Powerline adapters Telenet

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer

Powerline adapters Telenet

Berichtdoor fieldoxide » 22 Jul 2017, 08:51

Goedemorgen forumleden,
graag had ik willen vragen of er iemand ervaring heeft met de nieuwste Powerline adapters van Telenet.
https://www2.telenet.be/nl/ontdek/kwaliteit/powerline/
Mijn ouders hebben nog een oud type van Powerline adapters en ik dacht die te vervangen door het nieuwere model.
Weet iemand soms welke theoretische snelheden hier mee te behalen zijn? Mijn ouders wonen in een nieuwbouwappartement van ongeveer 6 jaar dus het electriciteitsnetwerk is nieuw. Alvast bedankt voor de reacties.
Update: ik heb de snelheden gevonden via hun website:
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -adapters/
Mijn ouders hebben een Telenet Wigo, als ik me niet vergis is hier de theoretische snelheid via een utp kabel 200 Mbps, wil dit dan zeggen dat ze met die Powerline adapters deze snelheid kunnen halen?

Amazor
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Powerline adapters Telenet

Berichtdoor Amazor » 22 Jul 2017, 08:56

Theoretisch 1 Gbps (min of meer) in de praktijk tegen de helft? Ik heb ze eens ergens ingezet voor een Fluo-abonnement en had geen snelheisverlies t.o.v. rechtstreeks UTP.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Smart Enterprise Lite (Nexus 5X) /// BASE 0

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 221 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer

Berichtdoor Tomby » 22 Jul 2017, 09:05

Is €35 de prijs per paar of per stuk? Dit is nergens duidelijk en het lijkt bijna of het per stuk is, wat dan al niet zo een goede deal meer is. Ook staat er nergens iets over de specs: Homeplug standaard, snelheid, ... ?
EDIT: ok, specs staan er dus wel. G.hn op 1000Mbit.

Zelf heb ik al wat homepluggen getest en versleten. Altijd was er wel ergens een klein probleem dat uitgroeide tot serieuze bron van ergernis. Heb er nu eindelijk gevonden die op alle vlakken ok zijn. Ik kan er mijn 200Mbit Whoppa lijn mee voltrekken (weliswaar enkel op stopcontacten op dezelfde groep/zekering), ze zijn 100% stabiel met zeer lage latency (weliswaar na firmware downgrade) waardoor ook online gamen perfect gaat,.... Ik gebruik er 4 om dus 3 ruimtes te verbinden met de Telenet Gateway.
Het gaat om deze: https://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-pa8 ... country=BE . Een van de reviews is van mij voordat ik het packet loss probleem opgelost kreeg. Dit issue bleek nefast toen mijn zoontje online Plants vs Zombies begon te spelen. Maar is dus opgelost met een simpele fw downgrade.
Laatst gewijzigd door Tomby op 22 Jul 2017, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 22 Jul 2017, 09:14

Telenet gebruikt deze powerlines: http://www.comtrend.com/cgi-bin/int/db- ... hdbdisplay
€35/stuk vind ik best te doen, gezien de specs. Veel powerline-pakketten gaan snel richting €100.
Edit: blijkbaar al een stuk goedkoper geworden het laatste jaar. :-)

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor fieldoxide » 22 Jul 2017, 09:57

Bedankt voor de reacties alvast. Dus voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten. 35 euro per stuk.
Mijn ouders gebruiken hun computer enkel maar om te surfen en om te mailen, gamen doen ze op hun leeftijd niet meer. :-D
Dus als ik deze koop en hun elektriciteitsnetwerk is ok moet ik toch een 150 a 250 Mpbs halen?

Amazor
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Amazor » 22 Jul 2017, 10:07

Ik ben geen expert in powerlines en vermijd ze zelf liever zoveel mogelijk, maar 200 Mbps moet zeker mogelijk zijn als alle factoren meevallen. d.w.z. als de pc niet 50 meter verderop staat bij manier van spreken.
Zolang de kwaliteit van de verbinding stabiel is zal het hen niet veel uitmaken of ze aan 50 of 250 Mbps surfen denk ik, volgens hun gebruik. Als je ze vantevoren eens kan testen heb je niet veel risico.

