HDMI naar VGA converter - voeding via USB nodig?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om een draaibare satellietschotel uit te richten ben ik van plan om een 2de hands monitor aan te kopen zodat ik niet telkens mijn dure monitor van in huis naar de tuin moet verhuizen.
Ik wil daar echter niet teveel geld aan uitgeven waardoor ik op 2de hands sites uitkom bij monitoren die in het beste geval een DVI-aansluiting hebben, maar meestal enkel maar VGA. Mijn satellietontvanger (VU+ Solo2) heeft echter een HDMI-uitgang.

Op Aliexpress vind je converters die HDMI omzetten naar VGA.
Sommigen hebben een extra ingang voor voeding via USB, terwijl andere exemplaren dat niet hebben.
Ik vraag me af wat de meerwaarde is van die voeding via USB. Ik ga ervan uit dat de exemplaren zonder USB-voeding toch ook werken?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb daarvoor een 15 inch tv gekocht, past mooi in zo'n goedkope flightcase koffer.
4 gaten boren voor de vesa mounts, en ik krijg er zelfs een reciever bij ingepropt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Slechte ervaringen met hdmi naar vga, het werkt meer niet dan wel. Neem dan een scherm met DVI, HDMI naar DVI kan gewoon met een kabel.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Toevallig net vanmorgen getest. een Belkin HDMI to VGA "projector" adapter op een Intel NUC aan een PC-monitor gehangen. Werkt perfect. Heeft me een koelblauwe :wink: € 27,99 gekost. En bij zo'n webwinkel mag je het terugsturen als het niet werkt...

*edit* geen usb-voeding nodig.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Vaak werken de passieve adaptors enkel bij computers met goede drivers... Ik heb er zelf eentje op Amazon voor 10 euro gekocht (had het dringend nodig), en werkt perfect met mijn laptop (Windows en ubuntu) . Maar bv. met mac doet die het niet volgens de reviews...

Maar een satelliet ontvanger zou er moeilijk mee kunnen hebben. Zeker aangezien er mogelijk problemen kunnen optreden met hdcp.

Sent from my A0001 using Tapatalk
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik heb hier nog een signaaltestertje dat ik niet meer gebruik. Werkt goed heb hem maar 1 keer nodig gehad :-D .
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Passieve adapters werken enkel als het apparaat naast het HDMI-signaal ook een VGA-signaal op dezelfde pinnen kan zetten. Beetje zoals DVI-I (DVI + analoog) of Displayport++ (Displayport + HDMI/DVI).
Computers die geen VGA-poort hebben doen dat vaak wel, maar van satellietontvangers zou het me sterk verbazen. Dus idd, scherm met een DVI-aansluiting kopen en dan kan je met een verloopkabeltje werken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bovenstaande zijn geen passieve adapters, maar actieve converters.
Dat gezegd weet ik ook niet waarom sommige stroom nodig hebben via usb en anderen niet.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan altijd een USB powerbank gebruiken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

is richten met smartphone app niet eenvoudiger? Iemand ervaring hiermee?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Bovenstaande zijn geen passieve adapters, maar actieve converters.
Dat gezegd weet ik ook niet waarom sommige stroom nodig hebben via usb en anderen niet.
Inderdaad het zouden actieve converters moeten zijn, zoals hieronder, dus niet zomaar een "verloopkabeltje".

Afbeelding
wied schreef:is richten met smartphone app niet eenvoudiger? Iemand ervaring hiermee?
Ik heb zo'n "Satfinder"-app op mijn smartphone staan, maar dat dient eerder om te kijken als je vanop een bepaalde positie en hoogte de satelliet wel kan "zien", eerder een indicatie dan een tool om echt te gaan finetunen.
Je stelt een satelliet in en verdraait en kantelt je smartphone tot de cirkel groen wordt. Staat er geen hindernis in de weg, dan zit je goed.

