Verdubbeling ram geheugen en snelheidstoename

koenraaddeconinck
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer

Verdubbeling ram geheugen en snelheidstoename

Berichtdoor koenraaddeconinck » 23 Aug 2017, 17:59

Beste mede-forum gebruikers,
Ik heb in maart ll. een Asus N752VX met
- 1 X 8 giga SODIMM DDR4 RAM 2133MHZ
- een 128 giga ssd (Sandisk)
- een I7 processor (6700HQ - 2.6 Ghz)

Aangezien ik nog een Z° slot heb, overweeg ik uitbreidng naar 16 giga RAM.

Mijn vraag betreft nu de snelheidswinst en meerbepaald of deze al dan niet significant voelbaar zou zijn.

Ik lees op het internet daar verschillende antwoorden over gaande van ja tot verwaarloosbaar over afhankelijk van de zwakste schakel van het hele systeem.

Wat denken jullie?

Dank voor de reacties alvast !

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 130 keer
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer

Re: Verdubbeling ram geheugen en snelheidstoename

Berichtdoor cptKangaroo » 23 Aug 2017, 18:28

Op mijn oude dualcore PC was het verschil tussen single en dual channel zeker merkbaar. Of dat voor huidige multicores met grotere on-die caches nog zo algemeen geldt, weet ik niet, maar intensieve taken zoals video encoding zullen zeker wel profiteren van de verdubbeling van de geheugenbandbreedte.

ddd
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer

Berichtdoor ddd » 23 Aug 2017, 18:46

Snelheidstoename van wat precies?
Windows zal wel even snel booten..

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 268 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor AndRo555 » 23 Aug 2017, 21:25

Of het dual channel RAM wat gaat uitmaken is erg afhankelijk van de workload. Bij sommige dingen kan dat substantieel zijn (10%) bij andere juist niets. Zelfde geldt voor sneller (als in kortere latencies) RAM. Bij programma's die veel cache misses zouden hebben gaat de snelheid zeker omhoog.

http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel/Page-3

Sneller zal het wel zijn als denk ik niet dat het voelbaar zal zijn. Tenzij die 10% het verschil zou zijn tussen een spel spelen op een net wel/net niet speelbare framerate.

De 16GB daarentegen is zeker wel nuttig en voelbaar als je de huidige 8GB (bijna) volledig gebruik. (8GB is toch het minimum voor een redelijke windows PC imho)

Zelf gebruik ik een enkele 8GB 1333MHz DDR3 module in mijn PC. Maar dat is eerder omdat dat hier nog in huis lag dan dat het met reden zo gedaan is. Ooit gaat er nog een 8GB latje bijkomen, maar dat is niet voor direct.
Afbeelding Afbeelding
_______________^Mobistar LTE^______________

M_016
Starter
Starter
Bedankt: 3 keer
Recent bedankt: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 23 Aug 2017, 22:03

Tenzij je "zware toepassingen/games" draait lijkt het mij op dit ogenblk met deze machine een verdubbeling RAM niet direct "nodig" '(= het zal niet direct een merkbaar verschil opleveren)

Je kan bv. de Geheugen/CPU/... belasting via de task manager raadplegen (en in functie van het resultaat vroeg of laat RAM uitbreiden)

koenraaddeconinck
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer

Berichtdoor koenraaddeconinck » 24 Aug 2017, 08:26

Dank voor de reacties !

Ik werk met Nero en Pinnacle om van foto's in hoge resolutie full-hd films (diavoorstellingen) te maken met achtergrondmuziek. Soms durft het exporteren van een dergelijke montage nogal vlug een 1 à anderhalf uur in beslag te nemen.

Hoop dus vooral op enige snelheidswinst voor video- en fotobewerking.

Verder heb ik me ook laten vertellen door een informaticus bij ons op het werk dat het geen zinloze uitgave is met het oog op de komst van de windows creator fall update ...

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1791 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer

Berichtdoor r2504 » 24 Aug 2017, 12:00

koenraaddeconinck schreef:Ik werk met Nero en Pinnacle om van foto's in hoge resolutie full-hd films (diavoorstellingen) te maken met achtergrondmuziek. Soms durft het exporteren van een dergelijke montage nogal vlug een 1 à anderhalf uur in beslag te nemen.

Zonder te kijken in je resource monitor is het moeilijk hier uitspraken over te doen.

Ik vermoed dat je diavoorstellingen nogal wat effecten hebben... best CPU intensief trouwens.

koenraaddeconinck schreef:Verder heb ik me ook laten vertellen door een informaticus bij ons op het werk dat het geen zinloze uitgave is met het oog op de komst van de windows creator fall update ...

Nonsens !

Terug naar “Computers en randapparatuur”