Serial connection vraagje

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Omdat het allemaal zo ver weg zit voor mij:

Ik probeer in een HP2626 binnen te geraken via console.
De console port is een male db9.
Op mijn pc zit ook een male db9 (enfin, via een usb-serial adapter).

De vraag: kan dit rechtstreeks met mekaar geconnecteerd worden?
Ik gebruik momenteel twee cisco kabels, die allebei de db9 converteren naar een utp (rollover cable).
Die verleng ik dan met een gewone cat5 utp kabel (dedicated, no switch).

Normaal patch ik altijd gewoon cisco rj45 console connectors rechtstreeks op utp, en aan de andere kant van de patch (dedicated, passeert geen switch) steek ik de cisco kabel in mijn serial adapter.
Dat werkt perfect voor cisco.
Werkt dit ook als ik aan beide kanten een cisco kabel steek?
Ik krijg het effe niet aan de praat maar dat kan aan veel liggen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Als mijn geheugen me niet in de steek laat, is die pinout anders.

Je gaat voor die hp een nullmodem kabel nodig hebben normaal gezien.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is de cisco rollover geen nullmodem?

Ik word eerlijk gezegd een beetje onnozel van serial soms; je gebruikt dat net niet vaak genoeg om dat allemaal vlot te onthouden :-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

rollover is geen nullmodem

Afbeelding

https://en.wikipedia.org/wiki/Rollover_cable

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

ik dacht niet dat die cisco een nullmodem was...

Ik had indertijd 3 serial kabels liggen:
-Eentje voor cisco
-Eentje voor HP en 3com
-Eentje voor Extreme Networks

En alle andere dingen dat ik tegenkwam probeerde ik gewoon 1 van die, en er werkte altijd wel eentje normaal :P

Fyi: http://h20628.www2.hp.com/km-ext/conten ... -c00992717
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Thx; ik vreesde er al voor, omdat de verbinding male-to-male is.
Kennen jullie goeie rollover-nullmodem adapters?
Of nullmodem cables die (female)db9-utp connectors hebben?
Of gewoon nullmodem adapters die je op een standaard utp-upt (rollover) cable kan steken?


Bijvraagje: waarom heb je rollover cables nodig als je blijkbaar een rollover gewoon kan verlengen met een standaard utp cable?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Met serial communicatie heb je 2 mogelijke problemen:
  • 1) de pin configuratie.
    2) de instellingen: speed (uitgedrukt in baud), databits (7, 8 ), parity, stopbits. Bijvoorbeeld 8/N/1 (8N1) wil zeggen: 8 data bits, no parity, 1 stop bit.
Zoals hierboven gezegd, moet je in principe tussen 2 male DB9 een null-modem kabel gebruiken.
Deze zorgt ervoor dat het zend signaal (RxD) van de ene kant, met het ontvang signaal (RxD) van de andere kant verbonden wordt (en omgekeerd), idem voor de flow control signalen (DSR > TDR, CTS > RTS, en vice versa)

Wat de instellingen betreft: aan beide kanten moeten die gelijk zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, de settings idd ook, klopt.
Maar de vraag hier was over de fysieke kant (2 dingen tegelijk debuggen heeft geen zin), de settings had ik al gechecked :-)
En ipv mij zot te zoeken waarom het niet werkt, dacht ik snel effe de userbase knowledge base in te schakelen om alvast 1 ding te elimineren :-)

Het ding zou moeten functioneren op alles tot en met 115200/8/N/1.
Mijne frank was wss al sneller gevallen als cisco een gewone serial port zou gebruiken ipv utp (dat zou dan wss een female zijn); maar zonder die referentie was ik effe de kluts kwijt :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Normaal patch ik altijd gewoon cisco rj45 console connectors rechtstreeks op utp, en aan de andere kant van de patch (dedicated, passeert geen switch) steek ik de cisco kabel in mijn serial adapter.
Dat werkt perfect voor cisco.
Werkt dit ook als ik aan beide kanten een cisco kabel steek?
Ik denk dat het niet werkt omdat je 2 rollover cables met mekaar verbindt?
Als je 2 keer "over rolt" dan kom je weer bij het origineel uit, met andere woorden, je hebt toch een null modem tussenstuk nodig ...

Of zoek ik het te ver?

EDIT - Als je toch met een patch paneel werkt, is het eenvoudig op te lossen door de juiste paren te wisselen in het paneel?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen idee; kan je een rollover cable in een nullmodem veranderen door aan de utp kant draadjes te wisselen?
En zo ja, dewelke?

