Synology schijven upgraden

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Hallo,

Ik heb een DS1513+ momenteel met 5 schijven in RAID5. Ik zou deze graag allemaal upgraden naar 3TB schijven. Rekening houdende met de RAID5 mag ik dan gewoon schijf per schijf wisselen ? Dus een schijf verwisselen - wachten tot de RAID weer opgebouwd is en dan de volgende wisselen ?

Ik vermoed van wel maar had hier graag nog even gecheckt om zeker te zijn :wink: Ik heb sowieso wel een backup van alle data.

Hartelijk dank voor het antwoord,

Met vriendelijke groeten,

BertG3
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Klopt, je kan die schijven één voor een vervangen, bij elke vervanging de array laten rebuilden en na de laatste vervanging schijf het volume expanderen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ala je een backup hebt van alle data, zou ik direct alles in de nas steken en de backup er terug opzetten. Als er iets misloopt, kan je nog steeds je oude schijven plaatsen. Als je schijf per schijf werkt, zal het langer duren volgens mij.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Er is wel een groot verschil tussen "RAID5" en Synology's eigen "SHR" filesysteem.

Bij de gewone RAID5 kan je de schijven één voor een upgraden, maar je kan de extra ruimte op die schijven moeilijk toevoegen aan je bestaand volume. Je kan wel nadien een 2de RAID5 volume maken met de extra ruimte op de schijven.

SHR is helemaal dynamisch, je zal zien dat die gaat voorstellen om de extra vrije ruimte op de schijven al te benutten, zelfs als je nog maar 1 schijf vervangen hebt.

Ik zou het evenwel allemaal apart doen.
Schijven een voor een vervangen, en pas nadien (na een reboot) de extra ruimte in je huidige array bij laten steken.
mailracer schreef:Ala je een backup hebt van alle data, zou ik direct alles in de nas steken en de backup er terug opzetten. Als er iets misloopt, kan je nog steeds je oude schijven plaatsen. Als je schijf per schijf werkt, zal het langer duren volgens mij.
Een RAID5 array met HDDs van 2TB (ik neem dat aan omdat de TS wil upgraden naar 3TB) is zo'n slordige 8TB. Wie heeft er ergens 8TB "vrij" om zo'n backup op te nemen? Ik heb thuis een SHR array met schijven van 6TB, als ik die ooit wil backuppen moet ik dus zo'n 16TB ergens beschikbaar hebben. Dat is ondoenbaar.
Screen Shot 2018-04-03 at 15.39.39.png


Een backup van 8TB naar een ander medium gaat ook eeuwen duren hoor, je haalt dan bijlange niet de theoretische maximumsnelheid van je storage. Een USB disk bijvoorbeeld is maximaal 23MB/s, maar in de praktijk nog véél minder snel door kleine bestanden.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

https://www.synology.com/nl-nl/knowledg ... place_disk

Daar staat de nodige uitleg. Uiteraard verwacht synology dat je eerst een back-up hebt gemaakt vooraleer aan de upgrade te beginnen.
Maar ja dat moet je sowieso altijd hebben want raid 5 is niet onfeilbaar uiteraard.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

selder schreef:
mailracer schreef:Ala je een backup hebt van alle data, zou ik direct alles in de nas steken en de backup er terug opzetten. Als er iets misloopt, kan je nog steeds je oude schijven plaatsen. Als je schijf per schijf werkt, zal het langer duren volgens mij.
Een RAID5 array met HDDs van 2TB (ik neem dat aan omdat de TS wil upgraden naar 3TB) is zo'n slordige 8TB. Wie heeft er ergens 8TB "vrij" om zo'n backup op te nemen? Ik heb thuis een SHR array met schijven van 6TB, als ik die ooit wil backuppen moet ik dus zo'n 16TB ergens beschikbaar hebben. Dat is ondoenbaar.
De ts geeft zelf aan dat hij een back-up heeft. Is het dan niet beter om de nieuwe schijven direct in de nas te steken en op te bouwen, dan alles 1 voor 1 te doen ?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ah klopt, daar heb ik over gekeken. Als je een backup hebt, dan nog kan je proberen van één voor één te upgraden. Mislukt dat dan, dan kan je daarna nog altijd je backup terugzetten. Als je de schijven één voor één upgradet, ben je wel kwetsbaar voor als er dan nog 1 van de 4 "oude" HDD's crasht, maar de kans daartoe acht ik steeds klein.

Ah, ook nog: als je één voor één doet, blijft de NAS wel beschikbaar.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben momenteel bezig met de schijven 1 voor 1 te switchen. Dit vooral om de reden dat ik een MailPlus server draai op deze Synology. Ik heb hier ook een backup van maar zie de configuratie en dergelijke terugzetten niet direct zitten ;-)

Momenteel verloopt alles goed en gaat dit nog vrij vlot. Indien het mislukt zit ik safe met mijn backup :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”