Simpele maar betrouwbare 4-bay NAS ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wil de QNAP vs Synology thread niet hijacken dus open ik effen een nieuwe.

Heb momenteel een Seagate Business Storage NAS met 4x 3TB in. Heb die ooit zeer goedkoop op iBood gekocht (€500 incl. schijven!) maar het ding is zo onbetrouwbaar als hell. Simpel files serven werkt ok, maar van zodra je wat extra's moet doen faalt dat ding langs alle kanten. Heb ooit eens de hele RAID herbouwd omdat de performance zo een duik genomen had dat de GUI gewoon totaal niet meer werkte. De oorzaak lag in de Recycle Bin feature die compleet de soep ingedraaid was. En gisteren dan (uiteraard) de disaster that was waiting to happen. Had een kapotte schijf, maar is RAID10 dus geen probleem. Dagje wachten op de nieuwe schijf en die dan gisteren erin. RAID begint te herbouwen en alles blijft goed werken. 's Avonds merk ik ineens dat ik files kwijt ben. Sommige directories missen files of zijn zelfs leeg. Ik check de GUI en zie dat de RAID in failure staat... Op hoop van zegen haal ik de nieuwe disk er uit en na het opstarten zie ik 100% free space :eek: . En ja hoor, alle data foetsie. Ben ik effen blij dat ik Crashplan heb (en een restore gelukkig 10x rapper gaat dan een backup).

Soit... een nieuwe NAS dringt zich dus dringend op. Moet terug 4-bay zijn zodat ik mijn huidige schijven kan herbruiken. Maar qua requirements is het eigenlijk heel basic: RAID-10, users/groups en permissions, recycle bin (i.e. je kan deletes undo'en), wat basic reporting via bvb mail... Al die advanced dingen als media server, backup server, etc... heb ik niet nodig omdat ik ook nog een Windows laptop heb die dient als homeserver en waar alles op draait. Het belangrijkste is eigenlijk nog gewoon betrouwbaarheid. Ik weet dat Synology zeer goed/populair is, maar die zijn ook wel aan de dure kant en hebben een hoop features die ik niet nodig heb. Ook zijn er zoveel modellen dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Tomby schreef:Ik weet dat Synology zeer goed/populair is, maar die zijn ook wel aan de dure kant en hebben een hoop features die ik niet nodig heb. Ook zijn er zoveel modellen dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.
Correctie: ze hebben een hoop features waarvan jij nog niet weet dat je ze (ooit) nodig hebt :bdaysmile:

> DS416 €300
> DS916+ €580
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Klopt, eens je zo'n Synology in huis hebt, is het maar een kwestie van tijd eer je meer een meer functionaliteit ervan gaat gebruiken. Ik zou die Synology bij mij thuis niet meer kunnen wegdenken ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

+1 voor Synology. Momenteel geen behoefte aan een NAS op kot, maar moest er in de toekomst een bijkomen is dat het enige dat ik in huis haal.

Ook ooit geprobeerd met zo'n Seagate Personal Backup, ding stond binnen de drie uur terug in de winkel.

Voor huis-tuin-en-keukengebruik in ieder geval is Synology steeds mijn enige aanrader.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

ik blijf persoonlijk nog altijd fan van een zo minimalistisch mogelijke NAS: linux distro en sshfs. done.
instellen met public key authentication en voor windows hosts winsshfs installeren.
raid op de lokale schijven, voor backups syncthing naar een externe server.
en plex... never forget plex :)

heb met synology en qnap gewerkt, ook nas4free en openmediavault geprobeerd.
net zoals die xpenology en nog een hoop andere dingen. altijd teruggekeerd naar deze setup.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:ik blijf persoonlijk nog altijd fan van een zo minimalistisch mogelijke NAS:
Feit is inderdaad dat een Synology (of QNAP) al lang geen "NAS" meer is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt, dat zijn eigenlijk home servers geworden.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik heb zelf ook een 4-bay Synology nadat ik al een paar jaar een 2-bay had. In eerste instantie diende die om manueel files te back-uppen maar al vlug werd dat automatische back-up, lokale cloud, mediaspeler, testomgeving voor website en meer.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als het puur is om bestanden op te slaan, dan kan je beter een externe schijf op je pc steken. Een 6TB schijf kost nu evenveel als een nieuwe 4_bay nas.
De schijven die je nu gebruikt kan je dan als backup gebruiken.
Maar
Ook als je huidige schijven er stelselmatig uitvliegen, dan zijn de schijven ook niet betrouwbaar in een nieuwe nas. Wat is de leeftijd van je seagate storage en welke type van schijven steekt hierin ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Als het puur is om bestanden op te slaan, dan kan je beter een externe schijf op je pc steken. Een 6TB schijf kost nu evenveel als een nieuwe 4_bay nas. De schijven die je nu gebruikt kan je dan als backup gebruiken.
Maar dan heb ik nog geen RAID, met dus het risico van wat ik nu voorheb: alles kwijt en terug mogen restoren. In dat geval kan ik eigenlijk even goed mijn huidige NAS behouden. Dat is zelfs nog iets beter want als een schijf uitvalt, heb ik nog effen tijd om een restore voor te bereiden.
EDIT: ga het wellicht ook gewoon zo doen ipv nieuwe NAS. Die Synologies zijn wel mooi (ze hebben een online DSM demo waar je je eigen Docker container krijgt) maar ik heb dus al een home server die het meeste kan/doet.
mailracer schreef: Maar Ook als je huidige schijven er stelselmatig uitvliegen, dan zijn de schijven ook niet betrouwbaar in een nieuwe nas. Wat is de leeftijd van je seagate storage en welke type van schijven steekt hierin ?
NAS en schijven zijn iets meer dan 2 jaar oud. Er is nu 1 schijf uitgevallen die eigenlijk al een hele tijd een SMART warning gaf ivm een oververhitting in het verleden (vind dit terug : https://serverfault.com/questions/73964 ... -it-a-risk) maar gezien ik RAID10 had, was ik wel van plan die te vervangen als hij helemaal faalde. Dat is dus nu gebeurd, maar mijn data loss heeft dus puur te maken met de NAS die de RAID rebuild verneukt heeft. Overigens bleek de schijf nog fabrieksgarantie te hebben en is die nu verstuurd voor RMA.
Laatst gewijzigd door Tomby 21 apr 2017, 18:31, in totaal 1 gewijzigd.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Niet voor als je een out of the box oplossing wil: xpenology + low power mobo
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

