goedkope hdd's

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Weet iemand ergens waar je én vrij goedkoop hdd's kan kopen én ze ecocheques aanvaarden?

enerzijds kan ik naar bv coolblue, maar dan moet je dus tot aan de winkel (niet in mijn buurt), en betaal ik voor de schijven dat ik nu zoek € 442,97 euro terwijl ik ze in nederland kan vinden voor 375... verschil van bijna 70 euro + naar daar rijden vind ik dan toch wel weer redelijk veel.

dus, iemand voorstellen voor waar ik mijn schijven aan een goede prijs en liefst met ecocheques kan halen?
meer specifiek deze 3:

WD Red WD40EFRX 4 TB (voor in NAS)
Seagate IronWolf ST4000VN008 4 TB (voor in NAS - 2 verschillende zodat je geen 2 tegelijk hebt die failen)
Samsung 850 EVO 250 GB 2,5 inch (laptop upgradeje)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je kan altijd in de Tweakers.net pricewatch kijken (echocheques ga je er wel niet vinden... in theorie mag dat zelfs niet).

Waarom zou je trouwens naar Nederland rijden... de meeste webshops verzenden gewoon naar België.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

r2504 schreef:Waarom zou je trouwens naar Nederland rijden... de meeste webshops verzenden gewoon naar België.
nee, als ik de schijven in nederland bestel is dat gewoon met verzending idd.
maar voor die ecocheques te gebruiken zou ik tot bij coolblue moeten rijden, en das niet om de hoek
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Waar staat er dat je HDD's met ecocheques kunt kopen blij Coolblue?

https://www.coolblue.be/nl/advies/betal ... ecocheques
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

kan je idd niet, maar dan komt er ook een nieuwe tv :) (de huiidige heeft een verbruik van 130w, degene die ik op het oog heb 30w)

soit, ik denk inderdaad dat ik niet beter ga vinden dan de schijven in nederland te bestellen en dan even naar coolblue voor de tv,
gezien die blijkbaar niet zo eenvoudig te vinden is op andere shops (en ik toch echt eentje wil dat zuinig is nu)
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Bij mijn weten zijn HDD's het goedkoopst bij Amazon.de (Duitsland). Over het algemeen is storage daar het voordeligst.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

BertG3 schreef:Bij mijn weten zijn HDD's het goedkoopst bij Amazon.de (Duitsland). Over het algemeen is storage daar het voordeligst.
niet dus, de WD is er duurder en de seagate is er maar een paar cent goedkoper.
denk dat ik met mobile-harddisk.nl het laagste ga hebben (en ze staan ook op tweakers, dus dat verhoogt mijn vertrouwen er wel in want had er nog nooit van gehoord)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Interessant topic.
Nu de groottes van HDDs niet meer vooruit gaan (Moore's law staat stil hier), en de prijzen per TB dus ook niet zoveel meer dalen, wordt het stilaan een miserie om voldoende capaciteit te voorzien.
Tot de SSDs de HDDs ingehaald hebben qua capaciteit, is het dus wat behelpen met 1 en 2TB disks.

Terwijl ik vroeger altijd de backup techniek "koop een HDD met dubbele capaciteit en kopieer de oude erop" toepaste (cheap and effective) en de prijzen van HDDs altijd zo rond de 100-150 zaten voor de moderne modellen (dus elke 2 jaar dezelfde prijs voor dubbele capaciteit).

Het vinden van goedkopere HDDs die toch geen brol zijn is momenteel dus belangrijk :-)


PS: nee, ik tel Helium disks niet mee. Dat gaat toch vervliegen en heeft dus weinig tot geen nut in een prive omgeving als long term storage disk. Effe een paar jaar doorbijten nog en de SSDs zitten aan de 4TB voor een redelijke prijs.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

BertG3 schreef:Bij mijn weten zijn HDD's het goedkoopst bij Amazon.de (Duitsland). Over het algemeen is storage daar het voordeligst.
Die verzenden weliswaar niet naar BE.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

AndRo555 schreef: Die verzenden weliswaar niet naar BE.
Dat varieert, en ja dat is bij momenten behoorlijk frustrerend. ( Dan loop je gewoon .fr .co.uk .it ... af)

Die red op harddisk en de rest op .fr ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

9livesuni schreef:Die red op harddisk en de rest op .fr ?
ik was even enthousiast : de seagate zou op amazon.fr 116 euro kosten... maar is enkel voor prime... dus weer niet interessant
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Splitter schreef: ik was even enthousiast : de seagate zou op amazon.fr 116 euro kosten... maar is enkel voor prime... dus weer niet interessant
Je gratis proefperiode al verbruikt?
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Splitter schreef:ik was even enthousiast : de seagate zou op amazon.fr 116 euro kosten... maar is enkel voor prime... dus weer niet interessant
9livesuni schreef:Je gratis proefperiode al verbruikt?
Ook wat ik dacht. Je kan je met verschillende e-mailadressen zo vaak inschrijven als je wil, met dezelfde creditcard.

