Verschil powerline 500 Mbps of 1000 Mbps ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik gebruik al een tijdje powerline(Netgear CPL 500, XAVB5401) adapters om mijn digicorder met 2 digiboxen te verbinden en zo opnames die in de woonkamer zijn opgenomen in de keuken of slaapkamer te bekijken.
Echter gebeurt het wel eens dat er zich tijdens het afspelen af en toe kleine haperingen voordoen.(schokkend beeld)

Nu was mijn vraag of dit zou op te lossen zijn door Gigabit powerlines te gebruiken ? (bv Netgear PL1000)
Zou dit het verschil kunnen maken ?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Kun je eens 2 computers verbinden met elkaar via de powerlines, en via bijvoorbeeld iperf zien hoe snel de bandbreedte tussen beide is?

Ik vermoed namelijk dat een upgrade van 500 naar 1000 het verschil in dit geval niet zal maken, maar dat je de oorzaak ergens anders zult moeten zoeken (een stoorzender op je lichtnet bijvoorbeeld).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Toen ik destijds van 500 naar 1000 switchte, bleek tot mijn onsteltenis de snelheid nagenoeg niet omhoog te gaan. Beide waren van merk Zyxel. Recent nu echter TP-Link 8015P pluggen gekocht en snelheid is minstens x2 gegaan. Alternatief is ook de pluggen van Telenet zelf te kopen die je 30dagen op proef kunt krijgen, cfr thread elders hier op Userbase.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Het is niet omdat in goede omstandigheden 1000 en dat (2x meer is dan 500) mogelijk is dat in werkelijke omstandigheden de snelheid ook verdubbeld
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Wanneer ik aan de powerline een speedtest doe haal ik rond de 80 Mbit.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

Ik had vroeger op een appartement een gaswandketel. In de winter als deze aanstond hadden we ook soms storingen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

karine schreef:Wanneer ik aan de powerline een speedtest doe haal ik rond de 80 Mbit.
Als je een Speedtest doet via een website, dan test je de snelheid tussen je plug waar je de pc aan hangt, en de plug waar je Telenet modem hangt. Echter, elk combinatie van 2 pluggen zal zijn eigen max. Snelheid hebben. Het is dus zeer goed mogelijk dat de snelheid tussen Digibox en Digicorder maar een fractie is van die 80 Mbit.
Dit is namelijk het geval bij mij. De link tussen Digicorder en Digibox is de traagste van de 6 combinaties (heb 4 pluggen) en haalt maar 10% van de snelste combinatie.
Rke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 27 nov 2006, 23:35
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

karine schreef:Wanneer ik aan de powerline een speedtest doe haal ik rond de 80 Mbit.
Hier haal ik ook snelheden rond de 80 Mbit met de powerline WiFi van Telenet. Snel genoeg om comfortabel te kunnen surfen/streamen in vgl met de onbestaande WiFi als die powerline niet insteekt. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Kan je de snelheid testen ?
Powerline zit in de Telenet modem.
Digicorder woonkamer zit in een switch en die switch is aangesloten op de Telenet modem.
Digibox keuken zit in een powerline.
Digibox slaapkamer zit ook in een powerline.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

karine schreef:Kan je de snelheid testen ?
Ja, al vind ik het makkelijker om een tooltje te gebruiken dat de verbindingssnelheid per adapter uitleest, bv dit:
http://www.netgear.com/support/product/ ... ws%20User)

Daarmee is het makkelijker experimenteren (powerline van stopcontact veranderen en het verschil bekijken bv).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wordt AV1200 vergeten?

Blijkbaar kan AV1200 ook met de ground wire werken (dus niet enkel nul en fase, maar ook de aardingsdraad) waardoor de verbinding stabieler is.
Ik heb bij mijn ma Devolo 1200's hangen tussen proximus modem en decoder, en dit werkt vrij goed (een devolo aan modem, één aan tv, één aan vaste pc), soms eens een lockup en dan voltstaat het om even te zappen naar een ander kanaal en terug. Niet goedkoop maar wel veel beter dan de tragere variant.

Met het AV500 spul bij m'n tante, ook in een appartement, en een gelijkaardige setup had ik altijd blokjes na x aantal tijd en dan was het hopeloos, zeker tijdens de drukke uren dat er veel troep terug op het net wordt geduwd in appartementen. Devolo's gekocht (maar geen AV1200) ipv TP-Link, geen verbetering.