Ik vind het al verbazend dat je een rollover mag verlengen met een gewone utp, want die paartjes komen toch echt niet meer overeen aan de andere kant? En toch werkt dat blijkbaar.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als het goed is, is je utp toch gewoon een 'rechtdoor' kabel ? Dan komen die toch wel gewoon overeen ??
probeer eens met een cross-over UTP, 't zal ni werken :)

De pinlayout van de nullmodem staat hierboven, begin maar te puzzelen. met je cisco kabel (die tegenwoordig niet meer blauw maar geel is trouwens :) )


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De mijne zijn nog allemaal blauw ;-)

Ivm UTP... Ok, effe verward... Ben al te lang met netwerken bezig vandaag :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:kan je een rollover cable in een nullmodem veranderen door aan de utp kant draadjes te wisselen?
En zo ja, dewelke?
Niet moeilijk ...
Hieronder de "straight" Cisco rollover pin-out

Afbeelding

Je moet gewoon volgende paren wisselen in de RJ45:
  • TXD > RXD (3-6)
    CTS > RTS (1-8)
    DSR > DTR (2-7)
    Ground blijft (4-5)
Dus niet dezelfde wissel als tussen een straight UTP en een crossover cable.
De paren hebben niets met ethernet te maken ...
ITnetadmin schreef:Ik word eerlijk gezegd een beetje onnozel van serial soms; je gebruikt dat net niet vaak genoeg om dat allemaal vlot te onthouden :-)
Waar is de tijd? Vroeger hadden we niet anders om te communiceren tussen onze PC en randapparatuur (vb modem) :-) .
Mijn Ackermann ISDN telefooncentrale (1996) kon ook alleen via een RS232 verbinding geprogrammeerd worden ...

En in de plaats van CTS/RTS (ready to send / clear to send) flow control signalen bestond ook nog het XON/XOFF protocol.
Hiermee verstuurde je printer een "XOFF" character naar de PC als hij niet meer kon volgen, de PC wachtte tot er een "XON" signaal kwam om terug data door te sturen :-) .

(sorry lichtjes off-topic) :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kheb dus een tussenstuk gemaakt voor 2 cisco cables.

Aan de ene kant:
orangewhite-orange-greenwhite-green-bluewhite-blue-brownwhite-brown

aan de andere:
orange-orangewhite-green-greenwhite-blue-bluewhite-brown-brownwhite

Dat zou dan toch moeten kloppen?
Ik krijg alvast niet veel zinnige data erdoor; eerder wat onleesbare tekentjes, wat wel al meer is dan de vorige keer.
Zucht, uiteraard ben ik ook niet zeker dat die switch nog wel goed werkt, wat het debuggen niet makkelijk maakt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

onleesbare tekens ? speed al eens aangepast ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Aan de ene kant:
orangewhite-orange-greenwhite-green-bluewhite-blue-brownwhite-brown
Ik neem aan dat je hier de volgorde bedoelt in een RJ45?
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Gezien je voor de nullmodem de volgende paren moet wisselen:
3>6, 1>8, 2>7, 4=5

is het aan de andere kant dus volgens mij:
8 - 7 - 6 - 4 - 5 - 3 - 2 - 1 (4-5 of 5-4 maakt niet uit, ze liggen samen aan de GND)

m.a.w: brown-brownwhite-blue-bluewhite-green-greenwhite-orange-orangewhitee

Of:
neem een gewone UTP kabel, snij er langs de ene kant de RJ45 stekker af, en monteer een nieuwe stekker door gewoon de volgorde om te keren :wink:
Of als je zo'n flat kabel hebt (alle 8 paren adres naast mekaar), zet de andere stekker er omgekeerd op?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is alleszins niet conform de info die ik hierboven had gekregen van jou.
Daar staat de nummering op de rj45 als 36817254, die ik dan moest wijzigen naar 63182745 voor nullmodem.

Het maakt niet echt uit wat je aan de ene kant steekt, zolang aan de andere kant de draadjes juist gewisseld zijn.
Dus heb ik de draadjes per 2 gewisseld, om zo van 36817254 te geraken bij 63182745.

Heb ik instructies dan zo verkeerd verstaan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

We begrijpen mekaar heel waarschijnlijk verkeerd ...

Mijn instructies waren: je moet in de RJ45
  • 1 en 8 wisselen (CTS > RTS)
    2 en 7 wisselen (DSR > DTR)
    3 en 6 wisselen (TXD > RXD)
De cijfers hierboven zijn de pin nummers in de RJ45 (8P8C)!

