Kan een kapotte temperatuursensor een gevaar vormen?

antutu
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Kan een kapotte temperatuursensor een gevaar vormen?

Berichtdoor antutu » 17 Aug 2017, 19:50

De temperatuursensoren van mijn desktop geven aan dat de CPU 6 tot 8 graden celsius heeft als idle temperatuur. Dat zijn koelkasttemperaturen en dus onmogelijk. De temperatuursensoren zullen dus stuk zijn.

Nu stoort mij dat niet echt, maar ik vroeg me wel af of de PC nu nog wel op tijd zal koelen. Als hij nu oververhit zullen de koelers misschien niet meer harder blazen aangezien de temperatuur dan nog maar 30 of 40 graden zal aangeven. Of zie ik het mis en hebben de fans nog eens hun eigen temperatuursensor die wel correct zal handelen als de PC koeling nodig heeft?

Ik ken een beetje van desktops (kan onderdelen vervangen, verwijderen en toevoegen) maar mijn kennis gaat niet zo heel erg ver, dus het antwoord op deze vraag is mij geheim.

Alvast bedankt!
Samsung Galaxy S8: Tempo Giga 4 GB
Moto G5: Tempo Giga 4 GB
HTC Desire 610: Proximus Pay&Go
VOIP: Skype Unlimited

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 320 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Kan een kapotte temperatuursensor een gevaar vormen?

Berichtdoor Splitter » 17 Aug 2017, 21:26

wat gebruik je als "temperatuursensoren", als je zegt dat die wat aangeven?
temperaturen uitgelezen uit de bios?
ooit zal hier iets nuttigs staan

Runforrestrun
Starter
Starter

Berichtdoor Runforrestrun » 18 Aug 2017, 11:23

Je fans zullen niks doen als de temp omhoog gaat.

Ik denk dat je veilig zit ivm je temperatuur, zorg er gewoon voor dat je cpu fan relatief stofvrij blijft :)
Ik heb hier al computers binnen gehad die 10j gedraai hadden en nog nooit stofvrij zijn gemaakt.
De CPU-fan draaide 20% trager maar koelde nog voldoende.

Geen schrik hebben zou ik zeggen

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 18 Aug 2017, 12:50

Splitter schreef:wat gebruik je als "temperatuursensoren", als je zegt dat die wat aangeven?

Astra32

Runforrestrun schreef:Je fans zullen niks doen als de temp omhoog gaat.

Ik denk dat je veilig zit ivm je temperatuur, zorg er gewoon voor dat je cpu fan relatief stofvrij blijft :)
Ik heb hier al computers binnen gehad die 10j gedraai hadden en nog nooit stofvrij zijn gemaakt.

Thanks voor de geruststelling! :)

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer

Berichtdoor mailracer » 18 Aug 2017, 13:02

Lees anders eens uit met cpu-z. Normaal heb je temperatuur per core en een globaal. Gemeten in de processor. Het lijkt me dus vrij onlogisch dat er iets mis mee is. Voor de zekerheid kan je in de bios ook eens nagaan wat de temperatuur is. Het is namelijk je bios die je fans aansturen als er iets te warm word.

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 320 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Splitter » 18 Aug 2017, 13:39

antutu schreef:
Splitter schreef:wat gebruik je als "temperatuursensoren", als je zegt dat die wat aangeven?

Astra32

zou ik niet op vertrouwen, enkel de bios is op dat vlak imho betrouwbaar, niet een stukje software dat ten alle tijden bugs en dergelijke kan bevatten.
verder is, zoals al gezegd, cpu-z dan nog iets betrouwbaarder dan astra heb ik vroeger het idee gehad. (wist zelfs niet dat astra32 nog ontwikkeld werd?).

waarschijnlijk is er dus niks effectief "kapot" behalve het tooltje, probeer een keer in de bios te raken (pc herstarten en als je dan op de del of f8 toetst blijft rammen kom je er meestal wel in)
ooit zal hier iets nuttigs staan

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 130 keer
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer

Berichtdoor cptKangaroo » 18 Aug 2017, 14:41

Temperatuursensoren schijnen pas accuraat te worden naarmate ze dichter bij hun maximum komen. Zelfs in het BIOS kunnen er verkeerde waarden doorgegeven worden als de chipfabrikant een bepaalde marge hanteert die niet werd meegedeeld aan de moederbordmaker. Monitoring tooltjes worden sneller geüpdatet dan moederbord firmware dus het is mogelijk dat zij die "offset" wel al meerekenen en een juistere indicatie geven.

