hypervisor vraag

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
jollito
Pro Member
Pro Member
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jan 2008, 15:28
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo, ik hoop dat ik hier in de goede topic zit. Ik heb net een tweedehands server gekocht (HP DL380 G7), 72GB ram, Raid 5 met 3x1 TB drives. Bedoeling is om hier een 10 à 15 VM's op te installeren (combinatie van Windows servers, workstations en Linux servers en workstations). Vermoedelijk is de HW wat overkill, maar dit was nu eenmaal een opportuniteit die ik kreeg. Vraag is: hoe kan ik dit best aanpakken qua hypervisor? Op dit vlak ben ik een beetje een leek. Ik ken Hyper-V en VMware workstation, is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld één Hypervisor te installeren en daarop dan alle virtual machines te installeren en één netwerk te maken? Of wat zou hier de beste approach zijn? Vermoedelijk komen er veel extra dingen bij kijken, maar geen idee hoe ik hier aan moet beginnen :-)

Voor ESXi heb ik niet direct een budget... dus 't zou een betaalbare oplossing moeten zijn ;-)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Zelf gebruik ik proxmox: Virtual Environment 4.4-1/eb2d6f1e

Afbeelding

Wat wil je precies doen?
Proxmox kan bijna alles maar er zitten nadelen aan.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Er bestaat natuurlijk nog altijd een free version van Vsphere Hypervisor.

Dat gezegd zijnde, opt werk zijn we momenteel aant kijken om over te stappen van een fujitsu&vmware farm naar een Nutanix solution. Licensingwise en qua featureset heel overtuigend op papier, in de praktijk valt af te wachten. Maar er bestaat een community edition van Nutanix, bekijk het eens zou ik zeggen, misschien spreekt het je aan.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Nutanix heb ik enkele jaren geleden reeds leren kennen en toen zelfs een serieus grote VDI omgeving mee opgezet. Echter, Nutanix leent zich niet zo direct voor een 'klassieke' omgeving met (virtuele) servers en uiteenlopende rollen. Nutanix is vooral sterk in de caching/dedup performance bij veel VM's met gelijke rollen/doelen. (e.g. VDI, compute clusters, storage clusters, bigdata, ...)

Zoals hierboven al aangehaald, ESXi/vSphere is de referentie, maar in jouw geval zou ik met Hyper-V gaan, de free van ESXi kan je ook nemen, maar dan kan je geen commerciële backupsoftware gebruiken e.d.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb een tijd geleden geëxperimenteerd met XenServer en moet zeggen dat dit wel doet wat het moet doen (én het is gratis).
jollito
Pro Member
Pro Member
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jan 2008, 15:28
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 7 keer

Amai, al veel antwoorden, bedankt! 'k ga het de volgende dagen eens bekijken.
Wist ook niet dat er een free version van ESXi bestond trouwens.

Nogmaals dank!
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

De Free ESXi version heeft een paar limieten dacht ik, niet zeker welke. Dacht dat cores/VM voor mij een probleem was (niet zeker).
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Vmware esxi heeft technisch nog steeds een voorsprong op hyper-v maar de gratis versie heeft idd bepaalde beperkingen. Als je geen speciallekes nodig hebt zou ik voor hyper-v 2016 gaan. Wel enkel hyper-v rol installeren of je moet licentie kopen. Of gewoon hyper-v 2016 server (core) installeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

charlez schreef:maar de gratis versie heeft idd bepaalde beperkingen
Wat ik zo meteen kon vinden was "Only limit is that you can create VMs with a maximum of 8 vCPUs per VM" ... niet echt een beperking voor een thuis setup lijkt me.

Ik draai hier trouwens al enkele jaren de free ESXi zonder enig probleem.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

de meeste beperkingen zijn ondertussen idd weg, buiten dat men bv nog steeds geen veeam kan gebruiken.
jollito
Pro Member
Pro Member
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jan 2008, 15:28
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 7 keer

datakiller schreef:Zelf gebruik ik proxmox: Virtual Environment 4.4-1/eb2d6f1e

Afbeelding

Wat wil je precies doen?
Proxmox kan bijna alles maar er zitten nadelen aan.

Bedoeling is gewoon om een Homelab te hebben. Ik heb de laatste 10 jaar puur met Unix/Linux gewerkt en zou wat meer met Windows willen kunnen doen (wegens zeer weinig ervaring). Dingen die ik op Windows zou willen testen zijn bv. AD, DNS, LDAP, monitoring, ... en uiteraard de virtualisatie zelf.
Idealiter zou ik een Hypervisor hebben die geen host-OS nodig heeft (ik veronderstel dat alleen VMware ESX dat heeft).
Als dat niet lukt, zal ik vermoedelijk een Win2012 installeren, dan Hyper-V als hypervisor en daar dan alle VMs op configureren.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Wat bedoel je precies met host-OS? ESXi heeft (volgens mij) een eigen OS, Proxmox gebruikt Debian.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
jollito
Pro Member
Pro Member
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jan 2008, 15:28
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 7 keer

datakiller schreef:Wat bedoel je precies met host-OS? ESXi heeft (volgens mij) een eigen OS, Proxmox gebruikt Debian.
Als je Hyper-V wilt installeren, moet je toch eerst een Windows server installeren, en daar dan Hyper-V op installeren, niet? In deze Hyper-V kan je dan je VMs installeren/configureren.
Dus de Windows Server is dan de Host-OS (weet niet of dit de juiste benaming is).
Terwijl er volgens mij ook wel Hypervisors zijn die je native kan installeren op een machine, dus zonder die Windows server als "host-OS".

Nogmaals, 'k heb nog niet echt tijd gehad om me erin te verdiepen, dus wat ik hier schrijf kan ook totale nonsens zijn natuurlijk :-)
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Hyper-v server 2016 is alleen hypervisor. Uitgekleede windows server met enkel hyper-v rol.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik gebruik nu al enkele jaren KVM tot grote tevredenheid. Je kan alles command line doen, via een X windows applicatie, via web, .... mogelijkheden zat.

Dit was hier een manuele install op een CentOS 7 doos.

Minder makkelijk in opzet dan ESXi of zo'n gratis xenserver versie gezien het geen kant en klare distro is. Maar je leert wel bij ;)

Ik zie dat proxmox o.a. gebaseerd is op KVM:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Misschien kan je oVirt eens bekijken - da's de free variant van RHV (Red Hat Virtualisation). Daarmee ben ik nu wat aan't spelen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”