hoe komt het dat harde schijven (relatief) zo duur zijn?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb een oude Drobo. Moet van 2010 zijn. Daar gaan 4 harde schijven in. Ik heb de factuur van een van die schijven terug gevonden. In augustus 2010 betaalde ik 63 euro voor een 1,5TB schijf.

Samsung HD154UI EcoGreen F2 1.5TB 5400rpm 32MB SATA2-300

Nu is die stuk. Ik heb een Drobo omdat ik zo een gebruiksvriendelijke raid-oplossing heb, maar dan mag er maximaal eentje stuk gaan. Die moet dus vervangen worden.

Tot mijn verbazing stel ik vast dat 7 jaar later een nieuwe gelijkaardige schijf, eentje van slechts 1TB (kom ik mee toe, de andere 3 schijven in de Drobo zijn ook 1TB), tegen de 50 euro kosten.

Ik zal dan wel zo eentje kopen, dat is het punt niet. Maar ik ben gewoon oprecht verbaast hoe dit mogelijk is. Alles van elektronica is steeds compacter en goedkoper geworden.

Wie weet hoe dat komt dat dit in 7 jaar eigenlijk is blijven stilstaan?
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Goede vraag. Uit verveling bekeek ik toevallig vanavond mijn oude posts. Ik schreef in oktober 2011:

"...een Samsung M3 Station 2TB gaan kopen. 79 EUR"

Dat is al 6 jaar geleden...tijd vliegt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Afbeelding

Er was die overstroming in Thailand waar heel wat fabrieken zijn eind 2011 waarna de prijzen ferm de hoogte ingegaan zijn. Daarna weer beginnen zakken maar nog altijd niet op het pre-2012 niveau geraakt.

Ook de opgang van SSD speelt een rol, de productie van HDD's is hierdoor verminderd. Maar door het tekort aan NAND het voorbije jaar is de prijs van SSD ferm gestegen, waardoor meer mensen weer een HDD gaan kopen, en de vraag stijgt terwijl de productie maar traag volgt.

Dat het wereldje door overnames in handen is gevallen van een paar grote spelers zal er ook wel toe bijdragen dat er niet te veel incentive is om de productie fors op te voeren, ze willen eerder genieten van de hoge prijzen voor zolang ze blijven. Ook dit jaar waren er nog overnames, SanDisk bv is nu van Western Digital.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik betaalde net na de overstromingen 80 euro voor een 2 TB samsung story drive. Veel goedkoper, ook voor de overstromingen, stonden ze niet.

Die schijven zijn idd niet echt veel goedkoper geworden:
https://www.alternate.de/html/search.ht ... TB&x=0&y=0

Een 2TB met USB behuizing is nog steeds 80 euro, zonder is rond de 60 vindbaar.

Maar grotere varianten zoals bvb 10 TB zijn relatief goedkoper geworden, als je dan kijkt naar het stroomverbruik over x aantal jaar dan is 1x 10TB veel voordeliger dan 5x 2TB.

https://www.alternate.de/Seagate/ST1000 ... ct/1288828?

De sweet spot zit nu bij de 4 en 5 TB drives, bvb 100 euro voor 4 TB tov 80 euro net voor de crash:
https://www.alternate.de/Seagate/Barrac ... ct/1379671?

Dat vind ik geen slechte deal.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”