alles ineens terug uit je zakken moest en je meer tijd verloor dan met een normale kassa. Bij Carrefour duidelijk veel minder controles en nagenoeg altijd partieel (vaak zelfs maar 5 producten uit je volle kar).
Bovendien vind ik het verre van ideaal, omdat je altijd wel bonnen e.d. bijhebt waar je dan toch nog iemand voor moet roepen. De gewone selfscan vind ik meer dan goed genoeg, al kan dat ook van winkel tot winkel afhangen. In de Delhaize was de kans op controle altijd wel vrij groot, en de controle was dan ineens op je gehele kar waardoor alles ineens terug uit je zakken moest en je meer tijd verloor dan met een normale kassa. Bij Carrefour duidelijk veel minder controles en nagenoeg altijd partieel (vaak zelfs maar 5 producten uit je volle kar).
-
- Elite Poster
- Berichten: 8271
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Idd de controles halen de tijdswinst onderuit, bij Carrefour lijken ze wel een goed evenwicht gevonden te hebben: enerzijds niet veel controles dus veel tijdswinst maar anderzijds wel weer genoeg controles zodat je nooit in de verleiding raakt om het systeem te "testen".
Als ze je een keer pakken met een verkeerd gescande mand heb je - dacht ik - veel meer controles in de toekomst, en bij recidivisme nemen ze je "self-privilege" af. Wie belang hecht aan tijdswinst - en dat is de primaire doelgroep van klanten die ze met SelfScan willen bereiken - maakt dus best geen historiek van verkeerd gescande mandjes. Het systeem houdt op die manier zichzelf goed in check.
Iig is dit volgens mij het verste dat ze kunnen gaan, kassatijd is nu 10 seconden. De volgende stap is 0 seconden maar dat is wat Amazon Go doet en een patent op heeft.
Als ze je een keer pakken met een verkeerd gescande mand heb je - dacht ik - veel meer controles in de toekomst, en bij recidivisme nemen ze je "self-privilege" af. Wie belang hecht aan tijdswinst - en dat is de primaire doelgroep van klanten die ze met SelfScan willen bereiken - maakt dus best geen historiek van verkeerd gescande mandjes. Het systeem houdt op die manier zichzelf goed in check.
Iig is dit volgens mij het verste dat ze kunnen gaan, kassatijd is nu 10 seconden. De volgende stap is 0 seconden maar dat is wat Amazon Go doet en een patent op heeft.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1801
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 89 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het ging (gaat) niet over zelfscanning aan een zelfscanningskassa maar over het zelf scannen tijdens de tocht in de winkel en het afrekenen aan een zelfscanningskassa daarna (wat daarvoor in een Delhaize afrekenen was aan een normale kassa). Nu komt er enkel nog iemand aan te pas als de rode lamp iemand roept voor interventies.pussyfooter schreef:Ik vind op het net dat DH in 2008 begon met de uitrol van selfscanning. Geen idee of men iets gewijzigd heeft in die 10 jaar qua concept.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 5081
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik sta liever aan trage kassa dan aan een snelle kassa.
Hoeveel stress dat ik heb als ik men producten nog op de band aan het leggen ben en dat het dan al mijn beurt is is niet te schatten.
Liever dan self kassa op eigen tempo.
Hoeveel stress dat ik heb als ik men producten nog op de band aan het leggen ben en dat het dan al mijn beurt is is niet te schatten.
Liever dan self kassa op eigen tempo.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1959
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 155 keer
Glazen bol is niet nodig, ik weet altijd precies dat de rij links of rechts van mij sneller zal gaan ! Ik heb het nog nooit anders geweten.heist_175 schreef:En welke winkel heeft geen wachtrijen aan de kassa? Of heeft een glazen bol om te zien wie het snelste vooruit gaat?Sinna schreef:En dat haat ik dus nu net aan de Colruyt: de lange wachtrijen aan de kassa's waarbij je nooit weet welke rij nu het snelst gaat schuiven. Het duurt ook veel langer dan in bv. een Lidl (maar da's dan weer misschien het andere uiterste).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
- Bedankt: 97 keer
Liever een snelle kassa, die ook nog ineens de losse groenten/fruit weegt (LIDL, ALDI), dan een trage. En in de nieuwe ALDI bvb. is de rolband extra lang om voldoende op voorhand alles te kunnen uitladen. Het terug inladen blijft natuurlijk aan sneltempo, daar doe ik graag aan mee.