Afbeelding
kamiel schreef:Ik heb hier nog een signaaltestertje dat ik niet meer gebruik. Werkt goed heb hem maar 1 keer nodig gehad :-D .
Signaaltesters en -meters zijn inderdaad een optie. Ofwel ga je goedkoop, maar dat vind ik echt niet handig. Je krijgt dan wel signaal, maar ziet enkel een uitwijking van de naald. Mogelijks zit je niet op de juiste satelliet. Lastig om daarmee een draaibaar systeem af te stellen.
Je kan ook voor een duurder exemplaar gaan met beeldscherm. Die zijn handig, maar de prijs... Professionele apparaten gaan vaak tot honderden en meer Euro.
Een goede tester voor de doorsnee hobby-ist zal al gauw 100-150 € kosten. Niet onoverkomelijk, maar een oude monitor kan een goedkoop alternatief zijn...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Bovenstaande zijn geen passieve adapters, maar actieve converters.
Dat gezegd weet ik ook niet waarom sommige stroom nodig hebben via usb en anderen niet.
Ik krijg de indruk dat actieve convertors stroom betrekken via de HDMI-poort zelf en mocht die niet toereikend zijn, je er nog extra stroom via USB kan voorzien.
Ik heb zelf positieve ervaringen met de Renkforce HDMI / VGA Adapter. Heel handzaam en werkt ook met nieuwere toestellen. Die lijken zo weinig signaal te geven op de HDMI-poort dat een beamer via VGA aangestuurd het signaal niet meer oppikt met een passieve converter.
Computer(k)nul
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb zo'n converter gekocht op Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com/item/2014-Mal ... sstype=600

Het was even wachten, maar het werkt perfect! (Windows & Mac) De prijs is ook stukken goedkoper.

Voor de duidelijkheid, zo'n converters zijn ALTIJD actief, zoals aangehaald door ITnetadmin.
De stroom wordt bij deze converter inderdaad gehaald uit de HDMI poort zelf. Oudere modellen hebben nog een aparte voedingsbron nodig.
Het verhaal met VGA signaal op HDMI pinnen is onzin.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nicopara schreef:Het verhaal met VGA signaal op HDMI pinnen is onzin.
DVI heeft echter wel een aantal extra pinnen (C1-C4) welke een analoog signaal kunnen bevatten (afhankelijk van je videokaart).

Hierbij is een passieve convertor dus wel mogelijk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nicopara schreef:Het verhaal met VGA signaal op HDMI pinnen is onzin.
Nochtans bestaan er HDMI-VGA adapterkabels (passief).

Probleem is dat bv PS3 de HDMI standaard breekt en een VGA signaal over zijn HDMI kan sturen om hem aan een PC scherm te hangen.
En dus vind je die kabeltjes goedkoop op internet, en niet elke verkoper vermeldt dat dat enkel in bepaalde situaties kan werken.
Met alle verwarring vandien voor de leken.

r2504 schreef:DVI heeft echter wel een aantal extra pinnen (C1-C4) welke een analoog signaal kunnen bevatten (afhankelijk van je videokaart).
Hierbij is een passieve convertor dus wel mogelijk.
Juist, maar inderdaad niet op alle DVIs.
Je hebt DVI-I (integrated, zowel analoog als digitaal), DVI-D (digitaal), en DVI-A (analoog).
Wat de consument daar dus voorheeft is dat ie een passief adaptertje koopt, en dat dan blijkt dat de DVI poort op zijn laptop eigenlijk DVI-D is.
Echt consument vriendelijk is dat dus ook niet.


Het probleem is dus vaak:
- complexe standaarden (serieus, DVI, gewoon alles DVI-I maken was te moeilijk?)
- breken van standaarden (wat oa de PS3 doet door analoog VGA signaal over HDMI te sturen)
- niet volgen van standaarden (hoeveel scart kabels ben ik wel niet tegengekomen waar niet alle pinnen in voorzien waren)

En de consument verdrinkt erin.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”