Wat jij gedaan hebt volgens mij is:
  • 1 en 2 gewisseld (orangewhite-orange)
    3 en 4 gewissled (greenwhite-green)
    5 en 6 gewissled (bluewhite-blue)
    7 en 8 gewisseld (brownwhite-brown)
ITnetadmin schreef:Kheb dus een tussenstuk gemaakt voor 2 cisco cables.

Aan de ene kant:
orangewhite-orange-greenwhite-green-bluewhite-blue-brownwhite-brown.
Misschien eens duidelijk maken wat je hiermee bedoelt, want je zet hier geen pin nummers bij.
Vandaar het misverstand ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aah, dat zijn de pinnummers.
Ik heb gewoon op de tekening gekeken waar de nummertjes stonden, en dan jouw wissel uitgevoerd.

Aangezien ze op de tekening in volgorde 3-6-8-1-7-2-5-4 stonden, heb ik gewoon een kabel met draadjes gemaakt, en aan de andere kant de sequence omgewisseld volgens de instructies, dus 3>6 etc... Dus eigenlijk per twee gewisseld.
Aan de ene kant was mijn draadvolgorde
Orangewhite
Orange
Greenwhite
Green
Bluewhite
Blue
Brownwhite
Brown

Wat dus aan de andere kant dit werd:
Orange
Orangewhite
Green
Greenwhite
Blue
Buewhite
Brown
Brownwhite

Ik snap niet wat er onduidelijk kan zijn aan mijn kleuropsomming? Dit zijn gewoon de draadjes van een standaard cat5 cable opgesomd in de volgorde waarin ik ze gestoken heb per fiche.

Sorry, maar dat schemaatje van die Cisco rollover cable is daar totaal onduidelijk in.
Daar staan de draadjes in volgorde 3-6-8-1-7-2-5-4 aangeduid. Ik ben ervan uitgegaan dat dat de startpositie was (dus de utp connector bekabeling in volgorde geplaatst), en dat ik dan 3-6 moest wisselen, alsook 8-1 en 7-2.
Wat dus neerkomt op wisselen per paartje.

Nu besef ik dat dit wss puur een logisch schema is, en geen fysisch.

Als ik het dus goed voorheb, moet ik aan de tweede kant gewoon een 568B steken met de fiche achterstevoren gemonteerd.
Nu is het duidelijk, maar dat schemaatje heeft me totaal op het verkeerde pad gebracht :-)

EDIT: en tis gelukt :-)
Met 2 cisco kabeltjes en een geknutselde utp adapter een nullmodem kunnen maken.

Nu ook nog eens een mannelijke seriele db9 vinden, want dat heb ik blijkbaar nog niet in de collectie; we zijn goed op weg maar nog niet aan de eindstreep :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Sorry, maar dat schemaatje van die Cisco rollover cable is daar totaal onduidelijk in.
Nu besef ik dat dit wss puur een logisch schema is, en geen fysisch.
Dat was inderdaad het misverstand
Ik vond dat dat schemaatje van die Cisco rollover cable anders wel heel duidelijk :wink:
ITnetadmin schreef:EDIT: en tis gelukt :-)
Met 2 cisco kabeltjes en een geknutselde utp adapter een nullmodem kunnen maken.
Gefeliciteerd :-D
Blij dat we konden helpen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat wel.
Maar nu doet mijn USB-serial converter moeilijk.
De verbinding bevriest gewoon, zowel op de nieuwe nullmodem als op een gewone link naar een cisco, die hiervoor uren kon open blijven.
Nu moet ik om de 2 minuten mijn usb-serial uittrekken en terug inpluggen.
Ik heb toch niks kapotgemaakt met die foutief bekabelde adapter te steken hoop ik?
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Opgelet voor de voltages: USB serial is gewoonlijk 3.3/5 volt (TTL), maar een traditionele RS-232 verwacht in de buurt van 12v. Met te hoge input voltages zou je USB serial kapot kunnen gaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Maar de serial heeft tot nu toe altijd goed gewerkt op bv mijn ciscos.

Ik ben een beetje bang dat de foutief bedrade nullmodem adapter brokken heeft gemaakt, want sindsdien valt de verbinding om de 2 min weg, en enkel het uitpluggen en terug inpluggen van de usb kant werkt (maar is vervelend want dan verliest putty zijn com poort en moet je dus elke keer herverbinden).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

bdeblier schreef:Opgelet voor de voltages: USB serial is gewoonlijk 3.3/5 volt (TTL), maar een traditionele RS-232 verwacht in de buurt van 12v. Met te hoge input voltages zou je USB serial kapot kunnen gaan.
In de USB naar serial adapter zijn de pinnen niet zomaar doorverbonden, maar zit er elektronica die er moet voor zorgen dat de signalen van de RS232 poort omgezet worden naar USB.
De RS232 standaard voorziet een spanning die kan variëren van 3 volt tot max 25 volt, en de elektronica in de interface zou met die spanningen moeten kunnen omgaan ...