Selfscan ben ik geen fan van; enerzijds voor de werkgelegenheid (natuurlijk technologische vooruitgang is niet tegen te houden en als ik eerlijk ben, thuisbankieren doe ik wel met plezier, kost ook jobs), anderzijds ben ik te 'relax' in de winkel zodat ik regelmatig vergeet iets te scannen of vergeet 'retour' te scannen als ik iets terug leg...
Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen, en ik beklaag die mensen hun rug. Tijdens het aanschuiven, draai ik meestal alle producten zodat barcode bovenaan in het zicht ligt. Maakt het scannen toch een beetje sneller. Behalve die keer toen de medewerker steevast zijn hand op de barcode legde om het product vast te pakken en dan soms zes keer moest omdraaien om de barcode te vinden. Dacht toen, even zien hoe lang het duurt tot hij snapt dat de barcode steevast bovenaan ligt...maar kar was leeg en hij had het nog niet gesnapt
Selfscan ben ik geen fan van; enerzijds voor de werkgelegenheid (natuurlijk technologische vooruitgang is niet tegen te houden en als ik eerlijk ben, thuisbankieren doe ik wel met plezier, kost ook jobs), anderzijds ben ik te 'relax' in de winkel zodat ik regelmatig vergeet iets te scannen of vergeet 'retour' te scannen als ik iets terug leg...
Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen, en ik beklaag die mensen hun rug. Tijdens het aanschuiven, draai ik meestal alle producten zodat barcode bovenaan in het zicht ligt. Maakt het scannen toch een beetje sneller. Behalve die keer toen de medewerker steevast zijn hand op de barcode legde om het product vast te pakken en dan soms zes keer moest omdraaien om de barcode te vinden. Dacht toen, even zien hoe lang het duurt tot hij snapt dat de barcode steevast bovenaan ligt...maar kar was leeg en hij had het nog niet gesnapt
-
- Premium Member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik werk zelf bij colruyt dus ik kan hier niet mee zeveren over de IT infrastructuur .
Heb deze link wel naar de mannen van mainframe gestuurd en die konden er wel goe mee lachen .
Heb deze link wel naar de mannen van mainframe gestuurd en die konden er wel goe mee lachen .
-
- Pro Member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 30 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik vermoedde dat iemand dat ging antwoorden... het is echter puur zakelijkselder schreef:Knappe kassierster gezien?payphoneuser schreef:Misschien niet helemaal relevant voor de discussie over het mainframesysteem van Colruyt, maar dit gaat ook over een systeem, nl. het e-mailsysteem. Is er iemand die weet hoe het e-mailadres van een werknemer van Colruyt eruitziet?
-
- Starter
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Als ze nu ook eens iets doen aan die bedenkelijke franse insteek op gebied van kwaliteit zou het wel eens iets kunnen worden...CCatalyst schreef:Carrefour introduceert een nieuwe, verbeterde en snellere self-scan.