Ik zou dus nooit voor een powerline gaan die enkel met nul en fase werkt, tenzij op plaatsen waar je geen interferentie van de buren hebt, bvb platteland.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Wordt AV1200 vergeten?
De TP-Link waar ik het hierover eerder had, en die dubbel zo snel is dan een Zyxel 1000 Mbps, is een AV1200.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

- powerline direct op een stopcontact insteken
- Toestellen met een electronische voeding steek je best niet direct in op een pries in de buurt, eventueel via verlengkabel, zodat de elektrische afstand tussen de 2 minstens 1.5 meter bedraagd.
- Regel3 : Best op de zelfde fase werken.
- Eventueel aan de zekeringen kast een extra pries bijplaatsen aangesloten op de zelfde lijn.
Afbeelding
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Heb eens met de app gekeken en dan zie ik : Rx 89 Mbps en Tx 111 Mbps.
Zal eens proberen met de stekker te verplaatsen of ik betere waarden haal of zijn deze voldoende ?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Met zo'n snelheden zijn jouw problemen zeker niet snelheidsgerelateerd. Weet dat een digicorder slechts over een 100 Mbps-netwerkaansluiting beschikt. Ruim voldoende om tv-beeld te streamen, ook Ultra HD.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij Telenet dient die trouwens toch enkel voor de interactieve dingen, dus niet voor gewoon kijken.
Uiteraard ook voor opnames van decoder A naar B te bekijken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

En de stoorzender zoeken zal zo goed als onmogelijk zijn veronderstel ik ?
Misschien dat de powerlans die met de grondaarde werken in dit geval wel een oplossing kunnen betekenen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef:Bij Telenet dient die trouwens toch enkel voor de interactieve dingen, dus niet voor gewoon kijken.
Uiteraard ook voor opnames van decoder A naar B te bekijken.
Lees haar allereerste zin eens :roll: .
karine schreef:Heb eens met de app gekeken en dan zie ik : Rx 89 Mbps en Tx 111 Mbps.
Zal eens proberen met de stekker te verplaatsen of ik betere waarden haal of zijn deze voldoende ?
Ik weet niet hoe die tooltjes tellen, maar de aangegeven snelheid is altijd een pak meer dan wat je haalt. Dat is toch mijn ervaring met Devolo, Zyxel en TP-Link. Maar dan nog zou dat ruim voldoende moeten zijn om opnames te streamen. Vervang de Digiboxen eens door een PC en doe de test op speedtest.net. Doe ook eens hetzelfde met de Digicorder zelfs al hangt die aan de modem. Kan even goed slechte kabel zijn.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Kan iemand mij zeggen wat deze cijfers betekenen in dit geval ?
Welk is dus de beste aansluiting ?

powerline in switch bureau : Rx81 Mbps - Tx 99 Mbps
powerline in switch woonkamer : Rx 323 Mbps Tx 10 Mbps
powerline in Netgear acces point : Rx 319 Mbps, Tx 299 Mbps
powerline in Telenet modem : Rx 101 Mbps, Tx 108 Mbps
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

karine schreef:powerline in switch bureau : Rx81 Mbps - Tx 99 Mbps
powerline in switch woonkamer : Rx 323 Mbps Tx 10 Mbps
powerline in Netgear acces point : Rx 319 Mbps, Tx 299 Mbps
Die cijfers zijn incompleet, want de transmissie-snelheden moeten per Powerline paar bekeken worden. Je kan dus niet zeggen: de Powerlines in de Switch halen 10 Mbps, want dat zal verschillen of de data naar de woonkamer of naar het AP verstuurd wordt. Sowieso zijn de cijfers van de Woonkamer wel raar: Receive is 30x hoger dan Transmit ?!
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Mijn netwerk bestaat uit 1 Telenet modem, 1 Netgear AP en 2 switches.
De powerline zat in de switch en deze is aangeslotene op de Netgear AP omdat deze maar 4 poorten heeft.
Nu heb ik de powerline rechtstreeks op de Netgear AP aangesloten en dat lijken de beste cijfers te geven : Rx 319 Mbps, Tx 299 Mbps
Ik ben nu een aflevering van digicorder naar digibox aan het streamen en we zullen zien hoelang dit perfect blijft draaien.

Als dit perfect zou werken laat ik de powerline in de Netgear AP zitten en trek ik een nieuwe kabel van de switch naar de Telenet modem.
Vroegere situatie
Afbeelding

Huidige test opstelling
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap eigenlijk niets van je tekening. Ik zie daar bvb al maar 2 powerlines, niet 3, of 4 (ook al niet duidelijk hoeveel je er nu hebt). En ik zou me niet teveel baseren op die resultaten van dat Netgear toolke.
Het best test je 2 punten als volgt: aan de ene kant verbind je een laptop met kabel rechtstreeks op de powerline. En aan de andere kant verbind je de powerline rechstreeks met de Telenet modem. Doe dan een speedtest.net test. Of nog beter is die 2de powerline verbinden met een 2de PC en dan tussen beide testen met iPerf zoals iemand al suggereerde.
Dan ga je weten welke snelheid je tussen die 2 stopcontacten haalt adhv 2 powerline pluggen.

