Synology DS Photo buiten eigen netwerk

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb thuis een Synology NAS draaien, en zou graag door middel van de app DS Photo alle foto's van mijn Smartphone en die van mijn vriendin overzetten naar deze NAS.
Binnen ons eigen netwerk lukt dit perfect. Maar ik zou deze app ook graag gebruiken buiten mijn eigen netwerk (dus via een WiFi van derden of via 4G) om zo alles naar mijn NAS te sturen.

Weet iemand hoe je dit kan bekomen?
Ik heb op internet het volgende gevonden : https://www.synology.com/nl-nl/knowledg ... y_services Ik zou dus poort 80 en 443 (HTTPS) moeten forwarden naar mijn NAS.

Ik kan poorten forwarden van mijn public (fixed) ip naar mijn NAS, maar hoe geef je deze dan in op de app? Deze 2 poorten zijn namelijk reeds in gebruik op mijn router ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Kan perfect, ik heb dat hier zo in gebruik. In de app kan je de poort ingeven dmv een dubbelpunt, dus met IP:POORT. Poort 80 heb je niet nodig, en ik denk dat je zelf ook wel door hebt dat het niet erg slim is om dit publiek beschikbaar te maken. Dus best enkel toegang toelaten tot photostation via https. In je router dien je enkel de https port te forwarden en niet vergeten in de app https aanvinken. Ik denk, maar ben niet zeker, dat de app werkt met eigen gegenereerde certificaten (je kan verificatie van het certificaat uitzetten, niet ideaal maar nog altijd veiliger dan verbinden via http). Hier doe ik het met een let's encrypt certificaat op mijn eigen domeinnaam.

Indien poort 443 in je NAS ook al in gebruik is door iets anders, kan je dit op de nas ook aanpassen. In photo station onder settings/general kan je een andere poort kiezen waarop het moet draaien. Ik heb het hier zo gedaan, dan kan ik met hetzelfde IP:POORT verbinden zowel intern als extern. Als je het met een forward op de router doet moet je steeds de poort aanpassen.
Laatst gewijzigd door gm123 28 nov 2017, 23:03, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ow, zo simpel is het echt? Had ik dat geweten ... Wou het niet proberen omdat het mij te simpel leek. Bedankt voor je berichtje! Ik test het meteen!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Of je kan een vpn op zetten en dan heb je gelijk toegang tot je lokaal netwerk alsof je er binnen zit. Mocht je een fritzbox hebben kan je het gelijk daar in doen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

VPN is inderdaad het overwegen waard (met Mikrotik), maar dan zou alle traffic mn huis passeren. Niet dat ik daarom maal maar gewoon niet zo handig...

Nu even uitzoeken hoe ik met DS Photo alle foto's die zich op de GSM bevinden (dus echt allemaal : viber, whatsapp, fotos...) kan uploaden in één keer. Eerste nadeel reeds gevonden : blijkbaar kan je dat maximaal met 300 foto's per keer doen :(

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik ben geen voorstander van services rechtstreeks aan het internet te hangen. Synology is er nu wel snel bij als het op beveiligingsupdates aankomt, maar better safe than sorry.

Zo gebruik ik ook alle functionaliteit van m'n Synology die thuis draait, maar geen enkele service ervan is rechtstreeks bereikbaar van het internet - alles door VPN.

De VPN station op de Synology is gemakkelijk in te stellen. Op m'n Airport heb ik een stuk of drie NAT portmappings moeten maken en dat spel werkt altijd.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

krisken schreef:VPN is inderdaad het overwegen waard (met Mikrotik), maar dan zou alle traffic mn huis passeren. Niet dat ik daarom maal maar gewoon niet zo handig...(
Ik zet mijn VPN alleen op als ik van buitenaf op mijn netwerk moet zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”