Laserprinter - wie herkent dit probleem?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een tweedehandse HP CM6030 printer/copier gekocht, die wat problemen met de printkwaliteit heeft. Zwart en blauw werken prima, magenta en vooral geel komen slechts heel licht door, al is er nog wel iets zichtbaar. Zie bijlage voor een voorbeeld.
De toners voor die kleuren zijn volgens de self-test nog voor ongeveer 85% gevuld, maar aangezien er ook nog nieuwe toners bij de printer zaten heb ik die eens vervangen. Daarmee is het helaas niet opgelost...
De drums voor die kleuren hebben nog ongeveer 60% van hun levensduur over, transfer belt nog zo'n 45%. De transfer belt is overigens gemeenschappelijk voor alle kleuren. Ik heb al eens een drum uit elkaar gehaald en gereinigd, en ook de restopvang van de toner (onder in de transferbelt) gereinigd, maar ook dat heeft niets uitgehaald.
Aangezien consumables voor dit soort printers niet goedkoop zijn wil ik niet zomaar lukraak dingen gaan vervangen. Herkent iemand dit probleem? Ligt het aan de drum, de transfer belt of nog iets anders?
Bijlagen
Printer.JPG
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik herken dit probleem, want ik heb het zelf ook met mijn Samsung laserprinter. Vroeger kreeg ik zeer mooie kleurenafdrukken, maar tegenwoordig zijn ze compleet verkeerd qua kleur, en een kleurentest zoals jij hier hebt, wees dus ook uit dat het geel veel te flets afgedrukt werd.
Ik verdenk eigenlijk de 'huismerk' toners die ik de laatste keer gekocht heb, maar net zoals jij heb ik geen zin om Samsung toner te kopen om dan vast te stellen dat het probleem elders ligt.
Ben dus ook wel benieuwd naar deze thread.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Leesvoer: http://blog.marketpoint.com/2013/06/14/ ... ual-color/

Niet gezegd dat het de oorzaak is van jouw probleem, maar volle toner cartridges en geen/weinig toner op print lijkt wel sterk op wat jij ook omschrijft....
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het zijn originele HP toners, dus daar zou het alvast niet aan mogen liggen. Naar dat plastic beschermkapje op de drum (en er zit er ook één op de toner zelf) had ik ook al eens gekeken, ik had al ergens gelezen dat dat wel eens durft vastlopen, wat bij mij dus niet het geval was. De venstertjes laten ook wel zien dat er toner in de drum zit dus ik DENK niet dat dat het probleem is. Maar ik zal het toch nog eens opnieuw controleren...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Sowieso nakijken of de toner openingen wel degelijk dicht zijn als cartridge er niet inzit.
En zeker eens alle diagnose pagina's printen, errocodes zeggen vaak heel veel, al is het maar een afwijking van een sensor oid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

De klepjes zijn wel degelijk dicht als je de toner eruit haalt. Wat ik nog niet geprobeerd heb is om de toner en de drum uit de printer op elkaar te zetten, en dan te kijken of de klepjes open gaan, maar ik zie niet meteen in waarom dat niet zo zou zijn. Er lijkt alleszins niets afgebroken te zijn, alles ziet er net hetzelfde uit als bij de kleuren waar niets mee mis is.
Ik heb nog geen foutcodes gevonden; de printer zelf is ervan overtuigd dat die prima werkt :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Op mijn konica destijds zaten er hefboompjes die je moest aanspannen, anders drukte de rol niet deftig tegen het papier aan.

Er is ook zoiets als een fuser, die kan ook niet goed aansluiten.

Dit lijkt mij een aandrukprobleem
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daar was ik ook aan aan het denken, de transfer belt bevat 4 rollen die elk tegen één van de drums drukken. Ik zie er geen dingen op zitten die je kan afstellen,maar vooraan de transfer module zit er een printplaatje met 5 potentiometers op.
Zoals je op de foto hier kan zien zijn die NIET verbonden met de aandrukrollen, maar met de restopvang (paarse draadjes de je links beneden op de foto ziet lopen)
https://images.ua.prom.st/155824978_w64 ... =155824978

Ik heb nog niet kunnen vinden wat die potentiometers doen, ze hebben ook nietszeggende namen (VR2701-2705 als ik me niet vergis, printer staat niet bij mij dus ik kan niet snel even gaan kijken).
Misschien moet ik daar maar eens aan draaien... :)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De 60x0 reeks van HP is een vrij storingsgevoelige serie naar mijn ervaring. Ik heb er toch al meerdere malen problemen mee gehad, en HP is vaak niet happig om te helpen tenzij je eerst een service contract afsluit (zonder enige garantie op succes).

