UPS bij generator

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tanguy
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:58

Hallo,

Voor in een vakantiewoning is er nood aan een kleine UPS.
De elektriciteit is er opgewekt via een gezamelijke generator, maar blijkbaar is het daar normaal dat die af en toe wegvalt.
Het wegvallen betreft een 5tal minuten.

Welke mogelijkheid is er om een ups te kopen die géén onderbreking geeft,
want naast de pc+scherm moet ook de modem op de ups hangen.

Blijkbaar is er al ooit een ups geweest, maar bij het overnemen van de toevoer gaf de modem onderbreking omdat het omschakelen te lang duurde. (Fractie van een seconde...)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Is dat nu niet net de taak van een ups, de stroomtoevoer overnemen?
Tanguy
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:58

cadsite schreef:Is dat nu niet net de taak van een ups, de stroomtoevoer overnemen?
Zeer correct, maar vermoedelijk zit er dus nogal wat verschil in snelheid.

Daarom dus de vraag naar welke types er zijn en welke ongemerkt de stroomtoevoer overnemen
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

je moet géén simpele UPS hebben (die schakelen met een paar ms vertraging, dus onderbreking)

zoek liever naar een "no break" of "online" UPS, daar heb je dat probleem niet.

een gewone simpele (cheap-ass) ups doet: stroomnet => batterij en stroomnet => toestellen.
met het (ineens) wegvallen van de stroom moet die dan vervolgens nog gaan schakelen.
een no break doet het anders: stroomnet => batterij => toestellen, oftewel: je batterij is altijd actief in de rij, en moet niet omschakelen.

het kan dat ik het niet helemaal correct of een beetje te simplistisch heb voorgesteld hier, maar dat is het wel in grote lijnen.
verder moet je ook kijken wat voor load je erop steekt natuurlijk.

edit: deze doet wat je wil https://netwerkproducten.com/webshop/pr ... 45900.html
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

... maar is die zwaar genoeg? 1350W lijkt me niet zoveel.
Computer(k)nul
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je spreekt van de double conversation UPS.
Een DC bar (met accu pack) is de kern, men maakt er 230Vac uit en de inkomende Vac maakt 48Vdc (DC bar).
Bij goedkope modellen is die laatste conversie eigenlijk alleen maar gelijkrichting en daar kan een generator niet tegen gezien spanning en stromen geen sinussen meer zijn

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een korte onderbreking van pakweg 5 ms is geen enkel probleem.
De meeste toestellen bevatten genoeg condensatoren om deze fractie probleemloos te overbruggen.
Natuurlijk bestaan er UPS'en die deze kortstondige onderbreking niet hebben, maar dat is natuurlijk prijzig.

Ik heb hier nog een afdanker UPS staan, die mag je eventueel wel eens gebruiken om te testen.
Van waar ben je?

Ik lees modem, over welk tijdperk spreek je dan?
Ik meen me onze oude externe 56K modem nog te herinneren, deze werd gevoed door adapter met wisselspanning op de uitgang.
Waarschijnlijk werd intern de wisselspanning ook voor andere doeleinden gebruikt dan enkel te voeden.
In zo'n toepassing is een onderbreking vast niet welkom natuurlijk.


Ohja, volgens mij zijn sommige reacties overdreven hier...
Wat ze vergeten is dat bij kortsluiting ook de spanning kortstondig 0 is (in theorie).
Heb jij het al geweten dat bij het trippen van een automaat ook andere toestellen uitvallen waarbij de automaat gewoon in blijft?
Nee... net omdat 5 ms zowat de reactietijd van een kleine automaat bij kortsluiting is en de meeste toestellen daar wel tegen kunnen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Sinna schreef:... maar is die zwaar genoeg? 1350W lijkt me niet zoveel.
als de stroom maar 5 minuten wegvalt, en het enkel om een gewone pc + modem + scherm gaat lijkt me dat meer als voldoende.
je moet er natuurlijk niet heel het huis op proberen te steken :p
honda4life schreef:Ohja, volgens mij zijn sommige reacties overdreven hier...
hoezo? bv mijn reactie bevat exact wat de TS vraagt: een UPS die garandeert dat er geen onderbreking is, ook geen fractie van een seconde:
Tanguy schreef:Welke mogelijkheid is er om een ups te kopen die géén onderbreking geeft,
...
Blijkbaar is er al ooit een ups geweest, maar bij het overnemen van de toevoer gaf de modem onderbreking omdat het omschakelen te lang duurde. (Fractie van een seconde...)
waarom je trouwens ook de modem op een ups hangt als het maar 5 minuten betreft kan je natuurlijk ook afvragen, maar soit.
lijkt me wel een, euh, "interessant" vakantiehuis als je nooit weet wanneer de stroom er afslaat :)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Hou er ook rekening mee dat na gebruik van de UPS er tijd nodig is om de batterijen terug op te laden. Als het vermogen dan te krap berekend is ga je waarschijnlijk na 2 of 3 uitvallen na elkaar zonder zitten.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niks zo gevaarlijk als een UPS die een tweede keer faalt als de toestellen nog aan het opkomen/recoveren zijn.
Een unclean shutdown tijdens gewone operations valt nog redelijk mee meestal, maar eentje tijdens boot kan serieuzere issues met zich meebrengen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

hoe proffesioneel is deze generator ?

