Mining rig bouwen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Beste UB'rs,

Graag zou ik beetje willen gaan mee minen maar met het oog op als het tegenvalt dat ik er toch nog iets mee kan gaan doen met die gebouwde pc.

Ik zat te denken aan zo goedkoop mogelijk.
CPU:
MOBO:
GPU:
Voeding:
HDD/SSD:


Iemand die zelf al build heeft of een goed idee?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Bedoel je bitcoin? Is het niet zo dat je tegenwoordig onmogelijk uit de kosten kan geraken als individu? (energiekost veel hoger dan de opbrengst)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zou niet voor bitcoin gaan maar voor de kleinere muntjes
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

GPU mining is niet dood, zeker niet.

Er zijn vele andere coins, als je eenvoudig wilt minen kan je via bv https://www.nicehash.com/ werken. Deze verkoopt jouw hash power aan anderen, je krijgt iets 'minder' maar de nicehash miner gaat altijd de coin minen waar de meeste profit in zit. Je krijgt BTC's uitbetaald.

https://www.reddit.com/r/NiceHash/
https://www.reddit.com/r/gpumining/
https://www.reddit.com/r/EtherMining/

Nu zijn velen vooral Ethereum aan het minen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik kan het eigenlijk niet aanraden:
- België is er het land niet voor, 27 cent per kWh
- Geen voorraad van GPU's meer -> hoge prijzen
- Een crash kan altijd gebeuren
- Veel concurrentie

Wat ik wel kan aanraden: Mocht er een crash gebeuren even lekker een goedkope 2dehands GPU kopen :)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Het is vooral om te proberen, mijn ander probleem welke software, heb al een wallet (die meerdere ondersteund )

Zal bvb minergate passeren maar die lijkt allesbehalve efficiënt te werken
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Ik volg bitcoin en de rest totaal niet meer, maar kwam dit net tegen:
http://www.cnbc.com/2017/06/22/ethereum ... trade.html
Victory Not Vengeance
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Momenteel wordt er veel gemined op ethereum maar de difficulty is de afgelopen maand verdubbeld, voor profit ben je dus eigenlijk al te laat...

Als je het gewoon wilt doen voor de hobby... Er zijn nog tal van andere coins die nu nog vrij goedkoop staan maar later kunnen exploderen in waarde :-)
Heb je een budget in gedachte? Je kan in principe heel zot gaan met rigs die 6+ GPU's hebben of veel simpler een pc met 3 gpu's.

In ieder geval wat richtlijnen:
-> CPU goedkoopste op de markt, snel moet het niet zijn
-> GPU best naar AMD kaarten kijken maar dit hangt sterk af van de coins die je gaat minen!
-> MOBO dit moederbord moet minstens het aantal pci-e poorten hebben dat je aantal GPU's is. 1x poorten kunnen makkelijk via een riser een gpu voorzien.
-> PSU: Neem hiermee een marge, je wilt niet dat je systeem uitvalt doordat een OCP terwijl je op vakantie zit. Minimaal bronze rating, dat betekend dat ie gekeurd is op stabiliteit. Gold en platinum of andere ratings hebben geen meerwaarde. Die tientallen euro's dat zo'n zuinigere voeding kost zijn de procentpunten op energiebesparing zeker niet waard!
-> HDD/SSD: gewoon iets dat je nog hebt liggen? En anders het goedkoopste. SSD is geen meerwaarde, veel zal je niet moeten booten. Een SSD is zuiniger maar de 10 euro dat dit bespaard op jaarbasis is ook niet een decision maker..

Koop nieuw! Instabiliteit is vreselijk frustrerend om mee te werken. Je multi-gpu config zal namelijk al genoeg doen wankelen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

gunmaster schreef:Momenteel wordt er veel gemined op ethereum maar de difficulty is de afgelopen maand verdubbeld, voor profit ben je dus eigenlijk al te laat...
Weet ik zo niet, rigs op NiceHash (deze verkopen jouw hashrate) draaien van ervoor evenveel dollar/euro als na de hogere difficulty en de gedaalde BTC/ETH price Dit mede door andere coins.

gunmaster schreef:-> GPU best naar AMD kaarten kijken maar dit hangt sterk af van de coins die je gaat minen!
Juist niet! AMD kaarten zijn vooral goed voor Ethereum, terwijl dat de nvidia kaarten vaak beter presteren in watt/GH of watt/MH. Hierbij ook een grotere resale value dat er waarschijnlijk voor gaat zijn dan die AMD's waarmee de markt overspoelt gaat worden.
gunmaster schreef: -> PSU: Neem hiermee een marge, je wilt niet dat je systeem uitvalt doordat een OCP terwijl je op vakantie zit. Minimaal bronze rating, dat betekend dat ie gekeurd is op stabiliteit. Gold en platinum of andere ratings hebben geen meerwaarde. Die tientallen euro's dat zo'n zuinigere voeding kost zijn de procentpunten op energiebesparing zeker niet waard!
Stroom is gigantisch duur, als je zo voor 10+kW rig hebt staan dan gaat die 5-10% meer power het echt wel doen :-) Uiteraard moet je de gold voeding juist belasten op de meest efficiënte wattage, ook belangrijk.