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor fieldoxide » 22 Jul 2017, 10:15

Je kan ze blijkbaar gaan afhalen en indien ze niet voldoen mag je ze terugbrengen.
Er is blijkbaar een probeergarantie van 30 dagen op. Dus ik denk dat ik 1 van deze dagen ze ga afhalen in een Telenet winkel.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 22 Jul 2017, 12:42

Die 30d proefperiode is inderdaad een zeer grote plus, want problemen met powerlines treden niet altijd onmiddellijk op. Ook qua snelheid kan het soms bvb afhangen van andere toestellen. Vooral transfo's (zoals in tal van laders) kunnen de snelheid serieus negatief beinvloeden.
Afbeelding

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1287 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Berichtdoor raf1 » 22 Jul 2017, 12:49

fieldoxide schreef:Mijn ouders hebben een Telenet Wigo

fieldoxide schreef:Mijn ouders gebruiken hun computer enkel maar om te surfen en om te mailen

Past zo'n duur all-in abonnement dan wel bij hun verbruik? ==> http://www.bestetarief.be/

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Berichtdoor cadsite » 22 Jul 2017, 13:57

Ten eerste wat raf1 zegt en ten tweede, is er nood aan meer,beter,sneller?
Wat surfen en mailen lukt perfect, dus waarom investeren?

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor fieldoxide » 26 Jul 2017, 15:43

Vandaag even op bezoek geweest bij mijn ouders:
ze hebben de volgende set:
http://www.netgear.com/support/product/ ... .aspx#docs
Ik heb eveneens een speedtest uitgevoerd en de pc haalt een goede 47 Mbps wat voor surfen en wat mailen perfect voldoende is voor hun.
Toch vind ik het raar dat de snelheid niet hoger kan want volgens de specificaties kunnen deze Powerline adapters 500Mbps aan.
Misschien komt het omdat de modem op een andere fase is aangesloten in hun appartement?
Ik heb eveneens gezien dat hun netwerkkaart in de pc maar 100 Mbps aangeeft, hun pc is al een 6 tal jaar oud.
Dus ik vermoed dat ze dan met hun snelheid maar maximum 100Mbps halen indien ik de pc rechtstreeks aan de modem van Telenet zou aansluiten.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 26 Jul 2017, 15:55

Niet alleen andere faze (zou me zelfs verbazen dat op een appartement de stopcontacten op verschillende fazen zitten) maar vooral ook andere groep. Daardoor kan het een serieus verschil uitmaken op welke stopcontacten je ze stopt, al is het meestal natuurlijk wel zo dat alle dichtbij gelegen stopcontacten allemaal wel op dezelfde groep zullen zitten.
Met 500 Mbps pluggen in 4 stopcontacten ben ik destijds nooit hoger geraakt dan 90 Mbps en dat was de beste combinatie, ook op dezelfde groep. De slechtste combinatie haalde nog geen 20 Mbps. Erger nog, ik deed later een upgrade naar 1000 Mbps pluggen van hetzelfde merk, en de performantie bleef even slecht. Heb nu AV1200 pluggen (TP-Link 8015P) en daarmee kan ik mijn Telenet lijn voltrekken op de beste combinaties.
Afbeelding

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor fieldoxide » 26 Jul 2017, 16:17

Tomby schreef:Niet alleen andere faze (zou me zelfs verbazen dat op een appartement de stopcontacten op verschillende fazen zitten) maar vooral ook andere groep. Daardoor kan het een serieus verschil uitmaken op welke stopcontacten je ze stopt, al is het meestal natuurlijk wel zo dat alle dichtbij gelegen stopcontacten allemaal wel op dezelfde groep zullen zitten.
Met 500 Mbps pluggen in 4 stopcontacten ben ik destijds nooit hoger geraakt dan 90 Mbps en dat was de beste combinatie, ook op dezelfde groep. De slechtste combinatie haalde nog geen 20 Mbps. Erger nog, ik deed later een upgrade naar 1000 Mbps pluggen van hetzelfde merk, en de performantie bleef even slecht. Heb nu AV1200 pluggen (TP-Link 8015P) en daarmee kan ik mijn Telenet lijn voltrekken op de beste combinaties.

Ik bedoelde andere groep. :wink: En dit zou wel eens kunnen want de modem staat bij hun in de berging en de pc is aangesloten in mijn vader zijn hobbykamer.
Zou ik de snelheid hoger kunnen krijgen indien ik andere poweradapters zou plaatsen of gaat dit geen invloed op de snelheid hebben?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 26 Jul 2017, 16:58

fieldoxide schreef:Zou ik de snelheid hoger kunnen krijgen indien ik andere poweradapters zou plaatsen of gaat dit geen invloed op de snelheid hebben?

Vrij zeker dat het beter kan. Zoals ik al schreef is snelheid bij mij meer dan verdubbeld door te switchen naar AV1200. Maar ik zou ook gewoon eens proberen met die G.hn pluggen van Telenet, zeker omdat je ze gewoon 30d op proef kunt hebben, dus 0 risk. En ook wat anderen zeiden: waarom moet het zoveel sneller ? Voor wat mail, surfen, etc... is zelfs die 47 Mbps ruim voldoende en ze gaan wellicht niet merken van nieuwe pluggen die ineens 200 Mbps halen...
Afbeelding

Terug naar “Computers en randapparatuur”