Colruyt systeem?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Precies veel gezaagd over de wachtrijen aan de kassa's hier... Al eens collect&go geprobeerd? Op 5min zijt ge buiten.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

CCatalyst schreef:Voor de onzekerheid over de snelste rij is een goede oplossing: de slang. Maar daar doet Colruyt helaas ook al niet aan mee. Sommige Carrefour's wel.
Is ondertussen al aangetoond dat dit niet sneller is, juist trager.
Enig verschil is dat quasi iedereen denkt dat dit sneller is, waardoor de algemene tevredenheid hoger is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

blaatpraat schreef: Is ondertussen al aangetoond dat dit niet sneller is, juist trager.
Enig verschil is dat quasi iedereen denkt dat dit sneller is, waardoor de algemene tevredenheid hoger is.
Het is de perceptie die telt. Zonder slang stap ik geergerd buiten als ik denk dat de rij naast mij sneller bediend werd (als de persoon die aangrenzend naast mij stond aanzienlijk sneller buiten is dan ik). Ik stap daarentegen (meer) tevreden buiten als ik denk dat ik sneller aan de kassa geweest ben. Of het in de realiteit ook zo was doet er niet toe, de slang laat immers inderdaad niet toe van dat na te gaan.

Ik vraag me wel af wat je bedoelt met dat dit niet sneller is. Spreek je dan over absoluten of gemiddelden? Want als je pech hebt dat je (zonder slang) in een rij komt waar "de verantwoordelijke voor droge voeding aan de kassa gevraagd" wordt, gaat die slang je wellicht wel sneller buiten gekregen hebben.
ITnetadmin schreef: Een winkel waar je verplicht bent door te wandelen om aan je vliegtuig te geraken.
Ik hoop elke keer dat er ns eentje mij uitpikt, dat ik mijn gedacht ns kan zeggen over het doorneuzen van eigendom in winkels waar ik niet vrijwillig ben binnengegaan.
Er bestaat een weg om die winkel te vermijden, maar om voor de hand liggende redenen gaat Brussels Airport die weg niet bewegwijzeren, laat staan promoten. Het wordt ook psychologisch onaantrekkelijk gemaakt door bv geen verlichting te voorzien op die weg (je ziet wel nog genoeg door ander licht). Wellicht zullen ze dus iets zeggen a la "u bent niet verplicht van door de winkel te stappen, u kunt ook zo en zo stappen".

Moeilijk om de weg uit te leggen maar volg gewoon een personeelslid, meestal nemen zij die weg (geen badge vereist nochtans).
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Zo, lekker relevant.

Terug naar mainframes a.u.b.?
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

CCatalyst schreef: Ik vraag me wel af wat je bedoelt met dat dit niet sneller is. Spreek je dan over absoluten of gemiddelden? Want als je pech hebt dat je (zonder slang) in een rij komt waar "de verantwoordelijke voor droge voeding aan de kassa gevraagd" wordt, gaat die slang je wellicht wel sneller buiten gekregen hebben.
@mod: misschien beter om dit te splitsen in een apart topic :-)

Wel, zoals ik me het onderzoek herinner:
Met een slang heb je minder spreiding: op de eersten na bij het openen van een winkel, staat iedereen ongeveer even lang in de slang.
Maar de gemiddelde wachttijd is langer, de belangrijkste reden hiervoor was, opnieuw: als ik het me goed herinner, omdat je aan het einde van een slang nog naar de kassa moet wandelen, terwijl met een conventionele wachtrij je direct al aan de kassa bent.
Dit zijn maar enkele seconden, maar deze tellen wel door.

Met een conventionele kassa ben je gemiddeld sneller buiten, maar je hebt stukken meer spreiding die zowel van extreem snel tot extreem langzaam kan gaan.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik probeer niet naar de andere kassa rijen te kijken, dan voel ik me gelukkiger.

Dit als tip hoe kleine dingen een mens gelukkig kunnen maken.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

'k Ga winkelen op momenten dat het niet druk is. Dan moet ik meestal niet wachten !
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Enkel als bijkomende info, Colruyt was zijn tijd vooruit !
In hun winkels waren 'in der tijd' de verbindingen via het kopernetwerk van de R.T.T.

Een modem van Telindus via 2 draden of 4 draden geleiding met octopolaire stekker/stopcontact (een zogenaamde afstandslijn) !
Weet niet meer of het Punt tot Punt verbindingen waren of … via het DCS netwerk van de R.T.T. ?

De tijd dat men nog sprak van 'bit(s) per seconde'.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Bssoft schreef:Enkel als bijkomende info, Colruyt was zijn tijd vooruit !
In hun winkels waren 'in der tijd' de verbindingen via het kopernetwerk van de R.T.T.

