Colruyt systeem?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hoi volk!

uit nieuwsgierigheid zag ik dat bij alle colruyt ketens ze een soort van command line / ASCII operating system gebruiken op hun systemen.
(Wit achtergrond, zwarte text).

Weet iemand wat voor OS dit is? Of ervaring mee?
Tones Gebruikt iets soortgelijks, ook command line.

Het lijkt me zo vreemd om zo'n DOS achtig systeem te gebruiken vandaag de dag.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Garpenlov schreef: Het lijkt me zo vreemd om zo'n DOS achtig systeem te gebruiken vandaag de dag.
Dat zijn gewoon mainframe systemen met hopen terminals aan de voorkant. Heeft dus ook niets met DOS te maken. Vaak zijn het IBM 3270 terminal systemen die vandaag nog vaak via emulators draaien. Die mainframe applicaties zijn ook dermate groot en complex dat het vaak niet economisch is, noch echt nodig, om daar een meer fancy GUI voor te plakken. Vaak hebben die applicaties ook geen APIs, waardoor andere GUIs, of web enablen, enkel kan via 'screenscraping' waarbij dus letterlijk die ASCII screens geparsed worden om waarden van bepaalde veldjes te krijgen.

EDIT: effen googlen op Colruyt en Mainframe en je vindt vacatures voor Mainframe developers die IBM kennen :).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

As400 systemen dan zeker? Wij hebben nog zo'n systeem deels draaien, zijn aan het uitfaseren. Super stabiele systemen ideaal voor interne ontwikkeling van systemen met databases achter. Maar niet echt gebruiksvriendelijk de dag van vandaag.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

AS/400 is geen mainframe. Kan natuurlijk dat ze die ook hebben, maar de backend is zeker en vast mainframe. Cfr de mainframe vacatures die ze zelf vandaag hebben voor engineers met PL/I en CICS ervaring.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit was mij ook al opgevallen die oude omgeving. Lijkt op een telnet-omgeving.

Heb een 17-jaar geleden nog gewerkt met een telnet-programma van de Vlaamse overheid voor de dossiers van studietoelagen. Ik was daar een fan van. Je kon zelf macros instellen en zo heel snel iets opzoeken. Zo lang je niet op de verkeerde knop duwde, dan vloog je eruit en diende je terug in te loggen. Mijn collega's waren geen fan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Waren er maar meer "Colruyt" systemen in omloop.

Er gaat niets boven een krachtige CLI.

Het enige wat GUIs bereiken is meer fancyness, minder usefulness :-(
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Het probleem indien het home written is, is dat je een goed team moet onderhouden om dat systeem te onderhouden. En dat is niet eenvoudig. Wij draaiden op het einde op 1 enkele AS400-ontwikkelaar, als die onder de bus loopt, dan ish et gedaan hé.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Er gaat niets boven een krachtige CLI.
Behalve dat dat dus geen CLI interface is, want er is helemaal geen Command Line. Dit zijn nagenoeg altijd form-based interfaces.
Nu ik erover denk, zie je deze eigenlijk wel heel vaak in winkels waar ze voorraad moeten checken... Dreamland (maar da's ook Colruyt groep), Vandenborre, enz...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien omdat het robuust is? Niet direct CLI, maar ze worden meestal wel opgestart vanuit een CLI. En form based, ja misschien, maar in die progs worden niet altijd formulieren ingevuld. Misschien eerder text mode? Ik moet direct terug denken aan Norton-commander en consoorten uit de jaren '80.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Wij hebben nog een project gehad voor een luchtvaartmaatschappij, en daar was de backend volledig CLI.

Agenten (gate, checkin, etc) kregen een GUI, maar die deed ook enkel maar CLI commando's op de achtergrond.

Was daar ook het geval dat je met de GUI alleen de basis kon. Geavanceerde zaken moesten rechtstreeks via CLI, die op te roepen was vanaf de GUI in zo'n typisch terminalvenstertje.

