aanschaf nieuwe pc

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Hallo,

Binnenkort ga ik me een nieuwe pc aanschaffen. Ik zou er eentje willen laten samenstellen. Wordt gebruikt voor Internet, Office, Photoshop, Lightroom, Handbrake (DVD naar x264 mkv) en eens sporadisch FPS gaming
Wat er zou moeten inzitten :
i7 7700K ---> nee ik ga niet overklokken maar die kost maar 30€ meer dan de 7700 en draait op 4.2-4.5GHz ipv 3.6-4.2GHz)
32GB Ram ---> neem aan dat 2400MHz CL15 of CL16 voldoende is aangezien ik niet ga overklokken?
M2 SSD Samsung 960 Evo 500GB
SSD Samsung 850 EVO 1TB (optie, heb ook nog een paar HD's liggen die voorlopig kunnen dienen)
Grafisch onboard, achteraf MSI GTX 1060 6G maar die prijs/beschikbaarheid is momenteel niet goed

Optie 1:
Shuttle XPC cube SZ170R8V2 (oa shuttleshop.nl)
ondersteunt CPU met max TDP van 95W dus i7700K is mogelijk

Optie 2:
Fractal Design Define Nano S
Asus Strix Z270I Gaming mini-itx
Corsair RM650i
lucht CPU koeler SCYTHE Mugen 5 PCGH Edition of waterkoeling NZXT kraken X62

Zoals je ziet wil ik graag een kleine, stille kast en zal het dus die shuttle of die fractal design define nano s worden. Overklokken ga ik dus zowiezo niet doen. De MSI GTX 1060 Gaming X 6GB past in beide kasten. Upgraden doe ik nooit, hoogstens eens een HD vervangen of bijsteken.

mijn vragen zijn nu:
1. geheugen met een snelheid van 2400MHz, CL 15 of 16 is ruim voldoende denk ik? ik ga nooit overklokken
2. eerlijk gezegd zou ik liefst voor de shuttle gaan maar gaat deze dat koel genoeg kunnen houden, ook als ik nadien die grafische kaart plaats?
3. stel dat ik toch voor de Fractal Design kies, neem ik dan best die lucht of waterkoeling? Die Mugen koelt goed maar is een serieuze blok. Is dit niet wat groot/zwaar om zo schuin moederbord te hangen bij een tower (tegenover een desktop pc maar het moederbord plat ligt met de koeler erop). Die waterkoeling is een AIO is zeker voldoende voor mij. Past ook mooi in de voorkant van de kast. Ik neem aan dat dit beter koelt? Is dit ook stiller dan luchtkoeling ?
4. is die RM650i voldoende, ook als ik achteraf die grafische kaart plaats?

Bedankt voor de info!
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

1) ja
2) geen idee, ik ga altijd voor de normale tower (fractal dus in dit geval)
3) lucht is voldoende voor jou (geen OC). Waterkoeling kan stiller zijn, maar is niet altijd het geval. Goed afwegen wat je koopt, maar zoals ik eerder zei, ik zou voor lucht gaan
4) 650i lijkt me te veel. https://outervision.com/power-supply-calculator Tel al je W op, doe er 20%-30% bij (PSU draait best op 80% en heb je nog beetje reserve -- reken GTX1060 al mee).
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Niemand anders bedenkingen/tips/reacties? Zit hier maar 1 pc bouwer op het hele forum??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je voornaamste gebruik (foto & video) heeft honger naar cpu cores en ram, maar Ryzen's extra cores hebben geen grafisch gedeelte, en ThreadRipper ligt waarschijnlijk buiten je budget? Een 7700K is dan geen slechte keuze, al kan je eventueel wachten op de impact van AMD's TR en Intel's Coffee Lake chips (die 6-core zouden zijn) op de prijzen want de concurrentie is eindelijk weer aan 't opflakkeren.

Voor PSU zou ik eerder een 50% belasting nastreven omdat de fan wel eens luidruchtig zou kunnen zijn bij hogere percentages. De high-end grafische kaarten zijn ook steeds gulziger en je weet nooit of je een betere op de kop kan tikken dan degene die je nu plant.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Bedankt voor je reactie!
Ik heb de configuratie ondertussen al wat aangepast. De kast wordt de Fractal Design. De voeding heb ik aangepast naar een Seasonic. Deze zijn iets korter en dan kunnen de kabels beter weggewerkt worden (de corsair is langer en zit dan voor de opening waar de kabels doormoeten in de kast). Kwalitatief en qua mogelijkheden zouden de corsair en seasonic zowat gelijk zijn. Over het vermogen twijfel ik nog maar ik denk dat 550W voldoende is. Desnoods de 650W versie. De CPU wordt zowiezo een Intel. In de huidige PC zit een Core i7-950 met 12GB ram en een GTX745 met 2GB Ram dus die GTX1060 met 6GB zal zeker voldoen, zeker als de prijzen wat gaan zakken na de mining-gekte.

