Welke Router voor "veel" gebruikers

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jodeaal schreef:Het USB gedeelte zal ik dan ook maar laten vallen en misschien een kleine nas overwegen.
Ik begrijp dat de kenners (lees: gevorderden) jou een volwaardige NAS aanraden, in plaats van USB disk op een router.

Nochtans vind ik dat voor een "huis-tuin-en-keuken gebruiker" ook een "huis-tuin-en-keuken oplossing" te overwegen is.
We zijn er met zijn allen mee eens dat de TS geen echter router nodig heeft, maar wel een AP/switch

Vandaar dat een Wireless router, als AP ingesteld, toch ook een oplossing kan zijn, gezien hij toch graag zijn bestaande USB disk zou integreren in zijn netwerk.

Zelf heb ik ook een USB disk hangen aan mijn router (FritzBox), en ik ben daar uiterst tevreden over. Misschien niet zo snel, en niet zo'n uitgebreide lijst van opties, maar goed voor mijn gebruik.
  • - mijn router zorgt ervoor dat de USB disk uitgeschakeld wordt bij geen gebruik.
    - ik kan deze disk op al mijn apparaten in het lokale netwerk aanspreken (SMB).
    - ik heb enkele site-to-site VPN's tussen mijn router en deze van mijn kinderen, en ons vakantieverblijf. Vanaf al deze lokaties is de disk zichtbaar als netwerk drive.
    - Deze disk wordt ook gebruikt als mediaserver, alle media zijn via DNLA te streamen naar DNLA compatibele apparaten (Kodi, WMP, ...).
    - Via WedDAV kan ik de disk synchroniseren naar mijn Stack drive.
    - ik kan derden toegang geven tot mappen, of tot één bestand (via een link, beetje zoals een dropbox link), enz...
Een volwaardige NAS zal wel veel meer kunnen, maar met deze oplossing kan de TS toch al aan de slag en wat ervaring opdoen met een netwerk drive voor bestanden te delen, media te streamen ...

Ik hoor graag van de kenners waarom zij zo tegen deze oplossing zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Uit ervaring weet ik dat je zo'n oplossing maar voor een paar maanden een oplossing is, op lange termijn schakelen de meeste toch over op een volwaardig alternatief. Met een enkele disk heb je ook geen redundantie bijv en het is beperkt in gebruik. En hij dacht er initieel een ssd aan te hangen Wat dus zeker niet meer snelheid gaat geven. Zelf heb ik een synology router die je dus ook als nas kan gebruiken met bijna alle mogelijkheden die ze aanbieden op hun nas-segment, maar ik vind het hier net iets te weinig vermogen voor hebben om alles vlot te laten verlopen als je met veel gebruikers zit. en er lijkt bij velen een issue te zijn wat usb3 en de 2.4 GHz band betreft. Deze beide technologieën zouden elkaar storen.
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Lap....nu ik juist overtuigd was van een AP, kom jij met andere argumenten af om dit als "huis, tuin en keukengebruiker" toch niet te doen :lol:

Alles op een rij gezet blijf ik toch bij het standpunt om met een AP te werken en misschien later eens een "NAS" aan te schaffen middels het gebruik van een switch.
Ik had reeds een suggestie gehad voor een TP Link EAP 245, maar overweeg om de EAP 330 te nemen omdat die extra airtime fairness en beamfoaming heeft.
Het toestel zou ook een goed bereik hebben.

Zijn die twee opties het overwegen waard om dit duurdere toestel te nemen of is de meerwaarde nihil en volstaat de EAP 245 ruimschoots in een gemiddelde woning.

Er is ook een AP mét netwerkpoorten en toch een USB 3.0 poort, ook hier heb ik al eens naar gekeken nl de RP-AC68U.
Maar wéérom raadt men mij ten stelligste die USB poort af.
Maar uiteindelijk blijft dit toch een vrij compleet toestel (al las ik ook dat het niet zo betrouwbaar functioneert als die TP linken).

De keuze is boeiend, maar niet gemakkelijk...dankzij jullie (overigens heel gewaardeerde) argumenten.
Ik ben wél al veel wijzer geworden over dit onderwerp.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik raad dat af, omdat een router die als volwaardige AP kan dienst doen, en moeiteloos een aantal clients tegelijk kan bedienen, vaak duurder is dan een gewone AP.
Met oog op het budget, én de nood aan volwaardige wifi voor meerdere clients, ben ik bang dat een router ofwel niet gaat voldoen, ofwel te duur gaat uitkomen (gevolg van het compromismodel waarbij een toestel dat 3 functies uitoefent, geen van die functies volwaardig zal uitoefenen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jodeaal schreef:Lap....nu ik juist overtuigd was van een AP, kom jij met andere argumenten af om dit als "huis, tuin en keukengebruiker" toch niet te doen :lol:
Sorry dat ik je terug laat twijfelen
jodeaal schreef:Alles op een rij gezet blijf ik toch bij het standpunt om met een AP te werken en misschien later eens een "NAS" aan te schaffen middels het gebruik van een switch.
Goede beslissing :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

jodeaal schreef: Ik had reeds een suggestie gehad voor een TP Link EAP 245, maar overweeg om de EAP 330 te nemen omdat die extra airtime fairness en beamfoaming heeft.
Het toestel zou ook een goed bereik hebben.

Zijn die twee opties het overwegen waard om dit duurdere toestel te nemen of is de meerwaarde nihil en volstaat de EAP 245 ruimschoots in een gemiddelde woning.
Kunnen jullie hier een uitgesproken mening over geven...?
Is de EAP 330 een meerwaarde in een gewoon huis met 4 gewone (draadloze) gebruikers of volstaat de EAP 245 ruimschoots..?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Beamforming kan zeker zijn voordelen hebben voor beter bereik, dus raad ik deze wel aan.
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

ik heb na de talrijke reviews een beslissing genomen en ga TP link laten voor wat ze zijn.
Ik opteer voor een UAP-AC-LR van Ubiquiti.
Ik ga starten met één toestel en zal, indien de dekking te mager is, een tweede toestel bijplaatsen.
Ik denk dat dit een kwalitatief goede AP is die binnen een prijsrange vallen die aanvaardbaar is voor een gewone woning.

Ik heb eerst de UAP-AC-PRO overwogen, maar dit lijkt mij te zwaar voor het gebruik dat ik voorzie.
Ik wil tenslotte niet heel de straat voorzien van WIFI :roll:

Switchen, Nas of USB's zijn zorgen voor later....

Bedankt voor jullie zeer gewaardeerde reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”