De PC waar ik over spreek is al enige tijd oud (denk van 2009) maar met zijn Core I7 920 processor, 2 grafische kaarten en 12GB ram voldoet hij nu nog steeds ruim aan mijn vraag. Alleen de originele harddisk van 1TB is vervangen door een SSD met Windows 10 op.
Het probleem : sinds enkele dagen is die pc echt niet meer vooruit te branden. En taskmanager (om te zien of het niet de CPU is die op volle toeren draait) crasht voortdurend. Heb diverse antivirussen er reeds op losgelaten, maar dat brengt geen resultaat : allen laten me weten dat er geen virus aanwezig is.
Ook zeer bizar : de icoontjes naast de win10 knop verdwijnen plots, en na een reboot zijn (sommigen) er terug.
Iemand een idee?
Windows 10 - Computer doet ... vreemd?
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Helaas, dat is nooit gebeurd. Ik dacht dat ik dat ooit ingesteld had om dit automagisch/automatisch te doen maar blijkbaar niet...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Daar heb je misschien wel een punt. Altijd er van uit gegaan dat RAM gewoon werkte (omdat dit het altijd deed). Memtest mag eens 24u aan een stuk bollen
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
FF een andere disk en een '"test" W10 erop installeren en zien of het probleem blijft?
Indien ja -> eerder hardware
Indien nee -> eerder software
Dat zal overigens een 24u duren.
De laatste W10 installatie die ik deed (USB3, NVME SSD) duurde 25minuten
Indien ja -> eerder hardware
Indien nee -> eerder software
Dat zal overigens een 24u duren.
De laatste W10 installatie die ik deed (USB3, NVME SSD) duurde 25minuten
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Memtest is inmiddels al een paar keer herbegonnen met de test, en de ram is blijkbaar nog prima! Dat is dus al positief!
Even snel een re-install doen is helaas niet mogelijk wegens een tekort aan hardware (ssd of hdd) en aan een win10 licentie...
Even snel een re-install doen is helaas niet mogelijk wegens een tekort aan hardware (ssd of hdd) en aan een win10 licentie...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- serialchiller
- Premium Member
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 73 keer
- Recent bedankt: 3 keer
"reset your pc" met "keep my files" ??? Al kan het wel een "major pain in the ass" zijn om vervolgens al je applicaties en dergelijke opnieuw te installeren...
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Een reset is inderdaad een mogelijkheid maar zal inderdaad weer een pak werk worden om alles opnieuw te installeren, drivers zoeken etc. En tijd is helaas niet iets dat in mijn schema zit ...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- serialchiller
- Premium Member
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 73 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik begrijp het. Tijd is iets.... tja.... Ik heb het leren maken na jaren het stresskonijn uit te hangen. Maar met uw werkschema (als ambulancier was het toch he?) kan ik me inbeelden dat dat erg moeilijk wordt.
Succes ermee! (en als je opnieuw een stabiel werkend systeem hebt, kijk dan eens naar Veeam Endpoint Backup Free, ongelooflijk zalige tool voor NUL euro...)
Succes ermee! (en als je opnieuw een stabiel werkend systeem hebt, kijk dan eens naar Veeam Endpoint Backup Free, ongelooflijk zalige tool voor NUL euro...)
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Klopt, ambulancier. En daar wringt inderdaad het schoentje wat op dit moment.
'k Zou zeggen : kijk even naar dit filmpje ( van Panorama in 2012. Ondertussen is het "iets" beter maar nog steeds niet zoals het moet ...
'k Zou zeggen : kijk even naar dit filmpje ( van Panorama in 2012. Ondertussen is het "iets" beter maar nog steeds niet zoals het moet ...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Het kan aan de combinatie ssd en moederbord liggen. Zeker die generatie had een update nodig om met ssd’s Overweg te kunnen. Je kan ook een een performance test runnen met hdtune.
-
- Pro Member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
Nog niet zolang geleden probleem van TS ook gehad bij iemand: trage pc en knoppen op taakbalk weg.
Herstelpunten hielpen niet (of waren niet voldoende voorhanden)...
Backup gemaakt (was maar paar GB) en complete reset gedaan van W10. Probleem was opgelost en is tot nu toe niet meer voorgekomen. Lijkt me dus een softwareprobleem.
Herstelpunten hielpen niet (of waren niet voldoende voorhanden)...
Backup gemaakt (was maar paar GB) en complete reset gedaan van W10. Probleem was opgelost en is tot nu toe niet meer voorgekomen. Lijkt me dus een softwareprobleem.
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 97 keer
Klinkt als SSD die EOL is.
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Berichten: 3064
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bij mijn vorige Windows 7 installatie had ik een hoop bestanden rechtstreeks op de desktop gepleurd en de SSD had toen soms ook veel tijd nodig (~5 seconden) om folders op de desktop te lezen/verwijderen (schijf stond ook redelijk vol, laatste 50GB van 250GB). Misschien een gefragmenteerd filesystem?
Crashende Taskmanager wijst wel eerder op een corrupte Windows. En Windows 10 vind ik een bugfest tov Windows 7.
Crashende Taskmanager wijst wel eerder op een corrupte Windows. En Windows 10 vind ik een bugfest tov Windows 7.