SFP voor Cisco switches

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Kan iemand me wat advies geven om een Cisco Meraki MS-220-8P switch te verbinden met een Cisco Small Business switch?

Ik zou dit graag eens willen doen met een kleine fiber maar ik ben er niet zo in thuis.

Neem ik best een kabel van Cisco zelf? HPE? Of is TP link bvb even goed?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb je een reden waarom je fiber wil gebruiken? Er zijn nl. ook SFP's die een RJ45 aansluiting hebben. Mijn Netgear switch heeft net zoals jouw Meraki 8 standaardpoorten en 2 SFP slots. Ik ga in die SFP slots RJ45 SFP's steken (iets zoals de GLC-T) zodat ik in totaal 10 RJ45 poorten heb.

Als je toch voor fiber kiest: je hebt single mode en multimode kabel, en de SFP's die je kiest moeten van datzelfde type zijn. Multimode SFP's zijn veel goedkoper en méér dan voldoende voor gebruik in huis; single mode SFP's heb je enkel nodig bij afstanden van meer dan 500 meter...
Wat kabel betreft is er nauwelijks verschil in prijs tussen single en multimode, maar let dus op dat het type kabel met het type SFP overeen komt. Vaak zijn multimode kabels oranje en single mode geel, maar da's volgens mij geen verplichting dus controleer het wel even.
Cisco maakt overigens de kabels niet zelf, dus ik zie weinig reden om een merk-kabel te kopen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Volgens mij is de kans groot dat je speciale cisco SFP's moet gebruiken.

Vanwaar ben je ergens? patch kabels heb ik nog wel liggen...
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Meraki is daar minder kinderachtig in dan Cisco zelf. Veel Cisco apparatuur weigert te werken met non-Cisco SFP's, terwijl hun SFP's negen kansen op tien niet eens door Cisco zelf gemaakt worden (OCP, Finisar en Infineon zijn voorbeelden van SFP-fabrikanten).

Er zijn zelfs (hidden) commando's om unsupported SFP's toe te laten:
https://networkingnerd.net/2013/02/28/w ... t-working/

Meraki zou het gebruik van niet-Cisco SFP's niet actief verhinderen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

SpecialK schreef:Multimode SFP's zijn veel goedkoper en méér dan voldoende voor gebruik in huis; single mode SFP's heb je enkel nodig bij afstanden van meer dan 500 meter...
Nee, simpelweg: nee.
Anno 2017 multimode aanraden, zelfs voor korte afstanden :nono:

Multimode kost je evenveel als singlemode: je moet er immers nog de kostprijs bijtellen om het werkend te krijgen, inclusief de manuren. :lol:

Nee serieus: voor snelheden van 1G of 3G kost SM geen drol meer dan MM, en de kans op problemen is kleiner, je hebt meer uitbreidmogelijkheden enzovoort.
Hier wordt er zelfs SM gebruikt voor afstanden van 100 meter, omdat je meer zekerheid hebt dat het werkt bovenop MM.


Maar goed, dit alles terzijde.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

De afstand is te verwaarlozen, ze zitten letterlijk boven elkaar in het patchrack. Vragen over het waarom niet met een UTP kabel ga ik in het midden laten, het is een louter educatief projectje.

Concreet wil ik volgende switches met elkaar verbinden.

Cisco SG250-26-K9-EU
Cisco Meraki MS220-8P

Volgens de datasheet van de SG250 zijn volgende modules compatible:
Capture.JPG
Nog een paar vraagjes:

- Ik veronderstel dat ik zo'n fiber nog apart moeten kopen? Kortste is 0.5m?
- Kan ik bvb module MGBSX1 combineren met een goedkopere module aan de anders kant van de fiber? (die dan in de Cisco Meraki steekt) of heb ik 2x dezelfde nodig?
- Wat zijn jullie meningen over single vs multimode? De meningen zijn blijkbaar verdeeld? Ik lees iets over configuratiewerk? Ik dacht dat zo'n SFP's plug and play waren?

Alvast bedankt voor de feedback!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Robert Ford schreef:- Ik veronderstel dat ik zo'n fiber nog apart moeten kopen? Kortste is 0.5m?
Ja, de glasvezel zelf ga je apart moeten kopen.
Zorg dat je een vezel hebt met aan beide zijdes een LC/(U)PC connector. Geen SC, geen APC.
Robert Ford schreef:- Kan ik bvb module MGBSX1 combineren met een goedkopere module aan de anders kant van de fiber? (die dan in de Cisco Meraki steekt) of heb ik 2x dezelfde nodig?
Valt te combineren.
Robert Ford schreef:- Wat zijn jullie meningen over single vs multimode? De meningen zijn blijkbaar verdeeld? Ik lees iets over configuratiewerk? Ik dacht dat zo'n SFP's plug and play waren?
Single mode > Multimode
Multimode is per definitie slechter dan singlemode.
Prijs: voor de doeleinden die jij nodig hebt, is het verschil quasi onbestaande.

Configuratiewerk: geen.
SFP is plug and play inderdaad, zolang je niet met filters en dergelijke begint tenminste.

Hooguit moet je optische verzwakkers gebruiken bij singlemode (niet voor multimode). Dit omdat bij MM het licht per definitie zo slecht zal zijn, dat je geen oversturing kunt hebben. Maar dan nog: ik vermoed dat het voor consumer grade SFP's niet noodzakelijk is.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”