Misschien dat een verkeerd gemaakte null-modem kabel schade kan veroorzaken, omdat spanningen dan geleverd worden op de verkeerde pinnen? Hoewel een rs232 interface kortsluitvast zou moeten zijn ...
ITnetadmin schreef:De verbinding bevriest gewoon, zowel op de nieuwe nullmodem als op een gewone link naar een cisco, die hiervoor uren kon open blijven.
Nu moet ik om de 2 minuten mijn usb-serial uittrekken en terug inpluggen.
Misschien ligt de oorzaak toch elders (instellingen? te weinig spanning/stroom op de USB om de RS232 te voeden?)

Als je eens wilt testen, ik heb hier nog wel zo'n adapter liggen (en ook een female/female null-modem kabel):
  • - usb/serial in de PC
    - female einde van de null-modem in de HP console
IMG_20170725_134545.jpg
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aangezien de problemen opdoken letterlijk nét na het testen en gebruik van mijn nullmodem adapter kabeltje, vrees ik er enigszins voor.
Het blijft uiteraard raar dat een simpel uittrekken en terug insteken van de usb kant ervoor zorgt dat alles terug werkt gedurende 2 minuten.
Om grondig te zijn moet ik de laptop ook ns herstarten, maar aangezien ik normaal hibernate kies en veel dingen heb openstaan, is dat altijd een klus op zich om alles dan terug te heropenen exact waar ik bezig was.

Offtopic: ik heb ook zo ns een usb-ide adapter gehad die stopte met werken net na ik per ongeluk de ide fiche ondersteboven had gestoken (ja, dat uitsteeksel dat dit moet voorkomen was iets te klein en de oude hdd had wat teveel marge op zijn fiche en het paste zonder problemen). Het zou dus altijd wel kunnen. Ik test nog een restart en laat iets weten.
(de module snel in een andere pc testen heeft niet veel zin. Dat is zo'n ding waar windows geen drivers voor vindt, en dan moet ik het cd'tje terug gaan zoeken)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Eigenlijk maak je het jezelf nogal moeilijk met deze verbinding, die - als ik het goed begrijp - nu uit 5 of 6 stukken bestaat:
  • - vanaf de console een cisco rollover kabel (van DB9 naar RJ45).
    - hierop een normale UTP kabel (2 * RJ45), wellicht met een RJ45 connector.
    - aan de andere kant van de UTP kabel, de zelf gemaakt RJ45 connector met de null-modem configuratie.
    - hierop terug een cisco rollover kabel (van RJ45 naar DB-9).
    - en hier nog de serial/USB adapter naar jouw PC.
De eenvoudigste oplossing is volgens mij (zie foto in mijn vorige post):
  1. een USB/serial adapter.
  2. een goede (2* DB9 female) null-modem kabel (in alle lengtes verkrijgbaar).
Met deze combinatie heb ik vorige week nog mijn SAT receiver (SAB Titan III Combo) terug tot leven geroepen, na een mislukte firmware update.
Het werkt dus :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hoelang is het geheel van verbindingen. Uit ervaring weet ik dat zo'n ineengeknutselde dingen maar over een paar meter werken , zeker als je twistingen in de utp kabel voor overstraak zorgt tussen bepaalde pinnen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, het is gewoon iets dat ik liggen had om mij te depanneren, ipv een nieuwe kabel te moeten gaan kopen.
Ht voordeel van de netwerkkabel is dat ik 1) meer controle heb over de lengte, en 2) de opstelling kan gebruiken over bestaande patchbekabeling.
Uiteraard zou een directe db9 to utp inverted (nullmodem) iets makkelijker zijn, want die idiote cat to cat connectors zijn veel te fragiel, maar het is dan ook bedoeld als quick fix opstelling.
En tegelijk is het nuttige kennis moest ik ooit ergens een nullmodem nodig hebben en niet bijhebben :-)

Het geheel is een 10tal meter, en werkte perfect hiervoor (op een cisco mee gewerkt).
Nu valt hij na enige minuten uit. De laptop is intussen herstart.
Ik merk dat als ik hem op een andere usb poort steek (dan ziet hij hem als com5 ipv com3), dat het dan langer stabiel blijft (veel langer, maar ik ben nog aan het testen hoelang).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”