Een mining rig is niet zozeer de aankoop kost het probleem, maar de running costs, die ga je minimaal 3 maand moeten laten draaien voor je iets van geld zou kunnen zien. Meeste draaien deze snel een jaar, er komen telkens genoeg coins op de markt om dit vol te houden. (afhankelijk van je stroomkost) Dus het doel is, de stroomkost naar beneden te halen. Uiteraard kan je ook zoals sommige gokken op een onbekende coin en hopen dat deze gaat stijgen ooit.

Moest het trouwens niets opbrengen dan zouden er dagelijks geen 1000d'en GPU's online komen in die grote mining facility's. Zelf heb ik ook alleen maar positieve ervaring met BTC of enige Altcoin te minen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Tim.Bracquez schreef:Weet ik zo niet, rigs op NiceHash (deze verkopen jouw hashrate) draaien van ervoor evenveel dollar/euro als na de hogere difficulty en de gedaalde BTC/ETH price Dit mede door andere coins.
Ik heb het ook over Ethereum specifiek niet over minen met nicehash of andere coins.
Tim.Bracquez schreef:Juist niet! AMD kaarten zijn vooral goed voor Ethereum, terwijl dat de nvidia kaarten vaak beter presteren in watt/GH of watt/MH. Hierbij ook een grotere resale value dat er waarschijnlijk voor gaat zijn dan die AMD's waarmee de markt overspoelt gaat worden.
AMD kaarten zijn altijd het merk of choice geweest van miners, ook zo bij bitcoin en andere populaire crypto's. Kijk maar naar hoe vaak AMD kaarten out of stock zijn bij plotse waarde vermeerderingen. Nvidia kaarten presteren wel sterk bij sommige coins zoals zcash en je kan hier profit uit slaan maar de kapitaal kost per performance is doorgaans veel groter. Ze zijn niet bepaald zuiniger, dat hangt gewoon af van coin tot coin. Maar over het algemeen ben je bij Nvidia duurder uit wat de winstgevendheid enorm verkleint.
Tim.Bracquez schreef:Stroom is gigantisch duur, als je zo voor 10+kW rig hebt staan dan gaat die 5-10% meer power het echt wel doen Uiteraard moet je de gold voeding juist belasten op de meest efficiënte wattage, ook belangrijk.
Dat hangt af van je afschrijvingsperiode, typisch ligt dat bij cryptomining op < 6 maanden, zeker omdat er zoveel veranderd op korte termijn. Men houdt de kapitaalkosten liever klein. Is de meerwaarde van die betere voeding minder dan de energiekost over die termijn? Dan kan je die beslissing maken. Maar besef dat een gold en bronze maar 4% schelen in efficiency. Je kan beter je moeite steken in het tweaken van de GPU's (clocks verlagen, undervolten). En een goeie energieleverancier zoeken! Ik mine zelf ook en betaal gemiddeld 22 €cent/KWh. Om even een kijk in mijn investering te geven, energiekosten op 1 jaar running zijn ongeveer evenveel als de kapitaal investering. Dat vind ik een vrij mooi ratio.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

gunmaster schreef: Maar over het algemeen ben je bij Nvidia duurder uit wat de winstgevendheid enorm verkleint.
Best even je spreadsheet met berekeningen aanpassen met recente gegevens en praktijk testen. Juiste memory / kaart combo doet wonderen :banana:
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Bedankt voor de informatie!

Een vriend heeft bij een rig gekocht met 3x 1050ti.
Jammer genoeg woont hij in NL ik in BE maar vanavond ga ik is meekijken bij hem en hopelijk steek ik er wat van op.

Heb gisteren op men pc met 1gpu ( game pc ) gtx970 wat geprobeerd, windows ging er toch opnieuw op vandaag.
Heb jammere was dat de anti virus ccminer,claymore,.. allemaal virussen zegt hij ws rep1 opzich niks mee maar dan trojan en co.

Opzich de rig bouwen zal makkelijk gaan.
Welke software is het moeilijke omdat er voor elke munt wel iets anders is
Iemand hier ervaring mee?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

buthead schreef: Welke software is het moeilijke omdat er voor elke munt wel iets anders is
Iemand hier ervaring mee?
Hier kan je berekenen wat je moet minen: https://whattomine.com/

Zelf zou ik gewoon https://miner.nicehash.com/ gebruiken, deze heeft al die coins ingebouwd en gaat gewoon afhankelijk van de markt de coin minen die het meeste opbrengt!
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Lijkt wel handig, als je ziet hoeveel die sci per drag opbrengen tot 51$ :O
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”