En je test dus eerst met die 2 stopcontacten/powerlines waar resp. Digicorder en Digibox hangt waar je dus streaming problemen mee hebt.

EDIT: en om zeker te zijn dat het aan je powerlines ligt, zou je gewoon dus eerst eens Digicorder en Digibox volledig bedraad kunnen verbinden en checken of streaming ok is. Zoals iemand al suggereerde kan het immers even goed aan die toestellen liggen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb de schets snel even gemaakt. Het probleem doet zich vooral voor tussen de digicorder van de woonkamer en de digibox van de keuken.
Maar ik heb de powerline nu op de Netgear accespoint aangesloten i.p.v op de switch en het lijkt tot nu toe perfect te werken.
Digibox is nu al heel de namiddag programma's van de digicorder aan het afspelen en doorspoelen aan 64x werkt perfect net zoals snel terugspoelen.
Ik ga nu nog even aankijken of dit zo blijft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Ik snap eigenlijk niets van je tekening. Ik zie daar bvb al maar 2 powerlines, niet 3, of 4
Je ziet twee powerline verbindingen... en zoals het hier getekend is vermoed ik dat de persoon vier adapters gebruikt.

Op zich is dit geen "normale" opstelling... iedere adapter praat namelijk met iedere andere adapter (PLC is een bus structuur).

Het beste is dus één powerline adapter te verwijderen... naar keuze deze bij de TN modem of de Netgear in de woonkamer (welke je weg neemt is afhankelijk van welke de slechtste resultaten geeft - maar dan moet je ze eerst groeperen per vier ipv. 2-aan-2).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Was misschien een beetje ingewikkeld wanneer je de situatie niet kan voorstellen.
Ik heb een duidelijker schema gemaakt hoe nu de situatie is en nog steeds perfect werkt.
Er zijn dus drie powerlines in het netwerk waarvan 1 aangesloten op het accespoint omdat hier de beste verbinding was.(tv keuken staat hier eigenlijk vlakbij en tv slaapkamer staat hier recht boven misschien dat het daar mee te maken heeft)
De tweede powerline voorziet de digibox keuken van netwerk en de derde zorgt dus voor netwerk op de slaapkamer.
Afbeelding

Uitgebreid schema met al de apparaten.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mmm... dat is iets helemaal anders... plots hangt je D-Link switch via een kabel aan je TN modem waar het op vorige tekening nog via Powerline was.

Het zijn dus enkel je TN decoders die aangesloten zijn via powerline... en die vragen heus geen snelle verbinding. De haperingen zijn dan vermoedelijk ook te wijten aan externe storingen zoals iemand anders al opmerkte. Een snellere powerline plaatsen gaat dit probleem dan vermoedelijk ook niet oplossen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Het zal dan inderdaad geen snelheidsprobleem zijn.
Voorlopig is alles storingsvrij en het enige verschil is dat de powerline nu is aangesloten aan de Netgear AP in de woonkamer i.p.v aan de D-Link switch in de kelder.
Wat me eerder ook al was opgevallen is dat de switch in de kelder overbelast geraakte waardoor ik deze even moest uittrekken, misschien was dat de reden omdat hier twee ip-cams aanhangen die constant data doorsluizen naar de nas en daarbij dan de digicorder die aan het streamen is. Iets teveel van het goede.

P.S : nog vergeten op schema te zetten is dat op de slaapkamer ook een mediaspeler staat die via powerlan aangesloten is op het netwerk. Deze streamt dan films van de nas in de kelder naar de slaapkamer.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met zoveel vrijheid waar je je Homeplug voor Internet access (dus die dan verder via kabel tot bij de Telenet modem geraakt) zou je er toch zeker moeten geraken met je huidige pluggen als er geen andere issues zijn.
Het is nu ook duidelijk dat je je homepluggen enkel nodig hebt voor je Digiboxen, en daar is dus een hoge snelheid helemaal niet voor nodig.

Maar met deze setup, blijf ik mijn voorstel herhalen: trek je netwerkkabel uit uit de digibox in de slaapkamer en plug die in een PC en doe een simpele Speedtest. Versteek dan de plug die in het Netgear AP zit eens en steek die in de bureau switch, en eens in de kelder switch. Herhaal dit ook voor je keuken Digibox. Dan ga je dus 6 metingen hebben waaruit je moet kunnen bepalen in welk AP/switch je best die homeplug steekt.

