Backup van NAS systeem

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tim.Bracquez schreef:
r2504 schreef: De hardware RAID firmware is trouwens zo stabiel als iets... .
Spijtig genoeg zijn alle grote cloud bedrijven het totaal niet met je eens en ik ook niet.
Van hardware raid krijg ik ook de rillingen op de rug, specifiek idd van de "lock-in".
Ik heb bij raid 1 en 10 toch graag dat ik de HDDs in eender welke adapter kan steken en de data er nog altijd van recupereren.
Bij raid 5 iets moeilijker, "maar daar moeten toch open standards voor bestaan" blijf ik altijd hopen.
Anders heb je weer ns een single point of failure, ditmaal niet de disks maar de controller.
r2504 schreef:Vertel me eens hoeveel KMO's (en dan spreek ik van 50 tot 500 man) draaien op software RAID.
En direct ook de tweede reden waarom ik er rillingen van krijg :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

met hardware raid heb ik geen ervaring, maar het lijkt me kostelijk en overbodig voor thuisgebruikers. Sommige zweren bij hardware raid als het gaat over grote clusters data, maar voor een gewone server is software raid een goedkoop alternatief geworden.

Recent een crash gehad van mijn xpenology bakje door een falend sata bordje. een goedkoop pci-e bordje met enkele sata connectors op, niets raid.
een bordje gebruikt om 2 extra disk-en te kunnen plaatsen.

Helaas stond er data op dat ik niet in een backup had. Als oplossing had ik in mijn huidige synology nas de disken geplaatst om alsnog de data te kunnen recupereren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Van hardware raid krijg ik ook de rillingen op de rug, specifiek idd van de "lock-in".
Ik heb bij raid 1 en 10 toch graag dat ik de HDDs in eender welke adapter kan steken en de data er nog altijd van recupereren.
Dit is bij hardware RAID normaal geen probleem... tenzij je misschien praat over de hardware RAID controllertjes van 50 a 100 euro (wat trouwens geen echte hardware RAID controllers zijn).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.diskinternals.com/raid-recovery/

Kostelijk, maar mogelijk om raid arrays te herstellen mocht er wat mis gegaan zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”