HP en hun prijssetting...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb hier thuis een HP Officejet Pro 8600 staan, welke in januari exact 4 jaar oud zal zijn. Maar vandaag een klein foutje : printkop kapot. Dus ging ik kijken naar wat een vervangende printkop (type HP CR324A) zou kosten. Maar eventjes tussen de 140 en 170 euro, afhankelijk van de winkel waar je hem koopt! Wetende dat die printer 4 jaar terug 250 euro heeft gekost bij bol.com zou je op den duur toch wel beginnen overwegen om gewoon een nieuwe te kopen. Uiteraard is dat waarschijnlijk ook exact wat ze willen ...

Nutteloze post, maar moest even uitrazen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

krisken schreef:Uiteraard is dat waarschijnlijk ook exact wat ze willen
Maar dan zal het wss geen HP worden, wat ze bij HP dan weer liever niet zien gebeuren :).
HP is blijkbaar meester in het foefelen:
- inferieure componenten die na 2-3 jaar stuk gaan, "per ongeluk" net buiten de garantietermijn
- updates die andere inktpatronen weigeren
- inktpatroon als "leeg" opgeven als er nog 20-25% in zit (cfr Frans onderzoek)

Ik begrijp echt niet dat mensen nog voor HP kiezen.
Bovenstaande fratsen heb ik nooit gehad bij Samsung of Brother.
Vergeet Samsung printers trouwens maar snel: https://tweakers.net/nieuws/115593/hp-n ... -over.html
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Hier een HP laptop.
Had nog een M.2 slot vrij voor 4G modem en antennes zitten klaar, dus ik op zoek naar een 4G modem. Gevonden voor €20, installeren en aansluiten en ik ben klaar. Of zo dacht ik tenminste, want bij het opstarten geeft de BIOS de melding dat de kaart niet ondersteunt word en uitgeschakeld is.
Blijkbaar werkt HP met whitelists in de BIOS waardoor alleen de originele kaartjes werken en die kosten eerder ronde de €100 natuurlijk :evil:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Heist ik had daarom een samsung printer gekocht en paar maanden later neemt hp samsung over...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eerlijk? Vroeger een Samsung gehad en daar dezelfde problemen meegemaakt als degene die jij nu opsomt. En de broer van mijn vriendin (zelfstandige) vertrouwde jarenlang Brother maar ook daar al componenten gehad die kapot gingen een maand na het vervallen van de garantiedatum. Dus geen idee welk merk ik nu echt kan vertrouwen ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Das meestal het probleem met het consumentenmateriaal. Stukken zijn ook moeilijker te vervangen dan op de professionele toestellen. De ene zit met vijzen aan elkaar en de ander een pak minder en andere connectoren. Stukken zijn dan ook sneller te vervangen.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Met HP destijds veel miserie gehad, meer bepaald een d135, toen nog een 500 euro. Cartridges met DRM, tussenstukken die niet goed meer inkt aanzuigen tussen cartridge en printkop, en dus nog steeds strepen met nieuwe cartridges.

Ik koop nu altijd 2 printers van zelfde type. Als er dan ééntje stuk gaat, is mijn inkt niet verloren.
Heb nu in Canon 2x MX925 en had 2x MG510 waarvan één 5150 zelfmoordneigingen had en dus maar op containerpark gegooid.

Inkt kost vrijwel niks in den action, kan je geen toners voor kopen.

HP nooit meer
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Ik print quasi nooit meer, alles via email. Boekhouding volledig digitaal.

Ik kan me quasi niks meer inbeelden waarvoor ik wat moet printen behalve een trein of vliegtuig ticket.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Ken schreef:Ik print quasi nooit meer, alles via email. Boekhouding volledig digitaal.

Ik kan me quasi niks meer inbeelden waarvoor ik wat moet printen behalve een trein of vliegtuig ticket.
kleurplaat voor de dochter :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het wordt idd tijd dat er wetgeving komt dat niet alleen de verkoop van reparatieonderdelen verplicht, maar ook verplicht aan een conforme prijs; maw dat je het toestel in onderdelen kunt kopen, assembleren, en evenveel betaald hebt als het toestel in zijn geheel kopen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Je vraagt iets dat per definitie onmogelijk is he ;)

De hele reden dat spare parts in alle industrieen (auto, IT, mech, name it) altijd (veel) duurder zijn dan een geassembleerde unit, is omdat de kost voor het opslaan en beheren van de spare parts stock meegerekend is in de prijs van de onderdelen...

En dat is doodnormaal. Je kan niet verwachten van een fabrikant dat uit zijn eigen zak gaat betalen om spare parts te stockeren van toestellen die (om een bv te geven) al 3 jaar niet meer op de markt zijn, en dus geen winst meer opbrengen... Dus dat rekenen ze gewoon door.


Dat de prijs van spares voor printers (en echt niet alleen HP)vaak enorm hoog zijn, zelfs rekening houdend met dat feit, is een ander verhaal natuurlijk...

offtopic:
(En dan moet je dat heel plaatje ook nog eens afzetten tegen de wegwerpeconomie, waar iedereen (ok, 90%) liever naar de winkel spurt en iets nieuw koopt, ipv tijd te investeren om uit te zoeken hoe je het probleem zelf kan oplossen met wat "elbow grease" en common sense...

Kocht je bv vroeger een boormachine, dan zat daar bijna default een exploded view bij met alle onderdelen genummerd en met bestelcode's erbij. En dan kon je die onderdelen ook bestellen, en de gemiddelde gereedschapshandel had die op een paar dagen in huis. Nu ken ik bijna geen enkele zaak meer die in spares doet, want er is gewoon geen vraag meer naar door klanten... Het is een beetje een vicieuze cirkel, gestuurd door de luiheid en onwil van de mensheid (beetje gegeneraliseerd) heb ik soms de indruk.... )
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik verwacht dat wel.
Dat moeten ze dan maar voorzien in de totale prijs van het toestel.
Vandaar dat een wet daarop geen kwaad zou kunnen. Als je iets maakt moet je maar zien dat je gedurende 5-10 jaar onderdelen kan voorzien.
Alsook verbod op planned obsolescence. Het moet gedaan zijn met toestellen maken zodat ze net buiten de garantie breken.

En dat is overigens vooral onzin.
Autoemblemen bv verkopen ze voor ettelijke euros terwijl er op die bedrijven emmers van die dingen staan aan 10 cent het stuk.

Er moeten trouwens geen middle men zijn.
Gewoon verplichte lijst met onderdelen en bestelcodes en een website van de fabrikant zelf.
Laatst nog naar de garage moeten gaan omdat ik het juiste, exact juiste, onderdeel van een autospiegel niet kon vinden wegens geen onderdeelnummer.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sorry maar ik vergelijk het met sommige toestellen waar de accu vervangen duurder is dan het toestel vervangen?

Dan zit er toch iets helemaal verkeerd?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”