En waarom geen raid in je homeserver dan, als dat belangrijk is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:En waarom geen raid in je homeserver dan, als dat belangrijk is.
Omdat zoals ik hierboven al schreef mijn homeserver een afgedankte laptop is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Of nog voordeliger
https://www.artencraft.be/nl/raidsonic- ... 27939.html 127€
of op amazon https://www.amazon.com/s/ref=sr_st_pric ... e-asc-rank vanaf 100€

als het een oude laptop is zonder USB3/esata met een uitbrijdingsslot, kan je best een Esata of usb3 kaartje kopen voor de snelheid (over usb2.0 ga ja maar tegen de 40mb halen effectief)
Greetz cyberbug

Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... heb zelf zo'n Raid versie van een MediaSonic (raid 0/1/5/10) die ik via USB3.0 aan mijn Asustore AS3104t heb gehangen als extended capacity. Tot mijn verwondering werkt dat zelfs vrij aardig. :) De Asustore herkent de Mediasonic als een "hardware raid unit" en maakt er voor de rest geen problemen mee. Nauwelijks snelheidsverschil tussen de intere Raid5 en de MediaSonic raid zelfs.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

cyberbug schreef:Of nog voordeliger
https://www.artencraft.be/nl/raidsonic- ... 27939.html 127€
of op amazon https://www.amazon.com/s/ref=sr_st_pric ... e-asc-rank vanaf 100€

als het een oude laptop is zonder USB3/esata met een uitbrijdingsslot, kan je best een Esata of usb3 kaartje kopen voor de snelheid (over usb2.0 ga ja maar tegen de 40mb halen effectief)
die op art en craft ondersteunt geen RAID, enkel JBOD.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik begin precies al vroeg te dementeren... Was al vergeten dat ik deze thread destijds aangemaakt had.
Bon, ondertussen voor een 2de keer alles kwijtgespeeld toen de shares op de Seagate NAS ineens niet meer zichtbaar waren. Dan maar unit rebooten, via GUI, dacht ik. Dat lukt, maar het booten blijft duren. Dan maar gaan slapen en 's morgens bleek hij dan toch geboot.... met 100% free space :bang: . Heb dan dus toch maar een Synology besteld. Heb wel nog getwijfeld tussen de modellen. De DS916+ krijgt heel lovende reviews, de DS416play leek ideaal qua prijs/performance verhouding maar is momenteel slecht leverbaar. Heb het dan maar gewoon simpelweg bij de DS614j gehouden, alweer omdat ik hem eigenlijk bijna puur als fileserver ga gebruiken en performance nu ook weer niet zo belangrijk was. De DS916+ is immers wel dubbel zo duur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De DS416play is inderdaad uitverkocht bij Coolblue, bij BOL.com kan je hem op een week hebben.

Een 614j bestaat trouwens niet, dus ik vermoed dat je het over de 416j had.

Hier alvast een compare... https://www.synology.com/nl-nl/products ... /DS416play ... toch wel de moeite om een weekje te wachten lijkt me (al kost hij wel 50% extra).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die compare had ik inderdaad ook al gedaan. En is idd de 416j, niet 614j.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1987
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 107 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Abusimbal schreef:De 418j is juist uitgekomen.
https://www.synology.com/nl-nl/products/DS418j
Zag het gisteren ook (https://www.synology.com/en-global/comp ... ogy_DS418j) en zou dus direct verkrijgbaar moeten zijn. Echter al wat rondgesurft om te zien wat de prijs zou zijn, maar nagenoeg nergens gevonden. Enige wat ik vond was ergens een Engelse online winkel, waar hij nog niet in voorraad was, maar waar de prijs ong. 10% duurder was dan de DS416j.
Probleem is dat ik eigenlijk dringend de NAS nodig heb, en het nu dus een beetje een gok is wanneer hij hier verkrijgbaar zal zijn. De 416j moet nog toekomen, dus ik zou nog altijd kunnen terugsturen (is via Coolblue, dus normaal goede service) om om te wisselen naar de 418j.
PS: heb Coolblue een mailtje gestuurd.

EDIT: al 1 NL site gevonden die hem blijkbaar in voorraad hebben en prijs is identiek aan die van de DS416j. Dat wordt dus toch alleszins DS416j omruilen. Hopelijk ook vanaf vandaag in voorraad bij Coolblue (zou anders wat ontgoochelend zijn voor zo een grote verkoper) en dan misschien nog morgen in huis....
EDIT2: antwoord gekregen van Coolblue dat ze nog geen zicht hebben op leverbaarheid en ze vrezen dat het nog wel een tijdje zal duren eer het in België leverbaar zal zijn... Dan misschien toch maar bij de concurrentie bestellen waarbij ik hem morgen zou hebben..
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”