Fractal Design Define Nano S
Seasonic Focus Plus 550W Gold
Asus ROG Strix Z270I Gaming
Intel Core i7-7700K
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16
Samsung 960 EVO 500GB
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G (optie achteraf)
Samsung 850 EVO 1TB (optie achteraf)

Hoop nog op wat reactie over de rest van de onderdelen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Waarom een 7700k als je niet gaat overclocken?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

cptKangaroo schreef:Je voornaamste gebruik (foto & video) heeft honger naar cpu cores en ram, maar Ryzen's extra cores hebben geen grafisch gedeelte
Die 7700k heeft een onboard grafische kaart die niet gebruikt wordt wanneer er een dedicated grafische kaart aanwezig is. Dit is dus, mijn excuses voor het harde taalgebruik, reinste onzin. Je koopt een processor met 4 cores / 8 threads wanneer je een 7700k in huis haalt. Launch benchmarks wezen meteen uit dan de nieuwe AMD processoren een pak beter presteren in een non-gaming omgeving voor heavy workload en production taken. In dit geval zou ik dus absoluut opteren voor AMD.

Bovendien hebben gereviseerde, recente benchmarks een prestatiewinst binnen games laten zien van 5 tot 25%. Ook wanneer je gaat gamen heb je dus baat bij een Ryzen-processor. De TIM (de manier waarop het bovenstuk van de processor vastgemaakt is met de eigenlijke die) is bij Intel bovendien niet langer gesoldeerd waardoor de warmteproductie hoger ligt.

De goedkoopste 7700k in de pricewatch van Tweakers kost 328 euro. De goedkoopste Ryzen 1700 kost 308 euro en daarvoor krijg je 8 cores / 16 threads, iets waar Photoshop en Lightroom rijkelijk van zullen smullen (meer dan van singlecore prestaties). Combineer dat met een setje Corsair 32GB 3000Mhz CL15 RAM en je hebt goud (Ryzen heeft baat bij sneller geheugen).

Op deze manier haal je een computer in huis die nu beter presteert bij jouw gebruik en toekomstvast is.

De voeding of je nu kiest voor die Corsair of voor die Seasonic krijgen beiden goeie reviews. 550watt is meer dan voldoende, maar 650watt geeft je meer speling (iets wat met deze voedingen niet echt nodig is). Je kunt inderdaad redeneren dat de voeding stiller zal zijn bij 50% belasting, maar hoe hoger de belastingen hoe efficiënter de voeding. Laat je die draaien op 100watt dan zal hij weinig efficiënt zijn. Ook iets om rekening mee te houden.

Mijn voorstel:
AMD R7 1700
ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Alle andere onderdelen maken een pak minder uit (zorgen dat je een goede voeding hebt, maar die lijk je al gekozen te hebben). Qua grafische kaart kun je de oude nog even gebruiken en daarna, wanneer de prijzen opnieuw dalen kiezen voor wat er op dat moment interessant is. All In One Systems heeft echter een goeie deal op die MSI (https://www.aios.be/nvidia/msi/msi-gtx1 ... 7vsak74l80) die 62 euro goedkoper is dan tweede goedkoopste in de Tweakers pricewatch.

Wat bronmateriaal in de vorm van launchbenchmarks (maart 2017):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier up to date (7700k staat er zelfs niet in omdat hij niet dichtbij komt):
Afbeelding

Veel succes met je build ongeacht waarvoor je kiest.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