Probeer eens AIDA64 (al weet ik niet of de gratis versie ook alle temperaturen toont).

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor AndRo555 » 18 Aug 2017, 21:46

Section 14.5.1 Catastrophic Shutdown Detector
P6 family processors introduced a thermal sensor that acts as a catastrophic shutdown detector. This catastrophic shutdown detector was also implemented in Pentium 4, Intel Xeon and Pentium M processors. It is always enabled. When processor core temperature reaches a factory preset level, the sensor trips and processor execution is halted until after the next reset cycle.

The mechanism is builtin to the processor, not under the control of BIOS and not dependent on other sensor outside the processor.

(is van oude processors, maar hetzelfde bestaat nog steeds)

In het kort: Nee.
Intern is er een eigen systeem dat de processor beschermt dat niet afhankelijk is van het bios of er door kan uitgelezen worden.

Mocht je pc gaan uitvallen bij belasting dan weet je wel dat de kans groot is dat het ligt aan je cpu die te warm wordt.
Afbeelding Afbeelding
_______________^Mobistar LTE^______________

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 100 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor petrol242 » 18 Aug 2017, 22:56

Runforrestrun schreef:Je fans zullen niks doen als de temp omhoog gaat.

Eigenlijk vind ik dat een gevaarlijk advies. Het zou de eerste eenheid niet zijn die opgeblazen wordt door een opgeblokte koeler en niet alleen de fan. Laatst had ik een probleem met mijn Freenas die zichzelf uitschakelde toen ik een conversie uitvoerde in Plex. Onmiddellijk dat spel open gevezen en de ribben van de koeler zaten dicht van het stof. Na reiniging ging het beestje terug vanzelf als voorheen.
Edpnet 85/20 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 23 Aug 2017, 14:25

Ik heb zoals aangeraden eens gekeken in de BIOS en daar wordt de temperatuur wel degelijk correct aangegeven.

AndRo555 schreef:
Mocht je pc gaan uitvallen bij belasting dan weet je wel dat de kans groot is dat het ligt aan je cpu die te warm wordt.

Mijn PC heeft de laatste tijd wel tweemaal daags last van een BSOD ja. Er staat een game open en als ik dan op YouTube ga om een muziekje af te spelen op de achtergrond crasht de PC. Ik weet niet aan wat het ligt. De foutmelding zegt: THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER

Ik heb alle drivers al geüpdatet, alle randapparatuur al eens afgekoppeld waarvan ik dacht dat het de veroorzaker kon zijn, niets hielp.

Ik heb nu Windows opnieuw geherinstalleerd en ik ga kijken wat dat geeft. Misschien wordt de PC inderdaad te warm door game + YouTube en crasht ie daarom. Dan zal de format logischerwijs geen baat brengen en zal ik in die richting moeten gaan kijken.

Nu ik er aan denk heb ik de fans nog niet horen versnellen bij belasting, dus echt optimaal werkt de koeling mijns inziens niet meer, want meestal maken de fans toch duidelijk meer lawaai bij veel belasting dan terwijl het apparaat idled.

Verder opzoekingswerk leert me trouwens dat de foutcode THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER wel degelijk door oververhitting kan veroorzaakt worden.

We'll see. Als de BSOD nu nog komt vliegt hij naar de PC hersteller zodat die het kan uitzoeken, want van koeling heb ik niet echt kaas gegeten.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1790 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer

Berichtdoor r2504 » 23 Aug 2017, 15:38

antutu schreef:Ik heb zoals aangeraden eens gekeken in de BIOS en daar wordt de temperatuur wel degelijk correct aangegeven.