Ook nog niet ter sprake gekomen: zijn het pluggen met een geïntegreerd stopcontact (pass-thru) ? Ik neem aan dat je weet dat je losse bvb niet in een stekkerdoos moet gaan steken omdat de kwaliteit van de lijn dan enorm achteruit gaat. Hier gebruik ik er enkel met zo een pass-thru, en zelfs al heb ik bvb 4 stopcontacten in mijn bureau, alles zit achter die ene homeplug.
karine schreef:Wat me eerder ook al was opgevallen is dat de switch in de kelder overbelast geraakte waardoor ik deze even moest uittrekken
Ik zou dan alleszins al beginnen met die te vervangen ipv de homepluggen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

@Tomby,
Als er zich nu nog problemen voordoen ga ik alles eens uittesten zoals jij schrijft. Op deze moment is dat nogal lastig omdat al de kabels netjes zijn weggewerkt met kabelbinders enz.

De switch in de kelder kan nu geen probleem meer zijn omdat de powerline daar is uitgehaald en in de Netgear AP zit. Dat is dus ook opgelost.

De pluggen zijn inderdaad met geïntegreerd stopcontact, speciaal aangekocht omdat er aan sommige plaatsen(tv keuken bv) maar één stopcontact was.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

karine schreef:De switch in de kelder kan nu geen probleem meer zijn omdat de powerline daar is uitgehaald en in de Netgear AP zit. Dat is dus ook opgelost.
Het probleem met die switch werd toch wellicht veroorzaakt door die IP Cams ? Dan gaat het weghalen van die homeplug daar dat probleem met die switch toch niet oplossen ? Ok, hij zal er dan wel niet meer voor zorgen dat ook je andere Digiboxen zonder netwerk geraken, maar toch...

karine schreef:powerline in switch bureau : Rx81 Mbps - Tx 99 Mbps
powerline in switch woonkamer : Rx 323 Mbps Tx 10 Mbps
powerline in Netgear acces point : Rx 319 Mbps, Tx 299 Mbps
powerline in Telenet modem : Rx 101 Mbps, Tx 108 Mbps
Nog eens de thread terug gelezen en nu pas is me duidelijk wat je hier probeerde. Dit zijn dus metingen met telkens dezelfde plug, maar in de 4 mogelijke plaatsen waar je die kan steken. Dan is het dus inderdaad wel duidelijk dat het Netgear AP de beste plek is om je homeplug te steken. Al zeggen die getallen nog niet of het met communicatie met de homeplug in de keuken of die in de slaapkamer is...
Dit zijn dus de meetwaarden waar ik het hierboven ook over had om te testen op de verschillende plekken. Was me alleen niet duidelijk dat je dat dus al eens gedaan had...

PS: bemerk overigens dat er nog wel factoren zijn die het meten zeer bemoeilijken. Heb het hier zelf nog net ervaren bij testen waarbij ik snelheid/stabiliteit in onze home cinema wou controleren. Wanneer ik mijn server daar in de homeplug steek, haal ik de volle 200 Mbps. Maar op dat moment merk ik ineens dat ik in de bureau (ook via homeplug) nog slechts 130 Mbps haal ipv 200 Mbps. Trek ik de server terug uit, haal ik terug 200 Mbps. Moest effen denken, maar bijna zeker dat dat komt omdat de server continue traffiek heeft door mijn Crashplan backups, zelfs al is dat minder dan 10 Mbps. Maar blijkbaar is dat toch genoeg om de snelheid over een andere plug met 70 Mbps naar beneden te halen.

Lang geleden overigens ook iets merkwaardig voorgehad. Toen bleek dat wanneer de diepvries aan stond ik een hogere (jawel, hoger) snelheid had dan wanneer de diepvries uit het stopcontact getrokken was. Het scheelde ruim 10% en was goed te reproduceren. Om maar te zeggen... homepluggen zijn enorm lastig te tweaken en troubleshooten.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Inderdaad, homeplug blijft iets speciaals en heel gevoelig.
Niets beter dan een netwerkkabel maar dat wisten we 15 jaar geleden nog niet anders hadden we ons huis vol getrokken ermee. :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Het probleem met die switch werd toch wellicht veroorzaakt door die IP Cams ?
Waarom zou een IP-cam een probleem zijn... in het beste geval doet die misschien 4 Mbps (desnoods heb je er 10) wat peanuts is voor een switch.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Betreft die switch. Toen de powerline daar nog in stak was er de belasting van de 2 ip-cams maar wanneer iemand boven op de slaapkamer via de mediaspeler daar een hd-film bekeek moest ook al die data via die switch passeren om op die manier bij de nas te geraken waar de films opstaan veronderstel ik.
Ik heb toen gemerkt dat er op momenten dat er op de slaapkamer veel film gekeken werd dat soms de twee ip-cams niet meer werkten.(connectie was verloren) Wanneer ik dan even die switch zonder spanning ging zetten dan was alles weer ok.
Maar op deze moment is nog steeds alles in orde zonder ook maar één hapering.