Oudere personeelsleden van de maatschappij (aangenomen voor de introductie van de GUI) zweren bij de CLI. Ze moesten de commando's ook leren om hun job te kunnen. Maar jongeren moeten er niet van weten/willen de commando's niet meer van buiten leren. Ik vraag me dan toch af hoe die laatste categorie de klant helpt met een probleem die CLI vereist. Met een kluitje in het riet sturen zeker?

Soit, voor alles inzake Colruyt google je maar (Real)Dolmen, het zal wel nog steeds van daar komen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

For the record, we noemen dat TUIs; Text-based User Interface.

En ik vraag me idd serieus af of je jongeren, die tegenwoordig met touchscreens en apps opgegroeid zijn, nog warm krijgt om een TUI aan te leren.
Een GUI met muis zal nog net aanvaard worden denk ik.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

20 jaar geleden nog bij een (toenmalige) dochteronderneming van Colruyt gewerkt. Ik ken nog steeds enkele commando's van die mainframe ;-)

Dat systeem lijkt mij een mastodont die niet zo eenvoudig te vervangen is door iets dat minstens even robuust, snel, veilig en "foutvrij" is. Al hun businessprocessen en veel van hun communicatie (ja, zelfs email kwam daar in terecht) is afhankelijk van dit systeem.
Langs de andere kant denk ik dat de personen die zo'n systeem kunnen onderhouden en verder ontwikkelen een uitstervend ras aan het worden is. En je kan jonge mensen wel een opleiding geven, maar je kan ze niet verbieden ook andere horizonten te verkennen.

Een grappige anekdote was dat wanneer je een SNIF (snelinfo, een "mailtje" zeg maar) verstuurde, er een kost werd gecalculeerd rekening houdende met de tijd nodig om het op te stellen, de lengte (en dus de tijd om het te lezen) en het aantal bestemmelingen. Dat stond dan onderaan het scherm, kwestie van te weten wat jouw berichtje het bedrijf kost :-D

CCatalyst schreef:Soit, voor alles inzake Colruyt google je maar (Real)Dolmen, het zal wel nog steeds van daar komen.
Dolmen is destijds gegroeid uit INFOCO (de interne IT van Colruyt). Dolmen was de outsourcing-poot en heeft eigenlijk nooit IT van Colruyt zelf gedaan.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Garpenlov schreef:Tones gebruikt iets soortgelijks, ook command line.
Het lijkt me zo vreemd om zo'n DOS achtig systeem te gebruiken vandaag de dag.
Grappig dat ze dit nog steeds gebruiken, al lijkt het wel logisch, want dat werkte wel efficient. (Tones medewerker geweest in periode 2007/2008)
Dit is/was een op maat geschreven applicatie dat intern "cachée" (ofzoiets) genoemd werd.
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 maa 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

khsw schreef:20 jaar geleden nog bij een (toenmalige) dochteronderneming van Colruyt gewerkt. Ik ken nog steeds enkele commando's van die mainframe ;-)
Nog een ex-collega zie :-)

tzag er niet uit maar tbolde wel...

formerly known as BBTQ357 :-D
- not that evil -
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Nen hoop functietoetsen, een goed toetsenbord en iemand met wat ervaring, dat gaat vooruit.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben in de jaren '80 van vorige eeuw in de informatica gebold. In 1985 werkte ik op HP1000 systemen (Hewlett-Packard). Dat waren 16-bit minicomputers, geen mainframes. In de Colruyt gebruikten ze toen ook die computers. In elk filiaal stond een HP1000 boven de kassa's. 's Nachts werden de prijzen geactualiseerd, overdag was het systeem zelfstandig.
Ja, dit had een dos-achtige interface, zoals alle computers toen. Je kon er seriële terminals op aansluiten.
Wat ze nu gebruiken weet ik niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Oh... Mijn... God... de mini!!!

Ben er intussen ook al zestal jaar weg...
Ik was Field Service Engineer Winkels en installeerde en onderhield met de dienst alles wat met het verkoopsysteem te maken had. Van weegschaal, geldlade barcodelezer tot servers en routers...