En de BIOS doet normaal de aansturing van de fans... op zich is er dus geen enkel probleem zou ik denken.

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 23 Aug 2017, 16:02

r2504 schreef:
antutu schreef:Ik heb zoals aangeraden eens gekeken in de BIOS en daar wordt de temperatuur wel degelijk correct aangegeven.

En de BIOS doet normaal de aansturing van de fans... op zich is er dus geen enkel probleem zou ik denken.

Oef, dan ben ik gerust. :)

Ik heb intussen op aanraden van cptKangaroo ook eens AIDA64 geprobeerd en die geeft een CPU temperatuur van 35°C aan terwijl de PC een game draait en YouTube aanstaat. Lijkt me ook niet echt correct. BIOS zegt 55°C wanneer ik na gamen + YouTube snel herstart en in de BIOS ga. Dat lijkt me al een stuk correcter.

Ondertussen heb ik ook alweer de BSOD gehad, deze keer vlak na het installeren van de Realtek HD Audio Drivers. Die piste had ik nog niet onderzocht dus waarschijnlijk zal de BSOD daardoor komen. Drivers gerollbackt naar de standaarddrivers van Windows en Realtek prullen gedeïnstalleerd en eens kijken wat het nu geeft.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 23 Aug 2017, 16:20

controleer je bios in het begin van opstarten, als deze dan een temperatuur geeft van ongeveer 5 graden boven kamertemperatuur, dan zal de BSOD niet door de temperatuur komen, maar door fouten in het windows systeem.
Je kan ook met aangepaste stekkers je fan rechtstreeks koppelen op je voeding voor maximale koeling om te controleren of het aan warmte ligt

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 23 Aug 2017, 17:26

Net getest nadat de computer een half uur uit stond en de temperatuur geeft bij opstart 45°C aan. Nadat ik gegamed heb met YouTube op de achtergrond geeft hij 55°C. Lijkt dit te kloppen? 10°C verschil tussen koude opstart en gamen + YouTube lijkt me maar klein, niet? Of misschien is de PC nog niet genoeg afgekoeld op een half uur. Ik zal morgen tijdens de eerste opstart v/d dag eens kijken wat er dan staat.

Fouten in het Windows systeem lijkt me eerder sterk omdat ik al een aantal keer heb geformatteerd. Het kan dus inderdaad door de audio driver komen (die had ik net geïnstalleerd toen ik opnieuw de BSOD kreeg na opnieuw een format vandaag) of door de temperatuur.

Ik heb gezien dat er in de BIOS ook een mogelijkheid is om de fans op 100% te laten draaien (en heb het net getest en het werkt goed, maar produceert wel veel lawaai! Dat had ik dus snel weer uitgezet). De audio drivers heb ik inmiddels gedeïnstalleerd dus als de BSOD nu opnieuw komt ga ik toch eens de fans op 100% proberen te laten draaien en kijken wat dat geeft. :)

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 23 Aug 2017, 18:44

45°C bij opstarten lijkt extreem hoog, zeker na halfuurtje rusten. En vreemd dat ie dan maar tot 55°C gaat under load -- dit doet me denken dat de cpu koeler misschien wat los hangt?

CPUz heeft een "Save Report (.TXT)" functie op z'n "About" tab -- als je die tekst eens post (als bijlage op UB, of op https://pastebin.com/ bijvoorbeeld) dan kunnen we checken of die 55°C het maximum is van de CPU en dan lijkt throttling bij oververhitting een mogelijkheid. Er staan geen privacygevoelige dingen in, enkel de hardware specs.

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 23 Aug 2017, 19:01

Hier is de log. Ik zal straks de kast nog eens open maken en kijken of de CPU koeler lost hangt.

