Studenten laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Forza
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Mijn dochter gaat naar het 5de middelbaar ASO.
Nu wil ik voor haar een laptop kopen die later nog meekan voor haar verdere studies.
Richting nog onbekend natuurlijk...

Welke raad kunnen jullie geven betreft vereiste specificaties?
Idee is een HP Envy te kopen.

i5 of i7?
Hoeveel ram werkgeheugen en ssd opslag?
Zou 8 GB RAM en 256 SSD voldoende zijn?

Alvast bedankt voor enig advies.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Tenzij ze (z)ware gamer zou zijn, maar voor studenten-doeleinden zou ik zeggen:

i5 (i7 is natuurlijk altijd beter)
minstens 250 GB SSD als primair station
minstens 750 GB HDD als secundair station (en dan in windows aangeven dat je alle programma's op de C: zet en alle documenten en downloads en zo in één mapje op de D: .

Lekker makkelijk om te backuppen!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Voor het standaard officewerk en surfen is een i5 en 8GB ram meer dan voldoende.

Kiezen voor een SSD is een zeer verstandige keuze. Hoe groot hang af van hoeveel ze wil opslaan natuurlijk, voor windows en wat software kom je zeker toe met 100GB. Als ze een doorsnee studente is die niet een IT of grafische/creatieve richting doet krijgt ze die 256GB nooit vol, zowat alle laptops die ik te zien krijg hebben schijven die grotendeels onbenut blijven.
Een secundaire HDD vind ik dan ook verspilling van geld, batterijduur en een onnodige toename van het gewicht. Voor backups zou ik sowieso een externe schijf, usb stick, NAS, cloudopslagdienst,... gebruiken.

Wat ander persoonlijk advies:

Formaat: een 17" word vaak genomen als desktopvervanger maar kan zwaar en lomp zijn als je die moet meezeulen naar de lessen (misschien in gedachte houden voor hoge school of unief later).

Scherm: neem minstens 1920x1080px met matte afwerking.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wacht even... Zoek je een laptop die 6 jaar kan meegaan voor ene student? Wat is je budget?
Forza
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Alvast bedankt iedereen.

Budget liefst tot 1000€. Max 1300€.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat is al een heel mooi budget. Ik zou in jouw plaats kijken voor duurzaamheid / bouwkwaliteit, nog meer dan specs.

i5 is voldoende. Ik zou nog iets hoger qua RAM durven gaan. SSD is een must: 256 GB kan als je een tweede HDD hebt van 500-750 GB. Indien niet, dan zou ik toch voor een 512 GB SSD gaan. Geloof niet dat ze die nooit vol krijgt: mijn ouders zijn mensen van 60+ en die hebben een 150 GB SSD vol gekregen met wat foto's, mails met filmpjes, enzovoort bovenop hun Windows en office.

Een andere optie is natuurlijk om nu een goedkopere laptop van 600 € te kopen, met een SSD in. Die gaat wel zo'n 3 jaar meegaan, en daarna dan een nieuwe kopen volgens de noden dan. Want die kunnen zeker veranderen. Dan zie je ook direct hoe zorgzaam ze ermee omgaat.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik zou ook die HDD vergeten.
Laat haar een backup maken op een SD-kaartje of op iets anders extern ... de kans dat de laptop EN het externe medium tegelijkertijd falen, is quasi-onbestaande.
(Dat ze beide tegelijk gestolen worden daarentegen ...)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Goztow schreef:Ik zou nog iets hoger qua RAM durven gaan.
Ik zie niet goed waarom? Momenteel verbruik ik 5GB RAM + 1,9GB VRAM met steam open, firefox met 14 tabs (waaronder 3 met video), word, excel, powerpoint, publisher, onenote, access en kodi die een 4K film speelt. Je moet echt je best doen om dat vol te trekken.
Dus tenzij er speciale software nodig is voor de studies die baat heeft bij veel RAM, ze een zware gamer is of de kostprijs voor meer RAM niet al te veel is zie ik niet waarom je het wel zou doen?
Goztow schreef:Geloof niet dat ze die nooit vol krijgt: mijn ouders zijn mensen van 60+ en die hebben een 150 GB SSD vol gekregen met wat foto's, mails met filmpjes, enzovoort bovenop hun Windows en office.
Het kan natuurlijk, je kan elke schijf vol krijgen als je wil. Maar ik heb persoonlijk nog nooit iemand gezien die meer dan pakweg 200GB op een laptop staan had, zeker niet als ze een externe schijf hebben voor de vakantiefoto's en filmpjes.
Sowieso zou ik een laptop niet bezien als een toestel voor opslag, maar als een toestel om mee te werken waar batterijduur en gewicht belangrijk zijn.


Maar bovenstaande 2 dingen kunnen voor iedereen anders zijn natuurlijk. Volgt de dochter een bijvoorbeeld een richting waar ze veel foto en filmbewerking doet dan kan extra RAM en meer interne opslag wel een must zijn uiteraard.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Belangrijkste tip die ik meegeef: zorg voor een laptop waarvan je de onderdelen kunt upgraden.
Hedendaags acht ik 8GB nog steeds voldoende voor doorsnee werk, het kan zijn dat dit (al dan niet in functie van de studies) zal te weinig zijn in de toekomst. Zorg ervoor dat je dit kan verhogen.