Toen ik er begon was de mini al weg en draaide FVS2000 op linux op x86 servers. Ik ben ingestapt toen de "doltec" kassa op arcnet/coax werd vervangen door de huidige "xtac" touchscreen kassa op ethernet.

Bij mijn weten draait nu nog steeds FVS (misschien wel al een ander major versienummer). Er is nog steeds een hoop nachtverwerking, maar de befaamde rode prijzen worden als reactie op de concurrentie overdag doorgestuurd en dan moeten die binnen x tijd ook in de rekken hangen.

Schonen tijd, goede en eerlijke werkgever en toch wel cutting edge ook al zien de applicaties er in de 3280 terminal niet zo appetijtelijk uit.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik dacht wel dat het een leuke topic kan worden. :)

Bij alle Colruyt winkels staat er een grote patchkast boven de kassa. Ik dacht altijd dat dit een grote switch was. Maar dit kan dus ook een soort van mainframe zijn?

Ik ken er persoonlijk bitter weinig van. Maar ik vind command line interfaces wel interessant.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die witte kasten op de "brug" van de Gen4 winkels daarin zitten de switches, servers, routers,... Allemaal gewoon moderne hardware.
Altijd tof in den tijd om pakweg nen IBM x346 (2u server gelijk nen DL380) op een ladder boven uw hoofd in die rackskes te moeten schuiven.

Normaal rollen ze nu Gen5 winkels uit (bij renovatie/nieuwbouw) en is heel de brug weg. De winkel in Halle zélf is zo al uitgevoerd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Garpenlov schreef:Maar dit kan dus ook een soort van mainframe zijn?
Een mainframe is wel ietske groter dan een switch ;). Idee is juist dat je centraal ergens de mainframe hebt (al snel ter grootte van een rackkast), en dat alle gebruikers via terminals er gebruik van maken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

khsw schreef:Een grappige anekdote was dat wanneer je een SNIF (snelinfo, een "mailtje" zeg maar) verstuurde, er een kost werd gecalculeerd rekening houdende met de tijd nodig om het op te stellen, de lengte (en dus de tijd om het te lezen) en het aantal bestemmelingen. Dat stond dan onderaan het scherm, kwestie van te weten wat jouw berichtje het bedrijf kost :-D
Mmmm... Ik krijg al direct zin om iets op te stellen om da cijferke zo groot mogelijk te krijgen; benieuwd of er een 32bit limit aan zit :-p
Garpenlov schreef:Bij alle Colruyt winkels staat er een grote patchkast boven de kassa. Ik dacht altijd dat dit een grote switch was. Maar dit kan dus ook een soort van mainframe zijn?
Dat zijn wel degelijk switches, en mogelijk routers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik ben anders geen te grote fan van Colruyt (ik vind het "basic no-nonsense" winkelconcept wat té basic no-nonsense naar mijn smaak) maar toch chapeau om zo een systeem en netwerk helemaal in eigen beheer uit te bouwen. Dure investering wellicht, maar op termijn zullen ze zeker goedkoper af (geweest) zijn.

Heb gezien dat ook Dreamland dezelfde "bonnetjes" print dus ze zullen ook wel zo'n systeem hebben? Cru hetzelfde.

Zelf ben ik te jong om het nog te hebben meegemaakt, maar heb nog horen vertellen dat pre-barcode Colruyt met een soort van ponskaarten werkte. Je moest dan samen met het product een ponskaart nemen, aan de kassa werden die ponskaarten dan een voor een ingelezen.