Ik kan sinds het deïnstalleren van de audiodriver trouwens de BSOD niet meer opnieuw uitlokken. Nu mag ik de game openstaan hebben en zoveel YouTube filmpjes openen als ik wil terwijl er nog tal van programma's aan staan. Er gebeurd niets. Misschien geluk nu, of misschien toch opgelost? Time will tell.

edit: Net gekeken en de koeler staat nog stevig vast.
Bijlagen
log.txt
(81.81 KiB) 11 keer gedownload

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 23 Aug 2017, 19:58

Je A8-7600 processor is een beetje een speciaal geval, in de zin dat AMD er 2 verschillende sensoren in gestoken heeft waarvan de ene een gewone temperatuurwaarde geeft, en de andere een "thermal margin" die aftelt naar 0 naarmate de cpu dichter bij z'n throttling temperatuur komt. Blijkbaar zijn niet alle tooltjes daarvan op de hoogte en raadt men aan om AMD's OverDrive tool te gebruiken om accuraat te monitoren.

Eigenlijk moet je voor drivers naar de site van de moederbord fabrikant gaan om zeker te zijn dat je een compatibele versie hebt, maar uiteraard ga je daar niet altijd de laatste versie vinden (en voor grafische kaart drivers vereisen sommige games gewoon de bugfixes van de nieuwste drivers). Als die audiodrivers de nieuwste waren van de Realtek site zelf, kan er dus een incompatibiliteit met je mobo inzitten.

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 23 Aug 2017, 20:21

Thanks voor de informatie! :) Ik heb eens gekeken en die Overdrive tool lijkt zo'n beetje dezelfde temperatuur te geven als in de BIOS.

Ondertussen heb ik ook gevoeld dat de bovenkant van de case toch zeer heet aanvoelde en er zeer warme lucht uit de PC kwam. Ik ben dan maar terug de BIOS ingedoken en heb de fans nu toch op 100% gezet. De case voelt nu koud aan, overal waar je voelt voel je nergens meer warmte, dus het zal wel een pak beter zijn om de fans zo te laten draaien. Alleen zal ik nu wel vaker de case moeten uitblazen want er zal zich nu waarschijnlijk wel veel sneller stof verzamelen in de case door het sneller draaien van de fans.

Ja, i.v.m. die drivers, die heb ik van de site van Gigabyte gehaald voor mijn specifiek moederbord, maar vreemd genoeg was het na het installeren van die drivers dat ik de BSOD opnieuw kreeg.

De drivers van de site van Realtek zelf lijken dan weer niets te doen. Ze installeren correct en het apparaat veranderd in Apparaatbeheer van de generic benaming 'High Definition Audio-apparaat' naar 'Realtek HD Audio', maar het control panel (RAVCpl64.exe) blijkt niet te willen starten. Dat control panel heb ik namelijk wel nodig om mijn Front Panel audio jacks in te schakelen. Zonder dat control panel werken de front jacks niet.

De drivers van de site van Gigabyte geven dus (vermoedelijk) de BSOD en de drivers van de site van Realtek werken niet correct, dus zullen de front audio jacks tijdelijk buiten gebruik blijven. Ik gebruik nu de audio jacks achteraan dus op zich is dat niet zo'n ramp.

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 23 Aug 2017, 20:38

Bloody driverversions :smash2:

Er bestaan fancontrollerkes waarmee je de snelheid van je fans zelf kan regelen (en daarmee een aangenamer geluid creëren).

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor AndRo555 » 23 Aug 2017, 21:14

antutu schreef:Net getest nadat de computer een half uur uit stond en de temperatuur geeft bij opstart 45°C aan. Nadat ik gegamed heb met YouTube op de achtergrond geeft hij 55°C. Lijkt dit te kloppen? 10°C verschil tussen koude opstart en gamen + YouTube lijkt me maar klein, niet? Of misschien is de PC nog niet genoeg afgekoeld op een half uur. Ik zal morgen tijdens de eerste opstart v/d dag eens kijken wat er dan staat.