@Dafke: zoals ik al zei in mijn eerste post:
i7 7700K ---> nee ik ga niet overklokken maar die kost maar 30€ meer dan de 7700 en draait op 4.2-4.5GHz ipv 3.6-4.2GHz)
@Flying: Ik heb goeie ervaringen met Intel en daarom blijf ik daar ook bij denk ik. Zoals ik al zei zal ik eerst de onboard GPU gebruiken en nadien eventueel de GTX1060 plaatsen. Ik heb deze inderdaad al aan lage prijzen gevonden, zoals bij AIO Systems maar dan is hij niet in voorraad en kan je er lang op wachten. Daarom dus voorlopig de onboard GPU en achteraf een videokaart.
In ieder geval interessant leesmateriaal over die AMD maar aangezien ik de pc wil laten bouwen in een winkel moet ik ook rekening houden met wat ze aanbieden. Ik dacht aan tones.be en daar hebben ze wel de AMD R7 1700 maar geen enkel mini ITX bord hiervoor. Het zelf bouwen zie ik niet echt zitten aangezien ik een beetje bang heb voor het plaatsen van de CPU (verkeerd plaatsen, pennetjes buigen, hoeveelheid en spreiding koelpasta, ...) en het plaatsen van de koeler hierop.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Je computer zelf bouwen is een eitje. All In One Systems doet dat trouwens en als jij een persoonlijke mail stuurt met daarin alle onderdelen dan gaan zij met grote kans kunnen bieden wat je wil. Het is niet omdat het niet op de website staat dat het niet verkrijgbaar is. Wij werken op ons werk bijna exclusief met AIOS samen omdat ze zo scherp geprijsd zijn en ontzettend servicegericht werken.

Tones is goed, maar (zeker in vergelijking met vroeger) zeer duur. Zelfs voor de dumpdag (die vroeger de moeite was) zie je prijzen voorbij komen waar andere webshops eenvoudig onder gaan.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Laat mijn post je niet afraden om de Ryzen te kiezen, al zit je wel met een meerkost als je sneller ram (~€80 voor 32GB 3000Mhz) en grafisch kaartje (~€40) erbij neemt. Ram compatibiliteit ook goed checken -- bij de start van Ryzen was de ram snelheid beperkt door instabiliteit van de moederborden dus waarschijnlijk is het verschil met de 7700K groter dan die eerste benchmarks lieten vermoeden en moet ik m'n indruk ervan aanpassen.

Een pc zelf bouwen is niet zo moeilijk maar je kiest uiteraard zelf hoeveel tijd/moeite je daarin wil steken. Bij veel webshops heb je ook een assemblage optie.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Tis raar datte voor Intel kiest (want "ge kent da") en een zeer logische keuze als AMD Ryzen links laat liggen, voor een use case waarin amper wordt gegamet en al de rest zware computing zal uitmaken! Allez nu. Ik zou het wel weten, waar.

EDIT: hier een voorstel, om een beetje constructiever te zijn:
- CPU: AMD Ryzen 5 1600 (€235 bij tones, tot €210 in andere shops) of Ryzen 7 1700 (€354 bij tones, exact zelfde als 7700K; tot lager dan €310 in andere shops), dewelke is afhankelijk van budget en noden; boxed koeler is voor beide zeer adequaat
- MB (ATX): Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 (niet te vinden bij tones, vanaf €112 bij andere shops)
- MB (miniITX): Gigabyte AB350N-Gaming WiFi (niet te vinden bij tones, vanaf ~€125 in andere shops)
- RAM: DDR4 PC~3000 (32GB @€265 voor Corsair Vengeance), kost iets meer dan PC2400 (32GB @€240 ander merk) maar snellere RAM zorgt bij Ryzen voor een danig merkbare boost in snelheid dat het de meerkost waard is

Daarnaast is een 650W voeding in een PC die met moeite 100W gaat trekken in vollast echt niet nodig. Koop u een deftige ~300W voeding, dat gaat meer dan voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door James. 03 aug 2017, 22:45, in totaal 2 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

cptKangaroo schreef:
Een pc zelf bouwen is niet zo moeilijk maar je kiest uiteraard zelf hoeveel tijd/moeite je daarin wil steken. Bij veel webshops heb je ook een assemblage optie.

bij azerty.nl kan je ook een gedeeltelijke montage kiezen. (leveren ook in BE)

Bv deze optie:
https://azerty.nl/product/azerty/7505/m ... ios-update

Dan weet je zeker dat je geheugen, cpu en moederbord goed samenwerken :)
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Misschien dat ik er mij toch aan ga wagen om het systeem zelf te bouwen mbv filmpjes op youtube. Het komt inderdaad veel goedkoper uit en dan kan ik uitkijken naar andere webshops.
Iemand toevallig ervaring met megekko.nl? Blijkbaar hebben ze veel direct beschikbaar en hun prijzen zijn heel scherp.
AMD sluit ik ook nog niet volledig uit. Ben benieuwd wat de prijzen van de huidige CPU's gaan doen als al die nieuwe CPU's op de markt zijn, zowel van intel als AMD.
Bedankt ook voor alle tips over AMD, bijpassend moederbord en snel geheugen. Ik neem het zowiezo in overweging.
300W lijkt me wel wat klein, zeker met een GTX1060 erbij?
Laatst gewijzigd door darkzero 04 aug 2017, 18:36, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

darkzero schreef: Bedankt ook voor alle tips over AMD, bijpassend moederbord en snel geheugen. Ik neem het zowiezo in overweging.
300W lijkt me wel wat krijg, zeker met een GTX1060 erbij?

