Nieuw (ultra-wide?) scherm

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoi,

Gezien mijn "antiek" (ViewSonic VX2025wm - 16j oud) scherm toch wat steken begint te laten vallen, was ik aan het rondkijken voor iets nieuws.
Ik heb momenteel 3 schermen in gebruik: de Viewsonic, een Iiyama ProLite XUB2490HS-B1 (24 inch FHD) en een HP LA2205wg (24 inch 1680x1050).

De Iiyama blijft zeker, de HP gaat mogelijks weg (en de Viewsonic).

Ik had m'n oog laten vallen op een aantal van de Ultrawide schermen, oogt zeer leuk, en ik denk ook voor sommige workflows echt wel een meerwaarde. Ik zit vaak bezig met foto-editing, dus daarvoor wil ik wel wat screen real-estate. Gamen doe ik in beperkte mate (momenteel is dat vooral The Witcher 3 / Factorio / This is the police style games, nog maar weinig echte fast-action shooters).

Requirements: IPS, 3440x1440, bruikbaar voor gaming maar ik heb vooral interesse in een goede weergave van kleur. 60hz lijkt me voldoende, meer mag maar hoeft niet. Curved staat ook niet op de required list, maar is blijkbaar wel een meerwaarde.

Ik had m'n oog laten vallen op de volgende schermen:
  • Dell U3417W of U3415W - niet zeker wat de betere vd twee is. Leuke is dat die ook built-in KVM hebben, dus nice. Ook korting via bedrijf, dus prijs komt op een 650e. Calibratie zou heel goed zijn, maar contrast van de U3417W niet dat. (ik kan moeilijk inschatten of dat dat ook een factor is om echt rekening mee te houden)
  • Iiyama XUB3490WQSU-B1 - So so reviews van gelezen, zeker naar kleur
  • LG 34UM88C - blijkbaar zelfde panel als de U3417W, maar zonder het contrast "probleem"
Momenteel heb ik 2 GTX970's steken in SLI, en voor zover ik kan zien zou dit wel voldoende moeten zijn om deze schermen aan te sturen. Ik heb evenwel geen ervaring met GSync/Freesync en of dit de moeite waard is, maar in dit segment van schermen gaat de prijs makkelijk 300e naar boven :/

Aanraders, ervaringen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik heb de Samsung CF791.
Geen IPS-scherm, maar VA, maar dankzij Samsung-quantum dots toch best goed contrast. Is ook factory color-calibrated voor 125% sRGB en 92% Adobe RGB. Die kleuren haal je als je specifiek de standaard-modus inschakelt. Wit is dan voor dagelijks gebruik veel te pijnlijk wit, maar kleurreproductie ziet er wel natuurgetrouw uit. Helaas wel slechts 8-bit scherm, dus geen HDR-content mogelijk.
Spijtig genoeg geen G-Sync, maar omdat dit extra hardware betekent in het scherm zelf, zijn die dingen altijd 200-400 euro duurder dan een toestel zonder G-Sync. Ik gebruik bijgevolg dus gewone V-Sync op 100 Hz (GeForce GTX 1070 Ti via DisplayPort).
Voor een ultrawide is curved toch handig omdat op die breedte de kijkhoek aan de uiteinden anders niet meer aangenaam is.
Scherm heeft best goeie beoordelingen online.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

DirkJan schreef:Als je echt wil gaan :angel:
https://www.lg.com/us/monitors/lg-34WK9 ... de-monitor
Een beetje out of my price range :D Wel prachtige specs.
meon schreef:Ik heb de Samsung CF791.
Geen IPS-scherm, maar VA, maar dankzij Samsung-quantum dots toch best goed contrast. Is ook factory color-calibrated voor 125% sRGB en 92% Adobe RGB. Die kleuren haal je als je specifiek de standaard-modus inschakelt. Wit is dan voor dagelijks gebruik veel te pijnlijk wit, maar kleurreproductie ziet er wel natuurgetrouw uit. Helaas wel slechts 8-bit scherm, dus geen HDR-content mogelijk.
Ok, die ziet er echt wel nice uit. Kan het trouwens dat het volledige specnr LC34F791 WQUXEN is?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

devilkin schreef:Ok, die ziet er echt wel nice uit. Kan het trouwens dat het volledige specnr LC34F791 WQUXEN is?
https://tweakers.net/pricewatch/621605/ ... 74944c.jpg[/img]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Thx.

Een duidelijk geval van teveel keuze in de wereld. Luxe, I know. Heb wat zitten lezen over die Samsung, is inderdaad een mooi scherm, al zie ik hier en daar wel klachten van kleurwaas naar de randen toe. Geen idee hoe zwaar dit effectief is.