Ik ga er even van uit dat je al de normale dingen als color callibration gedaan hebt.

Dit zou wel eens kunnen helpen :

https://blog.marketpoint.com/2013/06/14 ... ual-color/

Wat het vaakste stuk gaat op deze machines is de kleine SD-Ram module (oud type notebook geheugen) waarna de machine gewoon niet meer doorstart en tijdens de launch in de eerste stappen van de hardware initialisatie in de fout gaat. In dat geval : nieuwe geheugenmodule steken, klaar.

Good luck !
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is dezelfde link als die van Flashblue, ik DENK dat die klepjes ok zijn, al ga ik de toner en drum nog eens op elkaar zetten terwijl ik de klepjes kan bekijken.
Heel veel kan het niet zijn volgens mij; aangezien er nog wel iets zichtbaar is zal de printwerking zelf wel ok zijn en moet het volgens mij een probleem met de drum of de transferbelt zijn. Probleem is dat ik owv de kostprijs niet zomaar wil proberen :)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat natuurlijk ook een optie zou zijn: heeft iemand dezelfde printer staan? Indien ja wil ik altijd eens met mijn drums en transferbelt langskomen om eens te proberen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Update: ik heb ondertussen toch de magenta en gele drum vervangen, en het probleem is opgelost...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Toch dit nog eens bumpen... Heb eens mijn printer helemaal uitgekuist. Wat me opviel is dat van de 4 tonercartridges, de gele duidelijk een probleem lijkt te hebben qua tonerdistributie. De distributierol van magenta en blauw zit mooi vol toner en heeft dus een mooie egale kleur. Die van geel daarentegen is helemaal niet zo. Het lijkt of er veel te weinig toner op die rol geplakt hangt, en je ziet dus ook serieus wat zwart van die rol erdoor.

Heb echter geen idee of dat dan aan de tonercartridge ligt, of dat er een ander mechanisme is waarmee het tonerpoeder op die rol terecht komt, en dus daar een defect zit voor geel.

EDIT: had misschien beter eerst wat gegoogled, want online wel veel uitleg over hoe een laser printer en een toner cartridge werkt. Die rol heet blijkbaar een developer roller en is gemagnetizeerd om zo de toner eraan te laten kleven. Ik denk dat de oorzaak van het probleem dus is wat ik al vermoedde: inferieure kwaliteit van een huismerk. Ze mogen dan wel claimen dat de inkt even goed is, het is duidelijk dat ook het volledig mechanisme van de tonercartridge heel belangrijk is voor de afdrukkwaliteit. Volgende keer dus weer gewoon duurdere merkcartridges...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het probleem is enkel met geel.

Als aandrukrol / fuser /transfer belt niet goed zou werken, dan zouden er bij meerdere kleuren problemen zijn.

Dus je conclusie is juist.

Ook miserie gehad met goedkope toners, heb drie lasers dan maar weggedaan en print enkel nog met twee inkjets en 10 euro action inkt voor 5 cartridges. Daarmee print ik alles perfect.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik moet helaas nog eens terugkomen op dit topic. Na vervangen van de roze en gele drum is het probleem beter, maar niet helemaal opgelost. Ik heb een nieuwe transferbelt geplaatst omdat de oude toch ver het einde van zijn levensduur bereikt had, maar het is nog niet helemaal goed.
In bijlage enkele scans uit het kwaliteitsrapport.

De scan is een beetje overdreven vind ik, maar je merkt wel dat geel en roze nog steeds niet helemaal gelijkmatig zijn.Op het geel/groene blad zou je twee tinten moeten zien (bovenste helft geel, onderste helft groen op pagina 1, omgekeerd op pagina 2) maar in werkelijkheid zie je er veel meer schakeringen. Blauw is ook niet perfect, maar wel acceptabel.

Als het niet de toner, de drum of the transfer belt is, wat blijft er dan nog over? Een probleem met de laserunit zelf?
Kleine update: blijkbaar gebruiken zwart en cyaan één laserunit, en magenta en geel een tweede. En het lijkt die tweede te zijn die problemen geeft. Gaan die dingen vaak kapot?
Bijlagen
1155_171201090533_001-4.jpg
1155_171201090533_001-3.jpg
1155_171201090533_001-2.jpg
1155_171201090533_001-1.jpg
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Na nog wat rondzoeken heb ik gevonden dat HP printers wel eens last krijgen van stof (toner vermoed ik) die op de spiegels van de laser unit blijft kleven. "Even" uit elkaar halen en proper maken lost het probleem op. Hoewel de CM6000 reeks niet meteen bekend staat als één van de printers die dat vaak heeft, bestaat de kans dat het hier TOCH aan ligt. Het is wel een tijdrovend karweitje om die uit elkaar te halen; dus weet er iemand of dit de oorzaak zou kunnen zijn?
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb slechte ervaringen gehad met laser printers van brother, samsung, hp.
De afdrukkwaliteit van deze laserprinters hebben in mijn geval nooit geweest wat het moet zijn.
Het gaat dan vaak ook om goedkopere toestellen.

