Mediaspelers anno 2018 ( of 2017 nog)

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

De bomen door het bos niet meer te zien ga ik ff hier ten rade .

Men oud Mediator mediaspelertje krijgt het steeds moeilijker met de huidige 1080p mkv's en kon al zeker geen UHD en 4K aan dus ging ik op zoek naar vervanging .

Onze nieuwe Panasonic heeft wel iets van mogelijkheid ingebouwd maar doet het op dat vlak nog slechter dan de Mediator en dan heb ik geen Dolby of DTS .

Ik vind nergens bij de vele huidige aangeboden en aangeprezen zaken welke zeker volgende requirements aankunnen :

-UHD/4k tot 2160p ,weliswaar dat TV niet volledig capable is . Dus downscaling momenteel nog nodig
-MKV's en MP4 vooral met vaak in de container DD 7.1 of TrueHD te bevatten incl ondertittels erin of naast in srt file
-Wireless hoeft niet en verwacht ik niet vaak mits zware zaken te moeten verwerken ? er is Gigabit wired tot alles aanwezig en tussen de NAS waar alles opstaat


Iemand ongeveer een idee wat er allemaal zeker bovenstaande aankan ? of ongeveer met zelfde issue zitten ?
Laatst gewijzigd door a3ke 31 dec 2017, 10:46, in totaal 1 gewijzigd.
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nvidia Shield.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

HDI dune, speelt ook blurays vanaf een HDD en netwerk af:

https://dune-hd.com/eng/products/full_h ... players/48
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb deze een in 2017 nog gekocht maar mijn tv kan er niet mee overweg....
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... h5VDCDLiTz

Ik heb deze mediaplayer eventjes bij een kameraad getest en hij doet het uitstekend en heeft vele mogelijkheden.
(eerst was ik van plan om hem te houden tot ik een andere tv gekocht heb, maar nu heb ik beslist om de mediaplayer toch maar te verkopen...)
michel68
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:32
Locatie: Westerlo
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

pine64 of rock64 board. Is zoals raspberry pi maar kan 4K aan

https://www.pine64.org/

voorbeeld
https://www.bol.com/nl/p/pine-64-androi ... ype=browse
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik ben nog altijd zeer tevree met mijn MiBox (http://www.mi.com/en/mibox/) i.c.m. Plex.
ooh. shiny.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

+1 voor Nvidia Shield TV, doet zo goed als alle formats (geen dolby Vision) speelt alle voornaamste containers af en is zeer eenvoudig op te stellen en te gebruiken. Het loont bijna niet de moeite meer om ren htpc in elkaar te steken. Apple TV4k komt aardig ik de buurt vind ik, maar als je niet ik het Apple ecosysteem zit (Apple music, iTunes movies) dan zou ik altijd voor Shield kiezen.
Alle diy versies (op basis van rpi, Intel nuc en co soorten) draait minder goed met 4K uhd HDR en is minder plug n play.


Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Nieuwe 4K Apple TV in combinatie met Plex-app (de app van Plex is recent geüpdatet voor de 4K Apple TV)? Je NAS doet dan dienst als Plex DLNA-server...
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Ik heb een Amazon firestick maar merk dat kwaliteit van beelden van IPTV toch niet je dat is. Is het de stick dat niet sterk genoeg is, moet ik een betere ( betalende) aanbieder vinden of me erbij neerleggen?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Nvidia shield met Kodi geeft voor mij goede resultaten om content van de nas af te spelen. Voordeel is dat het op Android draait en volledig configureerbaar is. Je kan er zelfs een aantal spelletjes op spelen. als je een spelletjes fanaat bent, dan kan je beeld van je gamecomputer met Nvidia kaart streamen naar je TV via een shield TV. De nieuwe versie kan 4K aan, maar hier heb ik geen ervaring mee. Het hangt ervan af of je kodi of plex wil draaien erop.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Plex misschien? De stand alone mediaplayer is inderdaad wat voorbij gestreefd. Een Nas met daarop een mediaplatform biedt meer flexibiliteit. Hoewel ik soms ook nog altijd mijn Medi8er boven haal om iemand uit de nood te helpen als ze niet op mijn netwerk geraken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:De stand alone mediaplayer is inderdaad wat voorbij gestreefd.
Waaruit trek je die conclusie... vaak heeft zo'n standalone net de nodige performance (voor transcodings ed.)
petrol242 schreef:Een Nas met daarop een mediaplatform biedt meer flexibiliteit.
Meer flexibiliteit als je NAS het aankan... en het aantal NAS'en dat geschikt is voor de zwaardere taken zoals een vlotte transcoding kan je op één hand tellen (tenzij je er veel geld voor over hebt).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb plex eens op de shield gezet, maar ik vond mijn ding beter in kodi. Het zal dus eerder Persoonlijke voorkeur zijn. Ik heb liever mijn content centraal op een server met indexering voor mediabestanden. Die bestanden zijn op voorhand omgezet naar afspeelbare content voor alle stand alone players in huis. Mijn server heeft er dus geen werk meer aan ze om te zetten naar iets afspeelbaar.
Voordien had ik een minix neo X8, maar ik vond de prestaties tegenvallen en ben in mijn zoektocht uitgekomen op een Nvidia shield TV.
Mijn indruk is ook dat er regelmatig updates volgen, hopelijk blijft dat zo in de toekomst.met de minix was het een gedoe om de firmware te installeren.

