PC'tje wordt wat warm, dankzij mijn videokaart; graag advies fan cooling

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

PC'tje wordt wat warm, dankzij mijn videokaart; graag advies fan cooling

Berichtdoor Mortov Molotov » 23 Aug 2018, 22:26

Dag iedereen,

mijn pc doet wat raar laatste tijd, o.a. uitvallen van USB poorten; anyway, da's iets voor een ander topic (ik zal binnenkort mss. een verslagje doen over mijn ervaringen met het manueel testen van mijn PSU).

In ieder geval heb ik eea eens getest, o.a. ontstaan van lagging tijdens gamen, en blijkt dat m'n case toch wel warm wordt.

Mijn pc configuratie kan je hier lezen.

Heb dus een Coolermaster Mastercase 5; blijkbaar plaats voor 6 casefans (14x14 cm), maar gek genoeg slechts 5 fan connectors, nl. 2x PWM Mode fan connector (CPU fans 1 & 2, nr. 1 al in gebruik) en 3x Voltage Mode fan connectors (SYSfans, waarvan nr. 3 al in gebruik.

Ik kan in totaal nog drie 14x14 fans kwijt, nl. 2 in 't "plafond" van de case, en nog 2 frontaal (al moet ik voor één van die twee wel m'n 5.25 bay opofferen, waar nog een DVD RAM zit, enfin).

Hoe dan ook: ben ik nu in de war? als ik goed kan tellen, is er weliswaar plaats voor nog 3 fans, maar is er slechts één aansluiting op m'n Mobo. Kan ik dat omzeilen op één of andere manier?

mvg

Mortov Molotov
Sterk aanbevolen voor Windows gebruikers: Tweakguides & Tweaking companion
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 249 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer

Re: PC'tje wordt wat warm, dankzij mijn videokaart; graag advies fan cooling

Berichtdoor mailracer » 23 Aug 2018, 22:30

Extra fans sluit je best aan op een fan-controller die je in een 5.25 sleuf plaatst. Dat doe je best met alle fans, behalve je cpu, die laat je regelen door het moederbord.

Er bestaan aangepaste kabels waardoor je meerdere fans parallel kan zetten, maar dan draaien ze op volle toeren, wat mss wat te luid is

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 110 keer
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer

Berichtdoor fvhbrugge » 23 Aug 2018, 22:57

Als je koelte wilt dan is het simpelste een full tower te nemen.
Zo kan de warmte lucht beter circuleren en verdwijnen.

Kiwivogel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor Kiwivogel » 24 Aug 2018, 10:00

Ik zou gewoon zo'n aio watercooler op de cpu zetten. Dat heb ik nu ook. Lekker stil en koel, zelf als het binnen 27 graden is geweest met het warme weer. Er bestaan overigens ook adapters om dit op de gpu te plaatsen ;-)

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 249 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer

Berichtdoor mailracer » 24 Aug 2018, 13:31

een grote case heeft ook ventilatie nodig. in principe komt het neer dat je het gebruikte vermogen van je PC moet afvoeren. Gebruikt je pc dus 300 Watt, dan zal je 300 Watt moeten koelen. hoe groot of hoe klein de case ook is.
Het gebruik van waterkoeling is een optie omdat je dan de warmte afgeeft aan een radiator aan de zijkant van je case. Of je dat zelf wil uitvoeren voor je GPU hangt af van je technisch vaardigheid.

buthead
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 42 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Berichtdoor buthead » 24 Aug 2018, 15:35

Goede fans zijn een must, ik heb er hier 2 als intake en 2die alles weer naar buiten duwen.

Mijn fans draaien op max toeren en je moet goed luisteren wil je ze horen :)

Fractal Design Dynamic GP-14 – behuizingsventilator – 140 mm, FD-Fan-DYN-gp14-WT
Heb er dus 4 van bovenstaande 15eu/stuk gekocht toen.
Heb wel een R5 Define kastje.

PS: heb je je fans goed geplaatst voor waar in en out?
Internet = Telenet Internet Fiber 200
Telefonie/GSM = Telenet King aan 1eu/maand
TV = Telenet TV + Netflix

JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 41 keer
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Berichtdoor JamesEarlGray » 24 Aug 2018, 16:44

390X is nog de Hawaii chipset. Die staat erom bekend gigantisch veel te verbruiken, omdat ze die kaarten prestatiegewijs hoger hebben willen positioneren dan de sweet spot geweest zou zijn.

Ik heb de 290 non-x. Ook bij mij zorgt die kaart voor veel te veel warmte in de kast.

Mijn oplossing was om de kaart lichtjes te underclocken maar gigantisch te undervolten. Dat scheelt bij mij amper 20% in prestaties minder voor een verbruikdaling van 50%, gigantisch dus.

Dit kan je proberen door elke powerstate (=combinatie clock+voltage) te wijzigen via Wattman (te vinden vinden in radeon catalyst control panel, of hoe het ook mag heten) of door die wijzigingen default te maken dmv een aangepaste bios.

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Berichtdoor Mortov Molotov » 24 Aug 2018, 22:41

Dank iedereen voor de reacties! Ga beginnen met een fan controller en extra fan, kijken wat dat oplevert. Voor een waterkoeling ben ik helaas te weinig ervaren.

Die 390x is tegenwoordig wel een probleem, vooral ivm wat je ervoor terugkrijgt. Binnenkort stap ik over op andere cpu en gpu (om bottleneck tegen te gaan), maar eerst moet die ventilatie beter. Dat m'n ssd telkens opnieuw opwarmt tot 30+ °C lijkt me niet zo ideaal
Sterk aanbevolen voor Windows gebruikers: Tweakguides & Tweaking companion
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 153 keer
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer

Berichtdoor cptKangaroo » 25 Aug 2018, 11:28

Check ook eens of de case en cpu fans wel in de juiste richting blazen (normaal staan er pijltjes op de zijkant, ofwel de 4 'draagarmen' zijn de exit blaasrichting). Als ze allemaal naar binnen blazen kan de warmte niet goed weg.

30+°C is geen probleem hoor -- sweet spot voor harddisks is trouwens rond de 40°C en een SSD zou daar geen last mogen mee hebben.

Terug naar “Computers en randapparatuur”