Een modem van Telindus via 2 draden of 4 draden geleiding met octopolaire stekker/stopcontact (een zogenaamde afstandslijn) !
Weet niet meer of het Punt tot Punt verbindingen waren of … via het DCS netwerk van de R.T.T. ?

De tijd dat men nog sprak van 'bit(s) per seconde'.
Eigenlijk was dat kosten optimalisatie er zal wel iemand een goede berekening gemaakt hebben, maar toen kon je raw copper huren tussen 2 adressen echt een fysiek koperpaar gepatched. Was afstands gebaseerd voor de prijs, colruyt had sommige winkels die een hub waren, dendermonde was bv, waar andere winkels aan verbonden waren en die hub's hadden dan een lange afstandslijn naar Halle. Maar soit ondertussen is heel telecom land al veranderd. Maar denk dat colruyt nu ook prijsbewust is, ik denk dat ze nu allemaal telenet of proximus hebben ipsec met 4G backup. Ondertussen bieden ze ook wifi aan in alle winkels.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Misschien niet helemaal relevant voor de discussie over het mainframesysteem van Colruyt, maar dit gaat ook over een systeem, nl. het e-mailsysteem. Is er iemand die weet hoe het e-mailadres van een werknemer van Colruyt eruitziet?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik weet niet of het voor alle afdelingen/bedrijven zo geldt, maar ik heb "voornaam.familienaam at colruytgroup.com" voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

payphoneuser schreef:Misschien niet helemaal relevant voor de discussie over het mainframesysteem van Colruyt, maar dit gaat ook over een systeem, nl. het e-mailsysteem. Is er iemand die weet hoe het e-mailadres van een werknemer van Colruyt eruitziet?
Knappe kassierster gezien?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Carrefour introduceert een nieuwe, verbeterde en snellere self-scan.

Terminal moet je niet meer aan kassahost afgeven, maar in een "ontvangmachine" aan de kassa's steken. Aan de self-kassa gewoon je bonuskaart scannen en alles komt meteen op het scherm. Afrekenen met de betaalkaart en gedaan. De kassaverrichtingen kunnen beperkt worden tot 10 seconden!

Die ontvangmachine dient overigens alleen maar om te vermijden dat je met de terminal zou weglopen, alles dat je scant wordt via een winkelbreed Wi-Fi netwerk meteen naar de kassaserver doorgestuurd. Die server haalt dan ahv je bonuskaart je winkelmandje op.

De rol van de kassahost is dus flink ingeperkt, wat altijd recht evenredig is met tijdsbesparing voor de klant. Hij/zij kijkt enkel nog toe en doet de controlescan indien je geselecteerd wordt. Indien geen controle komt hij/zij voor niets meer tussen tenzij de klant het vraagt.

Het is duidelijk dat de innovatie in het inkorten van de kassatijden in Frankrijk ligt, niet in Halle.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit systeem werkt bij ons al meer dan een jaar in de Delhaize. Met je pluskaart de scanner nemen, winkelen, naar de Selfscanning gaan, je scanner in de box steken, aan een van de zelfscantoestellen verklaren dat je producten gescand zijn, je pluskaart scannen en betalen (ev bons nog scannen).

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bruma schreef:Dit systeem werkt bij ons al meer dan een jaar in de Delhaize.
Ah 't zal dan idd hetzelfde zijn.

De innovatie ligt dan in Nederland, kuch :-) .
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:
bruma schreef:Dit systeem werkt bij ons al meer dan een jaar in de Delhaize.
Ah 't zal dan idd hetzelfde zijn.

De innovatie ligt dan in Nederland, kuch :-) .
Ik vermoed van niet want het werd ingevoerd nog voor de fusie met ah. Tenzij er een zwarte agenda zou bestaan hebben.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ik vind op het net dat DH in 2008 begon met de uitrol van selfscanning. Geen idee of men iets gewijzigd heeft in die 10 jaar qua concept.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier regio Brugge was Delhaize alleszins de eerste met Selfscan. Maar dat was toen alleszins nog niet met Selfkassa. Die Selfkassa is er nu pas sinds ze een halfjaar geleden of zo een nieuwe gezet hebben.
Bovendien vind ik het verre van ideaal, omdat je altijd wel bonnen e.d. bijhebt waar je dan toch nog iemand voor moet roepen. De gewone selfscan vind ik meer dan goed genoeg, al kan dat ook van winkel tot winkel afhangen. In de Delhaize was de kans op controle altijd wel vrij groot, en de controle was dan ineens op je gehele kar waardoor alles ineens terug uit je zakken moest en je meer tijd verloor dan met een normale kassa. Bij Carrefour duidelijk veel minder controles en nagenoeg altijd partieel (vaak zelfs maar 5 producten uit je volle kar).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Idd de controles halen de tijdswinst onderuit, bij Carrefour lijken ze wel een goed evenwicht gevonden te hebben: enerzijds niet veel controles dus veel tijdswinst maar anderzijds wel weer genoeg controles zodat je nooit in de verleiding raakt om het systeem te "testen".

