Nas delen met familie, hoe beveiligen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Het lijkt me een goed idee samen met enkele familieleden een NAS aan te kopen.
We hebben reeds VPN over de FritzBoxen en stroom over van zonnepanelen dus dat is allemaal al duidelijk :angel:
Echt topprestaties hoeft niet, het is eerder om wat documenten en foto's te back-uppen etc.

Graag had ik wel dat iedereen z'n eigen beveiligde map heeft, dus totaal geen onbeveiligde data op de schijf (zelfs niet voor de "admin" leesbaar).
Ik hou ook niet van apps, gewoon een simpele netwerkshare.
Ook had ik gedacht aan beveiligde synchronisatie met stack.

Voorstellen, suggesties qua merk?


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Data zal altijd voor admins leesbaar zijn, of kan leesbaar gemaakt worden ...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Denk dat de mentale drempel dat bepaalde data leesbaar kan zijn voor een ander toch wat hoog is zo.
Hebben toch geen zaken met elkaars belastingsaangiftes, rekeninguittreksels etc.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eender welke serieuze NAS heeft ondersteuning voor Users en rechten. Misschien dat er zijn waarop aantal users gelimiteerd is, maar zou me verwonderen dat dat zo laag is dat het voor jou een probleem zou zijn. Het is wel zoals hierboven al gezegd dat jij als admin altijd aan alles zult kunnen. Encryptie door de NAS gaat dat meestal niet oplossen omdat je normaliter de Key moet ingeven voordat je folder o.i.d. kunt sharen, dus dat de admin de Key moet ingeven.
Met specifieke cloud apps zou ik wel meer kans op succes verwachten voor decryptie bij de eindgebruiker.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het idee is wel dat iedereen z'n eigen keys kan instellen in de webinterface (eenmalig).
Maar als admin vind ik niet dat het mogelijk moet zijn om aan eender wie z'n data te kunnen behalve aan de mijne > geëncrypteerde bestanden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

honda4life schreef:Maar als admin vind ik niet dat het mogelijk moet zijn om aan eender wie z'n data te kunnen behalve aan de mijne > geëncrypteerde bestanden.
Da's net wat een admin een admin maakt hé, anders is het maar een low-privileged user.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kan je ze geen Truecrypt container laten aanmaken op je NAS (geen idee of dat over netwerk werkt) ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niet correct:
Data is altijd *bereikbaar* voor admins, maar daarom niet *leesbaar*.
Dan zitten we wel in de wereld van encryption vrees ik.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ja maar hoe ga je met een betaalde VPN je eigen netwerk bereiken ? :roll:

Dat is enkel om je eigen IP te verbergen of om geoblocks te omzeilen. Je moet een eigen VPN server opzetten binnen het netwerk dat je wil bereiken.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

een zelfbouw nas met nextcloud kan doen wat je wil via encryptie op een per-users basis.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”