PPT op TV

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik zoek een manier, voor een vriend van me, om een PPT op een TV af te spelen, en dit een aantal uur per dag.
Momenteel staat er een oude laptop, maar die heeft de geest gegeven.
Vriend heeft ook geen oud materiaal meer in huis.

Nu dacht ik aan de PPT om te vormen naar een filmbestand, en deze via de USB input van de TV aan te bieden, maar ben niet zeker of dit zal werken.
Daarom zoek ik in tussentijd naar een alternatief.
Aangezien het enige doel is dat er een presentatie continu afgespeeld wordt, is het niet de bedoeling dat er een high-end PC aangekocht moet worden.
Zelf ben ik al redelijk lang uit de consumentenhardware-wereld, dus heb ik geen idee of er tegenwoordig "budget" toestellen bestaan die enkel dit kunnen, of moet ik hem meteen een netbook oid aanraden?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Raspberry Pi met Pixel en LibreOffice waarbij de TV via HDMI aangestuurd wordt?

Hoe geanimeerd moet dat trouwens zijn? Afhankelijk van de TV kan een slideshow van losse beelden al volstaan. Ik vermoed dat Centerparcs dat zo doet op hun panelen. Zoek anders eens naar digital signage.
Computer(k)nul
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Nog nooit zelf gebruikt maar je kan normaal in PPT gewoon als video opslaan en dan met gelijk welke mediaspeler afspelen op de TV.
Wat mogelijkheden:

- Raspberry PI
- Goedkope Android TV box uit China
- Smart TV

Eigenlijk kun je weinig verkeerd doen met een Raspberry PI te kopen en te proberen, het is op een manier mogelijk maar de beste manier zul je zelf meoten uitzoeken. :lol:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik zal nog even wat extra verduidelijken:
Ikzelf ben een technisch persoon, dus geen enkel probleem.
De persoon waarvoor dit is, is dit allesbehalve. Zelf heb ik niet veel zin om iedere dag iets te gaan doen zodat het werkt :P Ik wil dus wel een systeem in elkaar steken (zoals met een rPI), maar eenmaal geïnstalleerd zou het simpel (of zelfs autonoom) moeten werken.
Persoon kan met moeite overweg met windows, laat staan dat deze dus zou weten hoe je moet werken met een rPI.

Ik heb hier een PPT gekregen om deze om te vormen naar een filmpje.
Zo te zien zijn het allemaal losse pagina's, dus geen animaties, enkel maar slides die een aantal seconden getoond moeten worden.

Digital signage ken ik voldoende van, maar geen idee wat er tegenwoordig betaalbaar speelt op de consumentenmarkt.
Ik zit er midden in op de professionele markt, maar laat ons zo zeggen dat die persoon geen duizenden euro's zal uitgeven hiervoor (zelfs 100 euro zal wellicht teveel zijn).
Qua budget zou een rPI in feite dus perfect zijn.

Of een goedkope android TV box, zoals voorgesteld ook, als de PPT omgezet wordt naar een MP4, op stick geplaatst, en dit toestel dit kan afspelen in loop, kan dit ook voldoende zijn me dunkt.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Zover ik weet kan je met een RPI makkelijk een scriptje maken dat draait elke keer als je hem opstart en automatisch de powerpoint/video opent. Een uit/aan knop is normaal ook makkelijk te maken waardoor alles wat de persoon moet doen is gewoon aan en uitzetten wat via 1 knop kan gebeuren.
CeeSsss
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 aug 2010, 05:24
Bedankt: 15 keer

Kan je niet gewoon een serie van afbeeldingen afspelen op de tv in een slideshow?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat ik dus ook voorstelde...
Over welke TV gaat het hier (merk en typenummer)?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb dat vroeger nog gedaan met een (loop) DVD.
In Windows DVD Maker of andere programma's kan je een vinkje aanzetten zoals "Video afspelen in een doorlopende lus".
Daarna heb je alleen nog een DVD-speler nodig en iemand die op play drukt.

Eventueel kan je ook gewoon het VOB-bestand dat je op DVD zou branden op een USB-stick zetten en speelt de tv dit automatisch af wanneer je de USB-stick insteekt.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

https://support.office.com/nl-nl/articl ... 30815c3e83

Je kan 'm dan op USB zetten en evt direct in de tv stelen indien deze dat ondersteunt / op dvd branden en afspelen / via RPI afspelen / veel mogelujkheden
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Inderdaad, gewoon opslaan als MP4 en dan via stick op usb tv weergeven of ...

Gewoon een google chromecast aansluiten op de hdmi van een tv, de chromecast verbinen met een netwerk (verloopt via een eenvoudige wizard) en vervolgen chrome opstarten, kiezen voor 'casten' in chrome instellingen > casten > bureaublad casten > casten naar TV en je spiegelt je scherm van je laptop/desktop op het TV- scherm.

De chromecast kan je later ook nog gebruiken als een eenvoudige media speler of om PPT van op een tablet, gsm, ... weer te geven op een groter scherm.

Heb mezelf dergelijk toestel aangekocht (meerbepaald de Ultra-versie voor 79€ wegens Ultra HD compatible, een gewone chromecast kost 39€) en heb het me nog geen moment beklaagd.