Ik vraag me af of ik met m'n huidige rig die 100Hz zou kunnen waarmaken (dual gtx970) - ik heb geen zin om daar nog eens 500e aan uit te geven :wink:

Beste manier zou zijn om er een paar te bestellen en retour te doen, maar ik heb daar ook weer zo een hekel aan - al zijn de meeste webshops daar wel op voorzien ;)

(vraag me af hoe retour bij Dell werkt, want daar heeft ie wel de beste prijs)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

https://nl.hardware.info/nieuws/59171/s ... -monitoren


Binnenkort komt dit. Dit zijn gewone 16:9 schermen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Heb deze gekocht:
https://fstoppers.com/originals/review- ... ing-226520

Krijgt zeer goede reviews, zeker als fotobewerking uw ding is. Resolutie is perfect voor mij en ik ben er zeer tevreden mee. Er is ook een kap bij als je last hebt van lichtinval en een handige afstandsbediening. De SD-cardreader en USB-aansluitingen aan de rand maken het af. Er bestaat ook een 4K 32" versie van, maar die is uiteraard prijziger.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

devilkin schreef:Hoi,


Requirements: IPS, 3440x1440, bruikbaar voor gaming maar ik heb vooral interesse in een goede weergave van kleur. 60hz lijkt me voldoende, meer mag maar hoeft niet. Curved staat ook niet op de required list, maar is blijkbaar wel een meerwaarde.


Aanraders, ervaringen?
Ik heb hier een IPS dell 24" 60hz en een IPS Asus Rog PG279Q 144hz.
Ik kan je vertellen dat ik persoonlijk de 144hz toch wel veel minder vermoeiend aan de ogen vind.
Ik doe ook heel wat beeldbewerking en kom met deze 2 schermen geen ruimte te kort.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dafke schreef:
devilkin schreef:Hoi,


Requirements: IPS, 3440x1440, bruikbaar voor gaming maar ik heb vooral interesse in een goede weergave van kleur. 60hz lijkt me voldoende, meer mag maar hoeft niet. Curved staat ook niet op de required list, maar is blijkbaar wel een meerwaarde.


Aanraders, ervaringen?
Ik heb hier een IPS dell 24" 60hz en een IPS Asus Rog PG279Q 144hz.
Ik kan je vertellen dat ik persoonlijk de 144hz toch wel veel minder vermoeiend aan de ogen vind.
Ik doe ook heel wat beeldbewerking en kom met deze 2 schermen geen ruimte te kort.
Welke Dell is het, als ik vragen mag?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

De U2412M


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

meon schreef:Ik heb de Samsung CF791.
Geen IPS-scherm, maar VA, maar dankzij Samsung-quantum dots toch best goed contrast. Is ook factory color-calibrated voor 125% sRGB en 92% Adobe RGB. Die kleuren haal je als je specifiek de standaard-modus inschakelt. Wit is dan voor dagelijks gebruik veel te pijnlijk wit, maar kleurreproductie ziet er wel natuurgetrouw uit. Helaas wel slechts 8-bit scherm, dus geen HDR-content mogelijk.
Spijtig genoeg geen G-Sync, maar omdat dit extra hardware betekent in het scherm zelf, zijn die dingen altijd 200-400 euro duurder dan een toestel zonder G-Sync. Ik gebruik bijgevolg dus gewone V-Sync op 100 Hz (GeForce GTX 1070 Ti via DisplayPort).
Voor een ultrawide is curved toch handig omdat op die breedte de kijkhoek aan de uiteinden anders niet meer aangenaam is.
Scherm heeft best goeie beoordelingen online.
Ik heb er ondertussen wat over bijgelezen.. ik lees wel vaak dat als je niet pal in het midden van het scherm zit, de verkleuringen echt wel merkbaar zijn. Heb je daar iets van gemerkt zelf? (ik durf nogal heen en weer gaan aan m'n bureau ;))
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Een gebogen scherm lijkt me ook niet echt aangewezen voor fotobewerking.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

devilkin schreef:Ik heb er ondertussen wat over bijgelezen.. ik lees wel vaak dat als je niet pal in het midden van het scherm zit, de verkleuringen echt wel merkbaar zijn. Heb je daar iets van gemerkt zelf? (ik durf nogal heen en weer gaan aan m'n bureau ;))
Dat lijkt me wel mee te vallen:
[youtube]Y9w83PGsAE4[/youtube]

@Dizzy: waarom zou dat een probleem moeten zijn? Maar ben het er wel mee eens dat een ultrawide specifiek voor fotobewerking niet zo'n toegevoegde waarde heeft; je paletten in Photoshop of Lightroom staan ook op een "gewoon" breedbeeld-scherm niet in de weg, de extra oppervlakte in de breedte ga je denk ik zelden kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb de 2 contenders (de Dell U3417w en de Samsung CF791) hier beide een week gehad - en uiteindelijk de Samsung teruggestuurd na regelmatig wisselen ;)

Kleuren, kijkhoek, toch net allemaal beter op de Dell.

Wat het foto-editen op UWS betreft... het gaat een stuk vlotter gezien ik meer op 't scherm kan houden - mijn panels van LR staan aan de zijkant, meer ruimte voor de foto zelf zonder dat ik moet gaan zitten scrollen ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik kan maar half meepraten, omdat ik alleen maar game op m'n HP Omen X 35 21:9 3440x1440 100Hz G-Sync 1800R VA-panel scherm.

En ik kan alleen maar vol lof zijn over het scherm, al maakt het natuurlijk meer uit waar je het op aansluit (in mijn geval een GTX1080Ti).
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Enkel omwille van de G-Sync is die HP zo'n 250 euro duurder dan m'n Samsung CF791... Voor de rest vergelijkbaar lijkt me.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”