De meningen omtrent een tweede opslagmedium zijn verdeeld. Moest je opteren voor enkel een SSD zonder tweede HDD, zorg er dan voor dat je een laptop hebt waar deze wel in past. Een interne HDD is nog altijd stukken makkelijker dan een externe, een NAS, een cloud sync, ...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

uit ervaring weet ik dat de kinderen eens ze een laptop hebben ze er plots meer mee gaan doen dan jezelf in gedachte had. vooral het spelen van spelletjes zoals minecraft of anderen word dat populair. daarom binnen je budget een I7 met 250 GB SSD, 8 Gbyte ram en indien mogelijk een grafische chip van nvidia of AMD. Als ze dan toch de grafische sector in gaat, dan kan je meer geheugen plaatsen en de opslag mss opwaarderen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat het nuttig is om niet enkel budget uit te trekken voor de hardware maar ook voor online diensten. En als dienst zou ik dan gaan voor een cloudopslagdienst. Je gaat een backup willen van uw informatie. Zelfs als je denkt dat dit niet nodig is, je hebt dat nodig. Een interne locale kopie gaat niet helpen bij diefstal of catastrofale schade bij ongeval. Je wil automatische externe synchronisatie van bepaalde bestanden.

Google Drive, Dropbox ... Ik heb een gratis account voor 1TB van https://www.transip.nl/stack/ maar ik heb de indruk dat die geen nieuwe accounts meer geven.

En in de context van maatregelen om informatie die van belang niet te verliezen durf ik dit aan te raden; https://bitwarden.com/ - Wachtwoordmanager. Niet enkel nuttig om toegang te hebben tot uw wachtwoorden op verschillende toestellen, het eenvoudig maken om heel moeilijke wachtwoorden te gebruiken. Maar dan ben je ook gerust dat er een backup is van al uw wachtwoorden.

De gratis versie van Bitwarden is zo goed en volledig dat ik eigenlijk het punt niet zie de (goedkope) premiumversie te nemen, buiten het willen steunen van Bitwarden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kijk niet alleen naar specs, je hebt niks aan een i7 met 16g ram en een ssd van 1tb als die na 2 jaar volledig uit elkaar gerammeld is.

My 2 cents : bare minimum 7th gen i3 6g ram ssd 250gb geen dedicated gpu
Step up : 8gen i5 8g ram ssd 250gb geen dedicated gpu ips scherm
Step up : 8gen i5 16g ram 500gb of 1rb ssd geeen dedicated gpu ips scherm
Step up : 7th gen i7 8g ram 250ssd ips scherm gtx 1050
Step up : 8th gen i7 16gb ram 500gb ssd ips scherm gtx 1050 met meer ram.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Qua specs zit je het beste denk ik bij Dell in de Inspiron reeks. https://www.dell.com/nl-be/shop/dell-la ... p/cn757011

Kennis van mij heeft deze en is zeer tevreden. Enkel batterij is niet zo super die haalt ongeveer 5 uur. Dell heeft normaal ook studentenkorting.

Voor 949 EUR:
[*]8e generatie Intel® Core™ i7-8550U processor (8 MB cache, tot 4,0 GHz)
[*]15,6 inch Full HD (1.920 x 1.080) IPS TrueLife LED-beeldscherm met achtergrondverlichting
[*]8 GB, DDR4, 2.400 MHz
[*]Dubbele schijven met 128 GB Solid State-schijf + 1 TB harde schijf (5.400 rpm)
[*]NVIDIA GeForce MX130 4 GB GDDR5

Eventueel kan je ook misschien overwegen om er zelf een samen te stellen bij BTO.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

5de ASO ?
Dan zou ik zeker een Chromebook in overweging nemen.
Mijn dochter heeft er nu ene die ze al 4 of 5 jaar gebruikt die geen 300 euro gekost heeft.
Het ding blijft up to date en voldoet nog steeds voor alle internet dingen, social media, entertainment en groepswerken die ze klassikaal toch met google apps doen.

Sinds het hoger onderwijs heeft ze er een MacBook Pro bij voor grafische high end taken. Maar haar Chromebook blijft haar favoriete tool die ze altijd bij heeft. Ook zeer low risk. Als het ding stuk gaat of gestolen wordt : de kostprijs is laag en alle data staan toch online.

Nu een laptop kopen voor je dochter die haar volledige studentenloopbaan moet voldoen zonder de richting te weten is gekkenwerk. Een chromebook voldoet zeker om haar ASO af te werken. En over 2 jaar weet je meer om een beslissing te nemen (studierichting, actueel aanbod,...).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Bestaat de mogelijkheid eigenlijk om het os van google op voorhand uit te proberen. Eventueel virtueel ?
Want de oplossing van R2D2 is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Over Chromebook; ik ben sinds einde 2016 tot uitzonderlijke tevredenheid overgestapt naar een Chromebook als mijn persoonlijke computer. Kwam van een kleine Lenovo met Linux Mint.