Temperaturen meten in het BIOS heeft weinig zin. Ik heb net zelf even gecheckt en mijn i5 3570 pendelt tussen de 35 en 40 graden met browsen en youtube. CPU hangt dan rond de 10% en verbruikt 5 a 10watt (=hoeveelheid warmte er geproduceerd wordt).
Als ik een stress test opstart dan gaat de temp zowat direct (sub 1 sec) naar de 51-52 graden met een verbruik van de CPU van net over de 40watt. Zet ik de stress test af dan valt die ook zo snel ongeveer naar 35-40 graden.

Vanaf de moment dat jij stopt met gamen/youtube en in het BIOS gaat kijken is veel te lang om ook maar iets accuraat te kunnen zeggen over de temperaturen. Zelfde voor na lang af staan.
BIOS temperaturen van de CPU zelf (geen moederbord sensor) zouden altijd ongeveer hetzelfde moeten zijn, de belasting is immers hetzelfde en de geschiedenis van de temperatuur is zo wat irrelevant na 1 a 2 sec. (zoals ik hierboven beschreef)

Overigens kan je je systeem stress testen (met prime95 bv.) om te zien of dat die terug klokt (met cpu-z). Indien zo weet je dat je systeem te warm loopt.
Afbeelding Afbeelding
_______________^Mobistar LTE^______________

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 24 Aug 2017, 17:53

Alright, opnieuw dezelfde BSOD gehad. Nieuwe Windows installatie (een fout in het Windows systeem valt dus met zekerheid uit te sluiten), fans op 100% (oververhitting valt dus met zekerheid uit te sluiten), geen drivers geïnstalleerd behalve de allernieuwste AMD drivers. Ik weet echt niet meer wat het probleem nog kan zijn. Wat ik wel weet is dat als het gebeurd, het gebeurd op het moment dat ik een YouTube filmpje afspeel. Maar het rare is, ik mag nu honderd YouTube filmpjes openen en er zal niets gebeuren. Het is alsof er een teller in de computer zit die een random aantal genereert (bijvoorbeeld 114) en op het 114ste filmpje de PC laat crashen. Zéér zéér vreemd, zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt.

Dit is exact wat er gebeurd:

* Ik open een YouTube filmpje
* Terwijl het filmpje laadt kan ik de muis niet meer bewegen en als er muziek speelt blijft het liedje hangen
* De BSOD verschijnt één of twee seconden later

Nadat de PC dan terug opstart werkt de WiFi adapter ook niet meer. Deze moet ik eens uittrekken, opnieuw in de USB poort steken en dan werkt ie weer tot de volgende BSOD. Ik heb 2 dezelfde WiFi adapters liggen (Linksys AE2500) en ik heb ze alle 2 al geprobeerd om te kijken of het misschien geen defecte WiFi adapter is die de BSOD veroorzaakt, maar de BSOD valt bij beide sticks voor.

In de logboeken in Computerbeheer is ook niets zinnigs te zien. De logboek begint met een entry dat stelt dat de PC opnieuw is opgestart na onverwachts te zijn afgesloten. Geen melding van een fout o.i.d. Echt vreemd.

Ik heb nu als voorlopige workaround YouTube.com maar gewoon geblokkeerd in de HOSTS file. Ik Google soms iets en klik dan onbewust door naar een YouTube filmpje en bam, weg is alles.

edit: Looool. Nu blokkeer ik YouTube, nu geeft ie een BSOD bij het laden van een gifje op reddit. Helemaal leuk dit!

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 24 Aug 2017, 18:30

Probeer eens een andere webbrowser?

Met HCIDesign MemTest kan je je ram op fouten testen in Windows.

Wifi adapter drivers zijn een dikke mogelijkheid, maar ik zag dat je 4 ram sticks gebruikt en alle ram slots vullen kan al eens voor problemen zorgen met de ram timings (die dan ietsje losser moeten staan vanwege de afstand tussen cpu en verste ramslot).

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 24 Aug 2017, 18:47

Ik gebruik altijd Firefox maar ik had al eens Chrome getest en met Chrome had ik het ook.