Als ze je een keer pakken met een verkeerd gescande mand heb je - dacht ik - veel meer controles in de toekomst, en bij recidivisme nemen ze je "self-privilege" af. Wie belang hecht aan tijdswinst - en dat is de primaire doelgroep van klanten die ze met SelfScan willen bereiken - maakt dus best geen historiek van verkeerd gescande mandjes. Het systeem houdt op die manier zichzelf goed in check.

Iig is dit volgens mij het verste dat ze kunnen gaan, kassatijd is nu 10 seconden. De volgende stap is 0 seconden maar dat is wat Amazon Go doet en een patent op heeft.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

pussyfooter schreef:Ik vind op het net dat DH in 2008 begon met de uitrol van selfscanning. Geen idee of men iets gewijzigd heeft in die 10 jaar qua concept.
Het ging (gaat) niet over zelfscanning aan een zelfscanningskassa maar over het zelf scannen tijdens de tocht in de winkel en het afrekenen aan een zelfscanningskassa daarna (wat daarvoor in een Delhaize afrekenen was aan een normale kassa). Nu komt er enkel nog iemand aan te pas als de rode lamp iemand roept voor interventies.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik sta liever aan trage kassa dan aan een snelle kassa.

Hoeveel stress dat ik heb als ik men producten nog op de band aan het leggen ben en dat het dan al mijn beurt is is niet te schatten.

Liever dan self kassa op eigen tempo.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef:
Sinna schreef:En dat haat ik dus nu net aan de Colruyt: de lange wachtrijen aan de kassa's waarbij je nooit weet welke rij nu het snelst gaat schuiven. Het duurt ook veel langer dan in bv. een Lidl (maar da's dan weer misschien het andere uiterste).
En welke winkel heeft geen wachtrijen aan de kassa? Of heeft een glazen bol om te zien wie het snelste vooruit gaat?
Glazen bol is niet nodig, ik weet altijd precies dat de rij links of rechts van mij sneller zal gaan ! Ik heb het nog nooit anders geweten. :-)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Liever een snelle kassa, die ook nog ineens de losse groenten/fruit weegt (LIDL, ALDI), dan een trage. En in de nieuwe ALDI bvb. is de rolband extra lang om voldoende op voorhand alles te kunnen uitladen. Het terug inladen blijft natuurlijk aan sneltempo, daar doe ik graag aan mee.

Selfscan ben ik geen fan van; enerzijds voor de werkgelegenheid (natuurlijk technologische vooruitgang is niet tegen te houden en als ik eerlijk ben, thuisbankieren doe ik wel met plezier, kost ook jobs), anderzijds ben ik te 'relax' in de winkel zodat ik regelmatig vergeet iets te scannen of vergeet 'retour' te scannen als ik iets terug leg...

Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen, en ik beklaag die mensen hun rug. Tijdens het aanschuiven, draai ik meestal alle producten zodat barcode bovenaan in het zicht ligt. Maakt het scannen toch een beetje sneller. Behalve die keer toen de medewerker steevast zijn hand op de barcode legde om het product vast te pakken en dan soms zes keer moest omdraaien om de barcode te vinden. Dacht toen, even zien hoe lang het duurt tot hij snapt dat de barcode steevast bovenaan ligt...maar kar was leeg en hij had het nog niet gesnapt :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De kassas bij de aldi en lidl zijn idd lang genoeg maar die in AH echt niet.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik werk zelf bij colruyt dus ik kan hier niet mee zeveren over de IT infrastructuur :-).
Heb deze link wel naar de mannen van mainframe gestuurd en die konden er wel goe mee lachen :-).
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

selder schreef:
payphoneuser schreef:Misschien niet helemaal relevant voor de discussie over het mainframesysteem van Colruyt, maar dit gaat ook over een systeem, nl. het e-mailsysteem. Is er iemand die weet hoe het e-mailadres van een werknemer van Colruyt eruitziet?
Knappe kassierster gezien?
Ik vermoedde dat iemand dat ging antwoorden... het is echter puur zakelijk :lol:
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Carrefour introduceert een nieuwe, verbeterde en snellere self-scan.

