Asus A7N8X-X

Ikke

Asus A7N8X-X

Berichtdoor Ikke » 09 Aug 2004, 23:59

Hallo,
Ik heb pas een systeem op basis van een Asus A7N8X-X moederbord in mekaar gestoken met een barton 2600/333 cpu.
Het RAM geheugen zijn 2 identieke Apacer PC3200 DDR modules - ik dacht dat dat moederbord dual channel aankon hetgeen dus niet zo is. :-(
Nu geeft hij ook aan bij het opstarten dat de frequentie van het geheugen 200Mhz is terwijl dat toch 400Mhz moet zijn, niet?

Dit zijn de mogelijkheden voor de parameters die volgens mij meespelen:
-cpu external frequentie van 100 -> 300Mhz, heb ik op 166 gezet
-cpu multiple frequency setting: auto of menu, heb ik op auto staan en zou 11.5x moeten zijn, niet?
-memory frequency: by spd of auto, op by spd is de 'resulting frequency' 200Mhz op auto is dat 166Mhz.

Heeft er iemand van jullie ervaring met dit moederbord?
Alle hulp meer dan welkom!

Ikke

The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor The_Borg » 10 Aug 2004, 00:06

Mag ik u vragen wat uwen multiplier met uw geheugen te maken heeft? 8)
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."

Akira
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Akira » 10 Aug 2004, 00:27

misschien kijken voor een up to date versie van het bios en anders zou ik eens contact opnemen met de support van asus zelf, ik denk dat zij je rapper gaan kunnen helpen
de pispaal <<

|T-J|
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor |T-J| » 10 Aug 2004, 10:00

ik zou je aanraden om contact op te nemen met de winkel waar je het systeem gekocht hebt.

die zullen je zeker kunnen voorthelpen.

metal
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor metal » 10 Aug 2004, 10:02

hebde uw geheugenlatjes wel op de goede plaats steken? want als ik de mijne in de eerste 2 slotjes (de slotjes die het dichtste bij elkaar staan) steek heb ik da probleem ook. maar als ik ze in de 2de en de 3de slot steek heb ik dual channel. moet daar ma is hene zien.

BTW ik heb een gewone ASUS a7n8x dus het zal onegveer wel hetzelfde zijn denk ik he

Ikke

Berichtdoor Ikke » 10 Aug 2004, 11:13

The_Borg, ik weet het niet zo goed of die multiplier er iets mee heeft te maken. Vermits ik niet veel andere instellingen kan doen en het resultaat niet juist is dacht ik dat het evt daaraan lag.

Mr.Cide, de bios is up-to-date, dus daar ook geen oplossing.

Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat dit moederbord geen dual channel ondersteunt; is een foutje van mij.

Metal, wat geeft uw systeem bij het booten aan qua frequentie van het geheugen?

Ikke

Berichtdoor Ikke » 10 Aug 2004, 14:07

Mag ik u vragen wat uwen multiplier met uw geheugen te maken heeft?

Cpu external frequency
This field sets the external frequency ratio of the CPU. The system normally autodetects the frequency capability based on the type of CPU installed. The Front Side Bus (FSB) is equal to 2 times this field value. Frequency ranges are adjustable in increments of 1,2, 3 and/or 5 Mhz.

Memory frequency
This field sets the type of memory frequency based on the type of DDR (Double Data Rate) memory module installed. Resulting frequency can vary depending on percentage setting which is multiplied by the FSB frequency. Normally, the default, by SPD, permits autodetection.

Ik begrijp het zelf niet helemaal maar blijkbaar is er wel een verband tussen beide.

metal
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor metal » 10 Aug 2004, 17:01

Ikke schreef:The_Borg, ik weet het niet zo goed of die multiplier er iets mee heeft te maken. Vermits ik niet veel andere instellingen kan doen en het resultaat niet juist is dacht ik dat het evt daaraan lag.

Mr.Cide, de bios is up-to-date, dus daar ook geen oplossing.

Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat dit moederbord geen dual channel ondersteunt; is een foutje van mij.

Metal, wat geeft uw systeem bij het booten aan qua frequentie van het geheugen?

hoeveel MHz hij geeft weet ik niet maar hij geeft wel aan dat hij in dual channel staat. en da moederbord ondersteunt normaal wel Dual channel want da is zelfs nog een nieuwe bord als da van mij (denk ik toch). door mijn geheugen gewoon in de 2 laatste sloten te steken was da prob opgelost bij mij. dus alleen die 2 zullen dual channel zijn zeker en da 1ste nie. ik weet het ook nie. ik ken der eigenlijk niks van :wink:

Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer

Berichtdoor Sasuke » 10 Aug 2004, 20:07

Lol@ThreadStarter!

Beste,

Het is perfect normaal dat er 200Mhz staat. Kijk maar eens na waar DDR voor staat. Ook word de benaming voor geheugen veelal verkeerd gebruikt in winkels. Het is niet DDR RAM, de correcte benaming is DDR SDRAM. En moest een winkel deze laatste benaming hanteren is het al gemakkellijker te raden waarom er 200MHz staat, daar dit de correcte snelheid is van het PC3200 geheugen. Echter DDR (dat staat voor Double Data Rate) verdubbelt de uiteindelijke snelheid van het gebruikte SDRAM geheugen (lekentermen hé).

Dus ... 200Mhz DDR SDRAM = PC3200 (400Mhz)

Mvg,

Sasuke
Logic - The art of being wrong with confidence !
Afbeelding

Terug naar “Computers en randapparatuur”