Het is duidelijk dat de innovatie in het inkorten van de kassatijden in Frankrijk ligt, niet in Halle.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 103 keer
Ik ga op zich akkoord met je hiermee, maar wil even aanhalen dat meer en meer winkels dit gebruiken.DIBO schreef:Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen, en ik beklaag die mensen hun rug. Tijdens het aanschuiven, draai ik meestal alle producten zodat barcode bovenaan in het zicht ligt. Maakt het scannen toch een beetje sneller. Behalve die keer toen de medewerker steevast zijn hand op de barcode legde om het product vast te pakken en dan soms zes keer moest omdraaien om de barcode te vinden. Dacht toen, even zien hoe lang het duurt tot hij snapt dat de barcode steevast bovenaan ligt...maar kar was leeg en hij had het nog niet gesnapt
Met dat quasi altijd selfscan gebruik, had ik het nog niet gemerkt, maar gisteren gezien dat de Carrefour dit ook toepast hier. Exact hetzelfde systeem als Colruyt qua inscannen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik ben er ook geen fan van (trouwens van gans de Colruyt niet)... ik bepaal namelijk liever zelf de volgorde van scanning (zodat ik de dingen in mijn tas kan laden in de volgorde dat ik wil - zware dingen onderaan, lichte bovenaan). Ook het systeem van De Spar waar men de dingen zelf uit je kar neemt vind ik dus niet ideaal.DIBO schreef:Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Het "overladen" systeem was in den beginne bedoeld om zware investeringen in een log kassasysteem uit te sparen: investering qua kost, qua ruimte én qua flexibiliteit.r2504 schreef:Ik ben er ook geen fan van (trouwens van gans de Colruyt niet)... ik bepaal namelijk liever zelf de volgorde van scanning (zodat ik de dingen in mijn tas kan laden in de volgorde dat ik wil - zware dingen onderaan, lichte bovenaan). Ook het systeem van De Spar waar men de dingen zelf uit je kar neemt vind ik dus niet ideaal.DIBO schreef:Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen
Ik vind het niet zo'n probleem, dat de persoon aan de kassa niet overlaadt hoe ik het wel, want ik laad nadien nog over in de plooibakken in de auto of in de fietstassen. En plooibakken laten vullen, is geen goed idee.
Ik word er wel ambetant van als ik in een andere winkel kom (Delhaize, Action, ...) waar je niet de tijd krijgt om uw spullen in een kar/doos/zak te laden, omdat de spullen van de volgende al aangeracet komen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ondertussen zijn m'n taartjes of andere "breekbare" voeding wel platheist_175 schreef:Ik vind het niet zo'n probleem, dat de persoon aan de kassa niet overlaadt hoe ik het wel, want ik laad nadien nog over in de plooibakken in de auto of in de fietstassen.
Ik laat me niet opjagen... nog nooit een probleem mee gehad dus.heist_175 schreef:Ik word er wel ambetant van als ik in een andere winkel kom (Delhaize, Action, ...) waar je niet de tijd krijgt om uw spullen in een kar/doos/zak te laden, omdat de spullen van de volgende al aangeracet komen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
- Bedankt: 97 keer
Dit (oude) topic was toch volledig afgeweken van de mainframes naar het kassasysteem, dus even die drift voortzetten met een update rond het Colruyt kassasysteem, ondertussen de winkelketen met veruit het traagste kassasysteem.
De 'update' die er voor het Colruyt kassasysteem zit aan te komen ‘easy check-out’, vervangt de handheld terminal door een vast gemonteerde scanner "met artificial intelligence" die tijdens het overladen scant.
Maar helaas met deze ‘easy check-out’ :
* "Het kassaproces loopt zo tot een vijfde sneller" is dus maar beetje sneller, bij AH/Carrefour met handheld selfscan, loop ik op een minuutje door de selfscan kassa, dus nog altijd véél sneller dan de toekomstige Colruyt overlaad kassa
* "herkent tot 85% van de producten" slechts 85%!!??
* "Groenten en fruit moeten gewogen worden"
* "Ook producten die zich onderaan in de kar bevinden, zoals bakken drank, ziet de camera niet"
De 'update' die er voor het Colruyt kassasysteem zit aan te komen ‘easy check-out’, vervangt de handheld terminal door een vast gemonteerde scanner "met artificial intelligence" die tijdens het overladen scant.
Maar helaas met deze ‘easy check-out’ :
* "Het kassaproces loopt zo tot een vijfde sneller" is dus maar beetje sneller, bij AH/Carrefour met handheld selfscan, loop ik op een minuutje door de selfscan kassa, dus nog altijd véél sneller dan de toekomstige Colruyt overlaad kassa
* "herkent tot 85% van de producten" slechts 85%!!??