Als je zoekt naar kwaliteit kan ik RICOH aanbevelen, en kyocera of oki.
Deze printers doeken nooit in op afdrukkwaliteit, ook niet na duizenden afdrukken.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Zie ander topic hier..

HP : bullcrap in kleuren

Hier TOP tevreden van XEROX.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor alle duidelijkheid: we praten hier over dit toestel:

https://tweakers.net/pricewatch/226832/ ... 664a).html

Ik ga het niet meteen buitengooien :)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Zoals je zelf zegt hebben de kleuren die storing geven een aparte laser unit. Ik zou een poging wagen om dat proper te maken. Ooit een gelijkaardig probleem gehad maar dan wel met een ZW tafelmodel. Een voordeel is dat dergelijke toestellen gemaakt zijn om te servicen dus het zal wel meevallen als je de service manual volgt. Het is ook een 2de hands toestel dus je weet niet in welke omgeving het altijd gewerkt heeft. Samen met de fans in de buurt van de unit zorgt dat vaak voor stof.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Gezien de prijs, kan je niet naar een supportlijn bellen van HP? Die moeten dan toch (betalend) kunnen helpen :???:
Of is dat gewoon hetzelfde als met de goedkope printers? Wegwerpen als het niet meer werkt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bon, ik ben er dus zelf aan begonnen, het viel nogal mee om de laser units te demonteren. De spiegels en lenzen waren behoorlijk vuil, vooral die voor geel en magenta. Alles terug gemonteerd, maar helaas is het nu nog slechter. Magenta doet helemaal niks meer, geel enkel aan de rechter rand van het blad, zwart en cyaan zijn nog ok behalve aan de linker rand van het blad. Het probleem zit duidelijk in de laser units want als ik ze omwissel werken geel en magenta redelijk goed (ook weer behalve de linker rand van het blad).
Ik kan me niet voorstellen dat ik iets geraakt heb, want het enige wat ik gedaan heb ik spiegels en lenzen kuisen, en dat zijn toch allemaal vrij robuuste componenten. Ik ben ook vrij zeker dat ik de boel correct terug geassembleerd heb want zwart en blauw werken wel nog deels.

In principe weet de printer zelfs niet of dat optisch gedeelte vuil is, er zit enkel een lichtsensortje dat via een spiegelconstructie belicht wordt (die spiegelconstructie is ook gereinigd) maar het zou me verbazen dat dat een verschil maakt. Aan de lasers ben ik niet aangeweest, en het motortje draait nog normaal.

Zou die module opnieuw ingeleerd moeten worden na reiniging?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog een update: gelukt! Blijkbaar is het terug assembleren van die laser modules (halve!) millimeterwerk; de lenzen een halve mm verkeerd monteren zorgt er al voor dat je een deel van de print kwijt bent. Alles héél nauwkeurig terug in elkaar gezet, en de printer werkt als nooit tevoren!
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik moet zeggen dat je toch een volhouder bent... een jaar na het probleem te melden heb je de oplossing :)

Ik had hem al lang buiten geflikkerd ;)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

We hebben er ook niet heel hard aan doorgewerkt; het toestel wordt voornamelijk gebruikt om een schema's uit te printen en die zijn grotendeels zwart/wit met een paar lijntjes in kleur. Kwaliteit van de kleur is daarbij eigenlijk ondergeschikt. Enkel als we toevallig eens een presentatie op A3 wilden printen stoorden we ons een beetje aan de flauwe kleuren. Het toestel wordt redelijk wat gebruikt, dus we hadden besloten de originele transfer belt "op te printen" en van zodra we die toch moesten vervangen nog eens opnieuw te kijken of het opgelost was. Dat was niet zo, dus heb ik besloten er toch nog eens naar te kijken. Vandaar dat het een half jaar stil was :)

Maar je moet eens kijken wat een A3 all-in-one kleurenlaser nieuw kost. Dan ben je wel bereid ff te prutsen :)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”