Je hebt 2 keuzes beide met 5 jaar garantie.

Seasonic S12II 430W V2 --> niet modulair

of de corsair CX450M --> modulair

De seasonic kan je krijgen voor 45-50 euro de corsair vanaf 55 euro.

Beide zeer goede merken ;)

Lagere watt voedingen zijn kwalitatief niet zo goed ;).
Op voedingen mag je niet besparen.

Als je zelf samensteld maakt de winkel niet zoveel uit.

Ik zou kiezen voor megekko of azerty. Beide zeer goede NL webshops. Ik ben heel tevreden over azerty omdat je updates krijgt over je bestelling.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

ok het zal dus gaan tussen deze 2:

intel versie:
Intel Core i7-7700K Boxed
Asus ROG STRIX H270I GAMING
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16
Fractal Design Define Nano S Zwart
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Seasonic Focus Plus 550 Gold
Samsung 960 EVO 500GB
Samsung 850 EVO 1TB
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G

amd versie:
AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler
Gigabyte AB350N-Gaming WiFi
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15
Fractal Design Define Nano S Zwart
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Seasonic Focus Plus 550 Gold
Samsung 960 EVO 500GB
Samsung 850 EVO 1TB
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G

prijsverschil is miniem
zal waarschijnlijk bestellen bij megekko.nl en zelf assembleren
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Maar waarom neem je nu een andere voeding die veel duurder is? :eek:

De corsair CX450M is kwalitatief even goed en goedkoper.

Je gaat echt geen problemen hebben met 450 W icm gtx 1060

Btw voor een ryzen systeem is sneller geheugen niet direct sneller in games scheelt maar max 3 procent. Dus kan je evengoed stock ram snelheid 2666 nemen.

Onder full load verbruikt die kaart met overgeclockte processor en alles er bij zelfs nog geen 350 W.
En neem ipv de samsung evo 960 een grotere 850 evo. snelheidsverschil zal je niet merken bij gamen(mogelijks 2 seconden sneller om een regio te laden).
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

was oorspronkelijk vertrokken van corsair rm650i maar die is te lang voor cable management in mijn kast.
ik heb de cx450m bekeken maar dit is een actieve voeding en ik heb liever semi passief.
de seasonic wordt op veel plaatsen aangeraden icm de gekozen tower. deze is klein, semi passief, modulair en gold.
prijs van geheugen in de corsair LPX serie scheelt maar een paar € tussen 2666 en 3000
ik wil zowiezo een snelle M2 en dan nog een SSD voor data. gamen doe ik zelden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

darkzero schreef: ik wil zowiezo een snelle M2 en dan nog een SSD voor data. gamen doe ik zelden.
Als je niet gamed zou ik kiezen voor de ryzen Pc.

voor videobewerking etc is dat qua prijs het beste.

8 cores en 16 threads bij ryzen en 4 cores en 8 threads bij i7.

Het is vooral bij games dat de i7 nog een voordeel heeft.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

boonpwnz schreef:Btw voor een ryzen systeem is sneller geheugen niet direct sneller in games scheelt maar max 3 procent. Dus kan je evengoed stock ram snelheid 2666 nemen.
How daar, er zijn benchmarks die aantonen dat de sprong van 2133 naar bv 2600 direct een zeer merkbaar verschil geeft. Van 2600 naar 2933 of 3200 is al minder, maar rond de 3000 kan voor Ryzen echt geen kwaad, zeker als het maar een paar tientallen euros scheelt.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

scheelt idd maar een paar €. de 2x16GB LPX serie van corsair bij megekko bv:
2133 C13: 263€
2400 C14: 274€
2666 C16: 277€
2800 C16: 270€
3000 C15: 280€
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

James. schreef:
boonpwnz schreef:Btw voor een ryzen systeem is sneller geheugen niet direct sneller in games scheelt maar max 3 procent. Dus kan je evengoed stock ram snelheid 2666 nemen.
How daar, er zijn benchmarks die aantonen dat de sprong van 2133 naar bv 2600 direct een zeer merkbaar verschil geeft.
De opgegeven snelheid van AMD standaard is 2666 hoor ;)
Want dat is bij alle moederborden standaard. Ik heb niets moeten aanpassen om op die snelheid te werken.

https://nl.hardware.info/reviews/7316/1 ... ensnelheid

Hier blijkt dat effect van die geheugensnelheid nauwelijks iets voor te stellen ;)

Maar als dat prijsverschil miniem is waarom niet?

