Nieuwe pc voor lightroom,photoshop, premiere

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ongeveer hetzelfde als hobby gebruiken en er dus bijna dagelijks gebruik van maken en welk systeem zouden jullie dan aanraden.

Momenteel heb ik reeds het volgende uit de huidige pc en lijkt me nog bruikbaar maar is eventueel geen noodzaak, zal ook aangesloten worden op een 4K monitor en ik denk sowieso aan 32gb geheugen.

ssd samsung evo 850 500GB,Seagate Barracuda 4TB 64MB 7.2K
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik raad je een i7 aan met een SSD van minimum 1 TB als werkschijf voor premiere.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neem gewoon een crucial mx500 1 TB die is goed genoeg daarvoor :)
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

had zelf nog gedacht aan een 1tb nvm van samsung ... en vroeg me af of de het redelijk verschil in prijs tussen een I5 en I7 wel zo een groot verschil uitmaakt ...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Budget?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik heb sinds enkele maanden dit systeem voor ongeveer hetzelfde doel:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 54#p742754

Voor Premiere Pro tellen de MHz'en en aantal cores: audio wordt namelijk single-threaded gerenderd en 't meeste van video multithreaded: vandaar een watergekoelde I7-8700K die op 4,7 GHz draait en 12 virtuele cores. Memory is nooit een issue met 16 GB en ik kan alles realtime afspelen zonder te moeten pre-renderen (tenzij ik er AferEffect-dingen in gooi :)). Deel van het renderen wordt ook naar de CUDA-cores van de GPU geoffload.
Voor mij was SSD van 512 voldoende: uiteindelijk ga je toch proxy-bestanden gebruiken als je met 4K werkt, want dat krijg je in multicam toch niet getrokken.
Heb nu ook ultrawide-scherm wat in Premiere lekker veel werkoppervlakte geeft:
premiere.jpg
Geen 4K dus, maar dat resultaat bekijk ik dan wel op de TV :). Eveneens geen IPS-scherm, maar dit VA-scherm is factory-calibrated voor 125% sRGB en 92% Adobe RGB.
Alles samen zo'n 2750 euro.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Budget een €1500 voor enkel de pc

@ meon, valt het geluid een beetje mee van die pc, ben namelijk altijd gewend om een passive cooling te nemen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Die kast is wat meer geluidsdempend tov de gemiddelde andere kast. In de praktijk hoor ik 'm enkel wat hoger in de toeren gaan als ik effectief render. 't Is nooit echt 'blazen'.
Voorheen monteerde ik op laptop; ook een core i7 en 16 RAM en SSD, maar 't verschil is enorm met op desktop monteren; exports in h.264 op Full HD 15 Mbit gaan tegen pakweg 200% van bronmateriaal. Een show van 2,3u exporteren duurt nu 55 min tov een eerdere show 7u exporteren op laptop.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Persoonlijk zou ik kijken naar een Ryzen CPU met een AiO waterkoeler (ik heb hier een NZXT Kraken X62 op mijn 1700X zitten in een Fractal Design Define R5 kast... zeer stil!). 16GB-ram is normaal voldoende.
De grafische kaart kan je erg low-budget houden (een basic nVidia GT1030 helpt je even goed als pakweg een GTX1080 in premiere en andere).
Gezien de 'kleine' meerprijs zou ik ook in een NVMe-drive investeren (i.p.v. SATA SSD), al merk je daar mogelijks in de praktijk niet veel van.

Waar ik sowieso meer in zou investeren is in de opslag van je media, als je dat lokaal doet zou ik voorzien in een mirror van twee harde schrijven (op zijn minst) en anders in een NAS, bij voorkeur bv. met FreeNAS/ZFS, meerdere stripped mirrors en een 10Gbit/s verbinding. Dan kan je vlot aan je archieven (vooral voor 4K-video is die 10Gbit/s niet onbelangrijk) en er mogelijks direct van op werken (zeker als die NAS met FreeNAS voldoende Ram heeft om je bestanden in de ARC te zetten en houden). Maar kom, zo'n NAS is een tweede en minstens even duur systeem :-)
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Toch nog even oppassen met die GT1030, die heeft geen hardwarematige x264/x265 encoding aan boord:

https://developer.nvidia.com/video-enco ... ort-matrix

Ik was ook aan het kijken voor een nieuwe pc, dus 't zal een GTX 1050 moeten worden, ofwel de GPU van de i5, die heeft het wel. Spijtig genoeg bestaat er geen passief gekoelde 1050.
Laatst gewijzigd door Nob 12 aug 2018, 21:58, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ow, dat wist ik niet, maar zeker goed om te weten :)
GTX dus als je wil encoden
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”