Denk trouwens dat dat ook geen ideale opstelling was. Telenet modem==>Netgear AP==>D-Link switch==>powerline
Tegenover nu Telenet modem==>Netgear AP==>powerline
Niets beter dan elk toestel rechtstreeks aan de modem zoals het nu gemaakt is veronderstel ik.
Telenet modem==> Netgear AP
Telenet modem==> D-Link switch
Telenet modem==> Netgear switch
Telenet modem==> NAS

P.S : wel niet van toepassing voor de powerline want deze werkt veel beter wanneer hij in de Netgear AP zit in plaats van in de modem. Maar dat heeft dan weer met het elektriciteitsnet te maken.

Toch interessante materie en leuk om mee te spelen als het dan tenslotte allemaal werkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geen idee wat voor switch het is... maar hij is rijp voor het containerpark vrees ik met dergelijke kuren.

Tien cams en 5 HD streams mag voor een huis-tuin-en-keuken switch zelfs geen probleem zijn.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Switch is een 8-Port Gigabit Desktop Switch D-Link DGS-1008G.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is dat zo'n ding dat je van TN hebt gekregen ?

Ik herinner me ergens vaag dat die dingen constant kuren vertonen.

Een gigabit switch kan normaal 1000 Mbits aan... reken dus maar uit aan een CAM a 2 Mbps en een HD stream aan max. 10 Mbps hoeveel dat je er daar over krijgt.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

karine schreef:Niets beter dan een netwerkkabel maar dat wisten we 15 jaar geleden nog niet anders hadden we ons huis vol getrokken ermee. :-D
Helaas zijn de netwerkkabels van 15 jaar geleden niet meer voldoende, zelfs die van vorig jaar zijn alweer verouderd, en volgend jaar wellicht ook terug nieuwe.
Dit wilt niet zeggen dat ze niet meer zullen werken, maar bijvoorbeeld 15 jaar geleden was 10Mbps de standaard, tegenwoordig is dit 1000Mbps met 10.000Mbps in het verschot (cat5e wordt minder en minder gebruikt), en meer en meer PoE mogelijkheden (100W vs 25W).

Het enige wat ik tegenwoordig nog aanraadt qua data-bekabeling is SM glasvezel. Lijkt overkill, maar het is momenteel het enige waarvan je weet dat je over tig jaren nog zal werken (tenzij vuile kabels en dergelijke). Bij vervanging van het soort data dat erover gaat, hoef je tenminste niet meer uit te breken.

Maar goed, dat is in feite een andere zaak :P
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1234
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

@R2504, het is inderdaad zo een gekregen Telenet ding. Als deze nog kuurt heeft in de toekomst vliegt hij eruit.
@blaatpraat, daar heb je ook misschien weer gelijk dat de kabel van 15 jaar geleden vandaag niet meer deugen.
We hebben er nu gisteren één bijgelegd van de modem naar de D-link switch en dit was een cat6 wat toch nog wel enkele jaren mee kan.
Dat is dan ook weer het voordeel van een kelder dat het makkelijk is om een kabeltje bij te trekken. Als dit nu ook nog naar de slaapkamers zou kunnen was het allemaal niets natuurlijk.
Vroeger al de kabels wel in wachtbuizen gestoken maar om daar nu een kabel bij door te trekken is ook een hopeloze zaak.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

blaatpraat schreef:Helaas zijn de netwerkkabels van 15 jaar geleden niet meer voldoende, zelfs die van vorig jaar zijn alweer verouderd, en volgend jaar wellicht ook terug nieuwe.
Beetje veel overdreven...Cat5E bestaat al meer dan 10 jaar en doet het nog steeds prima (en zal het dat de komende 10 jaar ook nog prima doen).
blaatpraat schreef:Het enige wat ik tegenwoordig nog aanraadt qua data-bekabeling is SM glasvezel. Lijkt overkill, maar het is momenteel het enige waarvan je weet dat je over tig jaren nog zal werken (tenzij vuile kabels en dergelijke).
Is inderdaad totale overkill... beter zorgen dat je je kabels eruit kan trekken dan nu veel geld en convertors per aansluiting te moeten plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”