Hmmm.. aan het RAM-geheugen had ik zelfs nog niet gedacht. Ik ga dat tooltje zeker 'ns draaien als ik straks de PC even niet gebruik (want alle applicaties moeten dicht staat er). Thanks voor de tip!

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 24 Aug 2017, 19:44

https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/dumpfile-uitlezen-bsod.53117/

mss bevat dit nuttige info om te achterhalen waar de BSOD fouten vandaankomen.

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 24 Aug 2017, 20:20

Thanks Mailracer. Ik heb de dumpfile eens uitgelezen met een progje genaamd BlueScreenView van NirSoft. Blijkt dat atikmdag.sys de dader is. Het zal dus toch aan de AMD drivers liggen. De allernieuwste AMD drivers zullen dus niet deugen. Een oudere versie vind ik niet meteen. Ik heb alles voorlopig maar gedeïnstalleerd.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 24 Aug 2017, 20:59

Kijk eens op guru3D.com of je daar oudere drivers vind

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 24 Aug 2017, 21:03

Je gebruikt de onboard graphics van je Kaveri cpu, maar kies je dus ook de "APU drivers" op de AMD site, of probeer je de desktop drivers (die bedoeld zijn voor een aparte grafische kaart)?

Crimson ReLive Edition 17.7.2 is de laatste APU versie. Je kan ook eens de minimale versie proberen. Bij 'Optional downloads' (oranje knop boven de download links) vind je ook een chipset driver die een stuk nieuwer is dan die op de site van je moederbord -- die zou ik ook eens proberen.

Ik geloof dat ik bij mijn oude PC de wifi instellingen via de Wireless Zero Configuration van Windows zelf deed, ipv het tooltje van de drivers. Windows 10 heeft blijkbaar geen WZC maar moet ook wel iets in die zin hebben -- probeer dat eens als je nu nog de instellingen via een tooltje van de driver doet.

MaT
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer

Berichtdoor MaT » 24 Aug 2017, 21:11

@Antutu: controleer ook in de BIOS of je CPU en RAM niet overclocked zijn. Ook eens voorgehad dat zonder mijn weten de boel opeens overclocked was en dat gaf ook random crashes. Soms uren niets, soms 5s na het booten, meestal tijdens afspelen video en ingame.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

antutu
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor antutu » 25 Aug 2017, 19:45

Thanks voor al de tips!! :)

Hmmm.. ik weet niet of het de APU drivers waren. Ik had gewoon het AMD Auto Detect tooltje aangesteld om de juiste drivers voor me te downloaden. Die zou dat toch moeten detecteren dat het geen dedicated grafische kaart is, of niet?

Ik heb het eens nagekeken en er is niets overclocked.

Het probleem schijnt nu EINDELIJK opgelost te zijn. Wat ik gedaan heb is gewoon de volledige AMD troep van mijn PC gegooid. Raar maar waar maar videogames blijven even goed spelen en met even mooie graphics (als ware de AMD drivers geïnstalleerd) en alle resoluties zijn beschikbaar, maar toch is de AMD driver niet geïnstalleerd (want bij Apparaatbeheer kan ik bijvoorbeeld geen rollback doen naar de generic Windows drivers die gebruikt worden als Windows nog maar net geïnstalleerd is, dus dat wil denk ik toch zeggen dat het die drivers zijn die hij nu gebruikt want anders zou die optie er wel zijn, toch?)

Ik heb vooralsnog geen BSOD gekregen. Fingers crossed dat het zo blijft!! :D :D

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1790 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer

Berichtdoor r2504 » 27 Aug 2017, 14:49

antutu schreef:Wat ik gedaan heb is gewoon de volledige AMD troep van mijn PC gegooid.

Voor mij is dat regel nummer één... probeer gewoon of het standaard in Windows werkt.

Ik heb nog maar uiterst zelden een driver van bij de fabrikant moeten downloaden... meestal werkt het out-of-the-box zonder honderden megabytes aan "drivers" te moeten installeren.

Terug naar “Computers en randapparatuur”