want op die goedkope modelen word een ups echt boos...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Geen ervaring met die generator, maar wel met NextUPS Online UPS en specifieker de Logix II RT 6000. Die heeft in de tijd die ik 'm hier heb staan één keer tussengekomen omwille van onderspanning vanuit het net. Als het louter voor het bewaken van een PC+modem-combi is, is die Logix zwaar overgedimensioneerd.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:je moet géén simpele UPS hebben (die schakelen met een paar ms vertraging, dus onderbreking)

zoek liever naar een "no break" of "online" UPS, daar heb je dat probleem niet.

een gewone simpele (cheap-ass) ups doet: stroomnet => batterij en stroomnet => toestellen.
met het (ineens) wegvallen van de stroom moet die dan vervolgens nog gaan schakelen.
een no break doet het anders: stroomnet => batterij => toestellen, oftewel: je batterij is altijd actief in de rij, en moet niet omschakelen.
UPS'en op basis van batterijen zijn volgens mij altijd "no-breaks" en gaan dus steeds over de batterij.

Noodaggregaten hebben dit niet en vereisen daarom een bijkomende UPS om de tijd te overbruggen tot het starten van de aggregaten.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je een ups zoekt, zoek dan eentje die werkt volgens de double conversion methode.

wissel word gelijk, voed batterijen, en de gelijkspanning word opnieuw omgezet naar wisselspanning.

zelf hebben we er enkele van dit in bedrijf

http://www.alphatechnologies.com/en/pro ... rview.aspx
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

r2504 schreef: UPS'en op basis van batterijen zijn volgens mij altijd "no-breaks" en gaan dus steeds over de batterij.
Noodaggregaten hebben dit niet en vereisen daarom een bijkomende UPS om de tijd te overbruggen tot het starten van de aggregaten.
nee toch? als je batterij pas overneemt als de stroom uitvalt heb je toch x ms geen stroom? (meestal maar 3 of 4ms, maar toch),
je moet specifiek eentje hebben die double conversion doet (zoals bruma en mailracer aanhalen, wat eigenlijk mss het betere woord is ipv online/no-break ?)

degene die ik voorstel voldoet daaraan, en lijkt me ook perfect voor prijs/kwaliteit en duratie van backup als je het enkel voor pc/scherm/modem nodig hebt.
heb zelf ook eentje van netwerkproducten, maar wel geen no-break. hopelijk heb ik dat ook niet nodig, maar heb het eigenlijk nog niet op full load getest of er een toestel ff last van heeft
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:nee toch? als je batterij pas overneemt als de stroom uitvalt heb je toch x ms geen stroom? (meestal maar 3 of 4ms, maar toch),
Ik ben geen UPS expert... al lijkt me 3 a 4ms ook geen enkel probleem.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

De ATX-standaard vereist dat een voeding een dip van minstens 16 ms moet kunnen overbruggen. De meeste off-line UPS-en schakelen om in minder dan 10 ms. Should be fine, dus...

Overigens verbruikt een double conversion continu een beetje meer stroom dan een off-line model.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik denk dat je in volgend document de verschillende types van UPS kan terugvinden met wat voor en nadelen
http://www.apc.com/salestools/SADE-5TNM ... _R7_EN.pdf
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ook niet vergeten dat je bij double conversion misschien wel iets meer een vervelend spoelgeluid geeft door de geschakelde voeding.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

r2504 schreef:Ik ben geen UPS expert... al lijkt me 3 a 4ms ook geen enkel probleem.
zou ik ook denken.
heb het vandaag bij mij nog eens getest: zowel de server, de voip, de gsm modem, als de camerabewaking had geen verschil door.
maar, gezien OP dit zegt:
Tanguy schreef:Blijkbaar is er al ooit een ups geweest, maar bij het overnemen van de toevoer gaf de modem onderbreking omdat het omschakelen te lang duurde. (Fractie van een seconde...)
modem heb ik hier niet op de ups hangen, dus dat kan ik niet testen.
Tanguy
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:58

Het is voor in een zuiders land.
Het huis is voorzien van een dubbele isdn verbinding voor internet, sneller niet beschikbaar

De generator bestaat geen info over, is centraal geregeld door de schaduwburgemeesters.
Kwatongen beweren ook dat ze de stroom met opzet tijdelijk onderbreken...

Heb nu wel meer info, modem zou 1 golf zonder voeding kunnen vooraleer die tilt slaat,
op voorwaarde dat ups sinusvoedinf voorziet is in plaats van blokvormige golven
Dat zou dan 15ms zijn, volgens bron zou een line-active usp daar aan voldoen?

Wat is verder de invloed van ups op generator?
Slecht voor de generator?
Kans dat de storingsbron opspeurbaar is?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

1 golf is 20 ms ;-)

De invloed is eerder beperkt.
Wil je mooie sinusvormige uitgang, dat zal je toch wat meer kosten.

Uiteindelijk is het grote probleem je modem, is het dan niet interessanter om een nieuwe te kopen?
Indien het puur is om wat toestellen op gelijkpanning te voeden, dan kan je net zo goed wel iets verzinnen met een batterij.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”