En ik vertrouw alleen onafhankelijke benchmarks.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

dus als ik het goed begrijp moet ik, als ik voor de amd versie ga, ook direct een videokaart erbij kopen aangezien de amd geen gpu ingebouwd heeft?
heb ik, voor mijn gebruik, aan een gtx1050ti 4gb eigenlijk ook niet voldoende? of is dit zoveel verschil met een gtx1060 6gb? dit scheelt een 200€ momenteel voor een msi gaming x versie.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Ondanks dat het nummer maar met 10 verschilt, is de 1050ti niet zo'n goede videokaart. Recente games zul je niet kunnen spelen op high met een stabiele 60fps. Als je krap bij kas zit kun je gerust de 745 nog even gebruiken tot de prijzen van videokaarten stabiliseren.

Qua voeding is de Seasonic een betere keuze dan de Corsair. De Corsair heeft enkele condensatoren van lage kwaliteit.

Geheugensnelheid
Afbeelding

Een snelheidsverschil van 11,5% tussen 2133Mhz en 3200Mhz; 5% tussen 2133 en 2933, maar je betaalt er meer voor uiteraard.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Daarom dat ik er ook bijzet "voor mijn gebruik", zie mijn eerste post: "Wordt gebruikt voor Internet, Office, Photoshop, Lightroom, Handbrake (DVD naar x264 mkv) en eens sporadisch FPS gaming". Gaming doe ik dus maar heel weinig. Daarom vroeg ik me af of voor de rest van de toepassingen die gtx1050ti 4gb niet voldoende zou zijn?
geheugen zal waarschijnlijk Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 2666 C16 worden aangezien moederbord standaard 2666 ondersteunt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

darkzero schreef:Daarom dat ik er ook bijzet "voor mijn gebruik", zie mijn eerste post: "Wordt gebruikt voor Internet, Office, Photoshop, Lightroom, Handbrake (DVD naar x264 mkv) en eens sporadisch FPS gaming". Gaming doe ik dus maar heel weinig. Daarom vroeg ik me af of voor de rest van de toepassingen die gtx1050ti 4gb niet voldoende zou zijn?
geheugen zal waarschijnlijk Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 2666 C16 worden aangezien moederbord standaard 2666 ondersteunt.
Eigenlijk wel. Ik zit zelfs met een rx 550 van amd en daar kan ik op mid settings gta V mee spelen. Zelfde met for honor. Dus als je tevreden bent met mid settings dan kan je veel bespareb :)

En de gtx met een 50 na en zeker de ti is ook aangeraden bij photoshop en dergelijke. Gewoon genoeg ram nemen %)

https://be.hardware.info/reviews/7291/8 ... e-x264x265

Ik zou dus als je toch aparte koeler kiest gaan voor een ryzen 1700x of 1800x.

En anders is de i7 7700k ook nog steeds een goede keus als ik zo de benchmarks bekijk.
Bij handbrake kan hij niet alle cores benutten dat is dus het probleem.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

ik game eens 1x op 3 maanden ofzo and that's it. op mijn huidig systeem gaat dit redelijk vlot met m'n gtx745.
wat bedoel je met genoeg ram? op de videokaart (gtx1050ti met 4gb) of op het moederbord? daar ga ik voor 32gb. zal wel voldoende zijn zeker? is ook het max voor dit bordje denk ik.
cpu zal de 1700x worden denk ik. prijsverschil tussen 1700 en 1700X is niet zo groot, 1800x wel. 1700x blijft toch altijd nog veel sneller dan 7700K als ik die benchmarks bekijk (ik gebruik alleen x264, niet x265).
maar daarmee wil ik het idee van 7700k nog niet volledig aan de kant schuiven. kans is ook nog altijd dat ik voor deze kies.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Genoeg ram op het moederbord. Reden is vooral als je videobewerking enzo doet dat dat wel aangeraden is.

Het is niet dat je systeem versnelt maar het is om te voorkomen dat je vertraging oploopt. afhankelijk van hoe zwaar je alles gebruikt.

als je toch nog x264 encoding doet zou ik ook de ryzens aanraden :)

In de toekomst zullen die cores denk ik ook volledig worden benut :)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”