azerty - qwerty

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

een nederlands toetsenbbord is normaal altijd qwerty...dit kan je toch veranderen in azerty ,dacht ik?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wat bedoel je met "veranderen"? Je kan de configuratie van je OS instellen op wat je wilt.
Maar of je de fysieke toetsen van een toetsenbord eraf kan priegelen en dan de A en Z en Q en W en M en . omwisselen betwijfel ik. Vooral de speciale tekens op de toetsen zullen niet meer overeenkomen...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

ja nu begrijp ik het....als je bij bol.com kijkt,vermelden ze dat het een nederlands toetsenbord is ...de letters op het toetsenbord zelf kan je niet veranderen..waarschijnlijk wel configureren..
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Of het type laptop online zoeken, Azerty toetsenbord voor aanschaffen en omwisselen (wel opletten voor de garantie dan, dus voorzichtig plaatsen).
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Toetsenborden wisselen kan ook steeds minder omdat ze van het chiclet gebruik maken dat helemaal in het design geintegreerd is.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zwijg me ervan :-)
8tal jaar geleden laptops besteld int onderwijs.
Nachtmerrie dat dat was.
Bestelde je een WinXP NL, dan kreeg je een qwerty model; het azerty model was met de FR versie.
Uiteraard hebben ze het verknoeid; gelukkig na veel zagen nabestelling met monteur die de wissel kwam uitvoeren.

Maar die chiclet zijn erg omdat de toetsen niet allemaal even groot zijn.
Je zit met de ENTER toets die soms dubbelhoog is en soms maar enkel; de <>\ toets die van plaats verandert, etc etc..., en aangezien dat keyboard in een grill moet passen, werkt dat dan niet als je dat wisselt.

Opletten ook dat je de juiste azerty pakt; de FR en de BE versies zijn niet hetzelfde.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”