Carrefour heeft ook een systeem waarbij alle winkels, tot de kleinste Express toe, in reatime verbinding staat met een centrale database voor bepaalde functies.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef: Zelf ben ik te jong om het nog te hebben meegemaakt, maar heb nog horen vertellen dat pre-barcode Colruyt met een soort van ponskaarten werkte. Je moest dan samen met het product een ponskaart nemen, aan de kassa werden die ponskaarten dan een voor een ingelezen.
Waar is de tijd! Herinner het me nog vaag. Werkte wel iets anders dan je hier beschrijft, denk ik. Want op het einde gingen alle ponskaarten in een lezer die de hele batch uitlas waarna de rekening gemaakt werd. Maar ervoor nam de kassier de hele batch een voor een door om te controleren, meen ik. Toen al het principe ook van elk product te verleggen van kar.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb het nog allemaal heel goed meegemaakt en moest er in het begin van het topic al aan denken. De producten werden inderdaad met de ponskaarten vergeleken aan de kassa. Niet direct heel efficiënt, maar om de rekening te maken was het heel vooruitstrevend. Colruyt was toen de enige winkel die al een digitale machine aan de kassa had die zelf de rekening kon maken.

Andere winkels gebruikten toen nog mechanische kassa's met een zwengel. Dju ik begin oud te worden...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef: Want op het einde gingen alle ponskaarten in een lezer die de hele batch uitlas waarna de rekening gemaakt werd. Maar ervoor nam de kassier de hele batch een voor een door om te controleren, meen ik.
De kassierster moest nog het aantal intikken, want van ieder product moest je maar één ponskaart meebrengen, dacht ik ..
CCatalyst schreef: Heb gezien dat ook Dreamland dezelfde "bonnetjes" print dus ze zullen ook wel zo'n systeem hebben? Cru hetzelfde.
Normaal hé, Dreamland gebruikt waarschijnlijk de Collruyt infrastructuur, gezien ze deel uitmaken van de "Collruyt Group" (met o.a. ook Spar, Okay, DATS24, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

En BIO-Planet :)
De oude karren van de Colruyt, die "niet zo soepel draaiden", hebben bij BioPlanet een 2de leven gekregen.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ondertussen is er al een deeltje overgeschakeld naar een web-portal-platform. Artikels opzoeken, stockbeheer (eigen gebruik, afval,...) ook mails extern en intern zijn ondertussen wel al op een webplatform gemaakt. Het geldberekeningstooltje dat hierboven werd aangehaald hebben ze wel overgenomen :-D .

Maar het raadplegen van de cijfers, zien wanneer de vrachtwagen komt, de 'blokken' waar opstaat wie waar wanneer moet werken enz is allemaal nog op dat mainframe-achtig systeem dat met een telnet verbinding wordt geraadpleegd.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die ponskaarten herinner ik mij ook nog ... heel vaag. Was denk ik een 6-7 jaar toen. En dat Colruyt toen een restaurant hadden, de Green Pepper, denk ik . Positieve associatie daarmee. Biefstuk met frietjes met pepersaus.