* "Groenten en fruit moeten gewogen worden"
* "Ook producten die zich onderaan in de kar bevinden, zoals bakken drank, ziet de camera niet"
-
- Elite Poster
- Berichten: 8271
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Goed dat ze inzien dat ze hun kassaproces echt wel moeten verbeteren - vooral versnellen dan - maar door toch weer blijven vasthouden aan de kassier en vooral dat trage proces van overladen vrees ik dat ze weer enkele (grote) boten aan het missen zijn.
Cashierless is echt wel de toekomst. De investering is natuurlijk groter, maar dat haal je er op termijn wel uit gezien je je personeel efficiënter kan inzetten, en je je winkel langer kan openhouden zonder extra personeel te moeten aanwerven. Maw, de toekomst is m.i. eerder het rechtse beeldje dan het linkse. Interessant dat de innovering richting cashierless gedreven wordt door landen waar personeelskosten veel lager liggen dan bij ons...
Linkse foto toont volgens mij trouwens ook "de brug" die @serialchiller hierboven vermeldt denk ik? Kasten met IT-infrastructuur van de winkel.
Cashierless is echt wel de toekomst. De investering is natuurlijk groter, maar dat haal je er op termijn wel uit gezien je je personeel efficiënter kan inzetten, en je je winkel langer kan openhouden zonder extra personeel te moeten aanwerven. Maw, de toekomst is m.i. eerder het rechtse beeldje dan het linkse. Interessant dat de innovering richting cashierless gedreven wordt door landen waar personeelskosten veel lager liggen dan bij ons...
Linkse foto toont volgens mij trouwens ook "de brug" die @serialchiller hierboven vermeldt denk ik? Kasten met IT-infrastructuur van de winkel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Goh, bij Lidl Leuven hebben ze alvast al hun zelfscan kassa's buiten gegooid. Voor de resem zelfscan kassa's hadden ze blijkbaar ook constant 2 personen nodig dus hebben ze alle zelfscan vervangen door 2 snelkassa's waarvan er vaak maar eentje open is. Naar wat ik zo kon luistervinken werd er te veel gestolen of verkeerd ingegeven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 28 keer
Onze Lidl had ook een self scan, maar dat ging absoluut niet sneller. Ze hebben die ook weg gehaald.
Alochol, meer dan 15 producten, promoties, afgeprijsde producten, zelf gewogen producten etc triggerde allemaal manuele controle. Je had dus zo goed als altijd manuele controle.
Mensen zelf laten scannen terwijl ze door de winkel gaan werkt waarschijnlijk het beste.
Alochol, meer dan 15 producten, promoties, afgeprijsde producten, zelf gewogen producten etc triggerde allemaal manuele controle. Je had dus zo goed als altijd manuele controle.
Mensen zelf laten scannen terwijl ze door de winkel gaan werkt waarschijnlijk het beste.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8271
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Bij LIDL was het idd een heel slechte implementatie. Elke barcode werd geverifieerd met het gewicht (zucht, neeeee), bij de minste afwijking moet supervisor komen bevestigen. Barcodes die niet herkend worden - doorgaans multipacks waarbij je de individuele barcode moet scannen in de plaats - ook hier meteen "even geduld - we komen uw helpen". Als je daarentegen de juiste barcode scant, dan heb je gegarandeerd een gewichtsafwijking wanneer je de multipack op de weegschaal zet en moeten ze u ook weer komen helpen (volumes ingeven kon niet).