Transcodering laten gebeuren op een server is arbeidsintensief en meestal maar geschikt voor 1 videostream, tenzij je een xeon hebt steken. Beter is je content in een aanvaardbare videobitrate met AC3 en Origineel sound zoals DTS op een server te plaatsen en je bent eigenlijk gerust. Als je die content beschikbaar hebt in het formaat van je player, dan heeft zowel kodi en plex er geen werk meer aan ze om te zetten. Transcoderen word mss wel een optie als je met uhd video afkomt en deze wil spelen op een telefoon met klein scherm.

Ik heb een synology en de shield kan overweg met sommige apps van synology zelf zoals dsvideo, dsaudio, dsfile, en ondersteund AirPlay en chromecast

Als je die extra content zoals het gamegebeuren niet nodig hebt, is een rasperry variant mss wel beter, maar ik verwacht dat je dan zelf wat moet instellen, updaten, tweaken om het te gebruiken terwijl een shield out of the box al zeer goed presteert.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:De stand alone mediaplayer is inderdaad wat voorbij gestreefd.
Waaruit trek je die conclusie... vaak heeft zo'n standalone net de nodige performance (voor transcodings ed.)
Klopt, maar uiteindelijk moet je daar mettertijd extra opslag opsteken en ben je afhankelijk van de fabrikant naar updates en ondersteuning. Na een tijdje zit je dan toch met achterhaald ding. Ik heb hier nog een paar bakskes liggen die voorbij gestreefd zijn.
petrol242 schreef:Een Nas met daarop een mediaplatform biedt meer flexibiliteit.
r2504 schreef:Meer flexibiliteit als je NAS het aankan... en het aantal NAS'en dat geschikt is voor de zwaardere taken zoals een vlotte transcoding kan je op één hand tellen (tenzij je er veel geld voor over hebt).
Ook hier, het klopt wat je zegt, zeker naar een NAS toe. Die discussie is trouwens al elders hier op userbase nog gevoerd. Als we het over de QNaps en Synologies hebben, moet je daar inderdaad al in een zwaarder segment investeren. Maar het hoeft niet persé een hele duit te kosten.
Steek met wat reserve onderdelen een systeem in elkaar en bouw jezelf een degelijke NAS die op zijn minst de ondertiteling aankan en de stream naar een aanvaardbaar niveau brengt, mocht de client het niet aankunnen. Tegelijk heb je een systeem dat ook andere diensten levert dan enkel media. Uiteindelijk ook waar een NAS voor bedoeld is. Ik heb het zo gedaan met een OpenBSD systeem op een AMD quad core.
Laatst gewijzigd door petrol242 02 jan 2018, 00:00, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Klopt, maar de ts vraagt gewoon een vervanger voor zijn huidige speler.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je hebt gelijk. Maar TS is op zoek naar een vervanging van zijn huidige speler en kan misschien naar betere alternatieven uitkijken dan een extra bakske naast den TV. Ik ben niet meer zo mee met de huidige standalones omdat ik dat afgezworen heb. En wees nu eerlijk, een raspberry is gemakkelijker weg te steken in je TV meubel :wink:

Maar ik begrijp zeker dat niet iedereen naar een netwerkoplossing zoekt en gewoon iets wil waar de stick of de (externe) schijf aan gekoppeld kan worden.
Edit : Ik val er ook weer over dat TS al een NAS heeft draaien. Kunnen we daar misschien wat meer informatie over krijgen? Een investering in een geschikte client is waarschijnlijk meer aangewezen als die NAS een degelijke workload niet aankan. Terug naar de bakskes dan.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

We hebben er al een paar gehad. Zijn er Nog andere buiten de hier opgenoemde bakskes ?

Mss nog een richtprijs ?
Buster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jul 2004, 13:47
Locatie: Tessenderlo
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Ik gebruik een Zappiti one 4K HDR, beste mediacenter dat ik ooit al heb gehad...en dat zijn er ondertussen toch al redelijk wat geweest. :-D (maarja kan natuurlijk ook maar persoonlijke voorkeur zijn)
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Eminent EM7580 (Kodi)

https://www.mediacentershop.be/product/ ... 8kQAvD_BwE

Speelt oa. 4K en h265 af. heeft zowel Wifi als Netwerk en de prijs is iets boven de 100€
Ondertitels downloaden ed. kan rechtstreeks via kodi, of hij neemt de srt die erbij zit.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Als je ook streaming diensten zoals Netflix wilt, de laatste surroundgeluid formaten en mee met 4K HDR dan kan je bijna niet anders dan Shield TV. En daarop kan je dan nog kiezen of je plex, Kodi of een andere app wilt. Overigens hoeft een NAS niet te transcoderen als de Shield de speler is, plex of Kodi maakt in dat opzicht dan weinig uit voor de NAS.

In mijn ervaring de beste “one size fits all” mediaspeler in jaren (en ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal gehad: rpi’s, dune, medi8er, NUC, Intel/Nvidia htpc, Mac mini’s, Apple tv’s en een Oppo105D en ervaring met Windows, Mac, linux distros en met jriver, mediaportal, plex, Kodi, emby).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”