Apart WASD keyboard ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn zoontje van 8 is tegenwoordig zot van Roblox. Ik heb het nu ook op onze laptop geinstalleerd, maar loop daarbij tegen een traditioneel probleem dat met Roblox blijkbaar niet op te lossen is : key bindings. Moven gaat in Roblox via de gebruikelijke WASD toetsen, wat dus op een AZERTY een ramp is. Na wat googlen blijkt dat je in Roblox de key bindings helemaal niet kunt aanpassen (ofwel heb ik nog niet de juiste hack gevonden).

Vroeg me af of er afzonderlijke WASD keyboards bestonden en kwam deze tegen : https://www.banggood.com/K108-Mini-USB- ... rehouse=CN . De vraag is echter of dat wel goed werkt in combinatie met een AZERTY toetsenbord. Kan je in W10 dit toestel afzonderlijk configureren als zijnde een QWERTY toetsenbord ? Als ik een toetsenbord aan een laptop hang, meen ik me te herinneren dat je gewoon globaal instelt of je AZERTY en QWERTY gebruikt, en zeker niet per toetsenbord afzonderlijk.

Zoon is al aan het zagen dat hij een nieuwe laptop wil met QWERTY :roll: (nu ja, nieuwe laptop gaat er wel nog van komen, want hij gebruikt nu een aftandse Core2Duo laptop die Minecraft en Roblox niet bepaald deftig trekt :p).
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

qwerty stickers + op qwerty leren typen. Is niet alleen bij Roblox een probleem. Althans dat is mijn oplossing geweest. De stap was niet zo groot aangezien ik al vaak qwerty was aan het typen op een azerty toetsenbord.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, heb eigenlijk ook wel zin om terug naar QWERTY te switchen thuis. Ben ooit van QWERTY naar AZERTY gegaan door het samenwonen en dat mijn nu-vrouw geen AZERTY kende. Coding die ik toch nog zelden of nooit. Maar de kloterij is dat je dan qua aankopen direct vastzit aan BE of FR en je dan vaak scherpe deals in het buitenland links moet laten liggen.
Anderzijds vraag ik me af in welke mate de kinderen hier last zullen van hebben, want gegarandeerd zal het op school wél allemaal AZERTY zijn. Iemand daar ervaringen mee ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan je niet gewoon ergens een USB-toetsenbord vinden/lenen en aansluiten op die laptop.
En dan kijken of je die op QWERTY kan zetten(mag dus gewoon een AZERTY zijn, kijk gewoon of je een Q krijgt als je A ) zonder dat je laptoptoetsenbord op Qwerty staat.

Overigens lijkt mij dit een goeie use-case voor iets waar ik mij vroeger aan ergerde bij Windows: Als je meerdere toetsenborden installeert, krijg je een knop om te switchen. Maar je default blijft je default, er wordt dus alleen geswitcht bij het actieve programma. Dus je kan zowel Azerty als Qwerty op je laptop zetten(met Azerty als default) en dan bij de start van het spelletje switchen naar Qwerty). Ik weet wel niet of het nog zo is bij Win10(laatste Windows die gebruikt heb is Win7).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Stroper schreef:Kan je niet gewoon ergens een USB-toetsenbord vinden/lenen en aansluiten op die laptop.
Goeie suggestie. Moet wel eens zien of het haalbaar is, want staat op een relatief compacte bureau dus veel plaats voor extra keyboard tussen gebruiker en laptop is er wellicht niet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ga gokken dat je die niet apart kan configgen.
Een van de grote problemen van keyboards is dat hun setting een user setting is, waardoor je niet zomaar een azerty en qwerty board naast mekaar kan insteken en gebruiken (annoys the shit out of me).
(uiteraard wel als je beide keymaps installt en via ctrl-shift constant omschakelt, maar that defeats the purpose)

Laatst nog tegen gelopen toen ik een numeric keypad voor ipv6 adressen wou kopen, en de site duidelijk stelde dat wegens keymapping het toestel niet compatibel is met azerty layouts.

Het zou stukken makkelijker zijn als een keyboard gewoon zichzelf aankondigt aan het OS en een Z een Z is, waar ze zich ook op het toetsenbord bevindt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

ITnetadmin schreef: Het zou stukken makkelijker zijn als een keyboard gewoon zichzelf aankondigt aan het OS en een Z een Z is, waar ze zich ook op het toetsenbord bevindt.
Dacht dat die dingen bestaan. Al zijn ze iets duurder ( en het switchen zit soms onhandig )

Met een register aanpassing kan je best veel bekomen, ooit in een ver verleden zelf moeten toepassen om soft correct te kunnen aansturen met een azerty laptop.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er bestaan keyboard remapping programmakes zoals AutoHotKey waarmee je toetsen andere functies kunt geven (of er hele scripts aanhangen). Wel opletten want sommige games zullen dit soort apps als een cheat beschouwen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”