Het feit dat het systeem nooit verbeterd werd en dat het uiteindelijk weggehaald wordt toont m.i. niet aan dat het niet werkt, maar eerder dat iets of iemand wou bewijzen dat het niet ging werken (vakbond oid?), ook al werkt het uitmuntend bij Delhaize of Carrefour. Wel flink geld eraan verloren hebben ze, en voor de klanten is het weer een regressie in winkelervaring, die sowieso al niet fantastisch is bij LIDL
Het feit dat het systeem nooit verbeterd werd en dat het uiteindelijk weggehaald wordt toont m.i. niet aan dat het niet werkt, maar eerder dat iets of iemand wou bewijzen dat het niet ging werken (vakbond oid?), ook al werkt het uitmuntend bij Delhaize of Carrefour. Wel flink geld eraan verloren hebben ze, en voor de klanten is het weer een regressie in winkelervaring, die sowieso al niet fantastisch is bij LIDL
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
- Bedankt: 125 keer
De zelfscans zijn ook probleemkindjes bij andere winkels hoor.
Bij AH moeten de medewerkers heel vaak herscannen en dan gaat het niet over 1 iets, maar tot wel 20 artikels.
En dan is dat op zo'n mini toonbankje per zelfscankassa...
Een zelfscan is mijn insziens enkel nuttig voor kleine aankopen om vlug naar buiten te kunnen. Maar de frote volle winkelkarren is nog steeds hoe de meeste aankopen gedaan worden in een huishouden.
Vindt het dan bij Colruyt nog het best, je kan niet opgejaagd worden door een snelle kassa medewerker en de rij mensen achter je. Plus maar 1 overzetting per goeder en niet van kar naar rolband naar kar.
Maar ben er niet aan uit wat het meest ergonomisvhe is voor de kassamedewerkers
Bij AH moeten de medewerkers heel vaak herscannen en dan gaat het niet over 1 iets, maar tot wel 20 artikels.
En dan is dat op zo'n mini toonbankje per zelfscankassa...
Een zelfscan is mijn insziens enkel nuttig voor kleine aankopen om vlug naar buiten te kunnen. Maar de frote volle winkelkarren is nog steeds hoe de meeste aankopen gedaan worden in een huishouden.
Vindt het dan bij Colruyt nog het best, je kan niet opgejaagd worden door een snelle kassa medewerker en de rij mensen achter je. Plus maar 1 overzetting per goeder en niet van kar naar rolband naar kar.
Maar ben er niet aan uit wat het meest ergonomisvhe is voor de kassamedewerkers
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
- Bedankt: 1194 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bij Delhaize en vooral Carrefour vind ik de zelfscankassa's heel goed geïmplementeerd en zorgen ze voor veel tijdwinst. Of er meer bij gestolen wordt weet ik niet, zelf steel ik niet.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
- Bedankt: 584 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ik klus bij in een spar van de colruyt.
Vroeger was dat een klassieke kassa met band, nu colruyt systeem.
Zowel als klant, als als personeel heb ik liever het colruyt systeem.
Als klant moet je niets doen, je zet je krat in de kar en je wacht. Gemakkelijker kan het niet zijn.
Als personeel heb je zelf de snelheid in de hand. Je moet niet wachten tot het materiaal eindelijk op de band ligt en je moet ook niet wachten tot mémé of pépé eindelijk het gerief weg heeft genomen en dan nog moet zoeken naar de klantenkaart en de laatste muntjes.
De klanten moesten even wennen, in het begin gaven ze alles nog aan, maar op den duur hadden ze het door dat ze gewoon moesten wachten. Na een paar weken waren ze allemaal mee en quasi iedereen vond het een hele verbetering.
Vroeger was dat een klassieke kassa met band, nu colruyt systeem.
Zowel als klant, als als personeel heb ik liever het colruyt systeem.
Als klant moet je niets doen, je zet je krat in de kar en je wacht. Gemakkelijker kan het niet zijn.
Als personeel heb je zelf de snelheid in de hand. Je moet niet wachten tot het materiaal eindelijk op de band ligt en je moet ook niet wachten tot mémé of pépé eindelijk het gerief weg heeft genomen en dan nog moet zoeken naar de klantenkaart en de laatste muntjes.
De klanten moesten even wennen, in het begin gaven ze alles nog aan, maar op den duur hadden ze het door dat ze gewoon moesten wachten. Na een paar weken waren ze allemaal mee en quasi iedereen vond het een hele verbetering.