Colruyt is nog steeds vooruitlopend. De betaalfunctie van de xtra-kaart. Heb die functie even gehad. Tot ik de melding kreeg dat de pincode fout was terwijl dat niet zo was. Heb het nu zo gelaten. Uiteindelijk is die betaalfunctie niet nuttig. Niet als je een maaltijdcheques-kaart hebt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Ik ben anders geen te grote fan van Colruyt (ik vind het "basic no-nonsense" winkelconcept wat té basic no-nonsense naar mijn smaak)
Smaken verschillen; ik blijf ook niet bij 1 winkel.
Tot mijn grote ergernis moet ik voor alle producten die ik graag heb makkelijk 4 winkels doen.
Maar als er nu 1 ding is dat ik enorm apprecieer aan de colruyt, dan is het zijn kassasysteem; geen geknoei met uitladen van karretjes en daarna terug rap-rap alles in de kar proppen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Maar als er nu 1 ding is dat ik enorm apprecieer aan de colruyt, dan is het zijn kassasysteem; geen geknoei met uitladen van karretjes en daarna terug rap-rap alles in de kar proppen.
En dat haat ik dus nu net aan de Colruyt: de lange wachtrijen aan de kassa's waarbij je nooit weet welke rij nu het snelst gaat schuiven. Het duurt ook veel langer dan in bv. een Lidl (maar da's dan weer misschien het andere uiterste).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb liever niet teveel stress aan een kassa dan een boze blik omdat ik niet snel genoeg mijn spullen van de band haal en om dan met een slordig ingevulde bak of kar te moeten vertrekken.
Die wachtrijen bij Colruyt vallen trouwens nogal mee. Ik betrap er me telkens op dat ik rustig de mensen observeer en wat er in hun kar ligt. Ik winkel meestal ook als ik er de tijd voor heb. Dan lig ik er ook niet zo van wakker dat de kassa naast mij net iets sneller vooruit gaat.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Sinna schreef:En dat haat ik dus nu net aan de Colruyt: de lange wachtrijen aan de kassa's waarbij je nooit weet welke rij nu het snelst gaat schuiven. Het duurt ook veel langer dan in bv. een Lidl (maar da's dan weer misschien het andere uiterste).
En welke winkel heeft geen wachtrijen aan de kassa? Of heeft een glazen bol om te zien wie het snelste vooruit gaat?
Het staat niet op iemand zijn rug of hij/zij met cash gaat betalen, want dat kan lang duren :(
Ik heb ook in de Lidl al super lang moeten aanschuiven, net zoals ik in de Colruyt al super vlot door de kassa's geraakt ben. Het hangt eerder van de drukte op dat moment af, nee?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Lange wachtrijen zijn ook mijn pet peeve. In de Colruyt zijn ze echt te lang. Te weinig kassa's zijn open op drukke momenten. Het merendeel van de tijd aan de kassa's gaat ook verloren aan "domme" dingen: barcodes vinden, wegen, klant die betaalkaart nog moet zoeken, betaalterminal die lastig doet, cash geld etc.

Op SEQR na heeft Colruyt in de laatste 2 decennia eigenlijk geen enkele innovatie geintroduceerd in het kassagebeuren! De kassa-ervaring is nog altijd dezelfde en even traag als die van begin de jaren 90. Is het van niet willen of niet kunnen innoveren? Stilstaan is achteruit gaan...

Voor de onzekerheid over de snelste rij is een goede oplossing: de slang. Maar daar doet Colruyt helaas ook al niet aan mee. Sommige Carrefour's wel.

Jammer ook dat zo weinig winkels willen instappen in self-scan/self-checkout. Iets dat vooral interessant is en tijd bespaart voor mensen met weinig items in hun kar/mandje. Nog een reden dat ik Carrefour of Delhaize prefereer (ondanks de nadelen die daar ook zijn).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Leve de selfscan. Wachtrijen miniem en gaan goed vooruit... behalve als je pech hebt dat een voorganger (of jij zelf) een random controle krijgt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Die traagheid bij de Colruyt is inherent aan het systeem van de kassier(ster) zelf de winkelkar te laten legen en alle waar in de andere te laten leggen. Hierdoor kan de klant niet proactief alle waar al op de band klaarleggen zodat scannen vlotter gaat. Het klopt dat de snelheid van terug in de kar leggen en betaling zeer klantafhankelijk is, maar die aanlooptijd kan toch echt wel korter door het bandsysteem.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wil je je winkeltijd drastisch inkorten, werk dan met een boodschappenlijst. Het is nog goed ook voor je portemonnee en zelfs voor je gezondheid.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

CCatalyst schreef: Voor de onzekerheid over de snelste rij is een goede oplossing: de slang. Maar daar doet Colruyt helaas ook al niet aan mee. Sommige Carrefour's wel.

Jammer ook dat zo weinig winkels willen instappen in self-scan/self-checkout. Iets dat vooral interessant is en tijd bespaart voor mensen met weinig items in hun kar/mandje. Nog een reden dat ik Carrefour of Delhaize prefereer (ondanks de nadelen die daar ook zijn).
http://www.standaard.be/cnt/dmf20110330_045 Ze hebben het nochtans getest. En ook zaken als kassaloos winkelentesten ze uit, weliswaar eerst in de kleinere winkels uit hun groep.
Tomby schreef:behalve als je pech hebt dat een voorganger (of jij zelf) een random controle krijgt.
Dat, als ik alleen ga winkelen heb ik het altijd zitten die controle, met men vrouw erbij vreemd genoeg niet. Zo "random" zijn die dan ook niet die controles, dat is op basis van hoe lang je in de winkel bent, je aantal producten, etc... Ik heb de indruk als je recht op je doel afgaat, pakt wat nodig is en weer buiten wil dan "straft" het systeem u met een controle. Maar het gaat nog steeds sneller dan de gewone kassa.