Ikzelf ben ook Prime en haal er absoluut mijn voordeel uit! Veel artikelen die niet kunnen verstuurd worden naar België, kunnen dat plots wel met Prime, en ik heb ook nog nooit voor iets verzendkosten moeten betalen sindsdien.
Dan haal je niet enkel uit Amazon, maar ook uit de Prime-investering heel wat voordeel.

Maar voor sporadisch gebruik zou ik gewoon met een vals e-mailadres een Prime-account aanvragen.
Zeg Prime wel meteen op na het registreren: het blijft nog de volle maand lopen, maar zal zich dan niet automatisch hernieuwen volgende maand en zo je rekening leegplunderen. :P
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

ITnetadmin schreef:Interessant topic.
Nu de groottes van HDDs niet meer vooruit gaan (Moore's law staat stil hier)
Hoezo? Er zijn toch redelijk hoge capaciteiten die nog niet zo lang bestaan? Voor minder dan 300 Euro koop je een Seagate 8TB IronWolf, en die zijn er van 10TB ook. Die hoge capaciteiten zijn wel nog duur, maar ik verwacht wel dat dat nog zal zakken en dat er nog hogere komen (al dan niet in een andere vorm). Een verdubbeling elk jaar zal het niet meer zijn, dat niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb jij al ns nagedacht over hoelang we al op de 1/2(/4) TB disks zitten als standaard grootte?
We hadden allang in de 32/64/128 buurt moeten vertoeven als de normale evolutie had standgehouden.
HDDs zitten een beetje in een crisis, want ze krijgen moeilijk nog meer capaciteit in dezelfde form factor ingeduwd.
De meeste grotere disks tegenwoordig (8+TB) zijn Helium disks.
Of er komt een andere breakthrough, of we zien zo langzaam HDDs op hun einde lopen.
Als de SSD de HDD inhaalt, is het er quasi gedaan mee.

Maar intussen moeten we effe doorbijten en bij de 1/2/4 disks blijven hangen.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

MClaeys schreef:
ITnetadmin schreef:Interessant topic.
Nu de groottes van HDDs niet meer vooruit gaan (Moore's law staat stil hier)
Hoezo? Er zijn toch redelijk hoge capaciteiten die nog niet zo lang bestaan? Voor minder dan 300 Euro koop je een Seagate 8TB IronWolf, en die zijn er van 10TB ook. Die hoge capaciteiten zijn wel nog duur, maar ik verwacht wel dat dat nog zal zakken en dat er nog hogere komen (al dan niet in een andere vorm). Een verdubbeling elk jaar zal het niet meer zijn, dat niet.

PS 308,55incl. btw ( die 255 was oznder btw :-D )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Of er komt een andere breakthrough, of we zien zo langzaam HDDs op hun einde lopen.
Als de SSD de HDD inhaalt, is het er quasi gedaan mee.
Ik heb ondertussen al klanten die full SSD werken... met dergelijk speelgoed.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Voor de snelle beslissers:

https://www.alternate.de/Seagate/ST8000 ... ent=search

Net 2 stuks in order gezet: de Seagate ST8000AS0002 8 TB voor 204,90 € per stuk
Bij de groothandel in Duitsland nog duurder!!!!

Dat is dus spotgoedkoop in functie van prijs per gigabyte.

Wil je geen SMR schijf, dan kan je ook nog de 3TB PMR nemen net er onder, omgerekend zou die in 8 TB dus 220 euro kosten, of de prijs van de seagate buiten de actie. Intenso schijven zijn eigenlijk Hitachi (HGST) en HGST heeft de hoogste betrouwbaarheid normaal.

Update: wij Europeanen worden weer flink genaaid als het op IT aankomt. Zelfde drive maar nu in zo'n plastic kastje:

153,99 $ (drive met kastje en voeding + kabeltle) ipv 204,90 € (zelfde drive maar los)
Bijlagen
euro screwed.png
intenso.png
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Inderdaad, das een bekende methode externe hdd's kopen en de hdd's er uit halen want dat is goedkoper dan interne hdd's kopen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

lanadekat schreef:Inderdaad, das een bekende methode externe hdd's kopen en de hdd's er uit halen want dat is goedkoper dan interne hdd's kopen.
Serieus? Ook met die auvibel taks?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Alternate duitsland wil die prijs van 204.X voor 8TB seagate enkel aan particulieren geven, niet aan B2B

Pech, dan geen sale.
Bij de groothandel wel goedkoper dan consumer price nu.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Serieus? Ook met die auvibel taks?
Bij mijn weten betaal je Auvibel op eender welke disks, maakt niet of ze intern of extern zijn.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef:
ITnetadmin schreef:Serieus? Ook met die auvibel taks?
Bij mijn weten betaal je Auvibel op eender welke disks, maakt niet of ze intern of extern zijn.

Enkel op externe. Auvibel is een hypocriete taks van onze lieve overheid

https://nl.wikipedia.org/wiki/Auvibel-taks#Kritiek
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”