HDMI ARC ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Kan iemand mij zeggen of dit normaal zou moeten werken want hier werkt het dus niet ?
Ik heb een TV, digicorder en mediaspeler en soundbar in de woonkamer.

-De tv is via HDMI ARC aangesloten op de soundbar.(HDMI in)
-De digicorder is op de soundbar aangesloten.(HDMI out)

Op deze manier werkt alles perfect.

Maar wanneer ik nu de mediaspeler gebruik krijg ik alleen geluid op de tv te horen en niet op de soundbar.
Bestaat er op deze manier geen mogelijkheid om het geluid van de mediaspeler op de soundbar te krijgen of moet ik dan een aparte kabel van de mediaspeler naar de soundbar leggen ?
Laatst gewijzigd door karine 07 apr 2017, 18:03, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb je bij de geluidsinstellingen ook de HDMI ARC uitgang geselecteerd? (Geluid>Geluidsuitgang)

De tv heeft voor ieder apparaat mogelijk aparte instellingen (dat is bij ons toch zo voor video-instellingen), dus kijk de settings nog eens na wanneer de mediaspeler actief is.
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

Wat je verteld en wat je hebt getekend komen niet overeen :P

Het je ook een merk / type nummer van de soundbar, en van de tv? Want op deze manier is het natuurlijk gissen wat er aan de hand is.
Sowieso lijkt het mij dat de tv op HDMI out moet hangen van de soundbar en de digicorder ofwel op HDMI van de tv ofwel op HDMI IN van de soundbar.

Verder is wat CptKangaroo zegt een goed begin, controleren dat hij op 'externe luidspreker' staat in het menu van de tv voor de bron in kwestie, en ook even zeker zijn dat de tv het geluidssignaal in kwestie ook effecief via ARC naar een speaker kan sturen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Je hebt al wel gelijk.
De digicorder is aangesloten op de soundbar via HDMI in.
De HDMI out van de soundbar gaat dan verder naar de tv.
Bij de tv-instellingen staat hdmi arc geselecteerd.
TV : LG 910V
Sondbar : Samsung HWK-450
Ik stel me de vraag of het wel mogelijk is dat de tv het signaal van de mediaspeler naar de soundbar kan sturen ?

Bij deze ook een juist schema.
Afbeelding
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

Qua aansluiting lijkt me inderdaad niet dat je veel anders kunt doen.

Wel zeker zijn dat hij in de juiste hdmi op de tv zit, want meestal is er maar 1 hdmi poort die ARC kan. Hdmi 3 denk ik in jou geval.

Ik ben zelf niet zo bekend met LG, maar ik heb me even ingelezen. Het activeren van SIMPLINK, wat nog apart kan aangezet worden nadat arc actief staat lijkt soms te helpen.

Eventueel kan je een andere hdmi kabel testen tussen de tv en de soundbar.

Als je via een app zoals Netflix of YouTube op de tv kijkt, komt het geluid dan wel door via de soundbar?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik zou idd ook eerst eens proberen of content dat met je TV afgespeeld word (analoge TV of een youtube filmpje via je smartTV)

Als dit werkt, dat is er niets mis aan de HDMI ARC. Maar moet je wat dieper in je instellingen van het geluid zoeken op je TV.

mss een codecprobleempje dat je kan verhelpen door de mediapeler enkel in PCM te laten geluid produceren.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb alles eens uit elkaar gehaald en terug netjes aangesloten en nu lijkt het toch te werken zoals het hoort.
Nu komt het geluid uit de soundbar zowel van de tv via een app als van de digicorder als van de mediaspeler als van de Chromecast.
Alvast allen bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”