ChromeOS is snel meer aan het worden dan enkel een browsertoestel. Sinds een jaartje kan je de meeste Android-apps draaien op ChromeOS (behalve oudere toestellen).

En de uitrol is nu juist bezig in ChromeOS 69 met ondersteuning van Linux-programma's in ChromeOS. Weliswaar zal die optie zeer waarschijnlijk niet voor alle Chromebooks beschikbaar zijn. Kwestie van het juiste recente model te kiezen. Mijn toestel van 2016 heeft (nog) niet.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Chrome OS kan je best proberen met de chrome browser (Als je al een google account hebt en met je browse inlogt)
Op een chromebook heb je nog wat hardware sneltoetsen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wil je een computer die ook nog de hogere studies zou kunnen overleven...
Ga dan voor een Dell, 't zijn misschien niet de mooiste en hebben niet het beste scherm maar qua degelijkheid (en batterij) kunnen ze wel tellen.

Ook denk ik dat ze op die leeftijd nog iets te jong zijn om echt zorg te dragen voor waardevolle spullen dus misschien is een Chromebook of dergelijke een beter alternatief.
Heb je zo'n tiener met een gsm met gebarsten scherm of één die gebruikt wordt om pintjes te openen dan weet je genoeg...
De waarde van de centjes van papa en mama... :bang:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hou er rekening mee als ze hogere studies wilt doen later dat er veel i7 aanbevolen word en neem i7-xxxH of HQ zeker geen U ( low power cpu ) tenzij het puur voor tekst en browsen is.

Voor iemand hier gisteren nog pas gekeken voor een laptop :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

buthead schreef:Hou er rekening mee als ze hogere studies wilt doen later dat er veel i7 aanbevolen word en neem i7-xxxH of HQ zeker geen U ( low power cpu ) tenzij het puur voor tekst en browsen is.

Voor iemand hier gisteren nog pas gekeken voor een laptop :)
Dat is toch wel heel sterk overdreven, tenzij je echt grafische hogere studies gaat doen.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Persoon gaat richting vastgoed -> Autocad en etc.

https://www.coolblue.be/nl/product/8126 ... zerty.html

PS even mss half off topic, maar wat zijn jullie bevindingen met het merk acer?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

€500 voor een i3 laptop, eventueel van de vorige generatie.
De komende 2 jaar zal het toch enkel voor office achtige toestanden zijn, dan voldoet een laptop van 8 jaar oud zelfs.

Het restant van uw budget hou je opzij voor een upgrade zolang de laptop nog leeft,
of voor een nieuw toestel eens het vorige gepikt is, vergeten is, kapot is, ...
Veel robuustere strategie dan nu een Lamborghini te kopen voor €1400, die misschien maar enkele weken of maanden overleeft:)

edit:
1. AutoCAD
heb ik over AutoCAD gelezen, of is dat nieuwe info?
Is AutoCAD al voor nu (5° jaar ASO) of voor de hogere studies?

2. Acer
Ik blijf er van weg. Hebben soms mooie specs, maar mijn ervaring (van ondertussen wel enkele jaren geleden) is dat ze een minder goede bouwkwaliteit hebben. Dat is ook de reden dat ik Dell altijd links laat liggen. En natuurlijk Toshiba met hun rotslechte drivers.
Ik ben wel fan van ASUS, Lenovo, MSI, Samsung.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb voor de persoon i.v.m. hogere studies en autocad -> HP Pavilion G15-cx0083nb Azerty gaan halen vandaag.

Intel Core i7-8750H
16GB Ram
1050 TI 4 GB
128GB M.2 SSD
1TB HDD

Heb wel een clean installatie van W10 gedaan omdat de vorige na w10 update niet meer wou booten blauw w10 schermpje :oops:
Draait nu lekker soepel en amper 8-9sec opstart tijd.
Verder draait deze als een trein en blijft deze zeer koel qwa temps.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Zonde...
Autocad is geen spelletje.
Een CAD kaart heeft een totaal andere architectuur van een spelletjes kaart. Je zit dan in de quadro reeks.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hiernet even getest en programma draait zeer soepel :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Wat is ‘even getest’? Programma draait ook soepel op een kantoor pc zonder grafische kaart. Eenmaal de tekeningen groter worden, importpdf, render, 3D,... is het een ander verhaal.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik dacht dat de GPU's zeer weinig verschilden en dat de quadro reeks gewoon andere drivers had. En natuurlijk x keer de prijs voor dezelfde performance. IIRC had LTT een video erover en kwam als je op een beperkt budget zat een AMD gaming GPU als winnaar er uit. Uitetaard zijn de quadro's beter als je een paar 1000 euro hebt om uit te geven.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

cadsite schreef:Wat is ‘even getest’? Programma draait ook soepel op een kantoor pc zonder grafische kaart. Eenmaal de tekeningen groter worden, importpdf, render, 3D,... is het een ander verhaal.
alles wat opengedaan natuurlijk het is en blijft een laptop maar draait soepel ook bij wat groter materieel, zal later persoon is vragen hoe het gaat bij de lessen :D
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”