Een andere mogelijkheid is kiezen voor miracast in WIN10 maar dan moet je al veel geluk hebben dat alle toestellen die je gebruikt miracast compatibel zijn. Voor het geval je dit wil proberen > actie centrum openen, kiezen voor 'projecteren' > vervolgens 'dupliceren' en met veel geluk maken beide toestellen verbinding (maar nogmaals, heb hiermee zelf geen goede ervaringen).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had vroeger een infoscherm in een school draaien dat op ppt werkte.
De ppt zat gewoon in een folder waar de administratie aankon.
Achter het scherm zat een windows pc die automatisch opstartte en een scriptje draaide dat niet alleen zijn ppt opende, maar ook om de minuut ofzo ging kijken of er geen recentere versie van de ppt beschikbaar was op de server.
Indien wel, dan kopieerde hij die, killde hij de oude slideshow, en startte hij hem opnieuw op.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@MP4 op USB-stick/DVD/...: zie mijn OP. Dat is exact hetgeen er zal getest worden in eerste instantie.
Ik ben gewoon op zoek naar een alternatief mocht dit niet werken (geen idee wat die TV immers allemaal aan kan).

@Chromecast: dan heb je opnieuw een PC nodig om te dienen als casting-source. Deze is er nu niet meer.

@PPT-server: dit is ongeveer wat er nu aanwezig was. Echter lijkt een nieuwe volledige windows PC overkill om juist een PPT presentatie te tonen. Dit zou mij inderdaad het simpelste lijken (als een video niet werkt), maar we zoeken een methode die stukken goedkoper is.

Voorlopig denk ik dus dat een android tv box die mp4 kan afspelen het beste alternatief is voor een persoon die atechnisch is. :-)
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Als het gewoon losse beelden zijn (zonder animaties e.d.) kan je gewoon ook je dia's als jpeg opslaan op usb en laten afspelen. Dit kan normaal elke niet-beeldbuis tv wel ;-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:@PPT-server: dit is ongeveer wat er nu aanwezig was. Echter lijkt een nieuwe volledige windows PC overkill om juist een PPT presentatie te tonen. Dit zou mij inderdaad het simpelste lijken (als een video niet werkt), maar we zoeken een methode die stukken goedkoper is.
Sorry. Mijn punt was uiteraard dat je dit wss ook zou kunnen doen via raspberry pi.
Je gaat idd nog wel een server nodig hebben, maar ik ging ervan uit dat er nog een ander toestel was dat die functie kan runnen. Die moest in ons geval zelfs niet aanstaan, de pc kopieerde de ppt lokaal, en zolang de server beschikbaar was checkte hij of de versie daar niet nieuwer was; het faalde zeker niet bij afwezigheid.
Als je iemand hebt die gewoon rechtstreeks op linux kan werken, en je hebt echt geen andere pc, kan je gewoon de raspberry pi steken op zich en daar lokaal de ppt op runnen en editen.
Of mss heeft dat ding ergens een distro speciaal voor infoschermen?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Daar zeg je me zoiets, even zien naar kant-en-klare distro's voor rPi die hiervoor geschikt zijn.

De eerste de beste die ik tegenkwam, is deze:
https://www.screenly.io/

Persoon heeft wel nog een PC, maar niet op de locatie waar de PPT getoond moet worden.
Dit lijkt mij wel een simpele oplossing voor een atechnisch persoon: zelf een presentatie (het is dan geen PPT meer) samenstellen via de website, en je hoeft zelfs niet meer aan de opstelling aan de andere kant te komen...
En de gratis variant lijkt mij al voldoende hier.

Eens verder zoeken, maar ik heb momenteel dus al 2 alternatieven als een USB stick niet zou werken, waarvoor dank!
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Ik heb me overlaatst een Wintel Pro met windows 10 erop gekocht, hoe legaal deze windows 10 is weet ik zelf ook nog niet, want moet hem zelf nog testen.

HDMI kabel een voeding zat er bij.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

blaatpraat schreef:Persoon heeft wel nog een PC, maar niet op de locatie waar de PPT getoond moet worden.
PC's, Windows en PPT zijn eigenlijke pure overkill voor dergelijke dingen... best Google je eens op "Digital signage".
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zoals ik in mijn eerste reactie voorstelde...
Computer(k)nul
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:PC's, Windows en PPT zijn eigenlijke pure overkill voor dergelijke dingen... best Google je eens op "Digital signage".
Sinna schreef:Zoals ik in mijn eerste reactie voorstelde...
blaatpraat schreef:Digital signage ken ik voldoende van, maar geen idee wat er tegenwoordig betaalbaar speelt op de consumentenmarkt.
Ik zit er midden in op de professionele markt, maar laat ons zo zeggen dat die persoon geen duizenden euro's zal uitgeven hiervoor (zelfs 100 euro zal wellicht teveel zijn).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik had de posting over het hoofd gezien, vandaar m'n bedankje aan Sinna.

Er bestaan volgens mij enkele Open Source Digital Signage projecten... de kost kan dus best meevallen (als je er natuurlijk tijd wil insteken).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”