Het is duidelijk dat de innovatie in het inkorten van de kassatijden in Frankrijk ligt, niet in Halle.
Als ze nu ook eens iets doen aan die bedenkelijke franse insteek op gebied van kwaliteit zou het wel eens iets kunnen worden...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

DIBO schreef:Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen, en ik beklaag die mensen hun rug. Tijdens het aanschuiven, draai ik meestal alle producten zodat barcode bovenaan in het zicht ligt. Maakt het scannen toch een beetje sneller. Behalve die keer toen de medewerker steevast zijn hand op de barcode legde om het product vast te pakken en dan soms zes keer moest omdraaien om de barcode te vinden. Dacht toen, even zien hoe lang het duurt tot hij snapt dat de barcode steevast bovenaan ligt...maar kar was leeg en hij had het nog niet gesnapt :bang:
Ik ga op zich akkoord met je hiermee, maar wil even aanhalen dat meer en meer winkels dit gebruiken.
Met dat quasi altijd selfscan gebruik, had ik het nog niet gemerkt, maar gisteren gezien dat de Carrefour dit ook toepast hier. Exact hetzelfde systeem als Colruyt qua inscannen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

DIBO schreef:Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen
Ik ben er ook geen fan van (trouwens van gans de Colruyt niet)... ik bepaal namelijk liever zelf de volgorde van scanning (zodat ik de dingen in mijn tas kan laden in de volgorde dat ik wil - zware dingen onderaan, lichte bovenaan). Ook het systeem van De Spar waar men de dingen zelf uit je kar neemt vind ik dus niet ideaal.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Langs de andere kant wordt het meestal netjes in de goede volgorde in je bak of tas ingeladen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
DIBO schreef:Maar dat Colruyt "overladen systeem" aan de kassa, heb ik nooit begrepen
Ik ben er ook geen fan van (trouwens van gans de Colruyt niet)... ik bepaal namelijk liever zelf de volgorde van scanning (zodat ik de dingen in mijn tas kan laden in de volgorde dat ik wil - zware dingen onderaan, lichte bovenaan). Ook het systeem van De Spar waar men de dingen zelf uit je kar neemt vind ik dus niet ideaal.
Het "overladen" systeem was in den beginne bedoeld om zware investeringen in een log kassasysteem uit te sparen: investering qua kost, qua ruimte én qua flexibiliteit.
Ik vind het niet zo'n probleem, dat de persoon aan de kassa niet overlaadt hoe ik het wel, want ik laad nadien nog over in de plooibakken in de auto of in de fietstassen. En plooibakken laten vullen, is geen goed idee.
Ik word er wel ambetant van als ik in een andere winkel kom (Delhaize, Action, ...) waar je niet de tijd krijgt om uw spullen in een kar/doos/zak te laden, omdat de spullen van de volgende al aangeracet komen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik vind het niet zo'n probleem, dat de persoon aan de kassa niet overlaadt hoe ik het wel, want ik laad nadien nog over in de plooibakken in de auto of in de fietstassen.
Ondertussen zijn m'n taartjes of andere "breekbare" voeding wel plat :?
heist_175 schreef:Ik word er wel ambetant van als ik in een andere winkel kom (Delhaize, Action, ...) waar je niet de tijd krijgt om uw spullen in een kar/doos/zak te laden, omdat de spullen van de volgende al aangeracet komen.
Ik laat me niet opjagen... nog nooit een probleem mee gehad dus.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Dit (oude) topic was toch volledig afgeweken van de mainframes naar het kassasysteem, dus even die drift voortzetten met een update rond het Colruyt kassasysteem, ondertussen de winkelketen met veruit het traagste kassasysteem.
De 'update' die er voor het Colruyt kassasysteem zit aan te komen ‘easy check-out’, vervangt de handheld terminal door een vast gemonteerde scanner "met artificial intelligence" die tijdens het overladen scant.
Maar helaas met deze ‘easy check-out’ :
* "Het kassaproces loopt zo tot een vijfde sneller" is dus maar beetje sneller, bij AH/Carrefour met handheld selfscan, loop ik op een minuutje door de selfscan kassa, dus nog altijd véél sneller dan de toekomstige Colruyt overlaad kassa :bang:
* "herkent tot 85% van de producten" :eek: slechts 85%!!??
* "Groenten en fruit moeten gewogen worden" :-(
* "Ook producten die zich onderaan in de kar bevinden, zoals bakken drank, ziet de camera niet" :-(
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Goed dat ze inzien dat ze hun kassaproces echt wel moeten verbeteren - vooral versnellen dan - maar door toch weer blijven vasthouden aan de kassier en vooral dat trage proces van overladen vrees ik dat ze weer enkele (grote) boten aan het missen zijn.

