Iemand ervaring met de Business Storage 2-Bay NAS? Geen toegang meer vanuit windows 10 wegens verouderd SMB1 protocol

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dag iedereen,

Wilde bij maat van me verbinding maken naar zijn Seagate Business Storage 2-Bay NAS, vanuit Windows 10.

Dit lukte niet owv. verouderd SMB1 protocol, cfr error message infra

https://prnt.sc/ifshes

Ik heb zowat alle instellingen van het admin gedeelte van die NAS doorbladerd, tevens op Google. Geen optie te vinden om dit protocol te wijzigen naar SMB2.

Enig idee wat ik hiermee moet doen?


Greetz,

Mortov Molotov
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik ga ervan uit dat je de laatste firmware op de nas hebt staan ? via de manual vind ik er ook niets van terug. Zo business is het dan toch niet als de updates te wensen overlaten. Kan het dat het een model is van 2013 ?

https://www.seagate.com/files/www-conte ... ide_EN.pdf
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Gewoon op de Windows 10-client SMB1 terug inschakelen: Configuratiescherm - Programma's en onderdelen - Windows onderdelen en dan bij 'ondersteuning voor Smb1.0' alles aanvinken en pc herstarten.

Let op: smb1 is verouderd volgens microsoft. Inschakelen gebeurt dus op eigen risico!

Heb met dit probleem ook al een paar keer te maken gekregen privé en beroepsmatig :roll:
Blijkt een recente update van Windows 10 te zijn die dit euvel veroorzaakt...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

sdecoster schreef: Heb met dit probleem ook al een paar keer te maken gekregen privé en beroepsmatig :roll:
Blijkt een recente update van Windows 10 te zijn die dit euvel veroorzaakt...
https://blogs.technet.microsoft.com/fil ... sing-smb1/
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dank voor jullie advies.

Helaas dateert de laatste firmware upgrade van dat ding alweer van 2015. SMBv1 herinschakelen lijkt me dan weer geen optie gezien de echtgenote van mijn vriend voor de overheid werkt.

M.I. zijn er twee opties :

Ofwel de firmware van die NAS overschrijven met een custom ROM, of zoiets, die wel SMBv3 ondersteunt

Ofwel nieuwe NAS, maar dan een beetje meer future proof, ****... :evil:


Wat denken jullie? Heeft iemand ervaring met optie 1?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

optie 1 zou ik niet doen. je zal dan steeds zelf op zoek moeten gaan naar een update en het ding regelmatig in de gaten moeten houden. de kans dat het misloopt bij seagate is vrij groot

Ik zou vernieuwen naar een 2 bas nas van een gekend merk, een externe disk gebruiken voor back-up. De data overzetten, de gebruikers aanmaken en klaar.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

mailracer schreef:ik ga ervan uit dat je de laatste firmware op de nas hebt staan ? via de manual vind ik er ook niets van terug. Zo business is het dan toch niet als de updates te wensen overlaten. Kan het dat het een model is van 2013 ?

https://www.seagate.com/files/www-conte ... ide_EN.pdf
Is model van 2013 ja. Laatste firmware update in 2015... Doet me een beetje denken aan controlled obsolescence... :x
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zou gewoon voor qnap of Synology gaan. Kost wat meer, maar dan heb je wel degelijk waar voor je geld en minimaal 5j support !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”