Ik ben wel te vinden voor het kassasysteem van de Colruyt, ik moet nooit erg lang wachten (genoeg tijdstippen dat het niet zo druk is), ik zet men draagtassen in de andere kar en alles word netjes en logisch er in gezet door de persoon aan de kassa. Beter dan ik het zelf zou kunnen. Je moet ook geen schrik hebben dat producten van de volgende persoon al tussen je gerief vliegt omdat je net niet snel genoeg alles hebt weggenomen of net 2 seconden bezig bent je kaart weg te steken zoals bij sommige winkels.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef: Dat, als ik alleen ga winkelen heb ik het altijd zitten die controle, met men vrouw erbij vreemd genoeg niet. Zo "random" zijn die dan ook niet die controles, dat is op basis van hoe lang je in de winkel bent, je aantal producten, etc... Ik heb de indruk als je recht op je doel afgaat, pakt wat nodig is en weer buiten wil dan "straft" het systeem u met een controle. Maar het gaat nog steeds sneller dan de gewone kassa.
Ze zijn inderdaad niet volledig random en houden inderdaad rekening met zaken als hoe lang je rondgelopen hebt, hoeveel er gescand is, je historiek, enz... Wellicht dat je vrouw telkens wat duurdere dingen meedoet, die jij zelf nooit mee hebt :D.
Hangt ook van winkel af. In de Delhaize hadden wij vroeger toch vrij veel controle, en was het telkens de hele kar, wat echt ellendig is omdat je ineens alles uit je zakken mag gaan halen. Mijn vrouw kreeg dan ook snel een afkeer van de Selfscan. Later introduceerde onze Carrefour dit ook en die waren duidelijk veel minder paranoide. Veel minder controles en als het een controle is, is het maar een steekproef en zelden de hele kar.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Ook hier ex Colruyter. Helpdesk (centraal).

Man leute als je support moest bieden op die mainframe (3280, as 400 voor frankrijk) modules :bang:

Fields ben ik niet geworden omdat de chief een fictieve ronde had opgezet en een collega van zijn vorige dienst heeft aangeworven! Niet veel later kwam die collega installatie uitvoeren in ons bureau en droop de motivatie er echt vanaf.... :roll:

Heeft niet zo heel lang meer geduurd, ze hebben mij nog tot een technische functie (domeinondersteuner) laten promoveren waar ik meer in meetings zat dan wat ook... Het helpdesk zijn was toen meer dan dat, nl economaat, post, garage,... You name it en op de duur kwam het bij helpdesk terecht... Echt IT dat

Niet veel later (eind augustus 2016) dan maar vertrokken. Het enige wat ik mis zijn mijn top collega's uit Haasrode.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:In de Delhaize hadden wij vroeger toch vrij veel controle, en was het telkens de hele kar, wat echt ellendig is omdat je ineens alles uit je zakken mag gaan halen.
Voor de duidelijkheid: als het niet duidelijk vermeld is aan de ingang mogen ze dat niet, en ik sta dan ook op mijn strepen bij momenten.
Verder moeten zij alle moeite doen, ik steek er geen vinger naar uit.

Wat ik er wel zwaar over vind, is dat er ook zo'n "wij doen controles" bord uithangt in de doorwandelwinkel van de A pier op de luchthaven.
Een winkel waar je verplicht bent door te wandelen om aan je vliegtuig te geraken.
Ik hoop elke keer dat er ns eentje mij uitpikt, dat ik mijn gedacht ns kan zeggen over het doorneuzen van eigendom in winkels waar ik niet vrijwillig ben binnengegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”