Cashierless is echt wel de toekomst. De investering is natuurlijk groter, maar dat haal je er op termijn wel uit gezien je je personeel efficiënter kan inzetten, en je je winkel langer kan openhouden zonder extra personeel te moeten aanwerven. Maw, de toekomst is m.i. eerder het rechtse beeldje dan het linkse. Interessant dat de innovering richting cashierless gedreven wordt door landen waar personeelskosten veel lager liggen dan bij ons...

Afbeelding

Linkse foto toont volgens mij trouwens ook "de brug" die @serialchiller hierboven vermeldt denk ik? Kasten met IT-infrastructuur van de winkel.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Goh, bij Lidl Leuven hebben ze alvast al hun zelfscan kassa's buiten gegooid. Voor de resem zelfscan kassa's hadden ze blijkbaar ook constant 2 personen nodig dus hebben ze alle zelfscan vervangen door 2 snelkassa's waarvan er vaak maar eentje open is. Naar wat ik zo kon luistervinken werd er te veel gestolen of verkeerd ingegeven.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Onze Lidl had ook een self scan, maar dat ging absoluut niet sneller. Ze hebben die ook weg gehaald.
Alochol, meer dan 15 producten, promoties, afgeprijsde producten, zelf gewogen producten etc triggerde allemaal manuele controle. Je had dus zo goed als altijd manuele controle.

Mensen zelf laten scannen terwijl ze door de winkel gaan werkt waarschijnlijk het beste.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bij LIDL was het idd een heel slechte implementatie. Elke barcode werd geverifieerd met het gewicht (zucht, neeeee), bij de minste afwijking moet supervisor komen bevestigen. Barcodes die niet herkend worden - doorgaans multipacks waarbij je de individuele barcode moet scannen in de plaats - ook hier meteen "even geduld - we komen uw helpen". Als je daarentegen de juiste barcode scant, dan heb je gegarandeerd een gewichtsafwijking wanneer je de multipack op de weegschaal zet en moeten ze u ook weer komen helpen (volumes ingeven kon niet).

Het feit dat het systeem nooit verbeterd werd en dat het uiteindelijk weggehaald wordt toont m.i. niet aan dat het niet werkt, maar eerder dat iets of iemand wou bewijzen dat het niet ging werken (vakbond oid?), ook al werkt het uitmuntend bij Delhaize of Carrefour. Wel flink geld eraan verloren hebben ze, en voor de klanten is het weer een regressie in winkelervaring, die sowieso al niet fantastisch is bij LIDL
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

De zelfscans zijn ook probleemkindjes bij andere winkels hoor.

Bij AH moeten de medewerkers heel vaak herscannen en dan gaat het niet over 1 iets, maar tot wel 20 artikels.

En dan is dat op zo'n mini toonbankje per zelfscankassa...


Een zelfscan is mijn insziens enkel nuttig voor kleine aankopen om vlug naar buiten te kunnen. Maar de frote volle winkelkarren is nog steeds hoe de meeste aankopen gedaan worden in een huishouden.

Vindt het dan bij Colruyt nog het best, je kan niet opgejaagd worden door een snelle kassa medewerker en de rij mensen achter je. Plus maar 1 overzetting per goeder en niet van kar naar rolband naar kar.
Maar ben er niet aan uit wat het meest ergonomisvhe is voor de kassamedewerkers
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij Delhaize en vooral Carrefour vind ik de zelfscankassa's heel goed geïmplementeerd en zorgen ze voor veel tijdwinst. Of er meer bij gestolen wordt weet ik niet, zelf steel ik niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik klus bij in een spar van de colruyt.
Vroeger was dat een klassieke kassa met band, nu colruyt systeem.
Zowel als klant, als als personeel heb ik liever het colruyt systeem.
Als klant moet je niets doen, je zet je krat in de kar en je wacht. Gemakkelijker kan het niet zijn.
Als personeel heb je zelf de snelheid in de hand. Je moet niet wachten tot het materiaal eindelijk op de band ligt en je moet ook niet wachten tot mémé of pépé eindelijk het gerief weg heeft genomen en dan nog moet zoeken naar de klantenkaart en de laatste muntjes.

De klanten moesten even wennen, in het begin gaven ze alles nog aan, maar op den duur hadden ze het door dat ze gewoon moesten wachten. Na een paar weken waren ze allemaal mee en quasi iedereen vond het een hele verbetering.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”