Synology of Qnap

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,

Mijn huidige Synology DS209+II heeft zijn beste tijd gehad. Ventilator begint te sputteren alsook mijn harde schijven beginnen fouten te vertonen. Heel het boeltje is natuurlijk ongeveer 7 jaar oud. (Laatste DSM kan ik al lang niet meer draaien en mis zo toch wel wat nieuwe features)
Dus ben ik op zoek achter een nieuwe NAS systeem. Heb al wat gelezen en versta dat beide merken QNAP en Synology niet onder doen voor elkaar.
Ben altijd tevreden geweest van synology maar ben ook es beginnen kijken naar QNAP. Klopt het dat QNAP iets performanter is dan synology voor ongeveer dezelde prijs (lees meer processorkracht en RAM geheugen)?

Belangrijk eigenschappen voor mij zijn de volgende:

- Max aantal users die mogelijk gebruik kunnen maken van de NAS is 4.
- NFS shares kunnen opzetten voor mijn satelliet receiver (opnames)
- Cloud sync met verschillende diensten voor cloud opslag. (Lees Crashplan sync alsook Idrive sync)
- Download station voor NZB etc. met auto unzip
- Moet al mijn mails van verschillende pop3 accounts alsook gmail/outlook kunnen binnehalen om die dan via IMAP naar verchillende laptops/tablets te
verspreiden.
- Heb ook 4 IP cameras die ik wil gebruiken voor opnames op de NAS (Lincentie camera's bij Synology/QNAP??)
- Verder komen al mijn home made videos en famillie foto's op de NAS dus videostation/photostation gebruik ik ook.
- videos streamen vanaf de NAS naar tablets/PC (via video station?)
- NAS ondersteuning van fabrikant is ook belangrijk.
- Dual bay is genoeg voor mij.

De prijs zou ik het liefts rond de 500€ houden

Wat zijn jullie ervaringen met NAS kastjes van synology en QNAP?

Zelfbouw van een NAS is geen optie voor mij en heb er ook geen zin in lol.

Mvg
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb ook een Synology en kan alleen daar iets over zeggen.
Ik heb Synology gekozen omdat er meer custom software voor is, dan QNap.
Gaande van adblocker services, over NZB, tot Ubiquity controller etc :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tuneboy2005 schreef:Belangrijk eigenschappen voor mij zijn de volgende:
Als ik dat allemaal lees is dat een hele lijst die heel wat performance vereist en vermoedelijk niet direct in een dual-bay te vinden is.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
Tuneboy2005 schreef:Belangrijk eigenschappen voor mij zijn de volgende:
Als ik dat allemaal lees is dat een hele lijst die heel wat performance vereist en vermoedelijk niet direct in een dual-bay te vinden is.
Mijn huidige DS209+II (dual bay) is veel minder krachtig dan de nieuwere en alles lukte daar al mee (buiten enkele apps). Dus veronderstel 7 jaar later dat er nassen zijn die dit ook aankunnen in dual bay. Pas op, niet alle vereisten die ik opnoem moeten op hetzelfde ogenblik gebeuren e, dat die nas dan op zijn gat ligt als je alles samen gebruikt dat versta ik maar bij mij is dit niet het geval. 4 gebruikers is maar zelden maar kan es gebeuren. Meestal zijn het er 2.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gewoon Crashplan alléén al vraagt redelijk wat... vandaar m'n opmerking.

Crashplan blijkt ook niet echt "fijn" te draaien... al kan het via een docker container wel (wat wederom een deftige NAS vereist).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Omdat je al een licentie hebt voor synology en 4 camera's en deze al goed kent (gebruik 7 jaar) zou ik niet veranderen en bij synology blijven,

Maar je kan je fan en je schijven wel veranderen en nog verder doen met je huidige NAS.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb hier beide, van beide tevreden doen wat ze moeten doen maar syno heeft men voorkeur ivm software en qnap dan weer van hardware mogelijkheden.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik heb een 5-bay Synology en een 2-bay Qnap thuis staan en wat mij betreft is het relatief eenvoudig:

"bang for buck" is de Qnap de beste. Hun modellen zijn over het algemeen wat krachtiger of goedkoper. Alleen stoor ik me mateloos aan de GUI (web interface) en als er nu één reden is waarom ik indertijd van een eigen gebouwde server naar een NAS ben overgestapt is het wel het gebruiksgemak. Vandaar ook dat ik de duurdere Synology altijd zal verkiezen en aanbevelen boven eender welk ander merk. Zal niet snel nog iets anders kopen.
ooh. shiny.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Qnap is leuk in professionele omgevingen, want dat speelt heel mooi samen met windows domains.
Maar voor de thuisuser lijkt synology mij iets beter, vanwege de betere ondersteuning vaak omdat het gekender en meer gebruikt wordt daar; ze mikken ook iets meer op de thuismarkt met hun features lijkt mij.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

mailracer schreef:Omdat je al een licentie hebt voor synology en 4 camera's en deze al goed kent (gebruik 7 jaar) zou ik niet veranderen en bij synology blijven,

Maar je kan je fan en je schijven wel veranderen en nog verder doen met je huidige NAS.
Ik heb maar 1 licentie voor 1 camera dus moet er zowiezo nog bijkopen. Mag je licenties overdragen van een "slechte" NAS naar een nieuwe?
Bij QNAP krijg je standaard al 2 licenties geloof ik.

Hoe zit het met de mail app op de Synology? Is deze al beter geworden? De huidige die eropzit Roundcube webmail (laatste versie) op mijn oude DS-209 vind ik maar prut.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

licenties zijn overdraagbaar dacht ik en je krijgt er twee bij bij een nieuwe nas (al naargelang het model dacht ik)

https://www.synology.com/nl-nl/products ... cense_Pack
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

mailracer schreef:licenties zijn overdraagbaar dacht ik en je krijgt er twee bij bij een nieuwe nas (al naargelang het model dacht ik)

https://www.synology.com/nl-nl/products ... cense_Pack
Nou indien dit zo is dan heb ik een totaal al van 3 licenties en moet ik ermaar eentje bijkopen. Zal es kijken nar de synology reeks. Veel dual bay van synology hebben maar 1Gig RAM geheugen. Mijn oude NAS heeft er 512Mbyte. veel upgrade van de RAM is het niet na 7 jaar é
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Soms kan je de nas een upgrade geven door het ramlatje te vervangen. Het is niet met elk model mogelijk
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

mailracer schreef:Soms kan je de nas een upgrade geven door het ramlatje te vervangen. Het is niet met elk model mogelijk
idd, zal alleen met de duurdere (lees meer dan 2 bays) zijn

edit: Net es gekeken en de Synology DS216+ II lijkt mij een goede nas. Nu nog kiezen tussen de WD RED of de Seagate Ironwolf schijven. 3TB is voldoende voor mij
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

WD red dan, de ironwolf heeft vaker een doa.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ok bedankt voor de reacties.

Groeten
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”